Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

klompjes

klompjes

25-01-2011 om 21:07

TV-Uitzending neusspray

Gister was er een programma over de verslaving van neusspray en dat daar mogelijk een oplossing was. Ik wil dat graag terug zien maar weet niet op welk net het was maar wel dat het gister was. Heeft iemand dit programma gezien?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kate

Kate

25-01-2011 om 21:16

Paul de leeuw

Gisteren was er een item over neussprayverslaving bij de MaDiWoDoVrijdagshow van Paul de Leeuw?
Weet niet meer of ze nou een oplossing hadden lijkt me wel heel vervelend!

klompjes

klompjes

25-01-2011 om 21:29

Tja geen oplossing dus

Dank je wel! Ik heb het net bekeken maar er was inderdaad geen oplossing. Mijn vriend is al jaren verslaafd aan neusspray. Hij is al eens geopereerd. (Neusseptumcorrectie) maar helaas heeft het niet mogen baten. Hij probeert wel eens een dag niet te gebruiken maar wordt dan zo vreselijk benauwd. Heeft trouwens ook al eens een allergietest gehad maar ook daar kwam niets uit.

Brianna F

Brianna F

25-01-2011 om 21:47

Ook

Mijn man gebruikt al 20 jaar elke avond neusspray. Anders kan hij niet slapen, zit zijn neus helemaal dicht. Echt, het verbaasd me nog steeds dat na 20 jaar de spray nog steeds helpt.

Waarschuwing op zijn plek

Vanwege een middenoorontsteking van mijn jongste zoon van 2 heb ik op dochtersadvies neusspray met xylometazoline gehaald speciaal voor kinderen (lagere dosering).

Maar omdat ik zelf ook snipverkouden ben, heb ik het ook een paar avonden gebruikt. Het vernauwt de bloedvaten in het neusslijmvlies en werkt als een tierelier tegen een verstopte neus. Maar in de bijsluiter staat dat je het dus maar vijf dagen achter elkaar mag gebruiken en sowieso maar 10 dagen per maand.

Bij langdurig gebruikt beschadigt het je neusslijmvlies onomkeerbaar en het heeft als bijwerking dat je neusslijmvlies gaat opzwellen. Je krijgt dus een verstopte neus van dat spul, en de enige remedie is dan om het spul weer te gebruiken. Ik ben hierdoor tot de conclusie gekomen dat het rotzooi is en ik heb het mijn zoontje na één keer niet meer gegeven en gebruik het zelf ook niet meer.

Je vriend zou misschien kunnen proberen het heel langzaam af te bouwen, bijvoorbeeld om te beginnen door over te stappen op de kinderoplossing (0,5 mg ipv 1 mg)? Bij sommige mensen schijnt de verslaving wel te verdwijnen als ze het volhouden om het langere tijd niet gebruiken, maar het is heel moeilijk. Sterkte ermee in ieder geval.

Chris

merel

merel

25-01-2011 om 23:07

Hoe je kan stoppen

Ik ben hier ook zo nu en dan aan verslaafd (aantal maanden en dan stop ik weer) het langst is ongeveer een jaar achtereen geweest. Natuurlijk weet ik dat het niet goed is, maar het is moeilijk te stoppen, dan lig je met een verstopte neus in bed en ineens denk je 'verrek allemaal maar ik wil nu slapen" en hup je gebruikt weer.
Wat ik nu doe om te stoppen (en het werkt iedere keer weer, tot ik weer eens vreselijk verkouden wordt, en dan wil ik nog wel eens beginnen) is nog maar een neusgat spuiten. Het andere neusgat laten 'bijkomen', dit kan, als je lang verslaafd bent wel ruim een tot twee weken duren, maar opeens ga je merken dat je meer lucht hebt in je neus, en het is wel vervelend, maar doordat je andere neusgat open is, is het best te doen. Nou en dan ga je stoppen met je overgebleven neusgat, en dan ben je gestopt.
Alleen als ik dus echt weer eens verkouden ben, wil ik nog wel eens beginnen, mede omdat ik nu wel weet te stoppen. Onlangs heb ik het dus een maand of 7 achtereen niet gebruikt.

jippa

jippa

25-01-2011 om 23:26

Misschien een domme vraag

...maar zijn jullie wel eens bij een arts geweest dan voor die verstopte neus? Ik heb een speciale neusspray ivm allergische rinitis en ik kan echt niet zonder, maar het is een stuk minder slecht dan steeds otrivin-achtige sprays nemen lijkt mij.

