Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anneke

Anneke

21-08-2010 om 18:30

Urticaria (netelroos/galbulten)

Hai Allemaal,

Gisteren heb ik deze diagnose in niet blijde ontvangst genomen. Nav hiervan wordt er nog een bloedonderzoek gedaan en moet ik een lange vragenlijst invullen om erachter te komen wat de trigger is. Vaak is het niet te achterhalen maar ga er vooralsnog vanuit dat eea duidelijk wordt.
Ik heb hier last van als ik buiten ben, wind op mijn lichaam voel, heel erg vervelend.
Ooit heb ik een anafylactische shock gehad, toen had ik dit nog niet.
mijn vraag is, zijn er mensen die door toedoen van Urticaria een dergelijke shock hebben gehad?
Mijn angst is dus nu bij iedere jeukaanval dat ik een shock krijg. Dit geeft mij veel geestelijke onrust en kan daar slecht mee omgaan,

Hoor heel graag ervaring over deze kwaal.

Bvd en groetjes,
Anneke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-08-2010 om 20:10

Urticaria

Wat vervelend voor je;-( Ik heb er zelf ook weleens last van; vroeger meer dan nu maar ik heb gelukkig nog nooit een anafylactische shock door Urticaria gehad. Ik ben vrij snel op een dagelijkse onderhoudsdosis anti-histamine gezet na een aantal forse aanvallen van zowel Urticaria als contactallergieen, eczeem, Rosacea en dergelijke. Het dagelijks slikken van (een kleine dosis) Loratadine of zoiets kan in ieder geval het risico op een aanval beperken en als je een aanval krijgt ervoor zorgen dat die niet (te snel) uitmondt in een anafylactische shock oid. Daarnaast zijn er verschillende soorten jeukstillende lotions of schudsels en cortisoncremes die je kan gebruiken als je eenmaal een aanval hebt. Het nare is dat er idd vrij vaak nooit een precieze oorzaak te achterhalen is. Er zijn zo verschrikkelijk veel zogenoemde "triggers" varierend van diverse contact- en/of inhalatieallergieen, kou/warmte, wind, lichamelijke inspanning tot bepaalde medicijnen, voedingsmiddelen, insecten, interne ziekten etc. maar echt helemaal zeker weten is lastig. Het kan zeker wel helpen om bepaalde oorzaken/triggers uit te sluiten dmv uitgebreid bloedonderzoek en een aantal uitgebreide allergietesten. Ik moest toen zelf ook een soort dagboekje bijhouden om bij te houden wanneer ik welke reactie kreeg en dat was een heel nuttige aanvulling op het onderzoek. Ik weet globaal waar ik allergisch op reageer en die dingen probeer ik dus zoveel mogelijk te vermijden maar zo af en toe krijg ik toch nog een aanval. Heel pijnlijk maar het gaat gelukkig ook wel vrij snel weer over dankzij de medicijnen en smeersels Sterkte!!

Tirza G.

Tirza G.

21-08-2010 om 22:47

Ooooo kenners!

Dan mag ik jullie vast even lastig vallen. Tirzaman heeft eczeem, in behoorlijke mate (nooit eczeemvrij zeg maar). Sinds vorig jaar zomer lijkt hij te reageren op zijn eigen zweet. De jaren ervoor had hij, bij zweten, een jeukend voorhoofd, jeukende oogleden en zo net die rand sleutelbeenderen/bovenkant schouderbladen. Niks te zien, hooguit wat lichte roodheid.
Vorig jaar leek dat weg, maar kreeg hij achter in zijn nek (net onder zijn haar boven de haargrens) enorme rode bulten en de huid ging ontzettend prikken. Niks hielp écht, het enige wat werkte was niet zweten
Dit jaar is dat er weer, maar nu ook op zijn onderarmen. In die hete dagen, als hij zijn (blote)armen op het bureau legt bij het computeren of in de auto op de middenconsole kon hij er op wáchten: enorme jeuk en rode bulten. Bij kapot krabben komt er hooguit wat wondvocht vrij, niks bijzonders. Ze blijven láng en blijven ook irriteren. Lange mouwen dragen helpt.

