Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Polly Shearman

Polly Shearman

21-06-2010 om 19:46

Trage schildklier, maar is dat oorzaak klachten?

met vermmoeidheidsklachten heb ik bij de huisarts bloed laten prikken. Daar kwam uit dat ik een trage schildklier functie heb, 1 van de 2 waardes is afwijkend, maar niet extreem, gewoon een beetje.
Arts zegt dat daar idd de klachten van kunnen komen.
Maar ik denk omdat het maar een beetje afwijkt dat het ook aan andere dingen kan liggen.
Mijn plan is dus nu: op tijd naar bed, op tijd opstaan; smorgens werken, smiddags even rusten, en verder wel naar buiten, wandelen in het bos... extra vitamine slikken en wat meer fruit en groenten proberen te eten.
heeft er iemand nog meer tips om wat energieker te worden?
Als al mijn inspanningen niet werken kan ik altijd nog om medicatie gaan vragen bij de huisarts.

Eigenlijk heel stom, eerst ga ik naar de dokter om lichamelijke oorzaken uit te sluiten, en nu heb ik een lichamelijke oorzaak en nu wil ik eerst de psychische oorzaken uitsluiten voor ik aan medicatie wil beginnen...

groet, polly


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-06-2010 om 20:00

Hypothyreoidie

Mijn moeder heeft ook hypothyreoidie. Aanpassing van levensstijl, dieet en het slikken van supplementen kunnen wel wat helpen maar zullen niet de verminderde functie van de schildklier verhelpen dus de klachten zullen blijven bestaan. Je hebt toch echt medicijnen nodig in de vorm van schildklierhormoon, ook als je maar weinig tekort hebt aan TSH. Maar welke vorm heb je? Wat is de oorzaak? Hoe zijn de TSH-, FT4-, T4-, T3- en/of FT3-waardes van je bloed? Zijn je antistoffen bepaald? Overigens sinds mijn moeder schildklierhormoon gebruikt voelt ze zich stukken fitter en beter.

Tinus_p

Tinus_p

21-06-2010 om 20:06

Ontkenning

Polly:
heeft er iemand nog meer tips om wat energieker te worden?"
De beste tip is om te erkennen dat je een schildklierafwijking hebt, en pillen gaan slikken.

Welke waarde was er afwijkend en hoeveel?

Polly Shearman

Polly Shearman

21-06-2010 om 20:54

Whahah jaa ontkenning

ik hou idd normaal wel van pillen idd.
Maar de afwijking was niet groot.

er waren 2 waardes getest, de ene was normaal en de andere... moest 4,3 zijn.. of lager? maar was 4,6.

de arts vond het te vroeg om aan medicatie te denken omdat de vermoeidheid ook door iets anders veroorzaakt kon worden en dan zou ik wel mjn leven lang pillen moeten slikken terwijl dat misschien niet nodig zou zijn.
Toen ze nog meer kenmerken noemde: gewichtstoename, het koud hebben en wat last van darmen/verstopping/winderigheid. Moest ik toegeven dat ik daar allemaal last van heb.
Ze stelde dus voor om het nog even aan te kijken, maar als ik vond dat het niet te doen was, deze vermoeidheid, mocht ik gewoon langs komen en dan gaan we het alsnog over medicatie hebben.

En ja.. het is was veel de afgelopen jaren, maar ik heb niet het idee dat ik daardoor zo vreselijk van slag ben, maar dat ik er MOE van ben, ja dat kan ik me wel voorstellen. 3 zoons met diagnoses, 3 zoons me medicatie, ik ben echt MOEder. En nu alle 3 de heren weer lekker in hun vel zitten en stabiel zijn, heb ik de tijd om MOE te zijn. Daar komt het een beetje op neer denk ik.
Daarom denk ik dat ik het even de tijd moet geven, en niet gelijk naar medicatie moet grijpen.
snappen jullie het een beetje? hmmm snap ik mezelf nog wel..

