Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Update uitstrijkje

Onlangs is er bij een uitstrijkje agc bij mij gevonden. Ik heb hier toen gevraagd of iemand ervaring hiermee had.

Inmiddels heb ik de colposcopie gehad, met 3 biopsies van de cervix en dieper in de baarmoederhals. Hier werd het volgende gezien(beetje lastig, ik woon in Polen, ik probeer het te vertalen):

* vagina en schaamlippen zonder afwijkingen
* cervicale disk bedekt met agc epitheel
* begrenzing niet zichtbaar.
* aan de rand van de baarmoederhals erosie met een reeks van verminderd transparante punctuatie t cin2

Van een jodiumtest is afgezien.

Uit het histopathologische onderzoek (Vanochtend voorlopig telefonisch de uitslag gehad, ik heb vrijdag een afspraak voor een gesprek)is gekomen dat er geen zichtbare dysplasie is, en ik over 4 maanden weer een colposcopie moet ondergaan.

Dit lijkt me best goed nieuws, maar ik maak me desondanks nogal zorgen, omdat uit de karige informatie die ik kan vinden over agc begrijp ik dat deze cellen over het algemeen IN de baarmoeder en eierstokken groeien, en daardoor nogal eens over het hoofd gezien worden.

Mijn vragen aan de ervarenen of medici onder jullie:
* is het colposcopie onderzoek wel het juiste onderzoek en daarmee veilig bij dit soort cellen?
* is er misschien extra onderzoek wenselijk/mogelijk? zoals bijvoorbeeld een biopsie UIT de baarmoeder?

Misschien ten overvloede wat extra informatie:
* ik ben 49 jaar,
* heb de menopauze achter de rug,
* heb sinds 7 jaar o.a proximale spierzwakte en ptosis door onbekende (waarschijnlijk mitochondriele)oorzaak, * ben het laatste jaar dikker geworden in mijn buik,
* heb veel last van een opgeblazen gevoel en zeurende pijn links onder in mijn rug/buik.

(deze dingen voel ik natuurlijk ineens heel erg)
Kortom, ik blijf toch een beetje ongerust..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zofia

zofia

15-12-2011 om 16:21 Topicstarter

Niemand?

of iemand andere slimme vragen/ideeen etc voor de gynaecoloog-oncoloog morgen?

Fiorucci

Fiorucci

15-12-2011 om 18:05

Zofia

Sorry, nee, ik heb er geen ervaring mee, maar sterkte, het lijkt me een onzekere situatie.

Moeilijk

ik ben geen dokter, termen zijn soms op zoveel manieren uit te leggen, dat maakt het niet gemakkelijker, helemaal niet als je ook nog uit een vreemde taal moet vertalen...

al met al klinkt jouw verhaal wel wat naar het mijne, alleen hoefde ik alleen maar uitstrijkjes korter op elkaar, dus eerst halfjaarlijks en vervolgens jaarlijks.

Maar goed doorvragen morgen, gelukkig zit er niet teveel tijd tussen het telefoontje en het gesprek zelf..

Misschien kunnen ze ook ipv 3 mnd een colposcopie een conisatie doen, dat is wat meer weefsel verwijderen, eigenlijk een soort kegelvorm uit de baarmoedermond.

Al met al toch wel belastend en spannend, ook nog elke keer een flinke reis zeker??

stel anders je vraag ook nog even op het obgynnet, wie weet zit de gyn op de site!

Sterkte en ik ga duimen!!
Groetjes, Mien

dc

dc

16-12-2011 om 11:26

Sterkte

Ik weet het ook niet, maar wil je sterkte wensen.

zofia

zofia

16-12-2011 om 17:05 Topicstarter

Bedankt

voor jullie reacties en steun! ik ben ondertussen nog niet heel veel wijzer, maar vertrouw er wel op dat er goed op me gelet wordt.

de dokter begon net als de vorige met: "goed nieuws, alles is in orde: er is geen kanker gevonden."

ik heb alles gevraagd wat me dwars zat(zie boven) en hij stelde ook meteen voor om toch voor de zekerheid een echo van de baarmoeder en een baarmoederwand biopsie te doen.
dat gaan we dan ook doen.

ik vroeg me af of het niet toch veiliger zou zijn om meteen alles te verwijderen, maar hij vond daar het risico(met name gezien mijn ziekte en anesthesie)groter dan het risico om de baarmoeder voorlopig lekker te laten zitten.

