Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Truusje

Truusje

17-07-2011 om 15:59

Twijfel over sterilisatie

Over een jaar, dan ben ik bijna 40, ben ik toe aan een nieuw spiraaltje. Daar kan ik dan weer vijf jaar mee doen, maar ik loop ook al heel lang te denken over een sterilisatie. Ik ben er wel uit dat er geen kinderen meer komen, maar kan toch niet voor 100% achter een sterilisatie staan. Gek?
Hoeveel last heb je van de 'moderne' sterilisatiemogelijkheden? Verandert het iets aan je seksleven, of merk je er niets van als je gesteriliseerd bent?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

17-07-2011 om 19:33

Mirena?

Hoi
Heb je nu een Mirena? Als dat goed bevalt zou ik zeggen, gewoon nog een keer.
Ik heb op m'n veertigste voor de derde keer een Mirena laten plaatsen. Het niet meer (of bijna niet meer) ongesteld zijn, vond/vind ik een belangrijk argument namelijk. Toen ik jonger was, had ik altijd hele heftige menstruaties en ik was bang dat die terug zouden komen als ik me zou laten steriliseren.
Groetjes

Truusje

Truusje

17-07-2011 om 20:00

Nee

Ik heb een gewoon koperspiraal. Dat bevalt op zich prima, ik heb er geen bijwerkingen van. Maar het plaatsen is geen feestje, en ik heb al begrepen dat je ook op je 45e nog niet 'veilig' bent, dus dan zou ik na die vijf jaar nog een keer moeten. Met sterilisatie ben je voor altijd 'klaar'.

notje

notje

18-07-2011 om 10:40

Hier

Ik (net 40)ben in juni onder het mes gegaan,na het verwijderen van de mirena (vanwege bijwerkingen)kreeg ik een buikholte ontsteking.Geen pretje om zo op het randje te liggen.Daarna wilde men nog in mijn buik kijken,en heb ik besloten me te laten steriliseren,en ballontherapie toe te laten passen.De sterilisatie was een peuleschil,weinig last van en iniminiwondjes genazen snel.Het is wel definitief,maar ik wil echt geen kinderen meer,en ik heb mijn portie hormonen wel gehad vandaar mijn beslissing.

miepje

miepje

18-07-2011 om 11:18

Heel fijn

Afgelopen jaar ben ik gesteriliseerd via de Essure methode. Geen pretje, maar na afloop van de behandeling kon ik meteen weer aan het werk en ik heb daarna niets meer gemerkt.
Ik ben heel blij met mijn sterilisatie, geen hormonen meer (die een negatieve invloed hadden op mijn libido) en geen angst meer om zwanger te worden. Het gaf ons seksleven juist een enorme boost...

guera

guera

18-07-2011 om 21:54

Essure

Ik ben ook gesteriliseerd via essure. Vond het n peuleschil. Super ideaal. Ben in pauze van werk zon beetje gegaan. Als je nu mirena fijn vindt omdat je niet Ongesteld wordt dan moet je dat doen. Met een sterilisatie is het weer puur natuur allemaal

Truusje

Truusje

18-07-2011 om 22:28

Tja

Ik ben nog niet uitgetwijfeld. Ik heb nu geen hormonen en heb geen last van het koperspiraal. Wel heb ik al een keer een twijfelachtige zwangerschapstest gehad. Daarna gewoon ongesteld geworden en ik heb er niet lang bij stil gestaan, maar dat blijft natuurlijk een risico met zo'n spiraal. Maarja, sterilisatie is dan weer zo definitief. Wat ik dan eigenlijk geen probleem zou moeten vinden omdat ik toch echt geen kinderen meer wil.
Essure zijn toch van die plugjes die ze in je eileiders plaatsen? Ben je daarna direct beschermd tegen zwangerschappen, of moet je nog aanvullende anticonceptie gebruiken?

Je voelt het gewoon als onplezierig

att fundamenteel 'onklaar' maken van je voortplantingsmogelijkheid; het realiseren dat dit er nu niet echt meer toe doet.

Verstandelijk ben je er wel aan toe, maar je gevoel ligt dwars. Dat is lastig.

Je man wil niet overwegen zich te laten steriliseren? Dan ben je van het gepieker af.

Truusje

Truusje

18-07-2011 om 22:54

Bromvlieg

Je slaat in een keer de spijker op zijn kop. Dat is het! Het voelt zo oud en nutteloos, terwijl ik toch echt niet meer van plan ben om mijn vruchtbaarheid te benutten. Ik ben heel blij met mijn kinderen en heel blij dat ze steeds zelfstandiger worden. Mijn vriend wil zich niet laten steriliseren en ik ga dat ook niet van hem vragen (we hebben geen kinderen samen).

miepje

miepje

19-07-2011 om 14:15

Grappig

Dat gevoel van 'uitgerangeerd' zijn had ik helemaal niet. Integendeel zelfs. Mijn lichaam heeft bijna 10 jaar in dienst gestaan van mijn kinderen, zwanger zijn, baren en borstvoeden en nu is het weer helemaal van mij! Het voelde voor mij echt als een nieuwe fase waarin ik weer meer tijd heb voor mezelf en nieuwe doelen kan stellen, nieuwe plannen kan maken. Ik ben trouwens 37, iets jonger dan jij.

Het voelt zo oud en nutteloos

zo is dat.

Ik was dan ook enorm blij dat mijn wederhelft de beslissing aandurfde, terwijl hij destijds nog lang geen 40 was. Het was een rare dag, herinner ik me. Bij De Slegte heb ik een boek met allerlei zwangerschapsverhalen gekocht. Ter herinnering aan die beslissing.

Truusje, succes.

Oud en nutteloos - dat wordt je als moeder nooit!

Bromvlieg

Ja, dat gevoel heb ik er ook bij. Alsof je expres iets kapot gaat maken dat je niet meer gaat gebruiken. Na met mirena heb ik alleen de stekker erut gehaald zodat het het niet doet, maar bij een sterilisatie heb ik het gevoel dat ik de boel bewust ga slopen. En dat wil ik niet met mijn lijf; het hoeft niet stuk.... dus hier ook maar niet. Maar met 3 kinderen tussen 12 en 8, zelf 42 jaar, wil ik er echt niet nooit never nog een kadootje bij!

ilsepilse

ilsepilse

22-07-2011 om 19:07

Bij essure

heb ik na de sterilisatie nog 3md de pil geslikt dan wer ik nog even getest via een echo of alles goed dichtgegroeid was ...
ik vond het ook niet zoo erg hoor, alleen bij het rechtstaan werd ik wat duizelig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.