groet, polly ( bijna bedtijd)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-06-2010 om 21:03

Polly

Ja, ik begrijp je heel goed. Zelf heb ik nu ook een enorme terugslag na 9 jaar van toestanden rondom zoonlief en nu hij lekker in zijn vel zit en ik de boel een beetje kan loslaten en laten begaan voel ik pas hoeveel energie, tijd en stress het me heeft gekost. Ook ik was moe. Uitgeput. De batterij was leeg, de koek was op. Dus ik doe een stap terug, doe niks wat niet perse hoef en vertroetel mezelf een beetje. Ik zeg vaker "nee" en denk meer aan mezelf. En beetje bij beetje voel ik me meer "mens" worden. Lichamelijk was ik ook een wrak en merkte ik de impact van jarenlange, chronische stress en oververmoeidheid. Een beetje lief voor jezelf en je lijf zijn scheelt een stuk en wellicht heb je dan hopelijk geen medicatie nodig maar als het niet anders kan, dan moet het. Geef jezelf de tijd. Je lichaam en geest hebben tijd nodig om te herstellen en om weer in balans te komen...

Tinus_p

Tinus_p

21-06-2010 om 22:09

Antilichamen

Polly:
"er waren 2 waardes getest, de ene was normaal en de andere... moest 4,3 zijn.. of lager? maar was 4,6."
Ben je getest op schildklierantilichamen? Zonee, waarom is dat niet gedaan?

Je hebt de standaardklachten, je TSH is verhoogd (nog niet veel, maar de kans dat het vanzelf omlaag gaat is klein, en de kans dat het omhoog gaat is groot), als je nou ook nog antilichamen hebt, is er geen ontkomen aan.

En laat meteen je B12 meten: Als je het ene hebt, is de kans op het ander ook groter.

Polly Shearman

Polly Shearman

22-06-2010 om 08:29

Tinus

De volgende keer als ik bloed laat prikken zal ik idd vragen of ze ook op antilichamen en b12 prikken, dank je wel.
Ik vind het trouwens wel heel moeilijk om aan te geven of te bedenken wanneer ik vind dat het "niet meer kan" die vermoeidheid.
Met mijn werk, is het nl mogelijk om smiddags een uurtje rust in te bouwen, en ik ga maar gewoon op tijd naar bed enz.
Wanneer is het niet acceptabel?

groet, polly

ishtar

ishtar

22-06-2010 om 09:21

Polly

die vermoeidheid is maar een symptoom. Het tekort aan schildklierhormoon is niet voor niks op die grens gezet en je zit erover heen. Het slikken van een pilletje thyrax is niet zo ingrijpend (half uurtje voor het ontbijt) en verder ben je er dan van af.
Had jij ook niet last van gewrichten? (of haal ik nu van alles door elkaar?) Bij mij uitte het tekort zich oa daarin: een 'wattige' knie. Enne, ik weet dat het uitzonderlijk is, maar ik ben spontaan 'genezen'. (mijn waardes zijn weer normaal)
Laat je anders verwijzen naar een internist, die weten er (volgens mijn toenmalige huisarts) toch meer van dan de gemiddelde huisarts.

