Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jackie

Jackie

20-01-2019 om 20:29

Urineverlies vlak voor wc-bezoek

Ik heb even getwijfeld, maar in het kader van taboes doorbreken heb ik besloten om geen andere nick te gebruiken.
Ik ben 15 weken zwanger van mijn derde kind. Alles verloopt prima, geen pijn of overdreven misselijkheid o.i.d., maar de laatste tijd wel veel moeite met mijn plas ophouden. Bij de vorige zwangerschappen had ik er natuurlijk ook wel een beetje last van, maar dat was gewoon heel snel heel wiebelig worden en sporadisch een druppel verliezen. Vrij normaal, dus. Maar nu heb ik bijna bij elke wc-beurt wel wat urineverlies voor ik mijn broek omlaag kan doen. En het gekke is dat ik écht op tijd ga, ik wacht juist helemaal niet tot ik heel nodig moet, maar eenmaal in de badkamer lijkt het alsof ik eigenlijk wel heel heel nodig moest, maar het blijkbaar niet door had, of zo? En dat merk ik dan zodra ik binnenstap, nou en voordat ik mijn broek open heb verlies ik dus al wat urine, en meestal echt veel meer dan een paar druppels.
Geen idee wat de oorzaak is, mijn badkamer is vrij koud, zou dat het wezen? Ik vind het in ieder geval heel vervelend. Iemand praktische tips of herkenning? Ging het over na de bevalling? Wat kan ik doen behalve bekkenbodemspier oefeningen? Gewoon nóg vaker gaan? (Vaker dan om de 3-4 uur?)

Tent lady mini

Misschien kan je jezelf behelpen met de inlegkruisjes van tena lady mini tot je bevallen bent. Gewoon als bescherming.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2019 om 22:23

Inderdaad

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Het is even niet anders.

Ik denk dat het met een slappere bekkenbodem te maken heeft. Je zou dus kunnen proberen of training van de spieren helpt. Als je op de wc zit kleine beetjes plassen en na elk beetje "afknijpen". En als je op een stoel of de bank zit je spieren ook aanspannen.

Het moment.

Jij hebt eigenlijk alleen last van urineverlies op het moment dat je naar het toilet wilt, tussendoor niet? Bij hoesten, niezen enz. geen problemen? En alleen als je thuis bent, in een wat koude badkamer?
Als je de rest van de dag geen last hebt komt het misschien toch door de koude omgeving.

Ik had er tijdens de zwangerschap geen last van, behalve ontzettend vaak moeten plassen. Ik kreeg pas problemen na de bevalling. Bij mij zijn het overduidelijk uitgerekte bekkenbodemspieren, maar dat klinkt bij jou niet echt zo. Bij jou lijkt het meer een, tijdelijke, incontinentie te zijn door de zwangerschapshormonen. Ik zou het bespreken met je verloskundige en intussen toch die badkamer opwarmen en/of aan de tena lady.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2019 om 23:12

Volgens mij

Volgens mij wordt cirkeltjes plassen, dus steeds kleine beetjes, al jaren afgeraden omdat je er blaasontsteking door kunt krijgen. Je plast dan niet genoeg uit. Als je zwanger bent is dat riskant want het kan weeën opwekken.
Ik zou het met de verloskundige bespreken. Zelf had ik alleen de laatste weken van de zwangerschap soortgelijke problemen. Ik voelde het ook niet meer als ik plaste dus moest steeds kijken of ik al klaar was.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2019 om 23:18

Oké

Als het nu afgeraden wordt, kunnen de oefeningen op het droge nog wel. Dus op een stoel de spieren aanspannen.

Te vroege loop van urine.

Ik lees net dat dit tijdens de zwangerschap ook kan komen door juist té strakke bekkenbodemspieren.
Precies wat jij beschrijft, ik moet nu gaan, oeps, het is er al.

Ik herken het namelijk niet als problemen bij zwakke spieren. Dan verlies je eerder urine bij hoesten, niezen, lachen en bukken. Ik ook nog bij springen

Overleg even met een deskundige, voor je van alles gaat proberen dat misschien averechts werkt.

Jackie

Jackie

21-01-2019 om 06:47

Dank

Bedankt voor de reacties. Ik denk eigenlijk dat het een combinatie is van slappe spieren en hormonen. Bij niezen en en hoesten moet ik wel 'opletten' want heel soms gebeurt het dan ook wel eens, maar alleen als ik al even niet naar de wc ben geweest. En dat is dan ook maar echt een druppel.
Bescherming gebruik ik al, en deze week heb ik een afspraak dus dan ga ik het ook eens vragen. Oefenen probeer ik ook te doen.

Buikband

Nu ben je met 15 weken nog niet zo zwaar door de zwangerschap, maar ik had een tijd een ondersteunende buikband gedragen om zo het gewicht wat meer te verdelen. Dan drukt het gewicht minder op de onderliggende organen.

Alison

Alison

23-01-2019 om 10:06

Kou

Ik kwam dit net tegen. Het ligt dus aan de kou en je bekkenbodemspieren

https://www.jouwbekkentherapeut.nl/kou-invloed-op-blaas/

Jackie

Jackie

23-01-2019 om 10:12

Kou

Ja zoiets had ik ook gelezen, dank je wel. Misschien gewoon voeten wat beter aankleden met dikke sloffen e.d.

Flanagan helpt zo'n buikband ook echt?

Jackie

Jackie

23-01-2019 om 10:20

ontdekking

Ik heb trouwens pas ontdekt, denk ik, dat je plas ophouden zoals we dat meestal doen, dus dat samenknijpen van je benen enz dus helemaal niet nodig is als ik me alleen op mijn bekkenbodemspier concentreer en die aanspan. Klopt het wat ik zeg, herkent iemand wat ik bedoel??

Buikband

Ik gebruikte de Anita-buikband vanwege het stuk versteviging aan de onderkant Zo was er minder rek op de huid en minder belasting van de rug. Ookal groeide ik 25plus, ik had geen striae of rugklachten.
Ik had ook geen urineverlies. Of dat door de band komt, is achteraf moeilijk aan te tonen. De ondersteuning was gewoon prettig.

Jackie

Jackie

23-01-2019 om 13:03

band

Ik heb geen band gebruikt maar had geen overdreven grote buiken, ook geen striae of rugklachten. Wel bekkenpijn, vooral bij de eerste. Ik geloof dat zo'n band daar ook goed voor is dus ik ga het wel proberen denk ik.

Suzanna

Suzanna

04-02-2019 om 10:07

Bekkenbodemspier

IK hoop dat het je verder lukt en dat het probleempje niet erger wordt gedurende je zwangerschap.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.