Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

kind

kind

26-07-2011 om 23:16

Update moeder gefixeerd

Deze week ben ik weer bij mijn moeder geweest nadat we een aantal weken op vakantie waren. Ik had mijn nummer bij de vriendin van mijn moeder gelaten voor als er echt iets bijzonders was.
Toen ik er naar toe liep kwam ze toevallig ook net bij haar vandaan. Het bleek dat ze haar trippelstoel had sinds een tijdje, 2 weken ongeveer. Ik was er dus wel benieuwd naar!
Ik moet zeggen, het viel me niet tegen een erg mooie stoel heeft ze daarvoor. Maar, en dat viel me meteen weer tegen, de verpleging deed zo negatief! Ja, ze botst overal tegen, ook bewoners, en ja, ze snapt nog niet goed hoe het werkt (wat dan weer vreemd is, want als je niet weet hoe het werkt, hoe kun je dan botsen?). Toen ik echter een stukje met haar over de afdeling ging en ik slechts lichtjes de stoel vasthad, ging het nog niet eens zo heel slecht vond ik. Ja, ze zal er nog aan moeten wennen en ook moeten leren er mee om te gaan, maar he, een demente vrouw, die altijd gelopen heeft, kun je dan verwachten dat ze in 2 weken met zo'n stoel overweg kan?
Ik heb dan ook meteen de contactpersoon weer gemaild dat ik wel wil dat dit een eerlijke kans krijgt, niet na een maand, hoppa, ze kan het niet, weer in de fixatie.
Wederom viel me namelijk op dat er wel erg veel mensen in een stoel zitten ineens, die voorheen nog best mobiel waren.
Verder klaagde mijn moeder veel over zich niet lekker voelen, zit veel aan haar buik, ik hoor ook veel gerommel daar. Heb gevraagd of de arts daarnaar kan kijken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kind

Fijn om te lezen dat ze nu een trippelstoel heeft en gebruikt. Ik vind het heel goed van je dat je gelijk hebt gezegd geef haar een kans om het te proberen en niet gelijk zeggen ze kan het niet. pff wat denken ze wel dat ze een machine is?
Ik merk dat je er bovenop zit en dat is goed. Weet je al wanneer de arts komt of hebben ze daar net als bij ons voor zulke vragen een spreekuur met artsenvisite?

kind

kind

27-07-2011 om 17:05

Arts van de instelling

is er en die is geweest begrijp ik. Ze belden vandaag. Waarschijnlijk heeft ze een urineweginfectie. Dat zou de buikpijn en vervelend gevoel wel kunnen verklaren.

Tirza G.

Tirza G.

27-07-2011 om 20:08

Geen machine, maar alzheimer

Nee, je moeder is geen machine. Maar mensen met Alzheimer krijgen niet of nauwelijks meer iets nieuws aangeleerd, hoe jammer dat ook is. Een trippelstoel vereist toch wel wat kennis van de bediening (die gaat met hendels) - terwijl ze tegelijkertijd wel heel makkelijk rollen. Dus je hebt jezelf makkelijk verplaatst en je botst ook makkelijk tegen iets aan. Ik kan me wel indenken dat ze het in het huis niet fijn vinden als ze tegen andere bewoners aanbotst.
Eén van de dingen die bij Alzheimer ook verdwijnt is het vermogen tot logisch redeneren en het ruimtelijk inzicht. En dat is heel erg lastig als je met een iets te 'grote' stoel (groter dan jezelf bent) moet manoevreren langs objecten/mensen heen. Zoals zoveel zaken in de zorg rond dementerenden is het een lapmiddel, geen ideale oplossing. Helaas.

Tirza

kind

kind

27-07-2011 om 21:00

Hendels?

die heeft ze niet hoor, ze hoeft alleen maar met haar voeten te "lopen" en dan gaat ze vanzelf.

kind

kind

27-07-2011 om 21:03

Deze

http://www.exello.nl/trippelstoelen.html lijken er een beetje op, de stoel lijkt op het rechterplaatje, maar met de wielen van het linkerplaatje.

Tirza G.

Tirza G.

27-07-2011 om 22:59

Oooooo

Dat is een hele andere. Ik heb in mijn revalidatie jaren geleden meer zoiets gebruikt:
http://www.heup.info/infohoek/hulpmiddelen/trippelstoel.asp
Niet helemaal die hoor, een veel oubolliger , maar dus wel met hendels voor zitten/opstaan en om de hoek om te gaan. Dat was nog een hele kunst om daar mee om te gaan.

Tirza

kind

kind

27-07-2011 om 23:20

Die ken ik ook wel

die had mijn schoonmoeder inderdaad, soort van luxere burostoel vond ik het altijd.
Ik vond de stoel die mijn moeder had best wel mooi eigenlijk, ook omdat je vrij makkelijk een handje kan helpen, als bij een rolstoel. Hij ging nog wel wat stroef, maar dat is nieuwigheid denk ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.