Primavera

Primavera

22-06-2010 om 10:15

Het sluipt erin

Beste Polly,
Zelf heb ik ook een te trage schildklier en ik wil je waarschuwen voor de valkuilredenering die je nu dreigt te maken.
Als je lichaam te weinig schildklierhormoon aanmaakt door autoimmuunlichamen die je schildklier afbreken, dat wordt dat met afwachten nooit beter alleen maar slechter. De klachten zijn niet acuut, maar sluipen erin. Je past je aan door meer te slapen, vaker te slapen, minder te doen, een extra trui of vest aan te trekken (ik zat op een gegeven moment standaard met een fleece-dekentje op de bank voor de tv omdat ik het anders te koud had) en zo hobbel je door tegen jezelf zeggende dat het logisch is, wat je hebt ook een druk leven, waarin van alles en nog wat aan je wordt gevraagd en je wordt er natuurlijk ook niet jonger op...
En daarbij vergeet je totaal dat bijna IEDER mens over het algemeen in het dagelijkse leven allerlei redenen heeft waarom het moe en minder fit zou kunnen zijn, maar we erop gemaakt zijn om wel genoeg energie te hebben om de stress ervan aan te kunnen. Alleen moet je dan wel goed voor je lichaam zorgen. Juist als er meer van je gevraagd wordt of is moet je zorgen dat je lichaam in goede conditie is en niet op zijn laatste reserves loopt.
Je lichaam geeft al aan dat het in reserve zit. Afwachten, wil zeggen dat je gaat wachten totdat ook die bijna helemaal op zijn. Behalve dat dat volledig onnodig je leven verzwaard, zorg je daarmee ook dat het herstelproces tot je oude normale conditie veel langer gaat duren. Het is niet zo dat als je eenmaal met medicijnen begint het in één keer weer beter gaat. De reserves die op zijn moeten weer aangevuld worden en er gaat ook tijd overheen voordat de schade van de roofbouw op het lichaam door te lang met te weinig schildklier hormoon te moeten doen weer hersteld is.
Juist de mensen die het langste wachten voordat ze met schildklierhormoon beginnen zijn het langste bezig voordat ze weer normaal functioneren en vergeet niet dat het gebrek aan schildklierhormoon ook zijn invloed kan hebben op andere aandoeningen. Sinds mijn schildklierhormoon gebrek weer is aangevuld staan de pijnstillers voor gewrichtsklachten die ik heb weer onaangeroerd in het medicijnkastje, ik heb ze bijna nooit meer nodig.
Ik raad je dus aan om zo snel mogelijk te laten prikken op antistoffen en als je er dan toch bent neem vitamine B gelijk mee. Heb je inderdaad Hashimoto (komt veel voor, vooral bij vrouwen) dan heeft wachten geen enkele zin, je schildklier wordt hoe dan ook langzaam en zeker door je eigen lichaam vernietigd. Je kunt dan het beste gelijk voor de nodige aanvulling zorgen door schildklierhormoon van buiten af in te nemen om te zorgen dat je geen roofbouw op je zelf pleegt.
Als iemand niet genoeg vitamine C opneemt, dan ga je toch ook niet wachten totdat die tekenen van scheurbuik vertoond voordat er actie wordt ondernomen? De kans op bijwerkingen en problemen met synthetisch schildklierhormoon is waarschijnlijk minder dan die van een vitaminepil, dus daarom hoef je het niet te laten. Het gaat gewoon om aanvulling van een hormoon wat je lichaam zelf niet meer genoeg maakt en ook nooit meer zal maken.
Oja, een ander effect wat bij mij de medicatie had, was dat mijn geheugenfunctie weer beter werd. Ik had er niet zo'n erg in dat dat daaraan kon liggen en gooide het meer op permanente zwangersschapsdementie, maar ik was wel erg slecht geworden n het onthouden van dagelijkse dingen als telefoonnummers, boodschappenlijstjes, waar heb ik wat neergelegd, wat wou ik ook alweer doen, enz.
Jouw vraag, wanneer is het niet acceptabel, is dus eenvoudig te beantwoorden met NU is het niet acceptabel. Je lichaam geeft duidelijk aan dat het tekort komt met allerlei klachten. Dan moet je niet die klachten verzwakken met allerlei bijzondere aanpassingen in je levensstijl, maar gewoon goed uitzoeken wat de oorzaak is en daaar wat aan doen. Dus laat gelijk op antistoffen prikken, dan weet je waar je aan toe bent.
Groeten Primavera

joos

joos

22-06-2010 om 10:34

O help

Ik ben ook al jaren schildklierpatient en ook al jaren aan de thyrax. Nu lees ik alle klachten van Primavera en ik besef dat ik nodig weer eens moet laten kijken of mijn medicijnen nog goed zijn afgesteld. Ook hier een dekentje, geheugenverlies, vermoeidheid. Hmm, ga meteen even een afspraak maken!

