Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lynna

Lynna

25-04-2009 om 22:45

Varkensgriep


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Veerle

Veerle

01-05-2009 om 12:42

Besmetting bij duitse die niet in mexico was

BERLIJN - Voor het eerst is in Duitsland de Mexicaanse griep geconstateerd bij iemand die niet in Mexico is geweest. Dat hebben de Duitse autoriteiten vrijdag laten weten.

De vrouw uit Nederbeieren is een verpleegkundige die besmet raakte door het behandelen van een patiënt die het virus al onder de leden had. De vrouw is weer hersteld, ze maakt het goed volgens het Duitse ministerie van volksgezondheid.

Duitsland

In Duitsland zijn in totaal vier besmettingen met de Mexicaanse griep geconstateerd.

Hoewel er nu voor zover bekend voor het eerst sprake is van overdracht van het Mexicaanse griepvirus binnen Duitsland, zegt de regering overal op voorbereid te zijn.

331 besmettingen

Over de hele wereld hebben zeker 331 mensen de Mexicaanse griep onder de leden.

Onderzoek heeft bevestigd dat zij aan de virusziekte lijden. Dat meldde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vrijdag.

Verreweg de meeste bevestigde gevallen van Mexicaanse griep komen uit Mexico.

Slachtoffers

In Nederland is één besmetting geconstateerd. De WHO handhaaft vooralsnog alarmfase 5, het op één na hoogste alarmniveau. Pas bij alarmfase zes is formeel sprake van een pandemie.

Tot nog toe zijn tien mensen overleden aan de ziekte. In Mexico zijn formeel negen personen overleden aan de griep. De autoriteiten houden er rekening mee dat het werkelijke dodental hoger ligt.

In de Verenigde Staten staat van één persoon vast dat hij aan de Mexicaanse griep is bezweken.

Veerle

Veerle

02-05-2009 om 18:10

Mens-op-mensbesmettingen in europa nemen toe

AMSTERDAM - Het aantal mens-op-mensbesmettingen van de Mexicaanse griep in Europa loopt langzaam op. In Duitsland besmette iemand die wel in Mexico was geweest een andere patiënt en een verpleegkundige in het ziekenhuis.

In Groot-Brittannië is voor de tweede keer iemand besmet geraakt met de Mexicaanse griep zonder in Mexico te zijn geweest. Dat meldden Britse media zaterdag.

Eerder deze week werd het virus ook in Spanje overgedragen van mens op mens. Mexico is de brandhaard van dit griepvirus.

H1N1-virus

Omdat het zogeheten H1N1-virus van mens op mens overgaat, riep de Wereldgezondheidsorganisatie WHO eerder pandemische fase 5 uit, de op een na hoogste alarmfase.

Die fase zou verhoogd kunnen worden naar 6 als elders op de wereld ook mensen van elkaar de Mexicaanse griep krijgen.

Italië

In Italië is dit weekend een eerste geval van Mexicaanse griep geconstateerd. De patiënt, een man, is in het Toscaanse Massa in het ziekenhuis opgenomen. Dit heeft het Italiaanse persbureau ANSA zaterdag gemeld.

Zuid-Korea

Een 51-jarige non uit Zuid-Korea is besmet met de Mexicaanse griep. Dat heeft het Koreaanse Centrum voor Ziektebestrijding (KCDCP) zaterdag bekendgemaakt. De vrouw was onlangs in Mexico, waar de ziekte uitbrak.

De patiënte maakt het goed en wordt vermoedelijk maandag uit het ziekenhuis ontslagen. Mogelijk heeft de vrouw het H1N1-virus overgedragen aan een andere non, aldus het KCDCP.

Mexico

In Mexico is het officiële dodental als gevolg van de Mexicaanse griep vrijdag iets opgelopen. Bij een zestiende slachtoffer is het virus vastgesteld als doodsoorzaak. Dat heeft de minister van Gezondheid José Angel Córdova bekendgemaakt.

Het aantal besmettingen steeg naar 381. Eerder op de dag gingen de autoriteiten nog uit van 328 zieken en 15 doden.