NaShA

NaShA

25-01-2011 om 23:36

Ik ook...

en ik kan me al niet eens meer heugen hoe lang al...Ik vind het ook vreselijk, maar ik kan echt niet tegen een verstopt neusgat. Zelfs niet 1....Dus een oplossing om maar 1 neusgat te doen gaat bij mij niet werken....

Ik beken...

ik ben er ook eentje... gebruik het alleen om te slapen, met precies dezelfde argumenten als hierboven al genoemd.
De methode-merel ga ik eens proberen!

groetjes!

Brianna F

Brianna F

26-01-2011 om 09:26

Jippa

Huisarts, KNO arts, operatie's, alles gehad. Zolang de otrivin helpt (en de andere vervangende sprays niet) blijft hij ermee doorgaan, hoewel volgens mij zijn neusslijmvliezen volledig aan gort zijn.

Ooooh

Ik ben thuis! Hier ook. Heb allergieen (in de familie zit astma) en aanvankelijk gebruikte ik neusspray alleen bij verkoudheid en was ik er van af als de verkoudheid over was. Maar twee (ofzo) jaar geleden heb ik de fout gemaakt neusspray te gebruiken voor de allergie, in plaats van de speciale neusspray die er eigenlijk voor is. Nu heb ik die speciale neusspray weer en dat helpt goed, maar ik denk dat mijn neus naar de maan is, want zelfs met die neusspray moet ik voor het slapen gaan de ' slechte' neusspray gebruiken. Binnenkort maar weer eens over naar de kinderdosering. Ik wist niet dat er zoveel mensen last van hadden! En ik heb mijn vriend ook mee de afgrond in getrokken, want die moet ook sprayen voor het slapen gaan. Maar echt, ik raak bijna in paniek als ik moet slapen met een verstopte neus, zelfs al is het maar een neusgat!

Reukvermogen

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik ook helemaal knettergek word als ik moet slapen met een dichte neus, inderdaad tot aan paniek toe. Maar voor mij blijft het middel erger dan de kwaal. Als je verkoudheid voorbij is en je neus blijft dichtzitten, komt dat *dus door die neusspray*!

Komt nog bij dat als ik erg verkouden ben mijn smaak en reuk compleet verdwijnen. Daar word ik niet alleen strontchagrijning van, maar ook een beetje bang dat het niet meer terugkomt. Alleen daarom al durf ik geen neusspray te gebruiken. Zijn jullie niet bang dat straks je reuk- en smaakvermogen ernstig is aangetast?

Chris

Merel

Merel

26-01-2011 om 10:56

Druppelaar?

Mijn vriendin gebruikt neusdruppels met zo'n pipetje, weet niet of ze dat nu nog verkopen, ik heb meestal de spray. Zij neemt het pipetje omdat je dan nog minder kan doseren, echt een druppeltje kan je dan doen, ik vermoed dat als je sprayt er meer uit komt. Voor de mensen die ook met een dicht neusgat niet kunnen slapen zou je dus ook een neusgat goed vrij kunnen sprayen, en de andere een heel klein beetje geven (minispraytje of een druppeltje) en dan langzaam aan verminderen. Wellicht helpt dat?

margje van dijk

margje van dijk

26-01-2011 om 11:56

Jeetje

Ik sta er echt van te kijken dat zoveel mensen niet zonder neusspray kunnen! Wat een gouden business moet dat zijn.