Primavera

Primavera

22-06-2010 om 10:43

Joos

Zoals Tinus al noemde, laat gelijk even op vitamine B prikken. Sommige schildklierpatienten die - ondanks dat ze goed afgesteld zijn met hun medicijnen - klachten houden, blijken een chronisch vitamine B tekort te hebben ook door auto-immuunoorzaken.
De mijne was uitstekend en inderdaad sinds ik goed afgesteld ben zijn de gerelateerde klachten er niet meer. Mijn gewrichten blijven lastig doen, maar er is een groot verschil tussen een wat pijnlijker gewricht of niet meer kunnen functioneren zonder zware pijnstillers.
Groeten Primavera

ishtar

ishtar

22-06-2010 om 10:51

Hmm

ik ga ook maar weer eens op controle...

Pippin

Pippin

22-06-2010 om 11:34

Sluipend

Mijn vader heeft al tientallen jaren een ontregelde schildklier en het sluipende karakter is inderdaad opvallend.
Hij moet juist ontzettend letten op die 'kleine' signalen, gewichtstoename (of als hij teveel thyrax krijgt, afname), temperatuurbeleving, zijn stemming, trillende handen (als het te hoog is).
Heel erg opvallend is dat hij zelf absoluut niet door heeft als hij weer eens ontregeld is. Het verandert zo langzaam (over een periode van weken), hij en mijn moeder merken het niet eens. En dan zeggen wij als kinderen: 'pap, zou je niet eens naar de internist?'.
Ik vind het ook opvallend dat je hele psyche zo beinvloed wordt door dit hormoon. Als mijn vader te laag zit (een klein beetje maar), wordt hij depressief, zit hij te hoog (ook bij een klein beetje), dan wordt hij licht ontvlambaar. En ook dat heeft hij zelf niet door.

Sorry, ik lift even mee

Jullie mogen drie maal raden waarvoor ik later deze week een afspraak met de huisarts heb .

Ik ga ervan uit dat er wel bloed geprikt zal worden, maar wat moet er dus allemaal worden bekeken, en hoe ziet dat eruit op zo'n lijstje? TSH, TS4, TS3, B12, is dat zo goed? Als ik namelijk dan alles op het lijstje zie staan dan hoef ik niet om aanvullingen te zeuren (en haar bij wijze van spreken horen denken "herejee, weer zo'n betweter die op internet rondhangt...")

Groeten,

Temet

Oeps

T3 en T4. ts is weer iets heel anders.

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-06-2010 om 12:29

Lab

lol en nu iedereen op naar de huisarts en zich lek laten prikken Hier een lijstje wat ik heb gekregen voor het lab. Laat de ha maar fijn wat kruisjes zetten op het formulier
Ferritine
vitamine D
vitamine B12
Foliumzuur
TSH
FT4 en T3 en FSH
CRP
(totaal) Cholesterol
HDL
LDL
ratio cholesterol/HDL
triglyceriden
bilirubine totaal
gamma GT
ALAT; SGPT
ASAT
En als je dan toch bezig bent:
nuchter Cortisol
nuchter bloedsuiker/Insuline

Tinus_p

Tinus_p

22-06-2010 om 14:46

Leuk lijstje

Elisa:
"lol en nu iedereen op naar de huisarts en zich lek laten prikken Hier een lijstje wat ik heb gekregen voor het lab. Laat de ha maar fijn wat kruisjes zetten op het formulier

