Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

29-12-2010 om 12:38

Van huisarts wisselen

Ik wil af van mijn huisarts. Heb alle vertrouwen in hem verloren. Nou deelt hij zijn praktijk met een andere huisartsen koppel bij wie ik 1 keer geweest ben en ik vond deze erg prettig, luisteren goed, staan open voor dingen. Ik wil het liefst mezelf bij hen inschrijven. Is dat mogelijk om te wisselen van huisarts binnen hetzelfde praktijk? Hoe pak je zoiets aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

29-12-2010 om 12:53

Nou....

Ik ben zelf bij een praktijk weggegaan omdat ik niet blij werd van een arts daar. Je loopt als je blijft altijd het risico dat je toch ook deze arts treft, als je langsmoet op een dag dat hij werkt, of als hij dienst heeft. En als ze samen een praktijk hebben, sta je dus eigenlijk al ingeschreven bij die andere artsen, lijkt mij? Of zijn het aparte praktijken in een gebouw?
Ik weet niet hoe de regels zijn in jullie gemeente, hier kun je in ieder geval niet zomaar overstappen naar een andere praktijk.

Fianna

Fianna

29-12-2010 om 12:57

Duidelijker

Het zijn 2 aparte praktijken in 1 gebouw. Alleen als de ene ha op vakantie is tref ik de andere, da's dan wel minder, maar mee te leven.

Even zo

Even zo

29-12-2010 om 13:12

Parttime

Mijn huisarts deelt de praktijk met een andere huisarts de ene 2 dagen de andere 3. Ik doe het altijd zo dat ik afspraken maak bij 1 van de 2. Mijn man maakt het niets uit. De huisartsen waar jij het over hebt, delen die ook samen een praktijk of zijn het twee praktijken naast elkaar.

Fianna

Fianna

29-12-2010 om 14:49

Even zo

nee dus, zie mijn vorige bericht. Ze delen aan het gebouw, maar niet de patienten

Bij vorige arts

mocht ik niet zomaar overstappen omdat 'het een van de vervangers was bij ziekte of vakantie'. Dat was een onderlinge afspraak. Zeer patiënt-onvriendelijke afspraak die ik overruled had als ik echt die ene arts wilde. Even navragen. Uiteindelijk moet je het zo bekijken: een goede begrip tussen patiënt en arts. Als de bakker je niet bevalt, ga je ook naar een ander.

Fiorucci

Fiorucci

29-12-2010 om 16:11

Weet je judith

Dat ben ik helemaaaal met je eens. Maar als huisartsen onderling die afspraak hebben, wordt het echt lastig om over te stappen.

Fianna

Fianna

29-12-2010 om 16:41

Fiorucci

klopt, terwijl wat ik heb begrepen het zelfs wettelijk niet mag zulke afspraken. Maar goed, ik ga het toch proberen, heb het helemaal gehad met hem en nog meer met zijn ha in opleiding, wat een figuur is dat zeg!

joep

joep

29-12-2010 om 19:58

Het kan wel

Hier in de regio gaat het zo: 1 persoon van de huisartsengroep heeft de taak om dit soort zaken af te handelen. Je moet dan een concrete reden, schriftelijk aanleveren en dan wordt er gekeken wie er plaats heeft. Je kan dus niet kiezen wie jij wil, je moet dan naar wie jou wil hebben. (altijd al beter zou ik in jouw geval denken).
Je kan informeren bij de assistente, de huidige, of b.v. van de praktijk waar je heen wil aan wie je je verzoek moet richten en hoe de procedure is in jouw regio. Je hoeft er verder inhoudelijk niet al te veel over te zeggen.
Het makkelijkst gaat het natuurlijk als er een concrete fout is gemaakt. Ik weet niet helemaal zeker of dit bij jou zo is, wel knoeierig, maar het is het beste als ze er echt naast gezeten hebben,liefst een paar keer. Dat moet je dan zelf even op een rijtje zetten.
Gr. Joep

