Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

moeder

moeder

13-10-2018 om 13:28

twijfel meningococ 14 jr

hallo; ik ben helemaal niet tegen vaccinaties; vroeger kids gewoon gevaccineerd. laatste prik dochter (hpv) niet gedaan, vanwege verhaal denemarken (vermoeidheidssynsroom), is tegengesproken maar wie moet je nog geloven.
nu prik 14 jarige zoon meningococ. lees op Lareb behoorlijke bijwerkingen (als ik goed gekeken heb..)
wie weet voors en tegens?

Angela67

Angela67

13-10-2018 om 13:40

Waarom

Nu niet? Vroeger had je ook bijwerkingen die heb je ook geaccepteerd.
Gr Angela

V@@s

V@@s

13-10-2018 om 13:41

18 argumenten

https://www.nu.nl/gezondheid/5456078/aantal-doden-meningokokken-jaar-gestegen-achttien.html

genoeg?
Gelukkig mag je zoon gewoon zelf beslissen.

Kiki

Kiki

13-10-2018 om 13:42

weet ik niet

Ik weet geen voors en tegens. Wat vindt jouw zoon er zelf van? Wil hij de vaccinatie halen?
Ik heb in ieder geval in overleg met onze jongvolwassenen, die tussen de 18 en 24 zijn en buiten het rijksvaccinatieprogramma vallen, een vaccinatie voor hen aangevraagd. Ze nemen die dus vrijwillig. Een vaccinatie lijkt hun nog altijd beter dan die ziekte te ondergaan met zware complicaties. Helaas is er een onbekende wachttijd. Ik zou bijna zeggen, mogen ze ipv jouw zoon gaan?

Verhoogd risico

https://www.ad.nl/binnenland/dodelijke-bacterie-rukt-op-in-nederland-11-doden-57-ernstig-zieken~aa4a5c02/

" Kinderen in de pubertijd en bezoekers van bijvoorbeeld kroegen, lopen een hoger risico omdat ze meer contacten hebben. Van der Ende: ,,Vanaf 14 jaar neemt het dragerschap van de ziekte fors toe, vooral door sociaal gedrag zoals kroeg- en discobezoek, roken en zoenen""

Ad Hombre

Ad Hombre

13-10-2018 om 13:55

Treurig dat een journalist ook al niet weet hoe je puberteit schrijft...

Bijwerkingen

Je kunt uit voorzorg in elk geval beoordelen of je kind op het moment van de injectie goed gezond en uitgerust is. En na de injectie niet toevallig een weekend gaat raften in de Ardennen. Zodat het lichaam genoeg weerstand heeft om mogelijke gevolgen op te pakken. Vraag zonodig uitstel.

Gezonde jonge mensen zouden dit soort voorzorgen niet echt nodig hebben, maar voorkomen is beter dan genezen. Het is toch een medische ingreep die niet geheel zonder risico is.

Mijn kinderen zitten niet in die leeftijdsgroep maar ik heb het wel met ze besproken.

Mag allebei Ad

https://onzetaal.nl/taaladvies/pubertijd-puberteit/

"Het is allebei mogelijk. Puberteit en pubertijd zijn allebei correcte Nederlandse woorden. Het zijn niet zomaar varianten; ze hebben een iets verschillende betekenis, en ze worden ook verschillend uitgesproken."

Er zijn kleine verschillen in betekenis maar dat kan hier beiden aan de orde zijn.

Kopzorg

Kopzorg

13-10-2018 om 14:13

Waarom twijfelen?

Hier heeft jongste 12 jaar oud begin januari van een mycoplasma pneumonia een hersenontsteking gehad.
Op zich is de besmetting met dat ding redelijk onschuldig. Beetje grieperig en soms een longontsteking. Heel soms als complicatie die hersenontsteking/hersenvliesontsteking.
Na 9 maanden is kind nog steeds niet de oude.
Als hij wordt opgeroepen krijgt hij geen krus van ons hij moet. Wij hebben ons portie wel gehad.

vlinder72

vlinder72

13-10-2018 om 14:15

Wetenschappers

"ik ben helemaal niet tegen vaccinaties; vroeger kids gewoon gevaccineerd. laatste prik dochter (hpv) niet gedaan, vanwege verhaal denemarken (vermoeidheidssynsroom), is tegengesproken maar wie moet je nog geloven"

Wetenschappers, RIVM, artsen. In ieder geval mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben. En niet afgaan op Facebook berichten. Berichten zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. Het verhaal van het nichtje van de vriendin van je buurvrouw.

Mijn dochter heeft de hpv prikken dit jaar wel gehaald. Dat wou ze zelf ook. Tegen meningokokken W worden mijn kinderen straks zeker gevaccineerd (3 van de 4 vallen in de vaccinatie leeftijd).

Ooit de bijsluiter van de paracetamol wel eens gelezen? Alle middelen kunnen ernstige bijwerkingen hebben. De kans daarop is klein. De kans op menigokokken is ook klein maar als je kind het krijgt verloopt het vaak zeer, zeer ernstig.