Ferritine

vitamine D

vitamine B12

Foliumzuur

TSH

FT4 en T3 en FSH

CRP

(totaal) Cholesterol

HDL

LDL

ratio cholesterol/HDL

triglyceriden

bilirubine totaal

gamma GT

ALAT; SGPT

ASAT

En als je dan toch bezig bent:

nuchter Cortisol

nuchter bloedsuiker/Insuline"
Leuk lijstje. Ik mis Hb + bloedbeeld, omgekeerd heeft cholesterol/LDL/triglyceriden etc meten weinig zin als je klacht is dat je moe bent. Vit D is wel een verplicht nummer, en let bij D en B12 op de gehanteerde normaalwaardes (vuistregel: onder 50-70 resp onder 200 is 'verdacht').

Dank

Dank, Elisa en Tinus.

Goh, zou ik het beginnen te snappen, ik miste zelf ook Hb al . Ik was sowieso al van plan te vragen om dat ook mee te nemen, als ze dat al zou vergeten (wat me niet waarschijnlijk lijkt). Dat gebrek zou trouwens ook nog wel te ondervangen zijn, want dan meld ik me gewoon weer eens aan als bloeddonor (was ik in principe toch al van plan), wordt je Hb ook getest.

Dank ook voor de normaalwaarden, Tinus, we hebben toevallig (nou ja, niet toevallig) een medisch zakwoordenboek hier op het werk met een tabel met normaalwaarden, maar daar staan die van de vitamines niet in. O wacht, voor B12 wel, zie ik nu, al ligt de ondergrens in die tabel op 130.

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-06-2010 om 17:38

Ah ja

Tuurlijk hoort Hb er ook bij Maar zoals gezegd is dit "mijn" lijstje en die cholesterol laat ik prikken omdat een paar jaar geleden bleek dat mijn cholesterolgehalte te hoog was terwijl ik gezond eet, "slechte" vetten vermijd, niet drink, matig rook en juist een lage bloeddruk heb. Vandaar Zal wellicht te maken hebben met het feit dat ik ad slik. De rest van de tests om te screenen op mogelijke hypothyreoidie, ijzertekort, vit. D- en/of B12 tekort etc. Ik krijg ook nog een of andere test om mijn hormoonlevels te bepalen. En dan ook nog een botscan om te scannen op osteoporose. Volgens mijn moeder is dit trouwens standaard voor vrouwen van 40 jaar en ouder, klopt dat?

Ineke P.

Ineke P.

22-06-2010 om 20:15

Nog een meeliftvraagje

Als je dan begint met thyrax, hoe snel kun je dan verbetering verwachten? En hoe gaat dat bij aanpassingen in de dosering?

Polly Shearman

Polly Shearman

23-06-2010 om 09:33

Allemaal heel erg bedankt

Ik maakt over een paar weken een afspraak bij mijn eigen huisarts, omdat ik het allemaal eens rustig met hem wil bespreken. En dan wil ik idd nog meer bloedtesten want ik ga niet op basis van 1 test mijn leven lang aan de pillen.

maar het volgende spookt door mijn hoofd:

stel dat deze waarde voor mij normaal is, ik dat al heel lang heb en er nooit last van heb. Dat ik nu tijdelijk zo vreselijk moe ben, dat kan een andere oorzaak hebben, bv een virusje, of psychish.
Stel dat ik nu aan de pillen ga en me daarna helemaal niet beter ga voelen, dat het dan dus toch aan iets anders ligt dan ben ik dus voor niks met die pillen begonnen??

