Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Update eczeem baby van 5 weken

Baby is inmiddels 8 weken!

De krampjes werden steeds erger en met jullie advies in mijn achter hoofd ben ik zelf koemelk gaan mijden, het resultaat was zo goed dat ik door gezet heb, van de week at ik zonder nadenken roomboter koekjes en had ze gelijk weer buikpijn, toen wist ik genoeg!

Vandaag ben ik bij de huisarts geweest, hij was het met mij eens, ik heb calcium tabletten gehad voor mezelf en alvast een recept voor kv voor dochter als ik straks weer ga werken, maar ik probeer zoveel mogelijk bv te blijven geven. Ik moet dus op dieet blijven, wel
moeilijk, maar voor het goede doel!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fijn dat het zo goed gaat!

Je meot er veel vor laten maar je dochter doet het nu wel heel goed en dat is superfijn!

Rembrand

Rembrand

12-08-2011 om 23:39

Jammer van zo'n borstvoedingsonvriendelijke huisarts

Waarom zou je geen borstvoeding blijven geven als je weer gaat werken ? Hij zou je juist moeten stimuleren om geen kunstvoeding te gaan geven ( ook geen hypo-allergene). Dat vind ik dan echt weer heel jammer...
M.

Borstvoeding en kv

Ondanks het gebruik van oxitocine is het mij niet gelukt om volledig te blijven voeden toen ik ging werken. Ik kon niet genoeg gekold krijgen.
Wat wel heel belangrijk is om echt elk spoortje melk uit je voeding te houden vooral als je daarbij ook kunstvoeding gaat gebruiken. Het uitzoeken welke hypoallergene kunstvoeding geschikt is is lastiger als je niet zeker weet dat je zelf geen spoortje melk meer gebruikt.
Daarbij kun je 's morgens, s' avonds en s' nachts gewoon borstvoeding blijven geven.
Als je gaat werken is het ook belangrijk om genoeg veilig voedsel en drinken mee naar je werk te nemen en als je ergens iets gebruikt op te letten dat er geen melk inzit.

MarSy

MarSy

13-08-2011 om 09:12 Topicstarter

@ lilian en annej

@ lilian: Ik moet er inderdaad veel voor laten, ik mis vooral de kaas op mijn brood en de melk bij mijn boterham, koekjes en taart zijn toch niet goed voor me!!

@ Anne: bedankt voor de tips, ik ga stage lopen in het onderwijs, dus mijn eigen boterhammen nam ik toch al mee en nu dus alleen maar thee en water drinken. Verder zal ik extra goed op mijn dieet letten als ik een fles ga geven. Ik heb nu een recept dat ik bij de apotheek moet halen, het is niet in de supermarkt te krijgen, ik weet nog niet eens hoe het heet! Maar goed, zolang ik bv kan geven blijf ik dat doen.

MarSy

MarSy

13-08-2011 om 09:27 Topicstarter

@ rembrand

Ik ben het niet eens met je reactie op mijn huisarts, maar dat komt ook omdat je niet alle info hebt!

Ik heb het recept voor kv gekregen op mijn uitdrukkelijke verzoek, ik kolf te weinig om genoeg melk te hebben voor 1 dag en in september (wanneer ik weer ga beginnen) is mijn huisarts op vakantie.
Mijn huisarts wilde het recept eigenlijk nog niet geven, maar vanwege zijn vakantie heb ik het nu toch gehad.

Misschien kan jij mij nog tips geven om meer te kolven?
Ik kolf nu al voor een voorraad. Ik heb nog een dochter van 4 en babydochter drinkt overdag om de 2 uur een enkele keer 2,5 a 3 uur. Ergens daar tussendoor moet ik dus kolven nu in de vakantie best lastig met de 4 jarige erbij, maar het gaat! 's nachts slaapt dochter sinds 2 weken door, laatste voeding ergens tussen 22 en 00 uur en eerste voeding weer rond 07.30.

Als ik het net na een voeding doe komt er bijna niets uit, als ik het vlak voor een voeding doe gaat het goed, maar is baby onrustig en boos tijdens het voeden omdat ze er niet genoeg uitkrijgt of omdat het te langzaam gaat. Ze drinkt dan heel lang of komt na 1 uur weer.

Per dag kan ik net genoeg voor 1 voeding kolven (200cc) ik heb dus 5 dagen nodig om te kolven voor een hele dag. Er vanuit gaande dat ze dan 5 voedingen van 200 cc drinkt, ik denk van wel, want oudste deed dat ook op de leeftijd van 3 maanden (toen ook volledig bv).

Ik weet wel dat ik niet van 7 tot 19 van huis ben, maar ik wil voor mijn eigen gemoedsrust echt genoeg voeding hebben staan voor haar, ik kan niet weg van mijn werk als blijkt dat ze halverwege de dag honger heeft. Ik werk in het onderwijs en kan mijn klas niet zomaar alleen laten! Als ik straks 2 dagen ga werken kom ik volgens mij al snel te kort.

