Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Urineweginfectie?

Een vraagje, mijn dochter van 9 maanden heeft sinds maandagnacht koorts 39,5-40gr. De week daarvoor had ze snachts ook koorts die is toen weer verdwenen. Ze is al enkele maanden niet helemaal lekker, huilt snachts veel. 

Omdat ze enkele uren ontroostbaar was, zijn we op dinsdag bij de huisarts geweest waar ze (natuurlijk) weer vrolijk was. Ze heeft ook last van obstipatie en huisarts gaf aan dat dit verhoogde kans op blaasontsteking geeft maar dat bij baby’s plas opvangen moeilijk is. Het zou ook wat anders kunnen zijn. Einde middag plaste ze op het potje en daar dreef een gek wit flubberig deeltje in. Dat hebben we bij huisartsenpost ingeleverd en ze zagen wel verhoogde leukocyten en bloedcellen urine maar geen bacterie die op blaasontsteking wees. Toch ab gekregen, urine op kweek. Ab heeft tot nu toe niets veranderd, uit de kweek kwamen geen duidelijke bacteriën dus was t geen blaasontsteking. De leukocyten kwamen van de huid. Ze denken nu dat t toch een virusje is.

Nu zit ons dat flubberige dingetje in de urine toch dwars. Als ik er op google word ik ook niet wijzer. Huisarts zei waarschijnlijk een eiwit, maar eiwit in urine hoort niet lees ik. Iemand ervaring met flubberige dingetjes/eiwit in de urine? 

Witte vlokjes, draadjes, schilfers of stukjes in je urine? Het is niet nodig om meteen in paniek te raken als je witte vlokjes of draadjes in je urine aantreft, maar het verdient wel je aandacht. Er zijn veel mogelijke oorzaken waarom er witte vlokjes in de urine kunnen verschijnen en sommige redenen zijn urgenter dan andere. Witte vlokjes in de urine kan te wijten zijn aan een urineweginfectie (blaasontsteking). Er zijn oorzaken van witte stukjes in de urine die specifiek gelden voor vrouwen of mannen. Zo kunnen vrouwen tijdens de zwangerschap of eisprong witte draadjes in hun plas opmerken. Mannen kunnen dit opmerken als gevolg van een prostaatontsteking. Het is belangrijk om je huisarts de oorzaak van het probleem nader te laten onderzoeken. De huisarts zal naast een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek, je urine laten onderzoeken. Witte vlokjes in de urine kan eenmalig optreden of steeds terugkeren. Afhankelijk van de oorzaak, kan het gepaard gaan met andere symptomen.

Heeft de huisarts ook de oren gecontroleerd? Want ik zou bijvoorbeeld zelf denken aan oorontsteking, vooral vanwege het huilen 's nachts (plat liggen, geeft druk op de oren).

En met 9 maanden al op het potje plassen? Knap hoor, of is ze 19 maanden?

Meestal krijg je een plaszakje om de urine op te vangen (ten minste dat was destijds bij ons wel). Is wel een kunstje om die goed vast te plakken trouwens bij meisjes.

Junio

Junio

03-04-2021 om 11:37 Topicstarter

Dat had ik ook gelezen Pippeltje bedankt! 

Ja dat is gecontroleerd Marie, maar er was niks te zien. Dat plaszakje noemde de ha ook, maar ze zei dat dat vaak maar moeizaam ging.  Kleine babies kunnen al op t potje plassen heb ik eens gelezen, dus zijn we dat gaan proberen. We laten haar met obstipatie ook op het potje poepen, omdat ze dan een betere houding heeft en de harde ontlasting makkelijker kwijt raakt. We geven dan wat speelgoed en een krantje en ze zit er prima, net dr vader  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.