Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

19-11-2008 om 09:09

Vegetarische dochter

Ik weet niet goed of dit draadje bij 'nieuw huishouden' thuishoort, of bij gezondheid. Mijn dochter van 9 krijgt steeds meer weerzin tegen vlees. Gisteravond zat ze in tranen een slavinkje weg te werken. Ze mag van mij vegetarisch zijn. Ik wil best apart koken voor haar. Maar ik maak me wat zorgen over haar gezondheid. Ze is een schrielkippetje, en regelmatig verkouden. Ze lust geen melk, geen noten, bruine bonen. Kaas en eieren vindt ze erg lekker. Ook vleesvervangers vindt ze niet zo lekker. Hoe zorg ik er voor dat ze voldoende eiwitten, ijzer en vitamine B binnenkrijgt? Of moet ik me niet zo druk maken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

19-11-2008 om 09:15

Niet zo'n probleem

Bellefleur:
"Hoe zorg ik er voor dat ze voldoende eiwitten, ijzer en vitamine B binnenkrijgt? Of moet ik me niet zo druk maken?"
Nouja, ik zou haar er niet te veel mee lastig vallen, en zelf even kijken wat ze nou WEL eet.
Eiwitten: Ze eet ei en kaas (en ook brood etc bevat eiwit), dus geen probleem.
IJzer: Brood bevat relatief veel ijzer en calcium.
vitamine B: Zit niet veel in vlees. De uitzondering is vitamine B12, dat juist alleen in dierlijke producten zit, maar dus ook in ei en kaas.

Carmen

Carmen

19-11-2008 om 09:25

En hier

Je hebt echt niet zo snel een vitamine tekort. Als ze regelmatig kaas en ei eet, en geen melk, maar misschien wel yoghurt produkten, dan zal het wel loslopen. Ik heb hier een vegetarier van bijna negen. Zij eet al bijna drie jaar vegetarisch. En het gaat prima. Ze houdt gelukkig wel van melk. Noten vindt ze ook lekker, maar niet warm en door het eten. Dus krijgt ze af en toe een handje losse noten. En vleesvervangers heb je in zoveel soorten, maten en smaken. Er is vast wel iets bij dat ze wel lust. Hier zijn de balletjes en de burgers van Albert Heijn favoriet.

Bellefleur

Bellefleur

19-11-2008 om 10:04

Tinus,

Ik heb wel met haar gepraat, ik vind dat ze ook zelf verantwoordelijk is voor haar gezondheid. Als ze uit principe vegetariër wil worden, vind ik dat ze haar verantwoordelijkheid moet nemen en minder kritisch moet zijn op het andere eten. Ze moet andere smaken proeven, en ik wil overgaan op zilvervliesrijst en volkoren macaroni. Ik had minder moeite gehad met haar keus als ze verder niet zo kritisch was. Ze is bij de schoolarts 'te licht' bevonden. Daar heb ik niet zo veel moeite mee, ze heeft altijd al laag in de curve gezeten. Maar dit in combinatie met vegetarisch zijn, vind ik wel een beetje zorgelijk. Trouwens, helemaal vegetarisch wil ze niet worden. Want ze is dol op Groninger droge worst....

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-11-2008 om 11:12

Vegetarier met droge worst

Ik heb zelf wat moeite met mensen (volwassenen dan) die enerzijds flinke kookaanpassingen vragen vanwege dieet of principes, maar vervolgens wel hun eigen regels overtreden omdat een stukje worst (of wat dan ook) toch wel erg lekker is.
Als je principes zo rekbaar zijn, maak het mij dan ook niet moeilijk, denk ik dan.

Als je dochter vegetarier wil worden, vind ik het goed dat je dat ondersteunt. Maar je kunt je dochter wel uitleggen dat daar ook iets tegenover moet staan.
Jij moet moeite doen om apart te koken, dan moet zij inderdaad minder kritisch zijn op het overige eten. En dan ook niet stukjes worst wegkanen.
En als ze het langer dan een paar weken volhoudt: ik denk dat ze oud genoeg is om haar iets te leren over evenwichtige voeding. Dan kan ze ook zelf gaan nadenken over maaltijden. Er zijn heel veel meer peulvruchten dan bruine bonen bijvoorbeeld, ze kan zelf ook eens bladeren in kookboeken om recepten te vinden.

Een alternatief is dat je voor het hele gezin minder vaak vlees op tafel zet. Dan sluit je een andere deal met haar: zij eet zonder morren met de pot mee, en dan hoeft ze ook minder moeite te doen en haar worst niet op te geven.