Fianna

Fianna

29-12-2010 om 20:52

Joep

Tja, in principe hebben ze er wat mij betreft wel een paar keer naast gezeten.
Vandaag nog. Ik heb weer bloed laten onderzoeken omdat ik steeds moeier word en 3 weken koorts heb. Mijn idee om op Pfeiffer te testen, nou vooruit dan maar, zucht. Ik bel gisteren de ha praktijk en blijk positief getest te hebben op Epstein Barr volgens de assistente en ik had afwijkende leverwaarden, de ha zou me nog bellen die dag. Niet gebeld, ik bel zelf vandaag. Oh, miscommunicatie aldus de ha in opleiding. Ik vraag naar dat Pfeiffer verhaal, blijk dat ik moet wachten op verdere resultaten. Verder zegt ze niks over mijn leverwaarden. Ik besluit een uitdraai van mijn bloedwaarden op te halen en zie dat ik een vitamine D tekort heb (idee om het aan te vragen) en dat mijn hb gehalte gedaald is naar 7.9 ondanks dat ik net een ijzerkuur heb gehad vanwege een laag ferritinegehalte (en toen was mijn 8.3) en er voor een stijgende lijn in mijn hb zat na de bloedtransfusie. Ik wijs de haio er op zen zij beweert dat mijn hb juist gestegen is tov vorige keer. Ze zoekt het op en geeft toe dat ik gelijk heb en zegt dat ze me nog meer ijzer zal voorschrijven. Ik ben niet accoord gegaan en gezegd dat ik verder bloedonderzoek wil.
Kijk, dit vind ik een fout. Maar ik zit er dus zelf boven op, omdat ik het niet vertrouw.
Ik ga morgen eens rondbellen. Ik kan anders een second opinion aanvragen als het me niet 123 lukt een andere ha te vinden.

joep

joep

29-12-2010 om 21:11

Goed begin

Dat zijn allemaal "foutjes" die ertoe bijdragen dat jij er geen vertrouwen meer in hebt. Daar gaat het tenslotte om, dat is de reden dat jij weg wilt. Maak er een behoorlijk lange lijst van. Ieder niet nagekomen afspraakje, iedere keer dat zij niet wilden doorverwijzen en er naderhand toch afwijkingen zijn gevonden zijn zinvol om te melden.
Het fijne is dat zij omgekeerd misschien ook best wel van jou af willen. Je komt tevaak en doet te moeilijk en lekker rustig 1 patient minder.
Gewoon proberen.
Ook grappig Fianna, ik zat ook nog even over je bank te denken, daar had ik ook ideen over, maar ik denk laat ik maar niet op al je vragen antwoorden. Voor je het weet ben je de stalker van het forum.
Groetjes.

Fianna

Fianna

29-12-2010 om 21:20

Joep

Ja, ik doe zeker moeilijk in hun ogen vrees ik. Maar dat is dan jammer, ik weet wat ik voel en de bloedwaarden laten wel degelijk afwijkingen zien.
En, je hebt mijn toestemming! Je mag mijn stalker zijn. Ik wil van die gifgroene vlek af..
Het is helemaal hard geworden en niet weg te krijgen. Ik moet iets hebben dat dat spul oplost. Alcohol?

Verzekering

Hier ook een huisarts die aaneengesloten blunders leverde. Zo kon mijn zoon bij haar niet eens getest worden op pfeiffer, want volgens had had 80-90% van van de bevolking pfeiffer. Zoveel? Dat is er dus sprake van een pandemie!
En ik ergerde me dood aan de problemen die er waren met het maken van een afspraak: je kwam niet voorbij de assistente met de paracetamol.

Overstappen ging ook niet, zelfde argumenten. Ik heb toen de ziektekostenverzekeraar gebeld en gezegd dat ik echt een andere huisarts wilde voor de gezondheid van mijzelf en mijn kinderen. Zij zijn voor mij gaan rondbellen en belden terug met de naam van een andere huisarts. DAar eerst een gespreke gehad. Doktersassistente bleef hetzelfde verhaal, werd mij duidelijk gemaakt. Waarop ik zei: dan hoop ik maar dat ik een betere huisarts krijg, ben ik in elk geval op één punt vooruit gegaan.

Doktersassistente is nog steeds dezelfde ellende. Een voorbeeld: dochter heeft al vijf dagen koorts en de koorts zakt niet. Dan ga ik toch bellen voor een afspraak. Voor een griepje is het te lang, paracetamol kan altijd, maar wellicht zit er iets anders achter.
Dokterassistente: wat ik dan wilde?
Ik: nou ja, misschien moet ze een anti-bioticum of zo.
Doktersassistente: ja, maar dan moeten we toch eerst wetenw at er aan de hand is.
Ik: Oké, dan zoek ik uit wat er aand e hand is en dan bel ik u terug.
Doktersassistente: Nee, daar wij wij voor.
Ik: Ja, en dat is wat ik dan meestal doe, dan bel ik mijn huisarts op om een afspraak te maken.

Niet dat ik toen een afspraak kreeg. Nee, doktersassistente moest eerst overleggen met de huisarts. En dan is het toch gelukt, ik krijg een afspraak. Broer gaat mee. Dochter begint te praten, huisarts zegt: doe je mond eens open, ik zie het al, ontstoken amandelen, ik hoorde het al aan je praten. En een antibioticum.

Zucht. Het kijken van de dokter was secondenwerk. Het maken van de afspraak, overleggen, terugbellen, dat duurde ontelbaar veel langer.
Maar de dokter is wel beter.

