Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Uitstellen menstruatie zonder pil?

Ik zou graag mijn menstruatie willen uitstellen. Ik gebruik echter geen pil ( bewust niet)
Ik begreep via internet dat je door progestogeen te slikken je menstruatie kunt uitstellen.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb het in het verleden ooit eens gehad maar kan me daar vaag van herinneren dat ik wat lichte doorbraak bloedingen had.

Progestogeen bestaat niet, het is progestageen en is de synthetische versie van het hormoon progesteron en zit in anticonceptiepillen.

Dus je slikt bewust geen pil, waarom niet? Omdat je synthetische hormonen slecht vindt? De menstruatiecyclus is gebaseerd op de afgifte van hormonen, dus om die cyclus te doorbreken moet je met hormonen rommelen.

De enige manier om zonder pillen de menstruatie uit te stellen is zwanger worden, anders zal het toch echt met hormonen moeten.

@Emma

@Emma

23-10-2018 om 23:44

Lang geleden

.....heb ik wel eens een soort pil gehad om mijn menstruatie uit te stellen. Ik herinner me dat het qua samenstelling veel weg had van de anticonceptiepil. Met hormonen dus, synthetisch denk ik.

What else

What else

24-10-2018 om 06:55 Topicstarter

Reden

De reden dat ik al 9 jaar geen pil slik is dat ik destijds genoeg hormonen in mijn lijf heb gehad ivm IVF.
Zwanger worden hoef ik ook niet meer.
Ik heb een geweldige cyclus zonder pil en geen partner meer. Dus waarom?
Maar nu komt een menstruatie volgende maand toch op het verkeerde moment.
Ik ben niet tegen hormonen, maar pak ze ook iet onnodig, dus zou dan dat progestageen willen gebruiken.

Het enige wat ik vroeg was , of iemand er ervaring mee heeft?

40er

40er

24-10-2018 om 08:05

Primolut

Primolut, via de huisarts.
Ik heb het ook wel eens gebruikt. Op het moment zelf is er niks aan de hand, geen klachten ervan ofzo. De cyclus erna heb ik extra last van krampen en bloedverlies. Maar goed, dat weet ik voor de tijd.
Je begint met primolut op ik dacht de 3e dag voor je verwachtte menstruatie, 2 of 3 tabletjes per dag. Als je er mee stopt ben je met een dag of 2 ongesteld.
Maar je moet ervoor naar je huisarts en qua hormonen is het nog best veel.

What else

What else

24-10-2018 om 08:19 Topicstarter

Oke dankje

40er. Dankjewel. Ik heb net eens de bijsluiter gelezen. Ze zijn er toch wat voorzichtiger mee met hoge bloeddruk. Wat ik heb. ( wel onder controle met medicatie)

Daarbij is mijn cyclus nu opeens om de 3 weken ipv 4 weken. Lastig wanneer ik dan moet beginnen met slikken.
Ik ga maar eens langs de huisarts. Thanks voor je tip

Triva

Triva

24-10-2018 om 08:59

nooit begrepen

waarom je wel primolut zou gebruiken ipv 2x drie wk de pil bestellen waarbij je stopt met slikken als de menstruatie over minimaal 2 dagen mag komen.

What else

What else

24-10-2018 om 13:11 Topicstarter

Risico's

Triva,
Omdat bewezen is dat het slikken van de pil, langdurig, in combinatie met 35+ zijn, en hoge bloeddruk een verhoogd risico op trombose geeft. Daar pas ik voor.

En waarom zou ik de pil slikken als ik EN geen partner heb EN een normale cyclus heb.

De menstruatie volgende maand komt toevallig niet zo goed uit.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2018 om 13:41

En primolut niet??