Groet, Ellen

Tinus_p

Tinus_p

19-11-2008 om 11:50

Is iets anders

Bellefleur:
"Ze is bij de schoolarts 'te licht' bevonden. Daar heb ik niet zo veel moeite mee, ze heeft altijd al laag in de curve gezeten. Maar dit in combinatie met vegetarisch zijn, vind ik wel een beetje zorgelijk."
Van vlees wordt je niet dik.
Als ze een slechte eter is, des te meer reden om vooral te kijken naar wat ze wel lekker vindt. Hier verdwijnen soms complete mona-puddingen (officieel voor 4 personen) in 1 kinderbuik.

(ik heb overigens 1 vegetarier en 1 slechte eter )

Jade

Jade

19-11-2008 om 12:15

Eens met ellen.

Ik zou dan minder vlees aanbieden, zodat ze toch haar Groninger worst kan krijgen.

Mijn dochter gaf een lange tijd terug aan dat ze ook vegetarier wilde worden, maar ze wilde haar frikandel en gehaktbal niet opgeven.

Toen heb ik maar besloten dat we het niet gaan doen. Of je bent vegetarier of je bent het niet, niet half-om-half.

mel

mel

19-11-2008 om 12:39

Hier

Hier een zoon,12, die al 4 jaar geen vlees eet,ook erg mager.
Hij eet wel vis,wat het wat makkelijker maakt en hij toch nog wat binnen Krijgt.
Vlees eet hij ook echt niet.
Over het algemeen is hij er wel makkelijk in,soms een periode niet en dan hebben we een goed gesprek,want ik wil best apart koken,hou ook best rekening met wat hij echt niet lust,maar verder wil ik geen gezeur.
Eigenlijk dachten we dat het binnen een week over zou zijn,maar niet dus.
We aten trouwens ook voor die tijd regelmatig als gezin geen vlees.Nu wisselen we het af,soms eten we allemaal geen vlees,en soms hij apart.
Er is in vlees vervangers trouwens erg veel keus,er zit vast wel iets bij wat ze lust.Soms gewoon een eitje bij het eten is ook prima.

Vega en gewicht

Van vlees eten word je niet dik? het is wel zo dat vegetariers slanker zijn en blijven, zie bijv.
http://www.totalcoach.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2406&Itemid=2453

Mijn dochter eet geen vlees omdat wij dat ook niet eten en ze is slank, nou en? Ze is vrijwel nooit ziek, haar groei ontwikkelt zich goed. Mijn zus eet geen vlees vanaf dat ze 7 was en is lang, maar goed van postuur en gezond.
Gezondheidsproblemen momenteel hebben te maken met overgewicht en veel verzadigde vetten. Darmkanker neemt toe om maar eens wat te noemen en dat heeft mede te maken met het eten van vlees schijnt het. het gaat mij niet om bangmakerij, van alles kun je wat krijgen, maar in dat licht is vegetarisch eten eerder een oplossing dan een probleem. Ik let bij mijn dochter op gevarieerd eten (quorn is haar favoriet) en that's it. Verder moet ze het later zelf maar weten.

Succes ermee,
Jonne

Jonne

Dat vegetariërs minder zwaar zijn en minder kanker krijgen dan vleeseters hoeft niet te komen doordat ze geen vlees eten, maar kan ook heel goed komen doordat ze gemiddeld sowieso een ander eetpatroon hebben dan de gemiddelde vleeseters.

Veel vegetariërs zijn heel bewuste eters, veel groente, weinig vette happen, en dat heeft ook zo zijn gevolgen.

Bellefleur: ga nou niet over op volkorenpasta en (gruwel) zilvervliesrijst. Het leven is al zwaar genoeg.

Voor lekker vegetarisch eten kan je ook eens bij de Indiase keuken te rade, die kent enorm veel vleesloze recepten.

Groeten,

Temet

Jujube

Jujube

19-11-2008 om 15:37

Geen probleem

Hier een dochter van 11 die toen ze 7 was zei dat ze absoluut geen vlees of vis meer wilde eten. Vanaf dag 1 is ze er serieus mee om gegaan. Ik vind het eigenlijk helemaal geen gedoe. We eten sowieso niet elke dag vlees en de meeste recepten zijn prima aan te passen. 'Speciaal koken' is niet nodig. En ik vind ook niet dat je kind er iets tegenover moet stellen omdat de ouders misschien iets meer moeite moeten doen voor de maaltijd.
Dochter was overigens gek op vlees en vis en ze kan nog steeds watertanden bij een gebraden kip. Maar ze vindt het zielig en niet nodig om het te eten.
Groet,
Jujube

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-11-2008 om 15:51

Tegenover stellen

Jujube: "En ik vind ook niet dat je kind er iets tegenover moet stellen omdat de ouders misschien iets meer moeite moeten doen voor de maaltijd."