Veel succes Fianna!

Tsjor

Fianna

Fianna

30-12-2010 om 15:26

Tsjor

Ja zulke kletsverhalen hoor ik dus ook. Wat dat Pfeiffer verhaal betreft: 80 a 90% is besmet met het Epstein Barr Virus, wat oa Pfeiffer KAN veroorzaken, niet iedereen die met dit virus besmet raakt krijgt Pfeiffer en het virus blijft latent aanwezig. Er is een tweede onderzoek nodig om aan te tonen of het virus actief is, zo ja dan kan je eventueel spreken van een Pfeiffer besmetting. Dit heb ik dus niet van de ha, maar zelf uitgevogeld. En dat ben ik zat, dat ik steeds alles moet uitvogelen.
Ik ben vandaag mee geweest naar de ha van mijn man omdat hij wrs ook een virus heeft. Zij legde uit dat er nog een virus is (CMV) dat op Pfeiffer lijkt en stelde voor mijn man ook daar op te testen. Kijk dat is prettig, iemand die verder denkt. Van mijn eigen ha hoor ik dit niet terwijl de Pfeiffer besmetting niet definitief blijkt te zijn, dus ik weet nog niks.

Bedankt voor de tip. Ik ga het via mijn zorgverzekering regelen!

Test

Bij de nieuwe huisarts kreeg zoon wel een test, daar kwam vrij precies uit wat er aan de hand was (pfeiffer dus), en dat de actieve periode drie maanden voorbij was.
Het betekende voor mijn zoon het einde van veel gepieker, boos zijn op zichzelf omdat het niet wilde vlotten, denken aan depressie etc. Als je weet dat je lichaam aan het herstellen is word je vrolijk van de dagen dat het goed gaat, accepteer je dat je nog wat meer moe bent en maak je je veel minder zorgen. Het gaat nu gelukkig goed met hem.

Tsjor

Fianna

Fianna

30-12-2010 om 15:39

Tsjor

Ja precies. Bezopen dat die andere ha niet wilde testen. Ik vind het ongelooflijk dat er zulke huisartsen rondlopen!!

Tsjor

Zo'n assistente doet dat vaak ook omdat het haar zo opgedragen is. Ik vind dat je dit echt moet bespreken met de huisarts en dat je anders gaat faxen en/of mailen en dezelfde dag een reactie verwacht (al dan niet in de vorm van een afspraak, recept etc)..

Fiorucci

Fiorucci

30-12-2010 om 18:46

Klopt

Ik zag het zelfs laatst in een advertentie staan voor een doktersassistent: zeer zelfstandig kunnen triageren...

joep

joep

30-12-2010 om 20:25

Nog eens iets

Lees ik nou dat je man een andere huisarts heeft? Dan zou ik niet te moeilijk doen en vragen of ze je daar willen hebben. Het is wel de bedoeling en ook normaal dat je met heel het huishouden bij 1 praktijk zit, daar zullen ze wsl zo mee instemmen.
Misschien heb ik je niet goed begrepen of heb je redenen om dat niet te doen hoor, maar het gezin bij 1 praktijk onderbrengen kan vaak weer vrij makkelijk.

Fianna

Fianna

30-12-2010 om 21:12

Joep

De huisarts van mijn man is mijn oude huisarts. Nog van onze vorige woonplaats. Ik heb toen inschrijfformulieren opgehaald voor die nieuwe ha, maar kwam 1 inschrijfformulier te kort. Heb toen mij en de kinderen bij de nieuwe ingeschreven en dat van mijn man is verwaterd. Hij heeft in die 2 jaar ook nog nooit een ha nodig gehad.
Wat dus ook kan, is dat mijn man zich inschrijft bij een andere praktijk, en ik mezelf later probeer bij te schrijven. Dus ik ben wel blij om te lezen dat je schrijft dat het gezin bij 1 praktijk onderbrengen wel makkelijk kan.
Oja, die ene andere ha in hetzelfde gebouw heeft een patientenstop, helaas.