Maar goed.. jullie denken vast dat ik in de ontkenning zit.. whahah dat zou goed kunnen.
Ik kijk het even aan, ik ga vandaag GEEN middag dut doen, ik heb vanavond toevallig eens niks te doen dus ik kan op tijd naar bed als ik echt op ben, maar vanmiddag heb ik een date in de speeltuin met vriendin en een heel stel kinderen.
Ik denk nl ook dat je je zelf kunt verwennen met middagdutjes, dat je daar aan gewend kunt raken zodat je niet meer zonder kunt zonder dat je ze echt nodig hebt.
Dus ik ga mezelf gewoon even streng toe spreken, geen dutjes meer.. en als dat echt niet vol te houden is.. bel ik de dokter wel hoor.!

trouwens tinus, ben jij zelf huisarts???

groet, polly

Tinus_p

Tinus_p

23-06-2010 om 09:45

Polly

Ineke:
'Als je dan begint met thyrax, hoe snel kun je dan verbetering verwachten? En hoe gaat dat bij aanpassingen in de dosering?"
Vrij lang; voor elke aanpassing vziw een week of 6. De vuistregel is: blijven ophogen tot TSH < 1 (de 'gewone' normaalwaarden gelden niet als je eenmaal aan het slikken bent).

Polly:
"Stel dat ik nu aan de pillen ga en me daarna helemaal niet beter ga voelen, dat het dan dus toch aan iets anders ligt dan ben ik dus voor niks met die pillen begonnen??"
Stel dat morgen de hemel op je hoofd valt. Je bent nog in ontkenning.

Polly:
"trouwens tinus, ben jij zelf huisarts??? "
Trouwe forummers weten dat ik al jaren zeg dat ik dat niet bent.
Ik heb wel eens eerder gezegd; geneeskunde is vaak helemaal niet moeilijk, het is vooral VEEL.

Nouja, dit is de NHG richtlijn
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/NHGStandaard/M31_std.htm
Er zijn veel schildklierpatienten, die zijn behoorlijk actief op internet. Zie hier en hier http://www.schildklier.nl/ http://www.hypomaarniethappy.nl/
(zoals altijd met dit soort sites: lees kritisch, kaf en koren wisselen elkaar af).

marcella

marcella

23-06-2010 om 10:14

Mijn ervaring

Hoi Polly,

Ik vind het wel goed van je dat je er even over nadenkt en jezelf bezint. Ik heb ook een iets afwijkende schildklierwaarde gehad en mocht medicatie maar wilde nog even niet. Altijd geroepen dat het niet psychisch is maar daar ben ik iets van teruggekomen. Stress doet zoveel met je lijf,het kan hormonen ontregelen. Ook je schildklier kan er iets minder door gaan werken. Ik wil echt niet beweren dat het bij mensen met schildklierziektes tussen de oren zou zitten maar voor mij was dit wel degelijk (gedeeltelijk) het geval.
Je lichaam raakt gewoon zo uit balans. Mijn advies aan je: zoek ontspanning,ga mediteren, vroeg naar bed, zoek dingen waar je blij van wordt.
Ik heb dit heel bewust gedaan en het gaat nu veel beter met me, Ik ben veel rustiger en veel klachten zijn verdwenen. Ik laat binnenkort mijn schildklier wel weer testen, ik houd het in de gaten. Maar luister ook heel goed naar mijn lijf.

Vic

Vic

23-06-2010 om 13:07

Kennis

Ik weet niet of mijn reactie echt relevant is, na zoveel goed onderbouwde reacties, maar een leerkracht bij ons op school had ook een te traag werkende schildklier. Ze had (flink) overgewicht, was altijd moe en liep 's morgens vaak al met rode wangen rond. Op een gegeven moment is ze voor de klas onwel geworden en opgenomen in het ziekenhuis. Daar kwamen ze erachter dat haar schildklier te langzaam werkte, en heeft ze medicatie gekregen. Inmiddels staat ze weer voor de klas, heeft tonnen energie en niet meer van die rode wangen. Je herkent haar werkelijk niet meer terug omdat ze ook nog eens zo'n 30 kilo is afgevallen (in minder dan een jaar tijd).