Hmm, misschien had ik het anders moeten formuleren. Het is niet zozeer het leveren van een tegenprestatie, maar het achterwege laten van overige eisen.
Als er op jouw verzoek vegetarisch gekookt wordt vind ik het niet netjes om daarnáást ook nog allerlei andere eisen aan het eten te stellen (geen dit en geen dat en geen zus en geen zo) en dan na het eten vrolijk een stuk worst in je mond te steken.

Groet, Ellen

Bellefleur

Bellefleur

20-11-2008 om 09:33

Opportunistisch-vegetarisch.

Fijn zoveel reacties! Ik ga een heel eind met Ellen mee. Ik vind het goed dat mijn dochter deeltijdvegetariër wordt. Ik hou van koken, dus wat extra werk vind ik niet erg. Ik vind het ook niet erg dat mijn dochter wel worst lust. Omdat ik het een opluchting vindt dat ze iets lekker vindt... Ook las ik graag een paar vleesloze dagen per week in.
Tinus: omdat ze zo licht is, stop ik er het liefst gezonde dingen in. Zodat ze toch nog wat vitamines binnen krijgt. Ik heb dan ook toen ze thuiskwam met de mededeling dat ze 'te licht' was, geroepen dat ze maar snel een mandarijntje moest eten...
Temet: het rare is, dat mijn dochter zilvervliesrijst het lekkerst vindt! Raar kind... Met beide kinderen afgesproken dat we wat vaker volkorenpasta gaan eten, en ze vinden dat allebei prima. Dat maakt het leven een stuk minder zwaar.
Ik denk dat we het zo maar doen: ik laat mijn dochter oportunistisch vegetarisch zijn, en verlang van haar dat ze minder klaagt over de rest. En ik ga haar tussen neus en lippen door wat voedingsleer geven.

Bellefleur

Bellefleur

20-11-2008 om 09:35

O ja,

Over voedingsleer gesproken: op school heeft ze geleerd dat appelstroop heel gezond is, omdat er ijzer in zit. Ik kan me zo boos maken om zo iets! Hoeveel ijzer zit daar nou in? Vroeger toen appelstroop gemaakt werd in ijzeren potten zat het boordevol ijzer. Nu niet meer. Hoeveel generaties lang blijft zulke onzin rondzingen?
Zo. Dat lucht op.

Bellefleur

O, die mythes leiden een hardnekkig leven. Je moet echt zelf je kennis vergaren en je eigen koers varen, want anders eet je voornamelijk apekool.
Zo werd mij op het consultatiebureau ooit eens voorgehouden dat Diksap zo goed was 'daar zit geen suiker in'. Ik knikte zwijgend, want ik had geen zin in discussie. Lamalulle...

Groeten,

Temet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-11-2008 om 12:20

Kalmeer bellefleur

In appelstroop zit wel ijzer. Het wordt er tegenwoordig aan toegevoegd. Ik heb even op onze pot gekeken (CSM): één boterham met appelstroop levert 25% van de ADH aan ijzer.

Dus je kunt weer kalmeren

Groet, Ellen

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-11-2008 om 12:24

Voedingsleer op school

Een paar maanden geleden was iedereen het zo roerend met de commissie IJsselbloem eens: scholen moeten zich richten op leren rekenen, lezen en schrijven, en niet gebruikt worden voor allerlei politieke en maatschappelijke stokpaardjes.

En wat heb ik in de tussentijd alweer voorbij zien komen: burgerschapskunde op school, relatiekunde, reanimatieles, loverboykunde, en nou weer voedingsleer.

Zucht. Hele, diepe, zucht.

Ouders, voed je kinderen zelf op. En dat niet elke ouder perfect op de hoogte is van voedingsleer of de gevaren van loverboys, jammer dan. Dat kunnen de scholen niet allemaal gelijk gaan trekken.

Groet, Ellen

Bellefleur

Bellefleur

20-11-2008 om 13:17

Ha!