Mijn man was laatst bij een lezing van een hoogleraar verslavingszorg, die haar praatje inleidde met een lijst van zaken waar mensen serieus verslaafd aan kunnen zijn. Deze had mijn man mij niet verteld (had ze misschien wel genoemd), maar waar hij zelf erg om had moeten lachen was de "worteltjesverslaving". Het schijnt serieus zo te zijn dat mensen verslaafd kunnen raken aan wortels (de hele dag om de haverklap een rauwe wortel willen), met alle verslavingskenmerken erop en eraan. Zelf heb ik dat alleen maar als ik aan het lijnen ben, en ben ik altijd blij als ik er weer mee stop

Margje

Ik ook!

Ook al een paar keer "afgekickt". Na een paar miserabele nachten was ik helemaal genezen. Tot de volgende verkoudheid of huilbui. Denk niet dat wortels hier helpen.

Merel

Merel

26-01-2011 om 14:08

Hihi worteltjes?

hmm ik denk dat een worteltjes verslaving redelijk onschuldig is, alleen wel onhandig natuurlijk. Je moet dan wel dag en nacht de beschikking hebben over worteltjes, maar als een echte addict zorg je daar vast wel voor

Smaak en reuk

Als ik echt verkouden ben dan proef en ruik ik niks, maar als ik niet verkouden ben en wel aan de neusspray omdat mijn neus dicht zit door bv allergie, dan proef en ruik ik prima, dat is dus ook geen stok achter de deur voor mij helaas....

Toch worteltjes

Want stop nou eens 's avonds 2 worteltjes in je neus. Moet je opletten hoe opgelucht je bent als je die er weer uit neemt!

Niet alleen voor kinderen

Zie http://www.ggdzhw.nl/cms/publish/content/downloaddocument.asp?document_id=40
Die dichte avond of slaapneus, kun je zelf weer open ademen. Zie de instructies van neus snuiten in de folder. Het werkt bijna hetzelfde. Adem diep in door de neus, sluit je lippen en het open neusgat en blaas door het gesloten neusgat in zachte stootjes uit. Vingers uit je neus en weer door je neus inademen. Herhaal dat totdat het dichte neusgat open gaat. Je voelt het gebeuren.
Soms gaat dan meteen dat andere neusgat dicht. Gewoon herhalen totdat beide neusgaten open zijn.
Mijn zoon heeft dit geleerd toen hij 4 was van de astmajuf. Hij kan het nog. En ik ook.
Het werkt als een trein, ook als je 's nachts wakker wordt van weer een dichte neus.
Een dichte slaapneus is heel normaal trouwens (nou ja, komt veel voor).
Groet,
Miriam Lavell

Clo

Ik bedoel eigenlijk ben je niet bang dat je op lange termijn je neusslijmvlies zo kapot maakt door die neusspray dat je reuk en smaak permanent verliest?

Dat is namelijk een niet ondenkbare bijwerking.

Chris

Ik ook

Ben zelf nu zo'n 3 jaar afhankelijk van de neusspray... Ik gebruik wel altijd de kindervariant overigens. Maar ik heb werkelijk overal flesjes. Heb ook de illusie dat mijn man dit niet weet en wil dus altijd direkt toegang tot neusspray als ik merk dat hij verstopt raakt. Soms is dit alleen voor het slapen gaan, vaker echter is dit 2 of 3 keer per dag. Ik schiet ook echt in de paniek als ik voel dat mijn neus dicht zit en ik geen spray bij de hand heb. Heel ernstig afhankelijk dus. Ik vind die manier van Miriam heel handig klinken, ga ik zeker proberen. Wie weet werkt het?! En anders de manier van Merel, 1 neusgat sprayen zodat ik het niet-gesprayde neusgat boven kan leggen. Als ik daarbij probeer open te ademen moet ik toch ineens een zee van lucht hebben! (ja ja, ik spreek mezelf moed in)...
Misschien een idee, geen afvaldraadje, maar een xylometasoline-afkick-draadje!

Ik ook....

Al 5 jaar en overal flesjes. In mn tas, naast mn bed. Ik moet minimaal 2 reserve flesje in huis hebben anders raak ik in de blinde paniek. Tis trouwens een familie tik bij ons. Moeder en zus hebben het ook. De neusspray gaat als een ware joint van hand tot hand op feesten en partijen!

Gossie

Wat komen er opeens veel mensen uit de kast zeg. We kunnen weer een nieuw kenmerk aan de OOL-populatie toevoegen geloof ik: neussprayverslaafd.

