Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-11-2009 om 14:30

Update gebroken voet

Net terug van de orthopeed; vijf weken geleden was ik uitgegleden en had ik mijn vijfde middenvoetsbeentje gebroken. Na vijf weken gips blijkt nu dat de botaangroei minimaal is. Of ik kon meteen kiezen voor een operatie waarbij ze de boel met een pin aan elkaar gaan zetten of ik mocht nog vier weken langer rondhobbelen met krukken in de hoop dat het botje dan wel genezen is. Is dat niet zo over een maand moet ik alsnog geopereerd worden. Ik heb gekozen voor die vier weken maar ik baal heel, heel erg... Ik ben gewend alles zelf te doen en te fietsen en te lopen want ik heb geen auto. Ben ook alleenstaand moeder dus heb me de afgelopen weken een slag in de rondte gewerkt om mensen te regelen die mijn zoontje van en naar clubjes, afspraken, naschoolse etc. konden brengen, boodschappen voor me doen etc. Ik kan slechts een kort stukje met krukken lopen want mijn polsen zijn overbelast. Wat ik niet snap (en de orthopeed begreep het ook niet helemaal) hoe het nou mogelijk is dat ik niet voldoende botaanmaak heb? Ik ben een relatief gezonde jonge vrouw van 39 zonder osteoporose oid. Mijn calciuminname is niet overdreven hoog maar wel voldoende. Heeft iemand tips, adviezen? Eigen ervaringen? Echt, ik kan wel janken... Getver.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

23-11-2009 om 14:55

Wat naar

Wat een gedoe Elisa, ik kan je helaas niet verder helpen, maar wil wel even een brede schouder uitlenen
Dit is echt balen!

Puck2

Puck2

23-11-2009 om 16:03

Ach elisa

Dat is balen zeg! Ik heb eigenlijk ook geen goede tips, maar alleen schoot vitamine D me te binnen. Die is ook nodig voor gezonde botaanmaak. Vorig jaar bleek ik ineens zomaar eenu te laag vit. D gehalte te hebben, geen idee hoe dat kwam. In overleg met de huisarts ben ik gewoon die peutertabletjes gaan gebruiken en nu zit ik op een prima waarde.
In ieder geval veel sterkte.

reina

reina

23-11-2009 om 16:30

Helaas

Wat ontzettend rot voor je. Wat betreft de minimale botaangroei, helaas geen tip, wel herkenning. Heel lang geleden, ik was 18, had ik een gecompliceerde beenbreuk, er gingen pinnen in m'n been, maar na een week of 6 zou ik wel weer kunen lopen zonder krukken. Ook ik bleek toen heel weinig nieuw bot aan te maken, het duurde zelfs precies een jaar voor ik mijn krukken weg kon zetten. Toen was er geen remedie bekend (maar mogelijk nu wel, ik zou zeker verder na gaan vragen in het ziekenhuis). Toen ik 12 jaar later weer geopereerd werd aan mijn been (moest gebroken worden) bleek de bot-aangroei wel normaal te verlopen, geen idee wat er in die tussentijd veranderd was. Sterkte!!!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-11-2009 om 18:18

Reactie

Dank jullie voor je reacties Ik heb net mijn moeder gesproken en zij heeft dus wel osteoporose. Zij raadde me aan om een uitgebreide bloedtest te laten doen en idd ook te laten kijken naar evt. vitamine D tekort en andere zaken, zoals hormoonbalans. Verder ga ik extra Calciumtabletten slikken en Arnica (voor de doorbloeding). Hopelijk is het slechts zo dat het genezingsproces gewoon wat langer duurt bij mij en is het bot over vier weken goed genezen. Ik heb begrepen dat het vaak wat langer duurt voordat middenvoetsbeentjes en met name die vijfde (de belangrijkste) helemaal genezen zijn. Pff. En dat allemaal vanwege zo'n klein botje...

Elisa gemani

ik weet dat mijn moeder voor het herstel van haar polsbreuk ook vitamine C tabletten moest slikken. Was blijkbaar goed voor de botaanmaak en om proberen dystrofie te voorkomen.
Toen later uit een botdichtheidsonderzoek bleek dat die niet voldoende was, heeft ze nog een medicijn erbij gekregen. Vraag me even niet wat het is, maar wellicht kan je daar eens naar vragen. Hoe het met je botdichtheid is gesteld en of je iets kan krijgen om dat te bevorderen.

groetjes van Purk

Vit d en calcium

Jemig, wat een ellende!