Virusremmers

Nederland is akkoord gegaan met het verzoek van de Nederlandse Antillen om een voorraad van ruim 25.000 virusremmers te verstrekken wegens de mogelijke verdere verspreiding van de Mexicaanse griep.

De Antilliaanse minister van Volksgezondheid, Omayra Leeflang, maakte bekend dat ze die bevestiging vrijdag vanuit Den Haag kreeg.

De apotheken van de ziekenhuizen op de eilanden zullen worden belast met het bewaren van de medicijnen. Elk eilandgebied ontvangt een voorraad virusremmers. De medicijnen worden gratis verstrekt, mits door een arts voorgeschreven.

China

Mensen die vanuit gebieden waar de Mexicaanse griep heerst naar China reizen, moeten bij binnenkomst in het land twee keer hun temperatuur laten opmeten.

Wanneer 38 graden Celsius of meer aangegeven wordt, moeten mensen verder onderzocht worden. Dat meldde het Chinese staatspersbureau Xinhua zaterdag.

Douane

Reizigers uit de getroffen landen moeten via een aparte ingang door de douane. Pas als na de eerste temperatuurmeting blijkt dat er geen sprake is van koorts, mogen de reizigers zich in de terminal begeven. Daar wordt dan nogmaals de temperatuur opgenomen.

China neemt strenge maatregelen in de strijd tegen de verspreiding van de griep. In de afgelopen jaren hielden het vogelgriepvirus en SARS het land in de ban, waardoor nu extra voor dit virus gevreesd wordt.

Persepolis

Persepolis

08-05-2009 om 08:48

Kind vaccineren belangrijkst!

ik maak me niet zo'n zorgen.
jong volwassenen worden vaker getroffen omdat ze in tegenstelling tot ouderen niet zo vaak de griep hebben gehad. en ze hebben meer kans bacteriele infecties daarna op te lopen en dat is waar je heel erg ziek van wordt en aan dood kunt gaan niet de griep zelf (meestal longontsteking of meningitis). Belangrijkst voor onze kleintjes is ook het aankunnen van een evt bacteriele infectie als complicatie van het griepvirus, natuurlijk borstvoeding de eerste 6 maanden (dan pas is het immuunsysteem volledig ontwikkeld) en het vaccineren want voor de 2 belangrijkste en ernstigste verwekkers van pneumonie wordt gevaccineerd namelijk de pneumococ en hib. Ouders die hun kinderen niet vaccineren moeten echt uitkijken met een grieppandemie en zichzelf ernstig afvragen waar ze mee bezig zijn.
Tamiflu remt alleen, geneest niet. Maar ik heb makkelijk praten want ik ga het voorschrijven aan mezelf en mijn familie mocht het nodig zijn

reina

reina

08-05-2009 om 15:05

Negatief reisadvies

Ik zit er op te wachten, wij hebben geboekt voor Mexico (Mayareis) over 2 maanden, als er geen negatief reisadvies is krijg je je geld niet terug en omboeken wil ik niet (want ik heb het geld en de tijd over voor déze reis, niet voor een willekeurige andere bestemming). Ik hoop nog heel erg dat het snel voorbij gaat, want de reis van mijn dromen wil ik wel heel graag maken....

Hillary

Hillary

09-05-2009 om 11:15

Dan kom je thuis en heb je dus griepverschijnselen

Weer terug uit New York, zoontje ligt in bed met flinke koorts. Zag vanochtend op teletekst dat inmiddels iemand uit Japan en iemand uit Australie het in de VS hebben opgelopen. Veerle schreef: "Is je man afgelopen 3 weken in contact geweest met mensen die in Mexico zijn geweest> Zo ja, dan huisarts waarschuwen, zo nee, lekker laten uitzieken " Op die vraag weet ik geen antwoord, in NY stikt het van de Spaanstaligen, maar ik weet niet of dat Mexicanen zijn en of ze onlangs in Mexico zijn geweest. In ieder geval kan het in de metro vrij vol zijn en zit je af en toe bijna elkaars adem in te ademen. Toch maar de HAP gebeld gelijk vanochtend. Die reageerden echter laconiek. We mogen allemaal gewoon naar buiten, mocht het zo zijn kunnen ze verder nu toch niets doen, dan moet dat via de normale huisarts maandag. Wij blijven er dus ook maar laconiek onder en zusje gaat maandag gewoon naar school. Mag ervan uit gaan dat de medici het beter weten dan ik. De kans dat het een ander virus is zal groter zijn dan het H1N1 denk ik. Maar wat een verschil met Hongkong waar het hele hotel een week in quarantaine moest, deze laconieke houding.