Ben ik even op mijn nummer gezet! Ik ben net naar beneden gehold om op onze pot AH appelstroop te kijken. En, 10 gr levert 71% adh op. Ik buig even nederig mijn hoofd. En ga vervolgens een volkoren boterham met appelstroop beleggen... En verder ben ik het ook met Ellen eens. Elke organisatie en geitenfokkersvereniging stelt een lesbrief samen, stuurt die naar scholen, en is dan geschokt dat de juf het belang van geitemelk níet behandelt!

Bellefleur

Bellefleur

20-11-2008 om 13:18

Ehm,

Is het niet erg ongebruikelijk dat de starter van een draadje zélf ot gaat?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-11-2008 om 18:43

Ja, zucht

Van niet weten hoeveel ijzer er in appelstroop zit, ga je niet dood.

Van anorexia hebben, kun je wel doodgaan.
Van loverboys kun je véél dieper in de ellende komen, dan van verkeerde voeding.
Met hufterig gedrag en zinloos geweld maak je anderen ongelukkig, met verkeerde voeding alleen jezelf.

Allemaal reden om die vakken op school te geven?
Moet alles waarvan ouders zich niet bewust zijn een taak voor de school worden?

Inderdaad, hele diepe zucht.

Wat er mis mee is om biologie voor voedingskunde te misbruiken, is dat biologie bedoeld is om biologie te leren. Niet om jouw stokpaardjes uit te voeren.

En dan maar klagen dat de jeugd niet meer goed leert lezen en schrijven?

Ik "vraag" om een heleboel basiskennis. Basiskennis van schoolvakken. Leren wat normaal eten is horen de ouders te doen. En nogmaals: als ouders tekortschieten als opvoeder is het niet aan de school om dat op te lossen.

Groet, Ellen

Bellefleur

Bellefleur

20-11-2008 om 19:16

Maar,

Dit draadje ging toch over schrielkippetjes en deeltijdvegetarisme? Of mis ik iets

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-11-2008 om 20:00

Yep

"Dit draadje ging toch over schrielkippetjes en deeltijdvegetarisme? Of mis ik iets "

Yep, terug naar het onderwerp!
Groet, Ellen

San

San

21-11-2008 om 10:07

Principieel

Het valt mij op dat een aantal reacties gaan over 'je bent óf vegetarier, of je bent het niet'. Of te wel: ik wil wel anders voor je koken, maar alleen als je superconsequent bent. Of te wel: staan voor je principes!
Hier een huis vol deeltijdvegetariërs. Wij zijn geen principiële vleesweigeraars, ik heb er helemaal geen moeite mee dat het ene dier (de mens) het andere dier eet. Maar het kan wel een tikje (heel veel tikjes) minder. Productie van vlees is bijvoorbeeld enorm milieubelastend (bedenk alleen maar hoeveel kilo voer een koe in zijn leven eet). Daarnaast staat de bioindustrie mij behoorlijk tegen. Als we allemaal een paar dagen per week vleesloos zouden eten, zou dat heel veel schelen. Dus ik zou zeggen: wees blij met kinderen die (deeltijd) vegetarier willen zijn, daar hebben we er meer van nodig!
Bellefleur: bij de AH zijn heel veel verschillende vleesvervangers, daar zit ongetwijfeld iets tussen wat je dochter lekker vindt (de smaken lopen erg uiteen)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-11-2008 om 11:02

Deeltijdvegetarisme

San,

Ik ben helemaal voor deeltijdvegetarisme. Ik juich dat enorm toe en zou graag willen dat iedereen dat deed. Wij eten ook meerdere keren per week geen vlees. En ik ben dol op allerlei heerlijke alternatieven die er zijn voor vlees.

Maar als je deeltijdvegetariër bent, ben je dus heel flexibel en kun je met de pot mee eten. Het is een deal van twee kanten: de kok kookt regelmatig vleesloos, de eters doen niet moeilijk over wat de pot schaft.

Dus ik weet niet wie je in gedachten had, maar van mij hoeft niemand consequent vegetarisch te eten.

Strikt (dus altijd) vegetarisch eten doet een groter beroep op de kok. Die moet dan altijd vegetarisch koken, en dat vraagt een stuk meer inzet en creativiteit.
Die inzet kun je van de kok vragen als je strikt vegetarisch wilt eten, maar niet als je daarnaast dan toch vlees wilt eten. Als jij toch worst wil blijven eten, dan mag de kok ook af en toe met vlees koken.