Wellicht onnodig te zeggen dat hij er sta-pel-gek van wordt

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-08-2010 om 23:08

Zweet-allergie

Och hemel, dat heb ik ook een tijdje heel erg gehad; ontzettend! Ja, je kunt zelfs allergisch zijn voor je eigen zweet; in het Engels heet dat Prickley Heat. Hier meer info: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4624 Ik blijf in ieder geval zoveel mogelijk uit de zon (zonne-allergie) en gebruik dagelijks een goede zonnebrand voor mensen met zonne-allergie; ook in de winter. Het verminderen van inname van melkproducten (met uitzondering van biogarde, karnemelk etc.) kan ook helpen. Is je man onder behandeling van een dermatoloog? Kijk eens hier voor veel goede informatie over diverse huidproblemen. De producten zijn naar mijn ervaring ook zeker het proberen waard; zonder overbodige irriterende stoffen, simpel en no-nonsens. Succes!!
http://www.paulaschoice-eu.com/learn/nl/wat-te-doen-bij-diverse-huidproblemen/huidverzorgingsoplossingen-voor-eczeem
http://www.paulaschoice-eu.com/learn/nl/wat-te-doen-bij-diverse-huidproblemen/huidverzorgingsoplossingen-voor-allergische-of-gevoelige-huidreacties
http://www.paulaschoice-eu.com/learn/nl/basisinformatie/gevoelige-huid-huidverzorgingsproducten-met-geurstoffen
http://www.paulaschoice-eu.com/learn/nl/basisinformatie/gevoelige-huid-hypoallergeen
http://www.paulaschoice-eu.com/learn/nl/huidverzorging-voor-mannen

Carolien

Carolien

21-08-2010 om 23:12

Vervelend

dat je dit hebt. Ik hoop dat je er gauw weer van af bent. Maar volgens mij hoef je in principe niet bang te zijn dat je bij iedere aanval van jeuk een shoch zou krijgen. Blijkbaar heb je nu ook al aanvallen van jeuk en uitslag gehad zonder dat je daarbij in een anafylactische shock terecht kwam, want je schrijft dat je die ooit had voordat je urticaria had.
Zelf heb ik chronische urticaria, al meer dan een jaar. Heel vervelend. Maar een anafylactische shock heb ik daarbij niet gehad, ook niet in het begin toen de urticaria heel heftig verliep. Uiteindelijk bleek ik een onderhoudsdosis nodg te hebben. Ondertussen werd natuurlijk mijn bloed onderzocht, maar een allergie is niet gevonden. Wel kon de arts zien dat er allergieën in ontwikkeling zijn, maar welke dat zijn moet nog blijken. Ik kan zelf ook geen oorzaak vinden, alleen gevolgen. De medicatie werkt goed, maar ik vind het geen fijn spul: word er heel erg moe van en slaap er slecht van: de meest bizarre dromen. Dus ik heb verschillende pogingen gedaan om het defintief af te bouwen, maar dat is nog niet gelukt.
Een tijd geleden heb ik wel op de rand van een anafylactische shock gezeten, want toen kreeg ik een aanval van warmte urticaria. Dat was de eerste keer dat ik een trigger had. Maar ik herkende het te laat en daarom kon het toch bijna uit de hand lopen. Toen in uiteindelijk de antihistamine nam, verdwenen de acute verschijnselen vrij gauw, maar ik ben er wel ruim een dag beroerd van geweest. Nu gaat de antihistamine overal mee naar toe .
Ik hoop dat het bij jou een minder langdurige zaak wordt.
Sterkte en groetjes,
Carolien

kaatje1972

kaatje1972

22-08-2010 om 16:19

Epi-pen?

