Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

margje van dijk

margje van dijk

07-06-2010 om 14:26

Updateje "rsi"

Ik bedacht me dat ik nog nooit weer eens verteld heb hoe het tegenwoordig met mijn RSI is (oftwel KANS - klachten in armen, nek en schouders), terwijl jullie mij destijds wel allemaal fantastische tips hebben gegeven.

Nou, om kort te gaan: het is over.

Ik heb een medische fitness-cursus gedaan (onder begeleiding oefeningen gedaan om mijn bovenlichaam, armen en schouders "belastbaarder" te maken). Dit heb ik keurig volgehouden, zo'n 2 keer per week, en ik voel ook echt dat ik iets gespierder ben geworden in die regio's.

Verder doe ik braaf Workpace op de computer (OK, soms zet ik het wel eens uit), dat helpt ook.

En een heleboel tuinieren voor de ontspanning

Mijn carpaaltunnelsyndroom is ook spontaan verdwenen, ik geloof niet dat ik daar iets speciaals voor gedaan heb.

Kortom, allemaal goed nieuws. En wel zo lekker, dat alles weer goed is en ik eigenlijk nergens meer klachten heb.

De cursus gaat nog wel een week of 3 door (die fitness) dus dat blijf ik nog doen. Ik denk wel dat ik met ingang van volgend studiejaar ook maar 'sportrechten' op mijn werknemerspasje laat bijschrijven, zodat ik dat gewoon kan blijven doen. Ondanks mijn aversie tegen fitness is het beste bewijs gewoon dat ik mijn klachten kwijt ben, dus het helpt inderdaad.

Margje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Goed man!

..dan was je er op tijd bij.

Ik ga bijna twijfelen of ik zelf ook nog eens fitness moet proberen. Ik heb geen pijnklachten meer, alleen het vioolspelen wil nog niet..

Massi Nissa

Massi Nissa

07-06-2010 om 20:54

Super!

Fijn, zeg. Ik denk hetzelfde als rodebeuk, hoog tijd dat ik ook eens richting fitnesscentrum ga.

Biene M.

Biene M.

07-06-2010 om 22:01

Wow

Wat een goed nieuws!

Puck

Puck

08-06-2010 om 08:39

Super

Daar ben je relatief snel van af gekomen. Super! En dat de CTS ook weg is, misschien toch ook wel in combi met de RSI geweest? Gewoon blijven fitnessen volgend jaar. Puckman heeft ook nog steeds tegenzin maar merkt ook dat het wel werkt tegen zijn rugklachten.

Mijn schouders

Mijn RSI klachten, schouder/nek (echt heel erg pijnlijk) verdwijnen als sneeuw voor de zon als ik een paar simpele arm/schouder oefeningen doe.

Daarvoor was ik geneigd de boel te ontzien als het pijn ging doen met als gevolg dat het steeds erger werd. Wel eens 2 weken thuis gezeten.

Voel ik nu de pijn weer opkomen, dan hoef ik vaak maar een keer (5 min) oefeningetjes te doen (gewoon thuis, niks fitness) en dan is het na een paar uur weer weg.

Ik heb er jarenlang last van gehad en sinds ik die oefeningen doe (nu een jaar of 7) is het geen enkel probleem meer.

margje van dijk

margje van dijk

10-06-2010 om 12:15

Dank!

Allemaal bedankt voor jullie aardige reacties

Almonde, ik ben helemaal met je eens dat er eigenlijk maar weinig voor nodig is om van je pijnklachten af te komen. Dat werd ons ook in de eerste les van het medische klasje al verteld: als het inderdaad alleen 'mechanisch' is, dan ben je zo van je klachten af. Alleen als je ook allerlei andere vormen van stress hebt, wordt het moeilijker om er snel van af te komen.

Maar toch blijf ik maar fitnessen, heb ik bedacht, omdat ik merk dat het mijn hele lijf toch wel goed doet. Ik voel letterlijk meer stevigheid in mijn middel, bijvoorbeeld. En ook dat werd ons uitgelegd: juist onderin je rug, en in je buik moet je stevige spieren hebben zodat je houding goed recht en 'actief' blijft. En het werkt dus echt bij mij.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

18-06-2010 om 11:58

Shit! spiertje gescheurd in arm.

Tjongejongejonge, wat ik nou weer heb. Gisteravond was mijn op één na laatste fitness les. De juf had een circuitje voor ons uitgezet, buiten op het gras, waarbij we allerlei krachtoefeningen deden die we normaal aan apparaten binnen doen.

Ik was tot nu toe heel blij met die fitness, want ik voelde dat ik sterker was geworden, dus ik begon blijmoedig met het circuit, en als het in groepsverband is ben ik meestal meer met de groep bezig dan met mezelf. Dat bedoel ik positief: dan "vliegt de tijd voorbij", en kan ik oefeningen veel makkelijker doen dan wanneer ik in mijn eentje zit te zwoegen en de minuten voorbij kijk.

Waarschijnlijk heb ik me bij één zo'n oefening te zwaar belast zonder het te merken. Er is namelijk niets gebeurd (geen "Arjen Robben moment", dat ik spectaculair ter aarde stortte, of zo). Ik had alleen aan het eind van de training wel erg "pompende" armspieren voor mijn gevoel, maar goed, daarvoor heb je dan ook getraind, dus ik dacht: ach ja, zo voelt dat.

Helaas ging dat gisteravond helemaal fout, ik had zo'n ontzettende pijn in mijn arm. Ik heb lang gedoucht en ben naar bed gegaan, maar ik kon echt op geen enkele manier lekker liggen en ik heb dus de hele nacht geen oog dicht gedaan. Stralende pijn in mijn bovenarm, tot aan mijn vingers aan toe, dus ik was bang dat er een zenuw bekneld was of zoiets.

Gelukkig kon ik vanochtend bij de dokter terecht, en die zei na uitgebreid drukken en testen dat het "gelukkig" geen beknelde zenuw is maar waarschijnlijk een spierscheur(tje).

Ik ben nu gedrogeerd met Diclofenac en vanmiddag kan ik naar de fysiotherapeut.

Maar ja. Terug bij af, zullen we maar zeggen. Allemensen, wat doet dat zeer zeg! (Gelukkig gaat typen wel redelijk).

Slaaptekort en balend,
Margje

Puck

Puck

18-06-2010 om 12:52

Nee margje

Dit is helemaal niet terug bij af hoor. Dit is gewoon een sportblessure. Mind you: JIJ, ja JIJ hebt een sportblessure. Dat had je nou nooit van jezelf gedacht dat jij een sportblessure kan oplopen. LOL En ik herken het wel. Ik had bij de vorige serie yoga een oefening waar ik steevast een dag later last van mijn hamstrings kreeg terwijl ik tijdens de les nergens last van had. Andere les met andere oefeningen: nooit meer last gehad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.