Maar je kind is 14 jaar. Wat wil hij zelf? Mijn kinderen hebben op school allang over deze ziekte grsproken. Alledrie willen ze gevaccineerd worden

Vreemd

Ik heb altijd kinderen laten vaccienren en heb zelf net voor het eerst de 'griepprik' gehalad. Ik ben dus niet anti.
Wat ik wel vreemd vind is dat de anti-debatten vaak gaan over dingen die niet bewezen zijn, bijvoorbeeld het verband met autisme, of nu een verband met het vermoeidheidssyndroom.
Ondertussen is er een ander verband, dat ook niet bewezen is, maar waarvoor de overheid toch een behoorlijk bedrag heeft vrijgemaakt voor claims: het mogelijke verband tussen nacrolepsie na een vaccinatie tegen mexicaanse griep.
Wat ik vreemd vind is dat het vermoedend at er een verband tussen is blijkbaar op redelijke gronden is gebaseerd, terwijl het ik het in de argumentatie van anti-vaccineerders nooit ben tegengekomen.
Neemt niet weg, dat indertijd de mexicaanse griep aanvankelijk nogal angstaanjagend was en dodelijk bleek te zijn voor verzwakte mensen. zoals ook andere vormen van griep, wordt nu gezegd. Dus ja, toch maar de griepprik.

Tsjor

Melanie

Melanie

14-10-2018 om 10:40

Tegenspraak

Van de huisarts krijg ik altijd een oproep omdat ik diabetes 1 heb en dan in de doelgroep val, de internist zegt echter dat hij het niet aanraadt omdat ik nog niet oud genoeg ben.
Best raar.

Ik ga hem dit jaar wel halen want ik werk in een ziekenhuis, niet bij patienten, maar ik loop wel door de gangen en hallen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2018 om 10:56

Pubertijd

Als onzetaal het zegt zal ik ook maar overstag gaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-10-2018 om 14:37

Hmm ja

Van deze vaccinatie vraag ik me ook wel af wat het toevoegt. Volgens mij heeft jongste (nu 13) ook al eens een meningokokkenvaccinatie gehad. Zouden we onze kinderen ook laten inenten tegen bijv waterpokken? In Nederland wordt die ziekte gezien als iets wat er een beetje bijhoort, maar in andere landen wordt er allang tegen gevaccineerd.
Ik doe het wel hoor, en de kinderen krijgen er ook geen keuze in, maar zelf heb ik ook de hele BMR overleefd zonder complicaties.
En voor jongste is het wel veel, dit en volgend jaar. De HPV, meningokokken, en dan nog extra gele koorts en Hep A vanwege de vakantie. Straks krijgt ze nog wat van al die ziekteverwekkers die worden ingespoten.

Kopzorg

Kopzorg

14-10-2018 om 15:19

Voorkomen is beter (en makkelijker) dan genezen

Mij zo her en der inlezend brengt een meningokokken besmetting hele ernstige ziekteverschijnselen met zich mee, die op zeer korte termijn dodelijk kunnen zijn. Veel mensen dragen het ding al bij zich zonder er ziek van te worden.
Terugdenkend aan waar wij in januari stonden met ons kind ga ik wel inenten met mijn kinderen, met in het achterhoofd voorkomen is beter dan genezen.
Niet aangeboren hersenletsel overhouden aan een doorgemaakte en overleefde hersen(vlies)ontsteking gooit nu ons hele leven overhoop, dat wil ik niet nog een keer mee hoeven maken en ik hoop ook dat andere ouders kinderen laten inenten. Dan hoeven zij geen besmetting mee te maken en als de vaccinatiegraad voldoende hoog is profiteren de niet ingeënte kinderen daar ook van mee.

Triva

Triva

14-10-2018 om 15:50

Phryne

'Ik doe het wel hoor, en de kinderen krijgen er ook geen keuze in, maar zelf heb ik ook de hele BMR overleefd zonder complicaties'

Je realiseert je dat 1 op de 1000 mensen aan mazelen dood gaan? Die kunnen dat nu niet tegen jou roepen he. Verder: verdiep je eens in de complicaties van de BMR ziekten.

Waterpokken verloopt milder maar ook daar komen complicaties voor alleen niet zoveel om het voor de overheid financieel aantrekkelijk (!) te maken om aan het vaccinatieplan toe te voegen. Ja... Het moet financieel wel voordeel opleveren. Blijkbaar was dat wel voor BMR en kijken andere landen daar anders naar?

Deze Tsjor?

https://nos.nl/artikel/2251454-informatie-over-bijwerkingen-mexicaanse-griep-vaccin-achtergehouden.html

"Midden in de periode dat wereldwijd tientallen miljoenen mensen gevaccineerd werden tegen de Mexicaanse griep met het vaccin Pandemrix, hield farmaceut GSK informatie achter over een opvallend groot aantal ernstige bijwerkingen. Dat staat in een artikel in het British Medical Journal (BMJ).

Bij de bijwerkingen ging het onder meer om bijna 150 gevallen van anafylactische shock, een zeer ernstige allergische reactie. Ook zouden er tientallen overlijdensgevallen zijn geweest."