Veerle

Veerle

09-05-2009 om 11:53

Net terug uit ny (hillary)

Intussen kun je niet meer spreken over alleen in Mexico geweest omdat het virus zich nogal over de wereld heeft uitgewaaierd. Ook op mens op mens besmettingen doen zich voor dus ik zou je zeker aanraden om maandag naar je eigen huisarts te gaan/bellen of het AMC/RIVM te bellen wat te doen.

Ik vind de houding van die assistentes veel te laconiek.

Veerle

even anoniem

even anoniem

09-05-2009 om 12:10

Persepolis

kinderen die hun kind niet inenten moeten ernstig nadenken waar ze mee bezig zijn.
Ik zal je vertellen dat dat zeker is wat ik doe ...nadenken!

onze oudste heeft een zeerheftige allergische reactie gehad op een dktp-hib enting.
sindsdien niet meer geent.
Ook andere dochter niet.
beiden dit jaar laten testen opnieuw bij allergoloog op de entvloeistof.....en reageren beiden zeer allergisch op de vloeistof van de entingen!
wat het is waar ze op reageren is niet duidelijk nog...

berichten over varkensgriep slaan de schrik echt om mijn hart...

want ja... mijn kids zijn niet geent...
en mocht er een enting komen tegen deze griep...
wat dan?

wel enten is wat ons betreft misschien net zoveel risico als niet enten!!!!
maar denk je niet dat ik me als moeder niet ernstig zorgen maak en eerlijk niet weet waar ik juist aan doe?

niet iedereen laat het inenten zomaar ......

even anoniem

even anoniem

09-05-2009 om 12:11

Kinderen de hun kind niet enten moet zijn...

ouders die hun kind niet enten natuurlijk...
TYPVOUT sorry

Tirza G.

Tirza G.

09-05-2009 om 16:03

En dan nog een kleinigheid

Vaccineren heet INenten. Enten doen we met bomen.

Tirza

Hillary

Hillary

10-05-2009 om 19:06

Veerle

Weet jij er beroepsmatig meer van? De assistente was op zich niet laconiek, maar uit haar vragen was het duidelijk dat ze in een heel andere richting aan het denken was (meningitis), daarom heeft ze zelf ook nog terug gebeld later op de dag. Hij heeft ook weinig verschijnselen verder. Gister alleen koorts en ontzettende hoofdpijn. Vandaag koorts en iets minder hoofdpijn, maar wel 2x gebraakt. Het gekke is dat hij met hoge koorts wakker wordt en dat die in de loop van de dag zakt. Meestal is het andersom. In ieder geval ga ik morgen inderdaad mijn eigen ha bellen. Ik vind het ook een beetje raar dat alleen naar een link met Mexico wordt gekeken, intussen komt het in de VS (en mn NYC) al vaker voor.

Hillary

Hillary

11-05-2009 om 11:17

Koorts weg

De koorts is weg gelukkig, vanochtend 36,6. Nog wel voor morgen een afspraak bij de HA gemaakt, hoewel ik me nu minder zorgen maak om de Mexicaanse griep. Maar ik ben bang dat hij ondervoed raakt. Hij is weer 3 kg afgevallen en dat was hij een maand geleden ook al toen hij ook ziek was. Nu dus 6 kg in 5 weken tijd. Hij weegt nu net geen 31 kg bij 1.56 lengte en hij heeft nu vandaag 1 hap yoghurt met suiker en een halve druivesuiker op. Denk dat hij aan het astronautenvoer moet, maar dan moet hij wel gaan eten natuurlijk. Dat probeer ik vandaag voor elkaar te krijgen, anders vrees ik voor opname. Hij slaapt ook bijna alleen maar, denk doordat hij geen energie meer heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.