Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-09-2009 om 21:50

Tranquillizers

Heeft iemand meer kaas gegeten van "pammetjes" oftewel benzodiazepinen zoals Lorazepam, Diazepam, Temazepam, Oxazepam etc.? Ik heb nu vanwege ernstige langdurige stress en daarbijhorende voortdurende symptomen als verhoogde oogdruk, hartkloppingen, haaruitval, huiduitslag en slapeloosheid Temazepam voorgeschreven gekregen (1 capsule van 20 mg. voor het slapengaan). Ik neem het met beleid en met mate want ik wil nog enigszins kunnen functioneren overdag en er niet van afhankelijk raken. Bovendien hou ik niet zo van dit soort kalmerende middeltjes maar plantaardig (Valdispert etc.) hielp niet. Is Temazepam de "mildste" van deze pammetjes? Iemand die ervaring heeft met deze middelen? Andere adviezen/tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij

kreeg ik in het ziekenhuis om in te slapen een temazepammetje. Die werden gegeven alsof het smarties waren. Ik schat daarom in dat het een mild middeltje is. Als ik me goed herinner, bruine beetje ovale pilletjes.

Ik hoop dat het helpt om je in elk geval de broodnodige nachtrust te geven.

Sterkte,

groetjes van Purk

Melatonine

Je zou ook meletonine kunnen proberen. Dit kun je gewoon kopen bij de drogist en is onschuldig (heb ik me laten vertellen) omdat het om een lichaamseigen stof gaat. Eerlijk gezegd weet ik het fijne er niet van, behalve dat ik er tegenwoordig beter mee slaap dan zonder (nog niet geweldig, maar ook daarvan is de oorzaak bekend...). Je kunt ze kopen van 0,1mg, alleen dat is veel te weinig; dus ik neem er een stuk of tien-vijftien tegelijk (ze zijn inieminie). Mijn man heeft ze van 2,5mg, maar als ik die neem ben ik bang dat ik mijn zoontje niet hoor als er wat aan de hand is.
Sterkte met alles!
heli

Tineke

Tineke

23-09-2009 om 08:22

Alle pammen

Alles eindigend op pam heeft twee nadelen: 1) het kan verslavend werken, 2) strafbaar bij autorijden: dwz als er een ongeval is en je hebt 'pam' in je bloed, dan zit je heel erg fout. Het voordeel kan zijn dat je even een vicieuze cirkel doorbreekt met een weekje slikken.
Alles heeft nadelen natuurlijk, maar een anti-psychoticum in heel lage dosering heeft bovengenoemde nadelen niet. Daar kun je ook heel lekker rustig van worden, de chaos en paniek verdwijnt en het heeft een mooi sederend effect. Maar goed, een huisarts schrijft zoiets echt niet voor, daarvoor moet je een stapje hogerop. En dus ook alles op andere niveau's geprobeerd hebben (van lavendelbad tot pam). Sterkte!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2009 om 15:32

Dank

Dank jullie voor je reacties! Ik ben trouwens al 9 jaar aan de anti-depressiva; onderhoudsdosis 37,5 mg Efexor en dit zal ik mijn hele leven moeten slikken. Mijn huisarts is absoluut niet van de "pammetjes" maar hij heeft nu toch een uitzondering gemaakt door me 15 stuks Temazepam voor te schrijven. Ik "loop" al in het hulpverleningscircuit maar het is vooral de combinatie van praktische problemen, financiele problemen (zit ruim twee jaar in de WSNP en het loopt gewoon niet), het alleen moeten zorgen voor een getroubleerd kind en het onverwachte overlijden van mijn vader waardoor de koek voor mij nu echt op is. Zeg maar het equivalent van een burn-out. Ik ken alle manieren van stress-reductie maar op een gegeven moment zegt het lichaam gewoon "stop". Melatonine heb ik ook al geprobeerd want zoonlief krijgt het maar dat helpt bij mij niet. En ja, het komt wel goed maar soms heeft je lijfg gewoon even wat hulp nodig van buitenaf. Ik drink overigens geen alcohol en rijd geen auto (maar dat zou ik soweiso nooit doen met die pillen). Maar ik denk dat die paar pammetjes dus geen kwaad kunnen. Het is alleen jammer dat ik niks overdag kan nemen want dan slaat de stress juist in alle hevigheid toe...

Dosis

20 mg is een aardige dosis. Ik slaap al van 10 mg, van 20 mg ga ik echt knockout.
Ik merkte wel dat als ik het een paar dagen achter elkaar gebruikte, de werking al snel minder werd. Als ik dan weer een tijdje stopte, dan werkte het weer goed.
Mijn huisarts raadde aan om het om de dag te nemen.(in een moeilijke periode natuurlijk, niet standaard)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.