Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vagina/vulva klachten

Hi, 

Sinds de bevalling(1.5jr geleden) heb ik een verzakking. Ik ben hierdoor bij een bekken fysiotherapeut geweest, ondertussen is dit weer gestopt. 
Mijn klachten waren vooral urine niet lang kunnen ophouden. En een "bal gevoel". 
De therapie is gedaan dmv elektroden, met goede resultaten en vandaar dat het is afgesloten. 

Nu merk ik weer dat het bal gevoel terug komt, maar ook heb ik buiten mijn menstruatie om krampen in mijn lage buikstreek. Hiervoor ben ik bij de huisarts geweest, voor de zekerheid is er een uitstrijkje gemaakt met een goede uitslag. 
Ik heb een koperspiraal, huisarts gaf aan dat de krampen heel misschien daarvan kunnen komen. Maar om de spiraal er gelijk uit te halen vind ik weer een grote stap. 

Ik merk weer dat ik meer last krijg vd verzakking. Nj vooral qua urine ophouden. Zelf denk ik dat ik het wel kan ophouden maat soms ruikt mijn ondergoed aan het einde vd dag wat naar urine,  verder heb ik soms wat vers bloed op het toiletpapier bij het afvegen. Dit komt dan rondom de vagina/verzakkingsplek.

Hebben jullie hier ervaring mee/tips?

Ik heb ook last van incontinentie sinds de laatste bevalling. Maar dat merk ik echt zelf wel, als ik wat druppeltjes verlies. Is meestal bij plotselinge bewegingen, denk aan niezen/hoesten, rennen, springen. Dus bij het sporten gebruik ik Tena of zoiets. Merk jij dat niet dan?

Is je blaas verzakt, of je baarmoeder of allebei? Want dat heeft natuurlijk verschillende effecten. Ik zou terug gaan naar de bekkenbodemfysio en kijken wat die ervan zegt. Is je baarmoeder verzakt, dan lijkt een spiraal niet meer de juiste anticonceptie te zijn voor jou.

Een osteopaat kan wellicht nog wat betekenen. - knip -

Bijtje82

Bijtje82

02-09-2022 om 18:24

Ik heb alleen maar nare verhalen gehoord over de koperspiraal. Die zal ik je besparen, het zal vast vaker wel goed gaan. Alleen dan met toevallig niet bij de vrouwen die ik ken.

Ik heb jarenlang probleemloos een koperspiraal gehad. Je hoort alleen de negatieve verhalen. Vrijwel niemand begint spontaan te vertellen hoe blij ze is met haar koperspiraal. Heb je er problemen mee daarentegen, dan vormt dat natuurlijk makkelijk aanleiding voor een praatje. Ik zou voor informatie over hoe (on)gezond een koperspiraal is bij de huisarts of de gynaecoloog aankloppen. En ook met de vraag of het op enigerlei wijze verband houdt met jouw klachten.

Ik zou sowieso met jouw weer verergerende klachten naar de huisarts gaan en vragen of het logisch is om terug te gaan naar de bekkenfysio of dat iets anders meer voor de hand ligt. Dat bloed is nieuw, toch? Dat lijkt me een bezoekje aan de huisarts waard. 

Piepmuisje schreef op 02-09-2022 om 18:14:

Een osteopaat kan wellicht nog wat betekenen. - knip, ongefundeerde informatie -

Bronnen? Foute medische informatie geven is volgens mij niet de bedoeling. En leugens vertellen op internet is niet goed voor andermans (andervrouws) gezondheid.

Dus een wetenschappelijke onderbouwing (1 bron is geen bron) of je posting aanpassen door " ik heb het idee dat" ervan te maken 

Gr Angela 

Even een positief verhaal. Ik draag al 20 jaar een koperspiraaltje (mijn 5e inmiddels) en ik ben er heel blij mee. Geen bijwerkingen. Nul. 

Ik heb ook zonder problemen een koperspiraal. Heb ook nooit andere anticonceptie gehad. Ik heb pcos en wilde mijn cyclus niet plat leggen.
Overigens vind ik het laten plaatsen en eruit halen van zo'n ding echt verschrikkelijk. 

MamaE schreef op 02-09-2022 om 19:46:

Ik heb ook zonder problemen een koperspiraal. Heb ook nooit andere anticonceptie gehad. Ik heb pcos en wilde mijn cyclus niet plat leggen.
Overigens vind ik het laten plaatsen en eruit halen van zo'n ding echt verschrikkelijk.

Ik vind dat geen feestje, maar ook niet verschrikkelijk. Ik neem van tevoren een paracetamol. Twee mag ook, als je er veel last van hebt. Laatste keer was ik de paracetamol vergeten, ging ook wel. Zal wel persoonlijk zijn en ervan afhangen hoe handig de arts is.

IMI-x2 schreef op 04-09-2022 om 16:05:

[..]

Ik vind dat geen feestje, maar ook niet verschrikkelijk. Ik neem van tevoren een paracetamol. Twee mag ook, als je er veel last van hebt. Laatste keer was ik de paracetamol vergeten, ging ook wel. Zal wel persoonlijk zijn en ervan afhangen hoe handig de arts is.

Ik houd gewoon niet van mensen die aan/in mij zitten en zeker niet in mijn private zones zeg maar. En na de geboorte van dochter wilde ik eigenlijk helemaal geen anticonceptie gebruiken omdat ik eigenlijk nog meer kinderen wilde, maar nogmaals zwanger worden vonden de medici niet verantwoord dus het moest. Ik heb daar vreselijk liggen janken en boos liggen zijn. Volgens mij was ik hormonaal ook nog niet echt stabiel op dat moment. Ik denk wel dat het meer mijn eigen weerstand was dan onkunde van de arts hoor. 

MamaE schreef op 04-09-2022 om 22:48:

[..]

Ik houd gewoon niet van mensen die aan/in mij zitten en zeker niet in mijn private zones zeg maar. En na de geboorte van dochter wilde ik eigenlijk helemaal geen anticonceptie gebruiken omdat ik eigenlijk nog meer kinderen wilde, maar nogmaals zwanger worden vonden de medici niet verantwoord dus het moest. Ik heb daar vreselijk liggen janken en boos liggen zijn. Volgens mij was ik hormonaal ook nog niet echt stabiel op dat moment. Ik denk wel dat het meer mijn eigen weerstand was dan onkunde van de arts hoor.

Ach,  wat vreselijk naar en verdrietig. Maar het had dus niet eens wat met het spiraaltje te maken.

IMI-x2 schreef op 05-09-2022 om 10:16:

[..]

Ach, wat vreselijk naar en verdrietig. Maar het had dus niet eens wat met het spiraaltje te maken.

Ik vermoed van niet. Want vijf jaar later toen dat ding gewisseld moest worden vond ik het ook geen feest, maar er was veel meer berusting in de situatie zoals die is. 

Ik had heel veel last voor ik bevallen ben. Na mijn bevalling was dit volledig weg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.