Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Veel bloedverlies

Dochter van 19 heeft sinds 2 maanden ineens heel veel bloedverlies tijdens de menstruatie. Ook flinke stolsels. Ze slikt de pil. Deze keer was het echt heel heftig. Ze ging een stukje wandelen met een vriendin en lekte toen extreem door. Heel haar broek zat onder etc. Thuis kwam er bij het douchen een grote stolsel uit. Ze heeft de huisarts gebeld en had vanmiddag een afspraak. Daar werd ze, vind ik en zijzelf ook, eigenlijk afgescheept. Ze zei het even aan te kijken tot de menstruatie voorbij is en als het te lang aan houdt terug te komen. Het was niets zorgelijks en het kan dat je de ene keer meer bloed verliest dan de andere. Dat snap ik nog, maar dit was echt heel veel. 

Dochter heeft al weinig vertrouwen in de huisarts, nu wel een andere dan die we eerder hadden in de praktijk, ze is wel vaker 'afgescheept' onder andere met steeds terugkerende verkoudheid etc. Dit vond ik echter nog een stapje erger. Ik heb nog mijn beklag gedaan bij de assistente omdat ik toch moest bellen voor een afspraak voor zoon. Maar assistente kon weinig doen, dochter moet zelf terugbellen en evt. andere afspraak vragen. Ik ben bang dat ze dit niet gaat doen. 

Hebben jullie ervaring met plotseling hevig bloedverlies? Wat kan een oorzaak zijn en is het raadzaam toch terug te gaan naar de huisarts, of doorverwijzing vragen o.i.d.?

Zo’n plotselinge verandering lijkt me zeker iets om verder te laten onderzoeken. Dat is ook wat de medische sites aanraden. Stolsels bij zo’n jonge vrouw lijken me ook niet echt gebruikelijk.

En als jij zelf belt, namens haar, zou ze dan wel naar de huisarts willen? Ik heb, met een andere reden, ook wel eens voor mijn dochter van 19 gebeld hoor. Ze durfde niet, voelde zich beroerd, onzeker, en had al voorgesteld om het te laten zitten maar toen ik zei dat ik ook namens haar kon bellen wilde ze toch wel graag naar de huisarts. Je zegt gewoon dat ze naast je op de bank zit maar zich te beroerd voelt om zelf te bellen. En misschien kun je dan meteen vragen om een afspraak bij een andere huisarts. Ook dat heb ik trouwens wel eens gedaan voor dochter, bedenk ik nu. Vond de assistente ook niet raar. 

Ik heb dit ook gehad en ben naar de gynaecoloog doorverwezen. Het bleek dat zo'n erge bloeding kon komen door een geknapt adertje in de baarmoeder. Ik kreeg er pilletjes voor en die hielpen wonderwel. Alleen was dit in de aanloop naar de overgang, ik weet niet of dat ook een rol gespeeld heeft. Des te meer reden om hierover met een gynaecoloog in gesprek te gaan.

Ik zou om een doorverwijzing vragen, al dan niet namens je dochter. En als je die niet krijgt van huisarts wisselen. Zo kan ze toch niet functioneren tijdens haar menstruatie? Nog los van of er iets medisch aan de hand is.

Zeker door laten verwijzen. Baat het niet dan ...

zo durft je dochter volgende maand week deur niet uit. Dus alleen daarvoor al doorverwijzing vragen. Laat je niet afschepen en bel inderdaad voor je dochter. Deed ik ook gewoon hoor. Niks zelf bellen is must. Is ook afscheepgedrag. Ik bel ook wel voor mijn schoonmoeder. Succes, hopelijk is het niets maar dan weet je het.

Overigens, zo bedenk ik me, is er bij pilgebruik geen sprake van een echte menstruatie. De pil verhindert immers de opbouw van het slijmvlies in de baarmoeder waarin het eitje zich moet innestelen. Dus ofwel de pil doet niet wat-ie moet doen ofwel er is iets anders aan de hand. Alweer, reden genoeg voor een bezoek aan de gynaecoloog.

dan

dan

30-01-2021 om 13:07

zeker laten doorverwijzen naar de gynaeocoloog want dit is sowieso al een erg vervelende kwaal. 

Tango

Tango

30-01-2021 om 15:17 Topicstarter

Bedankt voor de link, Sanne! Ik geef deze door aan mijn dochter. Ik heb haar geadviseerd weer contact op te nemen met de huisarts, hopelijk gaat ze dat komende week weer doen, haar menstruatie is inmiddels weer voorbij maar ze is wel bang dat het de volgende keer weer terug komt zo heftig. 

Bellen voor haar was in ons geval niet zinvol, ik kreeg niets voor elkaar en ze moest echt zelf contact opnemen. Misschien als ik net alsof had gedaan dat ik haar was, maar dat vind ik wel heel erg liegen. Ik mag aannemen dat als ze weer belt, ze wel serieus wordt genomen. De assistente nam het gelukkig verder wel serieus. 

Toevallig was ik met zoon bij dezelfde huisarts en heeft ze hem wel goed geholpen. Dus echt een heel matige huisarts lijkt het me niet. Ik blijf het echter vreemd vinden dat ze het probleem van dochter zo makkelijk afwimpelde. 

Geen idee van oorzaak? Wat dacht je van pilgebruik, dat oestrogeendominantie bevordert en je eigen hormoonhuishouding ontregelt en zorgt voor verlies van voedingsstoffen? Stolsels kunnen ook te maken hebben met tekort aan progesteron ofwel oestrogeendominantie. Bij zware bloeding kunnen er meerdere oorzaken zijn, zoals ook een ontregeling van de schildklier en laat die nou ook ontregeld kunnen raken door pilgebruik.

Denk bij zware bloeding ook aan een tekort aan vitamine b12. Pil kan ook effect hebben op b12-status.

https://www.patriciadijkema.nl/blog/de-pil-ontneemt-essentiele-vitaminen-en-mineralen-2

Tango

Tango

05-02-2021 om 13:25 Topicstarter

Ik heb inmiddels gebeld, heb maar net alsof gedaan dat ik dochter was Toen kreeg ik probleemloos een nieuwe afspraak met een andere huisarts. Vandaag is dochter weer geweest, heeft medicijnen gekregen en andere pil. Als dit niet gaat helpen krijgt ze doorverwijzing naar een gynaecoloog. Ze moet eind volgende week weer contact opnemen. Ben blij dat het nu wel serieus is genomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.