Hallo Anneke,

mijn man heeft ook Urticaria maar dan Urticaria Pigmentosa (oftewel cutane mastocytose). Dat is waarschijnlijk niet echt met elkaar te vergelijken maar hij heeft (ivm het risico op een anafylactische shock) Epi-pennen voorgeschreven gekregen van de arts voor het geval dat ... Hij is niet echt allergisch voor iets maar volgens de arts kunnen allergieen ook op latere leeftijd ontstaan en hij zou hij bijv in shock kunnen raken na een wespensteek oid. Geen idee of jij die ook bij je draagt? Het geeft mijn man in ieder geval een geruststellend gevoel dat hij ze bij zich draagt

Groetjes,
Kaatje1972

Anneke

Anneke

22-08-2010 om 16:34

Fijn deze herkenning

Hoi allemaal,

Ik vind het gerustellend jullie ervaring te lezen. ijn trigger is dus tot zover, wind. en die is er altijd.
Maar heel gek, de afgelopen dagen weer geen jeuk gehad, wel overvallen worden door moeheid of benauwdheid.
Ik weet niet zo goed of ik dit hieraan kan linken.
Uit het komende bloedonderzoek zal hopelijk meer komen, maar asl ik google ( dont go there ) dan lees ik ook over enge ziekten die ten grondslag kunnen liggen aan Urticaria . Brr...dat bezorgd mij veel onrust , hypochonder als ik inmiddels ben.

De shock die ik ooit had was na inname van een saridon. Binnen 2 minuten stond mijn keel in vuur en vlam, alles werd rood en zwol op. Ik werd in een rap tempo zwak en moest in allerijl met de ambu naar het ziekenhuis.
Dit is nu bijna 2 jaar geleden. De x ervoor was de 1e en duurde anderhlaf jaar dat ik de 2e kreeg. De 1e is niet duidelijk geworden wat de trigger was.

Ik heb geleerd niet te krabben want dan jaag je de histamine je hele bloedbaan door lijkt wel, de jeuk wordt dan erger.
ik herken ook her verhaal van zweet en jeuk. Ik krijg met name last van de wind tijdens wandelen, fietsen, inspanning in de buitenlucht dus. Krijg ik ook jeuk en bultjes.
Een epi-pen heb ik al wat jaartjes op zak. gelukkig nooit nodig gehad maar bij elke wisseling van tas moet hij door mijn handen en ben ik me te bewust van het ding. Het houdt mijn angst op pijl zeg maar, ik vergeet het geen moment. Ik baal van dit bewustzijn.

Van de week begin ik met een onderhoudsdosis antihistamne en hoop dat het lefbaar wordt, dat mijn angst voor een shock ook wat afneemt.

Hebben jullie nog andere klachten ijdens een aanval,pijnlijke gewrichten, zwak worden, trillen, moe, hartkloppingen. Ik wee nl niet of ik dit zelf opwek omdat de paniek toeslaat ofdat dit bij Urticaria past?

Liefs,
Anneke

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-08-2010 om 16:52

Anneke

Gedeelde smart is halve smart Volgens mijn dermatoloog en internist horen pijnstillers beslist bij de meest voorkomende triggers van urticaria en andere allergische reacties. Erg onhandig want dan moet je heel erg goed uitkijken bij het kiezen van zowel een effectieve als veilige pijnstiller... Wind is zeker ook een trigger en vaker nog simpelweg de zon/warmte. Prickley Heat Syndrome is bijna onlosmakelijk verbonden met zonne-allergie. Laat je niet gek maken door alles wat je op Internet leest. Je bewust zijn van mogelijke ziekte/allergie is noodzakelijk maar laat evt. angst niet je leven vergallen; "de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest". Er is goed te leven met dit soort allergieen als je maar voorzichtig bent en zoveel mogelijk weet wat jouw triggers zijn. Gelukkig kunnen anti-histaminen uitstekend helpen. De andere klachten die je noemt herken ik ook en kunnen bij een ernstige aanval horen maar ook opgewekt worden door angst. Sinds ik (dankzij een fantastische dermatoloog en internist) meer weet over urticaria, allergie en allergische reacties, symptomen en behandeling ben ik niet meer bang. En jij hebt een Epi-pen dus mocht eea echt uit de klauwen lopen dan heb je je uiterste redmiddel bij de hand. Zie het ding als een noodzakelijke voorzorgsmaatregel; niets meer en niet minder. Draag jij ook een SOS-bandje of -kaart bij je? Dat is ook bijna een "must" als je al weet dat je zwaar allergisch reageert op Saridon. Ik hoop dat er iets uit de onderzoeken komt en ik hoop dat ik iets van je angst heb kunnen wegnemen. Praat er anders ook over met je dermatoloog/internist/huisarts. Sterkte!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.