Misschien dat vit. D en Calcium iets helpen (ik ben nogal enthousiast over vit. D na studies over dit supplement en de werking ervan, ik slik zelfs de dosis voor 60+ van de HEMA, vooral omdat er studies zijn die uit lijken te wijzen dat de Nederlandse normaalwaarden aan de lage kant zijn)

Verder: zou je misschien niet ergens een scootmobiel kunnen lenen/huren?? Daarmee los je een boel van je vervoersproblemen op! Huren kan voor iets vanaf 3,50 euro per dag zie bijv. http://www.verhuur.scootmobielshop.com/tarieven.htm

Sterkte, t lijkt me best rot om zo aan te moeten modderen (en daarnaast nog de onzekerheid over de genezing..)
Groetjes, Mien

Meelezer

Meelezer

23-11-2009 om 23:13

Anti depressiva

Elisa, dit vond ik op Care for Women. Misschien kan dat verklaren waarom het niet zo snel gaat bij jou. Misschien kun je ook een zonnebankje pakken? Dat helpt ook voor de vitamine D en kan je ook een opkikker geven!
http://www.careforwomen.nl/nieuws/sommige-antidepressiva-zouden-bot-verzwakken
osteoporoseSommige types van antidepressiva, en met name de zg. selectieve serotonine reuptake inhibitoren (SSRI’s), zouden mogelijk het bot kunnen verzwakken en uiteindelijk bijdragen tot het ontstaan van osteoporose. Dat meldt het augustusnummer van de Harvard Mental Health Letter.
De afgelopen jaren zijn enkele studies verschenen die aantonen dat SSRI’s (zoals Fluoxetine of Prozac, Fluvoxamine, Paroxetine Seroxat Sertraline, Citalopram, enz.) bij pre- en postmenopauzale vrouwen de botgroei kunnen afremmen. De effecten zouden vergelijkbaar zijn met gekende risicofactoren voor osteoporose zoals roken en lage inname van Calcium.
Omgekeerd zijn er ook aanwijzingen dat depressie zelf de concentratie van bepaalde chemische stoffen zoals stresshormonen en neurotransmittors in het bloed verhoogt, wat een negatieve invloed zou hebben op de botaanmaak.
Op basis van die studies worden artsen aangeraden om extra voorzichtig te zijn met SSRI’s bij kinderen en bij vrouwen met risico op osteoporose. Bovendien wordt aangeraden om bij het voorschrijven van SSRI’s bijzonder aandacht te besteden aan een voldoende hoge consumptie van calcium en vitamine D.

Jakiro

Jakiro

23-11-2009 om 23:21

Bewegen

Bij ons in het ziekenhuis gaven ze tips om de doorbloeding te bevorden en dat kwam voornamelijk door meer te bewegen.
Hier zie je nog een paar tips:
http://www.orthopedieherentals.be/index.php?page=botheling
Succes ! En hopen dat over 4 weken er een hele grote bult met callus zit !!
Jakiro

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-11-2009 om 23:43

Antidepressiva

Tjee, dat is interessant! Ik slik alweer bijna 10 jaar Efexor in de laagste dosering; dat zou eea best kunnen verklaren. Daarnaast klopt het dat langdurige stress een heleboel lichaamsprocessen in de war schopt, en ik sta al jaren onder voortdurende hoge stress, zeker het laatste jaar. Hierdoor zit ik ook in de Ziektewet. Ik zal dit zeker aankaarten als ik volgende maand weer naar de orthopeed ga. Wat de zonnebank betreft: sorry, daar doe ik niet aan Heb het vroeger wel eens geprobeerd maar ik verbrand altijd met mijn blanke huid, ook onder de zonnebank. Maar ik ga morgen wel vitamine D-tabletjes kopen...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-11-2009 om 23:50

Jakiro

Ook al zo'n interessant artikel, dank je wel! Tja, ik rook. Niet overdreven veel, maar het is natuurlijk niet bevorderlijk voor de doorbloeding. Ik drink geen alcohol dus dat scheelt En ik heb mijn voet niet echt veel rust kunnen gunnen (zeg maar helemaal niet) dus vermoedelijk overbelast, zeker in die eerste anderhalve week toen ik hem eigenlijk helemaal niet mocht belasten. Het kan nu eenmaal niet anders in mijn situatie. Maar goed, ik hoop dat de extra supplementen wat helpen en ik zal proberen om mijn voet meer rust te gunnen (moet nu wel want er zit geen gips meer om). En dan idd maar hopen dat er straks een grote bult met callus zit anders moet ik onder het mes en dat wil ik absoluut proberen te vermijden...

andere meelezer

andere meelezer

24-11-2009 om 07:30

Meelezer

bedankt vd info,op naar de drogist dus voor vit.D...
andere meelezer

Puck2

Puck2

24-11-2009 om 10:26

Vitamine d wel een beetje oppassen

Ik zou als je vitamine D wilt gaan slikken toch even overleggen met de huisarts. Een te hoog vitamine D gehalte is namelijk niet onschuldig en wordt niet zoals wateroplosbare vitamines uitgescheiden via de urine. Nu zal het in NEderland wel loslopen met te hoge vit.D-gehaltes, maar wil je het echt veilig doen dan zou ik wel alvast beginnen, maar toch even bloed laten prikken en de waarde laten bepalen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.