Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wendy

Wendy

28-10-2010 om 12:16

Vastzittende rugwervels - dof / dood gevoel

Hallo forumlezers,

Ik heb sinds een half jaar een grote plek op mijn rug die heel doof / dof / doods aanvoelt. Alleen als je er hard in knijpt voel ik wat. Als mijn man er met zijn handen zachtjes over wrijft dan voel ik 'heel in de verte' wat. Nu ben ik met deze klachten naar de fysio geweest en volgens hem zijn het klachten ten gevolge van vastzittende wervels. Hoe ik eraan kom wist hij niet te vertellen. Nu heeft hij een aantal keer de boel wat gekraakt en gemasseerd. Op zich hielp dit goed maar zodra ik had gewerkt (in de zorg dus veel tillen) kwam het weer terug. Nu ben ik bij de fysio klaar omdat mijn behandelingen erop zitten maar ondertussen heb ik dus weer veel last. Ook als ik niet heb gewerkt heb ik last. De pijn zit aan de linkerkant van mijn ruggenwervel, ter hoogte van mijn BH-bandje. En de doffe plek zit daar dus ook.
Ik heb van de fysio geen oefeningen meegekregen maar dat leek mij juist zinvol. Ondertussen heb ik zelf maar wat oefeningen gegoogled maar dat verlicht maar een klein beetje. Wie heeft er ook zoiets? En ben je er (uieindelijk) mee naar de dokter gegaan?

ALvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

28-10-2010 om 12:27

Meestal

Ontstaan dit soort blokkeringen door een wervelkolom die net niet helemaal recht is. Heb je een bochtje in je rug dan zit er aan de buitenbocht wat speling op de gewrichten waar je ribben vastzitten aan de wervels, of op de verbindingen van wervel naar wervel.
Zeker bij een buk of tilbeweging waarbij je de rug iets afrond, of de schoudergordel naar voren komt, is er nog veel meer speling in dit gebied.
Oplossing voor dit soort problemen is vaak gelegen in behandeling door oefentherapeut (cesar of mensendieck). Hij of zij kan je leren hoe je zelf blokkeringen kan opheffen (dat kun je ook zelf heel goed /veilig leren) en daarnaast hoe je de wervels beter kan opstapelen, vooral in belastende houdingen om zo problemen te voorkomen. Je kan dit met de huisarts overleggen, maar je kan er ook zo naar toe. Als je geluk hebt, telt je verzekeraar oefentherapie en fysiotherapie apart, dan heb je nog vergoeding.

Wendy

Wendy

28-10-2010 om 12:34

Inderdaad

Ik heb inderdaad een wat krommere rug en ook het uitstekende deel van mijn nekwervel steekt meer uit dan bij mijn omgeving. Ik ben heel vroeger wel eens bij de Mensendieck geweest maar dat was meer voor mijn nek en schouder (alles zakt naar het zuiden door de jaren heeb Maar zit het hem dan echt in het stapelen of bereik ik met losmaken niet hetzelfde?

joep

joep

28-10-2010 om 13:17

Nee

Als je het alleen losmaakt, blijft het dus niet zitten. Dat geef jij nu ook eigenlijk aan, als ik goed lees, mobiliseren werkt wel, maar niet blijvend.
Met symetrischer en minder krom opbouwen van je rug wordt het geheel stabieler, je gewrichten hebben dan niet meer de ruimte om te blokkeren. (Het blokkert wanneer een gewricht een eindstand bereikt en daar moet je je rug op trainen, het wegblijven uit de eindstanden).
Als mensendieck je niet echt aanspreekt, dan zou ik cesar eens overwegen, dat is minder moeilijk en werkt wat meer naar het 'op de automatische piloot bewegen'.

elsje78

elsje78

28-10-2010 om 21:36

Pas op met kraken!

Ik had vorig jaar na mijn toch wel zware bevalling erg last van mijn rug en de fysio zei dat het een scheef bekken was. Oefeningen gehad en toen kwam ik een keer toevallig bij een collega en die heeft de boel 2 keer enorm gekraakt. (blauwe plekken zeg maar)

Niet lang daarna kreeg ik uitstraling in mijn bil en been en kon mijn grote teen niet meer omhoog krijgen als ik stond. Zitten was onmogelijk, opstaan een drama en heb er maanden last van gehad. (en dat met een jonge baby) (huisarts dacht aan een hernia) ben er uiteindelijk redelijk goed af gekomen, zonder operatie. Maar ik vraag me nog steeds af of die hernia niet het gevolg was van die kraakacties.

beterschap!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.