Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

oregano

oregano

07-12-2010 om 19:06

Update: overgestapt naar andere tandarts, kaart mondhygieniste weg?

Tijdje geleden heb ik hier gepost dat ik over wilde stappen maar er wel erg tegenop zag qua hoe ik het zou vertellen aan de oude tandarts (loyaliteit, lang bij geweest, aardige man etc).
Ook omdat het geen duidelijke feiten betrof maar meer mijn gevoel van vertrouwen wat steeds minder werd, wel wat kleinere voorvallen.
Nu hebben ze bij mijn nieuwe tandarts de status opgevraagd, heeft zo'n 3 weken geduurd, er mistte iets.
De kaart waarop de mondhygieniste (ook in de praktijk) de metingen vd pockets bijhield is er niet. En dat is juist erg belangrijk omdat dat punt van zorg was.
En nu zegt men daar dat deze kaart er niet is. Maar ik weet bijna voor 99% zeker dat ik gezien heb dat ze daar aantekeningen op zette na het meten.
Dus mijn gevoel dat ik me niet goed meer voelde in die praktijk wordt hierdoor ook weer bevestigd.
Is dit niet verplicht dat deze kaart wordt bijgehouden en hoe kan die er nu niet meer zijn?
Nu gaat de nieuwe mondhygieniste een behandelplan maken, krijg ik per post en kan ik dan eerst voorleggen aan mijn verzekring. Ik hoop niet dat dit mij ook nog geld gaat kosten, wie heeft hier verstand van? En wat vinden jullie van deze gang van zaken?
Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

07-12-2010 om 21:50

Dpsi of status

De meting van een pocket kan op 2 manieren. Of het wordt bij je dossier ingevult als DPSI score, daabij wordt de conditie van je tandvlees in kaart gebracht en hiervoor heb je niet betaald (eigenlijk behoren tandartsen/mondhygienisten dit standaard bij een controle te doen) en is het wel belangrijk, absoluut, echter makkelijk voor je nieuwe tandarts om te beoordelen. Is er een parodontaal onderzoek met pocketstatus gedaan (hierbij wordt de gezondheid van je tandvlees in kaart gebacht en een veel uitgebreider medische vragen lijst)(dit wordt gedaan als je score van de DPSI hoger ligt dan 3+) en je hebt er dus wel een rekening van gehad (T11/T12 code) dan moeten ze deze kunnen aantonen. Je hebt hiervoor tenslotte betaald, er heeft een behandelplan op gevolgt en eventueel een vervolg traject.

Ik zal eerlijk zeggen, ik weet niet wat je rechten zijn als patient als deze gegevens ontbreken. Wat je hiervoor zou kunnen doen is het NMT bellen of het ANT en daar je vraag voorleggen, maar wel behoorlijk slordig te noemen als het idd om een status zou gaan....

oregano

oregano

07-12-2010 om 22:05

100%mama

Ik zie nooit meer een rekening sinds een jaar ongeveer omdat ze dit rechtstreeks declareren bij hnet IZZ, ik heb al eerder daar gezegd dat ik liever wil dat dit via mijzelf ging maar dat scheen niet te kunnen, teveel rompslomp oid. Toen had ik ook al wat twijfels..
Ik heb de laatste keer een meting gehad (omdat sommige pockets diep bleven)en aan de hand daarvan is er een kweek genomen en zou ik een week een antibiotticum moeten slikken (zoiets als flagyl) en daarover wilde ik ook eerst een 2e menig horen, en dit was ook de druppel om over te stappen. Los van het feit dat dit misschien wel zou kunnen kloppen.
Maar misschien kan ik via de verzekering de ingediende nota's navragen met de codes.
Bedankt voor je reactie.

100%mama

100%mama

08-12-2010 om 15:01

Oregano

Ik zou idd je verzekering bellen om na te vragen welke nota's er zijn gedeclareerd, maar.....zoals ik je verhaal lees hebben we het dus over een pocket registratie (T11/T12) en is er een nota van (even uit mijn hoofd hoor) 150,= gedeclareerd. De combinatie met antibiotica kan gebruikelijk zijn, dit hangt van de situatie af dus dit is op zich niet raar.

Wat ik even niet begrip is hoeveel metingen ze gedaan hebben. Je schrijft dat je de laatste keer een meting kreeg omdat sommige pockets diep bleven.....dus....is er eerder ook een meting gedaan. Persoonlijk vind ik het vreemd dat ze beide niet hebben want.....hoe weten ze dan dat en welke bepaalde pockets diep blijven. Persoonlijk vind ik het echt een gevalletje slordig, zeer slordig.

Ben benieuwd!

oregano

oregano

08-12-2010 om 17:10

100%mama

Deze metingen werden dacht ik 1x per jaar gedaan, sinds een jaar of 3 a 4, daarvoor bij andere mondhygeniste.
De kaart vd vorige mondhygieniste zat er wel bij, ook vd paradontologiepraktijk waar ik daarvoor was (ivm flapoperatie in 2002 dacht ik). Dus sindsdien worden er al metingen gedaan...
ik ga de verzekering even bellen,
bedankt!

oregano

oregano

08-12-2010 om 17:25

100%mama

Er is het afgelopen jaar 456 euro gedeclareerd, codes:
C11
T54
A10C13
C20
C13
X10
C12
T93
T93T
En de max vergoeding lag dacht ik op 750 euro dus wat dat betrfet zat ik nog niet aan het maximum.
Er lijkt dus geen pocketmeting gedeclareerd...
Misschien ben ik wel te achterdochtig, ik moet het misschien maar laten rusten...

Bedankt voor je reacties en het meedenken, het blijft wel wat raar inderdaad..

100%mama

100%mama

10-12-2010 om 10:38

Je code's

c11= 1e controle per kalenderjaar
T54= standaard consult paro nazorg
A10= verdoving
c20= compeet onbekende code! Zou C22 kunnen zij"n: medische anamnese
x10= foto
C12= volgend controle
T93=bacteriologische parodontaal onderzoek op basis van DNA
T93T= een niet bestaande code (enkel een letter en dan cijfers).

In theorie is er dus wel wat gedaan om erachter te komen wat er parodontaal aan de hand is, maar omdat je schrijft dat je bij de parodontoloog bent geweest denk ik dat deze de pocketstatus heeft gemeten bij je en dat de nazorg door de MH op de praktijk is gedaan (de T54 code)

Hoop dat ik het je goed uitleg hoor, anders lees ik het wel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.