Moeten we zeker onthouden voor het nieuwe feuilleton

Chris

Afgekickt

Ik heb zeker 20 jaar aan één stuk door neusspray gebruikt. Altijd de kinderneusspray, behalve als ik verkouden was want dan moest ik de zwaardere versie hebben, die voor de volwassenen.
In al die jaren heb ik ook alles geprobeerd om er vanaf te komen, ik heb allergietesten gedaan, maar het was gewoon verslaving. Het verbaasde mij ook altijd dat het spul na zoveel jaren gewoon bleef werken...

Maar goed, ik heb toen van de huisarts Nasonex voorgeschreven gekregen. Daarvan moest ik 's morgens en 's avonds een pufje nemen. En voila, na enkele moeizame (maar niet heel erge) nachten was het over! Dat is inmiddels een paar jaar geleden en ik heb NOOIT meer gewone neusspray nodig gehad. Nasonex gebruik ik alleen als ik voel dat mijn neus dicht zit of als ik verkouden ben. Dan heb ik wel eens een vervelende nacht. Maar heel erg is het nooit geweest. Ik raak die neusspray nooit meer aan, veel te bang dat ik er weer verslaafd aan raak. Ik had óveral flesjes, in alle tassen, in de auto, op kantoor... gewoon ziekelijk. Wat ben ik blij dat ik ervanaf ben.
Ik hoop dat jullie er ook een keer vanaf komen.
Margoth

Kari1

Kari1

27-01-2011 om 08:01

Tjonge

Ik wist wel dat het voorkwam maar ik verbaas me over de schaal. Dat spul is flink verslavend! En dat echte junken-gedrag erbij, overal flesje, paniek zonder direct acces...Iemand verbaast zich dat het na zoveel jaar nog steeds werkt, maar dat doen alcohol, nicotine, heroïne toch ook? En daarvan is het ook niet zo dat je steeds maar meer-meer-meer moet hebben. Mensen kunnen jaaaaren op hetzelfde level zitten.
Ik kan me die paniek bij een dichte neus niet zo goed voorstellen, maar ja ik ben dan ook geen otrivinist, ik gebruik die rotzooi zelfs niet als ik verkouden ben (en mijn neus dicht zit). Je stikt niet bij een volle neus. Je kunt gewoon door je mond ademen. En ja, dat is onaangenaam maar geen ramp. Onthoudingsverschijnselen zijn nooit fijn, vraag maar aan stoppers met roken etc. Je moet er wat voor over hebben om te stoppen (met bepaalde onderdelen van) je lichaam kapot te maken.
Er zijn hier mensen die zich hebben laten opereren. Dan krijg je vziw een aantal dagen wattenproppen in je neus, is dat niet de ultieme afkickperiode? Je ervaart daarmee dat een volle neus kán. Nog even langer doorzetten (laat die watten maar zitten en je bent een ex-verslaafde.
Mensen hebben overigens zelden twee compleet open neusgaten. De natuur wisselt het goed open zijn van de neusgaten af, dan is links weer goed open rechts minder, na tijdje weer andersom. Mensen die niet gefixeerd zijn op hun neus merken dat meestal niet. 's Nachts is als je op je zij ligt het onderste neusgat meestal dichter tot dicht (zwaartekracht). Draai je je om dan dan wisselt dat. Eén dicht neusgat 's nachts is dus vrij normaal. Daar niet tegen kunnen heeft te maken met een te sterke fixatie op een normaal verschijnsel.
Sterkte voor alle stoppers!
Kari