"Hoewel het niet onomstotelijk vaststaat dat de vaccinatie met Pandemrix de narcolepsie veroorzaakt heeft, lijkt dat volgens de meeste onderzoeken wel het geval. Het kabinet heeft in de begroting voor 2019 een bedrag van vijf miljoen euro opgenomen voor schikkingen met de slachtoffers. Maar de regering erkent geen aansprakelijkheid, omdat volgens staatssecretaris Blokhuis de wetenschappelijke discussie nog volop loopt."

Er is altijd reden om zelf na te denken en kritisch te blijven. Waarbij je mag hopen dat reguliere media het nieuws oppakken en je niet afhankelijk bent van 'verdachte' media, hoeveel gelijk ze ook blijken te hebben gehad.

https://stichtingvaccinvrij.nl/ministerie-trekt-5-miljoen-uit-voor-schikkingen-na-vaccinatieschade-door-mexicaanse-griep-vaccin/

moeder

"laatste prik dochter (hpv) niet gedaan, vanwege verhaal denemarken (vermoeidheidssynsroom),"
ik hoop dat je dat verhaal nog paraat hebt in de hopelijk niet te gebeuren situatie dat je dochter baarmoederhalskanker krijgt.

Phryne Fisher

"Van deze vaccinatie vraag ik me ook wel af wat het toevoegt. "
Het is een kwestie van risico's wegen en beoordelen hoe zwaar het beheersen van de risico's is. In dit geval is het risico dat je de ziekte krijgt beperkt maar voor pubers net iets minder beperkt dan voor anderen, de impact als het risico zich voordoet enorm (ernstige ziekte met mogelijk dodelijk afloop) en de beheersing van het risico zeer beperkt (een vaccinatie van 70 euro).
Ik heb deze afweging gemaakt en geconcludeerd dat de vaccinatie wel degelijk wat toevoegt.

Wat betreft waterpokken. Ik weet in ieder geval dat waterpokken voor zieke kinderen niet risicoloos is. Mijn kind is als 1-jarige ooit op kinderafdeling ziekenhuis opgenomen, er heerste toen waterpokken op zijn KDV. In het ziekenhuis moest hij daarom in quarantaine omdat besmetting van andere kinderen in het ziekenhuis voorkomen moest worden.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-10-2018 om 11:23

Waterpokken

Ik doe vrijwilligerswerk voor zieke kinderen en hun families. Zodra bij een van onze deelnemers (een vermoeden van) waterpokken is, vertrekt de hele familie direct naar huis. Voor kinderen met een lage weerstand (we hebben vaak kinderen met chemokuren over de vloer) zijn die waterpokken heel gevaarlijk, en zelf kunnen ze vaak niet ingeënt worden ivm de lage weerstand, en is eerder opgebouwde immuniteit ook weer afgebroken.

Nicky

Nicky

15-11-2018 om 16:23

Bij twijfel, niet doen

Als je twijfelt lees eerst eens op de site van stichting vaccinvrij bijvoorbeeld, ook m.b.t. dit specifieke vaccin. Dan zul je zien dat er ook genoeg wetenschappers, artsen, ervaringsdeskundigen en politici zijn die ernstige twijfels hebben m.b.t. de effectiviteit en veiligheid van vaccinaties. De informatie van de overheid is helaas zeer eenzijdig vanwege de belangenverstrengeling met de farmaceutische industrie.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-11-2018 om 16:32

Eenzijdig?

Laat me niet lachen! Stichting vaccinvrij, díe is pas eenzijdig, en bevooroordeeld! Dat je hier serieus die vergelijking durft op te schrijven vind ik onvoorstelbaar!

vlinder72

vlinder72

15-11-2018 om 17:21

Nicky

Als je kind deze ziekte krijgt dan is de kans dar ze het niet overleven 1 op 3. En dat is een feit. Niet een fantasietje.

Voor de farmaceutische industrie is het trouwens veel winstgevender als iedereen flink ziek wordt. Natuurlijk verdient er iemand aan de vaccinaties. Dat mag toch ook. Verder zijn alle bezwaren allang een keer weer weerlegd. Recent nog in een lang artikel in de Volkskrant.

Bij twijfel vaccineren. En blijf weg van dit soort onzin website.

Charis

Charis

16-11-2018 om 10:22

Zoon

Anti-vax is een religie lijkt het wel, feiten komen niet aan.

Heel blij dus dat zoon gisteren de prik heeft gehaald, want met een lage vacciniatiegraad wordt het risico steeds groter.

Erica

Erica

16-11-2018 om 10:59

@Nicky

Dank! Ik had een off-day. Met dank aan jouw aanprijzing van de site van stichting vaccinvrij, omdat de informatie van de overheid eenzijdig zou zijn heb ik toch nog even kunnen lachen.

farmaceutische industrie

Feit dat de farmaceutische industrie inderdaad (grof) geld verdient aan medicatie wil niet zeggen dat de medicatie niet nodig is of niet werkzaam is. Dat zijn twee verschillende dingen. Zouden antivaxxers ook bepaalde medicijnen tegen kanker weigeren omdat die onevenredig duur zijn en de farmaceutische industrie daar vet aan verdient?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.