Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Update pap 3b

Vorige maand berichte ik over dat ik Pap3b had en wat me te wachten stond. Ik kreeg veel lieve reacties en daarom nu het vervolg.
Eigenlijk moest ik twee weken geleden voor een Colposcopie maar werd 1 dag van te voren ongesteld...en dan kan het dus niet.
Gisteren ben ik geweest, jammer genoeg kon ik niet meekijken op een scherm.
Hij heeft azijnzuur aangebracht om te kijken hoeveel cellen afwijkend waren.
Dat waren er heel veel, hij heeft dan ook direct besloten een lis (lys?) te doen.
Ik kreeg 4 verdovingsspuiten waar ik helemaal niets van voelde. Alleen van de prikjes van de spuiten begon ik al flink te bloeden, dat moest eerst allemaal weggedept worden voordat hij kon beginnen.
Met een heel heet draadje (de rook kwam eraf..) heeft hij behoorlijk wat weggesneden en daarna dichtgebrand.
Allemaal pijnloos, toen ik uit de stoel kwam om me aan te kleden kon ik bijna niet op mijn benen staan. Ik trilde helemaal. Gelukkig was dat na een minuut of 5 weer over.
Hij gaf aan dat als we hier niets aan hadden gedaan of ik geen uitstrijkje had laten maken het er over 5 jaar niet zo goed uitgezien zou hebben.
Gaf ook geruststellend aan dat ik nu in een controle traject zit en dat de kans dat er nu kanker uit kan groeien heel klein is.
Over twee weken weer naar de gynaecoloog voor de uitslag. En om te horen hoe het verder gaat.
Zal eerst regelmatig uitstrijkjes krijgen. Om te controleren of het goed blijft.
Al met al was het een behandeling die me erg mee viel, ik had hier ergens gelezen dat de verdovingsprikken erg pijn zouden doen. Daar zag ik dan ook erg tegenop, maar dat was niet nodig.
Ook nu heb ik geen pijn want zoals hij al aangaf, is de baarmoedermond ongevoelig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

03-12-2009 om 09:29

Gelukkig ciska!

Goed om te lezen, en bedankt dat je je verhaal hier nog neerzet. Ik heb je vorige berichtjes meegelezen, dus ik leefde ook een beetje mee.

groet, Mamvantwee

Yvon Meijer

Yvon Meijer

03-12-2009 om 13:18

Hee Ciska,
Goed om te horen, fijn dat je al behandeld bent, en fijn dat het meeviel!
Groeten, Yvon.

Harmy

Harmy

04-12-2009 om 11:05

Uitstrijkjes!

"Hij gaf aan dat als we hier niets aan hadden gedaan of ik geen uitstrijkje had laten maken het er over 5 jaar niet zo goed uitgezien zou hebben."

En daar kan ik over meepraten. Ik heb 3 jaar gewacht met een uitstrijkje te laten maken, terwijl het in Duitland jaarlijks wordt gedaan. Had geen klachten en dacht nog wel even 2 jaar te kunnen wachten conform de Nederlandse bevolkingsonderzoeks-frequentie. Gelukkig heeft een stemmetje me toch naar de gyn laten gaan. En het kwaad was al geschied, een venijnige tumor maar nog niet uitgezaaid. Moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik langer had gewacht.

Dit roept bij mij de vraag op of 1x in de 5 jaar een uitstrijkje maken als je geen klachten hebt, niet te weinig is.

Maar meid, fijn dat het met een (letterljke) sisser is afgelopen en dat je onder controle blijft.

Liefs,
Harmy

Ciska22

Ciska22

04-12-2009 om 13:51 Topicstarter

Reactie

Bedankt voor jullie reacties.
Het liefste zou ik ook ieder jaar een uitstrijkje krijgen vanaf nu. Maar dan moet je het zelf betalen toch?
Weet iemand wat dat dan kost? Ik moet zeggen dat ik het er wel voor over heb. 5 jaar zonder controle is wel heel lang.
Een vriendin van mij heeft ook een oproep gehad maar is nog steeds niet geweest, Steeds roep ik weer dat ze moet gaan maar er is steeds wel iets wat er tussen komt...

Bastet

Bastet

04-12-2009 om 14:47

Lijkt me niet

Je hebt een gegronde reden,geen arts zal je dat weigeren,en ik denk ook niet dat je het zelf hoeft te betalen,hoor.Die uitstrijkjes vallen dan niet meer onder het bevolkinsonderzoek.
Groetjes,Bastet

Ik krijg nooit een rekening

en doe ook jaarlijks een uitstrijkje na eenmaal pap3 en een colposcopie (SIN II)

Volgens mij heb je een geldige reden om jaarlijks een uitstrijk te laten maken, t lijkt me dat dat wel vergoed wordt

Harmy

Harmy

04-12-2009 om 16:17

Ciska!

Probeer alsjeblieft je vriendin duidelijk te maken hoe belangrijk het is. Het is zo'n kleine moeite en het kan haar leven redden!

Even zonder naam

Even zonder naam

04-12-2009 om 16:33

Ciska, dat verbaast me hogelijk

Ciska, is jou niets verteld over een vervolgtraject? Ik heb een uitslag pap-2 die ook na een half jaar nog pap-2 was. Ik word binnenkort hiervoor behandeld. Ik heb nu al te horen gekregen dat 3 maanden na de ingreep een uitstrijkje volgt, dan 3 maanden later weer, dan 6 maanden daarna weer (2x) en dan 1 na een jaar, en nog eens na een jaar. Als dat allemaal goed is, ga ik terug in het reguliere bevolkingsonderzoek. Maar dan ben ik dus al 2½ jaar verder.
Ezn

Biene M.

Biene M.

04-12-2009 om 19:05

Als bij even zonder naam

Bij mij (na 3b) hetzelfde als bij even zonder naam, maar ik heb 5 jaar lang jaarlijks een uitstrijkje gehad.

Uitstrijkje

ik had ook ooit eens Pap3b in 2004,en omdat baarmoederhalskanker in mijn familie erg veel voorkomt,doe ik op advies van mn huisarts ook ieder jaar een uitstrijkje laten maken,maar ik heb hiervan nog nooit de rekening gekregen

Ik wel

Na een uitslag pap 2 en een uitslag pap 3a heb ik ook het advies om jaarlijks een uitstrijkje te laten maken.
Ik krijg daar wel een rekening van ( meestal pas na een half jaar)ik betaal iets van 19 euro per keer.
Het uitstrijke wordt gemaakt bij de huisarts,de rekening krijg ik van het ziekenhuis(onderzoekskosten)

Terpi

Terpi

05-12-2009 om 10:22

Ook ik

zal als mijn behandeling afgerond is in een jaarlijks controle traject terecht komen. Bij mij weten ze helaas nog niet of de ingreep geslaagd is (pap 3 SIN III) omdat ze de situatie niet juist ingeschat hadden. Over 2 weken mag ik eindelijk, na een half jaar wachten, terug om te controleren of alles verwijderd is in juni. Als het dan in orde is zal ik voorlopig jaarlijks gecontroleerd worden.
Groet Terpi

Ciska22

Ciska22

05-12-2009 om 13:12 Topicstarter

Kom eerst wel in traject

Over twee weken moet ik terug komen voor de uitslag.
Dan krijg ik na een maand of 3 weer een uitstrijkje, dan na een half jaar en dan weer na een jaar.
Als dat allemaal PAP1 is zou ik terug gaan in het normale schema om de 5 jaar.
En dat wil ik dus niet, ik heb het daar nog niet over gehad in het ziekenhuis, zover was ik nog niet...ben net behandeld...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.