Ik wil die kv dus achter de hand houden en zoveel mogelijk bv blijven geven en ook blijven kolven. Is het een probleem voor mijn productie als ze op mijn werkdagen (een beetje) kv krijgt en op de andere dagen wel bv?

Marsy: vraag het even aan massi!

..die heeft ook gekolfd rond deze tijd voor een voorraadje en dacht dat het niets zou worden. Maar ook bij haar bleek dat kolven tussen het voeden door niet te vergelijken is met kolven inplaatsvan!

Ik denk dat het gewoon helemaal goed gaat komen als jij 2x kunt kolven op werkdagen. Goeie kolf, even ervoor gaan zitten (ik weet dat dat lastig is in het onderwijs).... als een zonnetje!

Pauze

Kolven kan in de pauzes, even vrijstelling van pleinwacht e.d.

Pelle

Die vraag is natuurlijk al vaak gesteld. Het hangt van de situatie af, maar kort antwoord op jouw vraag is dat dat het probleem is van de werkgever. In de praktijk wordt er vaak een deel van de pauze opgeofferd, of de hele pauze, en wordt er geschoven met onderwijsassistenten of collega's die tijdelijk toezicht houden.

Het is allemaal niet ideaal maar als je op tijd begint is er vaak wel een mouw aan te passen.

Astrid

Astrid

13-08-2011 om 12:12

Geen koemelk meer drinken

Ik ben sinds 1,5 maand op lactose vrij dieet omdat ik lactose intollerantie blijk te hebben. Ik vind het reuze meevallen. Heb het in 1x laten staan. Gewoon knop omzetten. Ik mag ook geen gluten en suikers meer en dat vind ik veel erger. Ik dronk altijd liters melk, maar ik drink nu geen slok meer. Ik drink nu Soja melk, niet echt lekker, maar het is te doen. Idem Soja boter en geen zachte kaas meer. Harde nederlandse kazen schijnen wel gewoon te mogen. Ik weet niet of je die wel mag bij koemelk allergie. Melk zit trouwens in echt heel veel produkten.

Sterkte!

MarSy

MarSy

13-08-2011 om 12:23 Topicstarter

Kolven

Kolven op het werk is het probleem niet, daar is wel een mouw aan te passen, het probleem is meer dat ik niet genoeg kolf voor baby om de dag zonder mij door te komen.

MarSy

MarSy

13-08-2011 om 14:04 Topicstarter

Zojuist

Met moeite en vooral pijn aan mijn tepels 140 cc gekolfd. Dat is te weinig en 2x kolven doet nog meer zeer...

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2011 om 14:39

Pijn

MarSy, als kolven pijn doet is er iets niet goed. Staat je kolf niet te 'hard' afgesteld?

Tirza

Geen soja

koemelk door soja vervangen is niet echt handig. in 40% van de gevallen ontwikkeld een kind daar dan ook een allergie voor, idem met geitenmelk e.d.
Melk zit ook in veel broodsoorten. Bijvoorbeeld niet in Allison en in sommige goedkope supermarkt broden. Bij koemelkeiwitallergie kun je geen kaas eten. Het gaat om elk spoortje koemelkeiwit dat uit je dieet moet. Het is zeker puzzelen omdat het in veel producten wel zit.

Valkyre

Valkyre

13-08-2011 om 23:14

Marsy

Je kolft dus nu per dag 140 cc bovenop alle normale voedingen? Dat is best veel hoor! Als je dat een week volhoudt, heb je zat voorraad hoor! Wat je ook kunt proberen, is een paar dagen lang na het voeden beide borsten helemaal leegkolven. Dan maakt je lichaam dus extra melk aan. Na een paar dagen kun je tussen de voedingen een of twee keer kolven.

Bij mij ging het kolven op het werk prima, terwijl ik geen extra pauze had (lessen waren al ingepland, ik viel in). Boterham in de ene, kolf in de andere hand. Ik werd wel snel moe, en toen moest ik extra dutjes doen, veel water drinken, en tussendoor kolven om de productie weer te stimuleren.

Dat je pijnlijke tepels hebt van het kolven is niet goed hoor - het zou geen pijn mogen doen. Wat voor kolf heb je? Ik had een handkolf van Avent, daarmee kun je eenvoudig zachter kolven door minder hard te knijpen.