Volgens mij komt het op hetzelfde neer. Maar aan de andere kant: wat is dan het probleem met Primolut Triva?

zebra

zebra

24-10-2018 om 14:12

ik begrijp het wel

zelf heb ik destijds ook ivf ondergaan en naderhand ben ik niet meer aan de pil gegaan. Dit omdat ik het wat onzinnig vond om die te slikken terwijl de kans op een zwangerschap heel klein was (er waren meerdere dingen aan de hand waardoor ik niet spontaan zwanger werd).
Als ik de menstruatie eens wilde uitstellen, belde ik de huisarts en kreeg dan een kuurtje Primolut mee.

What else

What else

24-10-2018 om 14:20 Topicstarter

Klopt

Ginny, klopt is hetzelfde. Alleen maar korte tijd. Het zou dan om 7 dagen slikken gasn ipv de hele maand.

Zebra, dan begrijp je inderdaad mijn achterliggende gedachte

Guppie

Guppie

29-10-2018 om 18:45

Nodig?

Misschien handig om erbij te zetten waarom je je menstruatie zou willen uitstellen. Of het echt nodig is. Als het gaat om een pijnlijke of hevige menstruatie: daar is wel wat aan te doen; zij het niet op korte termijn.
Bloeddrukmiddelen verminderen de aanmaak van melatonine en zorgen voor verliezen aan belangrijke voedingsstoffen, waaronder Q10. Een te laag melatonine zorgt voor een verhoging van het oestrogeen. Een verstoorde verhouding tussen oestrogeen en melatonine geeft een risico op allerlei klachten en werkt negatief op de vruchtbaarheid.
Bij hoge bloeddruk speelt ook insulineresistentie een rol. Een korte cyclus kan te maken hebben met insulineresistentie en oestrogeendominantie. Insulineresistentie en oestrogeendominantie hebben een negatieve invloed op je vruchtbaarheid.
Aan jou of je je menstruatie al dan niet wil uitstellen maar weet wat je doet.

Onzin Guppie

Guppie misschien kun je als je je mening over gezondheids gerelateerde zaken opschrijft duidelijk maken dat het je mening is en geen wetenschappelijk feit.

Er zijn heel veel verschillende bloeddruk middelen. Ik ken er uit mijn hoofd niet eentje die effect heeft op melatonine aanmaak.

Niet iedereen met hoge bloeddruk heeft insuline resistentie. Het één is niet aan het ander gerelateerd.

Ik maak me zorgen over de manier waarop je meningen neerzet alsof het wetenschappelijke feiten zijn. Zou je het de volgende keer anders kunnen verwoorden?

Bedankt, Mariel

Koffiekop

Koffiekop

01-11-2018 om 11:20

Bovendien Guppie

Waarom zou TS zich hier moeten verantwoorden over waarom ze haar menstruatie uit wil stellen? Dat gaat niemand iets aan. Ga jij voor haar beslissen 'of het wel nodig is'? Wat een arrogantie zeg!
TS wil haar menstruatie uitstellen, dat lijkt me duidelijk een tijdelijk iets, omdat het niet handig uitkomt. Ze schrijft niet dat ze helemaal geen menstruatie meer wil. Dus lees eerst de post voordat je komt met je quasi-medische adviezen en doemscenario's. Pfff, het mens wil waarschijnlijk gewoon op vakantie zonder gehannes met verband en tampons...

Marianneke

Marianneke

27-11-2018 om 11:52

goh

Toen ik nog ongesteld werd, kon ik mijn menstruatie altijd een week uitstellen gewoon door het aan mijn lichaam te vragen. Dan werd ik wel uiteindelijk wat zwaarder ongesteld. Ik heb dat in verband met vakanties en examens e.d. wel zeker twintig keer gedaan

@Emma

@Emma

27-11-2018 om 12:28

Marie81

Guppie beweert ook niet dat het wetenschappelijk bewezen is. In feite strooit ze met dure woorden. En alweer vraag ik me af: bedenkt ze (of hij?) dit echt allemaal zelf of komt het uit een vaag bedrijf?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.