Man

Mijn man had na een hevige verkoudheidsperiode ook de neiging om eraan verslaafd te raken. Hij gebruikte het toen al 2 maand achter elkaar. En kon niet meer slapen zonder...en toen was het flesje (flesje nummer 3 of 4 was dat) leeg en ik 'vergat' het te kopen...(had het wel beloofd) en tja hij kon niet slapen,maar sliep uiteindelijk toch wel. Na dag 3 "heb je het nu weer vergeten?" heb ik maar opgebiecht dat het expres was. Ik kon 2 reacties krijgen...
reactie 1: Hij was boos en zou zelf een flesje gaan halen.
reactie 2: Hij was boos en zou mopper de mopper er tóch over na gaan denken.
Pffff gelukkig kreeg ik reactie 2 en uiteindelijk biechtte hij op toch eigenlijk na veel gedraai best wel geslapen te hebben.
En hij heeft nooit meer een flesje gekocht tot nu toe.
Maar als ik niet hád geweten dat het zo verslavingsgevoelig was....was ik er nóóit zo allert op geweest en was mijn man nu net als jullie grootverbruiker. En als mijn man het niet geweten had zou hij mijn actie als onzin weggewuift hebben en alsnog een flesje zelf hebben gehaald.
De enige manier om deze verslaving dus aan te pakken is mensen er bewust van te maken dat het risico erin zit.
Dat was 20 jaar geleden absoluut bij niemand bekend.
De mensen die dus nu grootverbruiker zijn wisten het toen ze eraan begonnen dus ook niet.
Ik snap het dus best...dat ze nu ermee in hun maag (neus) zitten.
groeten albana

Merel

Merel

27-01-2011 om 11:12

Geen paniek

Nee ik ben nog nooit in paniek geraakt als mijn neusspray op is, dat herken ik helemaal niet. Wel baal ik er natuurlijk van, het is vervelend om met een verstopte neus te moeten gaan slapen. Maar (en dat komt sommigen van jullie misschien wel bekend voor) ik heb wel eens 's avonds laat voor het slapen gaan ontdekt dat de spray op was, en toen allerlei lege flesjes gezocht (op een of andere manier gooi ik ze nooit meteen weg) en die als een soort 'brouwer' allemaal in één flesje leeggeschud (in heleboel flesjes zat nog een halve druppel zeg maar) en toen had ik nog net een heel klein beetje om te sprayen en de nacht door te komen (sneu he hihi)
Maarrr.. door dit draadje ben ik inmiddels sinds maandag gestopt met mijn linker neusgat, ik spray alleen nog rechts. Overdag heb ik weinig last, dan is de boel wel open, in de nacht gaat het bij het beginnen te slapen prima, maar ik wordt wel rond 06.00 wakker doordat mijn linkerneusgat erg dicht zit. Na wat woelen trek ik het wel tot 07.30 en dan ga ik eruit. Zodra ik rechtopsta gaat het wel weer en trekt het verstopte gevoel weg.

Sancy

Sancy

27-01-2011 om 11:20

Lol merel

"Maar (en dat komt sommigen van jullie misschien wel bekend voor) ik heb wel eens 's avonds laat voor het slapen gaan ontdekt dat de spray op was, en toen allerlei lege flesjes gezocht (op een of andere manier gooi ik ze nooit meteen weg) en die als een soort 'brouwer' allemaal in één flesje leeggeschud (in heleboel flesjes zat nog een halve druppel zeg maar) en toen had ik nog net een heel klein beetje om te sprayen en de nacht door te komen (sneu he hihi)"
Dat is klassiek verslavingsgedrag hoor Vergelijkbaar met rokers die geen shag meer hebben en daarom de peuken uit de asbakken vissen.

Merel

Hartstikke goed hoor, straks nog het linkerneusgat en je bent er vanaf!

Chris

Brianna F

Brianna F

27-01-2011 om 13:23

Chris

reukvermogen, ik zal het je nog sterker vertellen, ondanks zijn chronisch verstopte neus en 20 jaar neusspraygebruik ruikt hij beter dan normaal. Zelfs geurtjes die ik absoluut nog niet reuk, ruikt hij als eerste. Hyacinthen mag ik absoluut niet in huis halen, die vindt hij een te sterkte geur hebben.

Hyacinten

Brianna, ik snap je voorbeeld van de hyacinten niet helemaal. Die ruiken namelijk zo sterk dat de geur overal door heen komt. Ik ken wel een aantal mensen die er zwaar allergisch voor zijn en die van hyacinten een verstopte neus krijgen. Moeten ze weer sprayen

Maar fijn dat je man zo goed ruikt.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.