Veel sterkte. Het komt vast goed!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-08-2011 om 09:55

Marsy

Bericht van de frontline in het onderwijs: als je gaat kolven in plaats van een voeding, komt er veeeel meer uit. Geen zorgen, je hebt straks echt genoeg kolfmelk voor de hele dag. Ik was ook al zenuwachtig dat ik zou moeten bijvoeden, maar dat hoefde helemaal niet.
Bij ons op school worden collega's ingezet als invaller tijdens het lesuur dat je moet kolven. Ik vind dat wel vervelend, omdat het mij een opgejaagd gevoel geeft dat iemand zijn of haar schaarse vrije tijd moet inleveren om mij te laten kolven. Zie echter ook niet zo snel een andere oplossing. Bij ons zijn de pauzes trouwens tien minuten en vijftien minuten, hoe kun je in hemelsnaam in tien minuten kolven? Dat bestaat toch niet? Ik doe er minimaal 20 minuten over, tenslotte moet je ook nog aan- en afkoppelen, de melk in de koelkast doen e.d. Je bent zo een half uur verder alles bij elkaar.
Groetjes
Massi

Primavera

Primavera

14-08-2011 om 10:38

Tegenstrijdig

Il vind het wat tegenstrijdig om eerst ieder spoortje van koemelk uit de voeding van de moeder te weren en vervolgens genoegen te nemen met hypoallergene kv die n.b. van koemelk is gemaakt en heel wat meer dan spoortjes van koemelk bevatten.
Alleen in enkele zeer speciale kv is de koemelk zodanig door enzymen in stukjes geknipt dat het misschien in de buurt komt van koemelkvrije bc.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-08-2011 om 11:26

Marsy

Je kindje is 8 weken en je bent nu al in staat om een voorraadje aan te leggen. Dat is goed hoor! Er zijn genoeg vrouwen bij wie dat nog helemaal niet lukt. Ik zou mij dus niet teveel zorgen maken, volgens mij komt het echt voor elkaar.
Onze jongste stopte al vroeg met de late avondvoeding; ik ben toen op dat tijdstip blijven kolven. Ik was er ook erg op gebrand om voorraad te hebben: ik zou een week naar het buitenland gaan als hij 6 maanden was. Dat bleek geen enkel probleem: er lag ruim 10 liter in de diepvries (en het had nog veel meer kunnen zijn).

MarSy

MarSy

14-08-2011 om 12:41 Topicstarter

Reactie

@ Tirza en Valkyre: dat het kolven pijn doet komt omdat ik door ga tot de laatste druppel onder het mom van elke druppel is er 1. Dus zolang de melk goed stroomt gaat het goed, maar als dat ophoud en er komen nog wat druppels ga ik nog even door. Ik moet dan dus stoppen, ik heb een kolf van avent die zowel met de hand als electrisch kan, ik zal dus op de afstelling letten. Door alle positieve berichten dat 140 cc echt genoeg is, ga ik dus beter opletten en eerder stoppen!

@ AnneJ, ik weet dat ik geen enkele vervanging mag dus dat doe ik ook niet, vandaar de calcium pillen.

@ massi en Ijsvogeltje: dank voor de tips en opbeurende woorden, ik zie het al minder somber in!

@ primavera: het klopt wat je zegt er zit koemelk in. Ik heb van de dokter een recept gekregen waarbij de peptiden heel klein geknipt zijn waardoor het lichaam het niet als koemelk zou moeten herkennen, het is dus ook alleen maar op recept te verkrijgen en niet in de super ofzo.

Ik ga dus door met kolven en geef bv en zet de pak kv achter in de kast, just in case!! (voelt gewoon prettig!)

Goed

Klinkt goed Marsy. Mogelijk dat je met 2 dagen werken het echt wel bijgekolfd krijgt. Het is even doorzetten maar er komt ook weer een eind aan, het is tijdelijk.
Nog even en je mag ook andere voeding gaan geven.
Misschien weet je dat al maar handig is om hypoallergeen te beginnen en dan per 3 dagen een nieuw voedingsmiddel aan te bieden om te zien of er verkeerde reacties zijn.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-08-2011 om 21:02

Marsy

Wat bij mij heel goed ging was om bij de ochtendvoeding de ene borst leeg te laten drinken en de andere borst tegelijk met de handkolf te kolven. Dan stroomt het als een tierelier! Je moet er even een beetje handigheid in krijgen maar zo kun je snel een voorraadje opbouwen.

En het is al gezegd, maar kolven in plaats van een voeding levert veeeeel meer op dan kolven tussen twee voedingen door.

Veel

140cc naast wat je kind drinkt kolven is VEEL, daarnaast, als je gaat werken kolf je niet meer naast maar i.p.v. Een voeding. Verder gaat het maar om twee dagen. Dat stelt toch niets voor?
Ik werkte bij de jongste 4,5 dag per week, plus een avondstudie, ookin het onderwijs. Kin heeft jaren borst gekregen hoor, zonder een drup kv.

Maak je niet te druk, komt echt wel in orde!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.