Polly Shearman

Polly Shearman

23-06-2010 om 13:20

Oh dat is echt kwijlend

fijn om te lezen Vic! die 30 kilo eraf.. kwijl kwijl kwijl...

maar het lijkt me zo vreselijk sterk van zo;n minimale afwijking in het bloed zo;n effect kan hebben,

het was 4,6 en moest 4,3 zijn.. ik begrijp dat als je 12 scoort dat het verschil idd erg groot kan zijn, zowel op energie als op gewicht bijvoorbeeld.
Maar met zo'n klein verschil als ik???
Tinus, jij als niet huisarts kan me dat vast vertellen!?!

greot, pol

Polly...

heb de ballen verstand van schildklieren, maar wel van getallen in zijn algemeenheid. Dus toch even....

Als 'iets' maximaal 4,3 'mag' zijn, en het is bij jou 4,6....

Dan zit jouw waarde dus bijna 10 % BOVEN die maximumgrens. Waarbij je waarschijnlijk ook nog eens mag aannemen dat de meeste mensen waarschijnlijk ergens ONDER die 4,3 zitten.

Geen idee hoe breed de variatie in schildklier-hormoon-levels is, maar 10 % ergens boven kan best veel zijn.

Vrgelijk het maar met bloeddruk, of met bloedarmoede of zo. Als jouw HB gehalte ergens in de buurt van de ondergrens zit dan kun je al best legitiem aan de staalpillen moeten omdat je je bleek en slapjes voelt.

En een bloeddruk die 10 % HOGER ligt dan de 'maximaal aanvaardbare waarde' is volgens mij best zorgelijk. Sterker nog...als je bloeddruk 50 % hoger ligt dan wat maximaal OK wordt gevonden dan word je ongeveer onmiddellijk opgenomen in een ziekenhuis of zo.

Dus ik zou niet op basis van een intuitief idee dat 'het maar 0,3 meer is' besluiten dat het dan vast ergens anders aan ligt dat je zo moe bent...

Primavera

Primavera

23-06-2010 om 14:15

Daarom wordt dus aangeraden om op antistoffen te prikken

Polly:"stel dat deze waarde voor mij normaal is, ik dat al heel lang heb en er nooit last van heb. Dat ik nu tijdelijk zo vreselijk moe ben, dat kan een andere oorzaak hebben, bv een virusje, of psychisch".
Jep, en stel nu eens dat jouw normale waarde eigenlijk 2 is en je er dus wel een heel eind vandaan zit...
Je hebt klachten, zit boven de normaalwaarden en dus vraagt dat om onderzoek. De hoogte van de normaalwaarden van TSH is trouwens waarschijnlijk 3 en niet 4.3. Een TSH van max 4 zijn nog de verouderde gemiddelde waarden uit 1998 maar volgens amerikaanse deskundigen is dit eigenlijk al te hoog. Zie http://www.aace.com/public/awareness/tam/2004/tsh.php

Maar als je nou gewoon op antistoffen laat prikken, dan is bij een positieve uitslag gelijk duidelijk dat dit voor jouw niet normaal is, maar dat je antilichamen tegen je eigen schildklier aanmaakt. Ik zou daar niet weken mee wachten. Als je het gelijk doet weet je tenminste of je hoe dan ook medicijnen nodig zal hebben of dat je af kan wachten hoe het zich ontwikkelt.

Dat één van de waardes verhoogd was en de andere niet is normaal bij een beginnende schildklierkwaal. De (F)T3 hobbelt altijd achter de feiten aan. Als die ook gaat afwijken ga je je pas echt beroerd voelen en voordat je weer de oude wordt duurt het dan nog langer.
Groeten Primavera