Nhg-standaarden

Judith-t, dat zal zo zijn en ik denk dat dat ook zo is, ik heb dat eigenlijk al op voorhand besproken, alleen nu was ik zelf niet bij de afspraak, omdat ik moest werken. Zo vaak kom ik niet bij de huisarts, maar t.z.t. zal ik het ook met de huisarts bespreken. Ik vond het nogal een hilarisch gesprek met de doktersassistente moet ik zeggen.
Inmiddels heb ik op advies van een van de forummers de NHG-standaarden op mijn computer onder de favorieten gezet: dan kan ik zien wat ik moet zeggen als ik echt een afspraak wil.
Ik ben zelf helemaal niet medisch onderlegd, maar het valt mij wel op dat mijn intuïtie vaak nog een betere triage oplevert dan de doktersassistente. Zo ook bij mijn dochter. Wist ik veel wat er aan de hand was, maar de uitkomst was wel dat ze anti-biotica nodig had. In geval van nood gebruik ik ook wel het telefoonnummer van mijn ziektekostenverzekeraar, daar kun je naartoe bellen met de vraag of je met bepaalde klachten naar de husiarts moet gaan. Ik heb dat inmiddels vier keer in mijn leven gedaan en het advies klopte altijd, variërend van: kijk het nog eens een paar dagen aan en als...dan....; tot: ga onmiddellijk naar de EHBO van het dichtsbijzijnde ziekenhuis. Dus als ik een inschatting wil of iets naar de huisarts moet, dan bel ik dat. Als ik de huisarts bel, dan wil ik een afspraak. Zo simpel eigenlijk.
Toevallig afgelopen week om een bepaalde reden kontakt opgenomen met mijn oude huisarts van enkele jaren geleden. Wat een verademing: vroeg aan de dokterswassistente om een telefonisch kontakt, kreeg een telefonisch kontakt, vroeg om een gesprek, kreeg een gesprek, en het gesprek verliep supergoed in een zeer korte tijd op een heel efficiënte manier, grote klasse. Daar kan ik heimwee van krijgen. Helaas is de afstand veel te groot.

Tsjor

joep

joep

30-12-2010 om 23:28

Fianna

Sluwe list, dat kan heel goed gaan lukken!
Fijn trouwens dat jij het gesleep met het bankstel ook een goeie grap vind.
Groetjes

Fiorucci

Fiorucci

31-12-2010 om 08:36

Pelle

Oh dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar je leest hier dus vaak zat dat sommige assistentes wel wat doorschieten hierin.

Fianna

Fianna

31-12-2010 om 10:07

Kastanjet

Ja zo is het ook bij mijn ha. Ik kan vaak nog dezelfde dag terecht, krijg geen kruisverhoor van de assistentes, inloopspreekuur, telefonisch spreekuur, ook 's middags spreekuur. Perfect allemaal. Helaas is de ha zelf niks

Fiorucci

Fiorucci

31-12-2010 om 13:25

Pelle

Eens, maar ik kan me ook voorstellen dat je allang blij bent eindelijk een huisarts te spreken en de tijd ten volle wilt benutten...

Pelle

Met de vorige huisarts heb ik het besproken. De reactie was: zo doen wij dat hier en als het niet bevalt, zoek dan maar een andere huisarts. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan.
Bij de nieuwe huisarts heb ik het vooraf al besproken en daar was ook de reactie: zo doen wij dat hier. Of ze weten hoe groot het risico daarmee wordt dat er iets verkeerde gaat weet ik niet, maar als je een bepaalde praxis invoert zou je zelf toch moeten nagaan of het wel veilig is en voldoet. Omgekeerd kun je ervan uitgaan dat als er één patiënt is die hierover klaagt, dat er dan nog 9 zijn die dezelfde klacht hebben, maar niets zeggen.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

31-12-2010 om 17:22

Pelle

Dat zal per persoon/praktijk verschillen, lijkt mij, dat kun je niet in het algemeen zo stellen, toch.

Fianna

Fianna

05-01-2011 om 21:13

Gelukt!

Nou dat ging wel erg makkelijk! Ik belde vandaag een ha- praktijk hier in de buurt waarover ik goede verhalen heb gehoord. Eigenlijk zit het praktijk vol, maar ik dacht nooit geschoten...
Kreeg een hele aardige assistente aan de lijn en ik vroeg of er nog plek was voor mijn man omdat hij nog geen ha in onze woonplaats heeft. Zij zei dat ze geen patienten aannemen maar dat ha X (mijn huidige ha dus!) nog wel patienten aanneemt. Ik zei dat ik daar nu zit ontevreden ben en mijn man dat niet wil aan doen. Aha, zei ze, jij wil daar eigenlijk weg. Ik dacht laat ik eerlijk zijn en zei dat ik dat inderdaad wil en eigenlijk hoopte dat ik het via mijn man kon regelen. Ze moest wel lachen en zei dat ze zou zien wat ze kon doen en ik moest terugbellen. Ik belde later terug en we kunnen met het hele gezin er terecht wel onder het mom van de rest van het gezin (ik en de kinderen) bij mijn man's huisarts omdat dat makkelijk is.
Goed geregeld toch! Ik ben erg blij! Ik ga het meteen deze week nog regelen. Morgen zie ik mijn huidige ha nog, hopelijk de laatste keer...

Asa Torell

Asa Torell

07-01-2011 om 21:21

Ha fianna

Wat heerlijk zeg, dat het gelukt is! Ik hoop dat het helpt om snel te achterhalen wat je hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.