So far so good. maar nou kom ik thuis, en lees (en vertaal)ik eigenlijjk pas zelf de resultaten van het onderzoek en dan schrik ik toch. ik maak er dit van:

fragmenten van slijmvlies, bedekt met klier-epitheel waarvan een gedeelte met plaveiselcelmetaplasie met diffuse chronische ontsteking.
Daarnaast liggen losjes afgestoten epitheelcellen, zonder bewijs van kanker, en tal van granulocyten.

al googelend begrijp ik dat het gaat om een vooralsnog omkeerbare verandering in de cellen die meestal komt door een of andere irritatie, die echter wel kwaadaardig kan worden. nou ja.. gooi maar in mijn pet.. weet ik nog niet veel meer. zo 'alles o.k.' als de dokter het bracht vind ik dit nou ook weer niet klinken.

het blijft een beetje akelig..maar goed, in ieder geval gaan ze alles checken en me goed in de gaten houden. meer kan er toch niet gedaan worden op dit moment.

ff zo

ff zo

21-12-2011 om 13:48

Sorry, late reactie maar ervaring..

Dag Zofia,

Ik heb zelf 5 jaar geleden de uitslag AGUS gehad, dat lijkt me hetzelfde als jouw uitslag. (atypical Glandular Cells of Unknown Significance) Oftewel, afwijkende cellen waarvan ze niet weten wat het inhoudt. Ik was toen 29...en schrok me en ongeluk. Ik heb ook een colposcopie ondergaan en ook bij mij kwam eruit dat er geen kanker was. Mijn gynaecologe heeft daaropvolgend enkel nog onderzoek gedaan naar het HPV virus. En wat blijkt..ik ben HPV negatief. Zelfs 2 jaar later, toen ze nog meer soorten van het HPV kenden, bleek dat ik ook die niet had, ook al heb ik zelfs een tweede maal de uitslag AGUS gehad. Conclusie van mijn gyn, geen vrees voor kanker (HPV negatief) en gewoon iets vaker (1x per jaar) een uitstrijkje. Overigens denk zij dat mijn AGUS uitslagen voortgekomen zijn uit de miskramen die ik ook in die periodes heb gehad. Een schommeling van de hormonen. Aangezien jij wat ouder bent dan ik zou het bij jou wellicht ook daardoor kunnen komen als je al in de overgang zit. En het advies dat ik je dus zou willen geven is: Laat een HPV bepaling doen!

Hopelijk heb je hier iets aan, ik wens je veel sterkte, ik blijf het toch ook elke keer nog "eng" vinden..

zofia

zofia

22-12-2011 om 16:51 Topicstarter

Bedankt ff zo!

Dit is nuttige informatie! Ik had gevraagd aan de arts of het niet een goed idee zou zijn om te testen op hpv, maar hij zei dat dit toch geen zin had nu ik al wist dat ik de agc typering had.

Volgens hem zou dat alleen voor de wetenschap interessant zijn. Maar je hebt natuurlijk gelijk! Als je acg hebt, maar hpv negatief bent, dan is het risico op kanker veel kleiner.

Ik heb de overgang al achter me. Door mijn ziekte ben ik hier erg vroeg mee. Maar ik heb ook in het verleden 2x een miskraam gehad en twee jaar geleden ben ik gecurreteerd omdat ik na een jaar zonder menstruatie ineens een langdurige bloeding had. Misschien heeft dat er wel mee te maken?

ff zo

ff zo

23-12-2011 om 09:59

Ik ben blij..

dat je er wat aan hebt gehad. En als ik jou was zou ik toch, indien mogelijk, die hpv bepaling laten doen. Je mag dan wel deze uitslag een of meermaals gehad hebben, maar dat wil niet zeggen dat het blijvend is! Mijn laatste keer was mijn uitstrijkje helemaal goed! In maart volgt er weer een, ik zal je iig op de hoogte houden en vragen hoe men zo'n uitslag nu ziet, het is al weer even geleden dat ik het had.

Als je die bloeding net gehad hebt voor dat uitstrijkje (lees tot ong. 6 maanden daarvoor) kan dat, m.i. er absoluut mee te maken hebben. Want ja, afwijkende cellen kunnen heel veel oorzaken hebben, vooral hormonaal, of gaan woekeren (kanker) of wie weet waardoor nog meer. Maar deze uitslag met hpv negatief maakt de kans op kanker ( baarmoederhalskanker, eierstokkanker) zo goed als nihil.

Houd je me op de hoogte? Zelf vind ik het fijn een lotgenoot te hebben gevonden, het komt toch niet veel voor.

Succes!

zofia

zofia

23-12-2011 om 16:52 Topicstarter

Komt geen eind aan

hoi ff zo,

Nee de bloeding was al twee jaar geleden en het uitstrijkje met gevolg was in oktober. dus dan heeft die bloeding waarschijnlijk niets te maken met de agc. ik heb verder nog nooit zon hpv test gehad. dus dat moet ik dan misschien inderdaad nog even laten doen.

nou.. de grote dreiging is wat dit betreft een beetje op de achtergrond, en nou ontdekte ik ineens vanochtend een grote ronde kring en knobbeltje op mijn borst.. dus daar gaan we weer, naar de dokter. het kan óf borreliose zijn, óf iets lelijkers, waarvoor ik nu weer een echo van de borst moet laten maken. pfff..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.