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-06-2010 om 14:16

Labwaarden

Ik even wat richtgetallen voor labwaarden erbij gehaald.
TSH 0,4 - 3,5 mU/l
FT4 (=vrij T4) 11 - 25 nmol/liter
T3 1,3 - 2,9 nmol/liter
T4 75 - 175 nmol/liter
Sommige laboratoria vinden TSHwaarden tot 4 mU/l ook nog 'normaal' en enkelen rekken dit zelfs op tot 5,5 mU/l. Anderen pleiten daarentegen voor maximale waarden van slecht 2,5 mU/l. Kortom: onenigheid onder deskundigen. Bij onderzoek in laboratorium A kan de uitslag zijn dat de functie van je schildklierhormonen te laag is en in laboratorium B kan het zijn dat dezelfde uitslag als normaal wordt beoordeeld. De samenwerkende artsenlaboratoria streven ernaar hier meer eensgezindheid over te krijgen.
Hoe dan ook, een afwijkende waarde is een afwijkende waarde en bij schildklierhormoon betekent dat dat je of te weinig of te veel schildklierhormoon aanmaakt en dat houdt in dat je schildklier niet optimaal werkt en nooit optimaal zal werken tenzij je medicijnen slikt. Daarnaast is het progressief dus het zal alleen maar erger worden als je niet behandelt. Als jouw TSH 4,6 is, is dat volgens de meest recente richtgetallen echt aan de hoge kant en moet dit in ieder geval nader onderzocht worden door bepaling van de overige schildklierwaarden en antilichamen. Als ik jou was zou ik ook zeker je cortisol laten bepalen. Chronische stress is een aanslag op je bijnieren en een te hoog cortisolgehalte beinvloed vele andere lichaamsprocessen (en dus ook je schildklierfunctie). Laat je desnoods doorverwijzen naar een endocrinoloog.

Tinus_p

Tinus_p

23-06-2010 om 14:29

Elisa cortisol

Elisa:
"Als ik jou was zou ik ook zeker je cortisol laten bepalen."
Wat zou daar dan uit moeten komen? Vziw is dit nogal omstreden, maar ik laat me graag bijpraten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-06-2010 om 14:48

Cortisol

Waarom is dat omstreden? Een van de oorzaken voor een verhoogd cortisol in bloed is o.a. stress of verhoogde schildklierfunctie. Een verlaagd cortisol in bloed kan worden veroorzaakt door een verminderde werking van de schildklier.
"Wat is cortisol en wat heeft het met de schildklier te maken?
Cortisol wordt gemaakt in de bijnieren. Het is een zogenaamd "stresshormoon". Als iemand langdurig ziek is (dit is ook stress voor het lichaam) dan moeten de bijnieren dus harder werken. Als dit te lang duurt worden de bijnieren oververmoeid en gaan minder cortisol produceren. Dit wordt opgelost door hele kleine hoeveelheden cortisol te slikken in pilvorm, dit voor ongeveer drie maanden. Door een langdurige onderbehandelde hypo kan dit dus ontstaan, als men dan Thyrax gaat gebruiken kan het voorkomen dat het lichaam sneller hersteld dan de bijnieren, daarom die drie maanden ondersteuning.
Hypothyreoïdie kan echter ook gepaard gaan met andere auto-immuunziekten. Dit wordt het polyglandulair auto-immuuncomplex genoemd. Een combinatie van ziekten die vaak voorkomt is: hypothyreoïdie, coeliakie, B12 gebrek (pernicieuze anemie), diabetes type I, bijnierinsufficientie (onvoldoende werking van de bijnieren, met als gevolg een te laag cortisolgehalte), alopecia areata (haaruitval). Je kunt dus ook een bijnierinsufficiëntie hebben die een auto-immuunoorzaak heeft." (bron: www.hypomaarniethappy.nl)

Tinus_p

Tinus_p

23-06-2010 om 16:19

Cortisol

Elisa:
"(bron: www.hypomaarniethappy.nl)"
En waar hebben zij deze wijsheid vandaan?

Vooral omdat de engelse wikipedia dit allemaal niet noemt (http://en.wikipedia.org/wiki/Cortisol). Niet dat wikipedia heilig is, maar de simpele benadering is, dat wie beweert dat wikipedia ongelijk heeft, eerst met bewijzen/bronnen/argumenten moet komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.