Even een extreem voorbeeld ter vergelijking. Kennissen van mij hebben hun hele keuken aangepast vanwege een kosher etende schoondochter. Dus twee serviezen, twee pannensets, twee afwashoeken, twee bestekcassettes, twee aanrechten, alles om vlees en melk te scheiden want als je strikt kosher eet, heb je zo goed als twee keukens nodig. Dat vraagt enorm veel van mensen, zowel financieel als praktisch. Als je dan diezelfde schoondochter op zaterdagmiddag in de stad een cheeseburger ziet eten, zou ik ontploffen. Zij zou van mij zoveel cheeseburgers mogen eten als ze wil (want daar ga ik niet over), maar dan ga ik ook niet mijn keuken verbouwen.

Terug naar Bellefleurs dochter: zo extreem is het natuurlijk niet. Dus ik zou inderdaad gaan voor de vleesvervangers, vis, noten, peulvruchten, groenteschotels et cetera. Er is heel veel heerlijks op vegetarisch gebied, en als je jezelf wel toestaat om af en toe (biologisch) vlees te gebruiken wordt het leven ook niet erg ingewikkeld.

Groet, Ellen

Waarom apart koken?

Ik ben wel benieuwd wat je normaal gesproken eet als je voor een vegetarisch kind een aparte maaltijd moet koken. Bij een standaard aardappel-groenten-vleesmaaltje kan je een vleesvervanger gebruiken, andere gerechten kan je makkelijk vegetarisch klaarmaken of het vlees erbij serveren. Of wil de rest van het gezin persé elke dag een vleesgerecht eten?

Ineke P.

Ineke P.

21-11-2008 om 12:11

Niet-principieel vegetariër

Ik ben een niet principiele vegetariër. Ik eet geen vis en vlees omdat ik het heel erg vies en naar vind om te eten. Heeft bij mij dus niets met liefde voor dieren of zo te maken, maar met mondgevoel. Ik maak wel eens een uitzondering voor gehakt of rookworst. Dat smaakt nauwelijks naar vlees en heeft ook die struktuur niet. Ik eet dat dan wel omdat dat het makkelijkst is soms met de rest van de eters (als het dus allemaal doorelkaar zit)
Ik vind het reuze jammer dat bepaalde mensen geen rekening met mij willen houden en mij gewoon vlees en vis willen laten een, omdat ik toch niet principieel ben.Ik krijg echter op zo'n etentje echt het eten niet naar binnen.
Maar nu begrijp ik uit sommige reakties dat ik wellicht teveel verg. Hmmm daar moet ik nog eens over nadenken.

Bellefleur

Bellefleur

21-11-2008 om 13:36

Apart koken

Mijn dochter vindt in (of uit) principe alles vies wat ze niet kent. Ze moet van mij dus altijd een hapje eten van het nieuwe. 't Is een moeilijke eter. En omdat ik zelf erg kan genieten van eten, heb ik besloten om geen gezeur meer aan tafel te willen. Ik kook dus veel dingen apart. Ze krijgt nuchtere pasta, rijst enz. Als ik haar heb opgeschept meng ik de saus door de pasta. En verder eten we dus helaas, heel vaak saai.

San

San

21-11-2008 om 14:34

Cobi

"Als goedgelukte vegetariche experimenten met peulvruchten of noten op zijn zachtst gezegd ook niet echt met gejuich begroet worden stimuleert het ook niet echt om je eens te verdiepen in de vegetarische keuken."

Cobi, misschien zou je dat juist wel moeten doen. Ik maak werkelijk nooit gerechten met bonen en noten klaar. Het is een misverstand dat dát bij uitstek vegetarisch koken is.

"En van het idee om bij spaghetti maar een pan saus met vegagehakt te maken ben ik snel teruggekomen.Getver, wat vond ik dat smerig. "

Je hebt maar een paar keer per week of een vleesvervanger nodig. Dus wil je geen vlees bij de pasta, dan laat je het gewoon weg, geen probleem. Of gebruik bijvorbeeld wat extra champignons, ook een redelijke vervanger voor vlees.

Ik was een keer op een cursusweekend, en daar hadden ze voor de vega's onder ons heel veel moeite gedaan om erwtsensoep met tofu te maken. O ja, en die erwtensoep aten we gewoon bij de lunch. Bij die kok leefde ook het idee dat ieder stukje vlees 1-op-1 vervangen moest worden door soja oid. Daar zit dus echt niemand op te wachten.

San

San

21-11-2008 om 14:37

Ellen

Nee hoor, ik doelde niet op jou. Ik reageerde op de mensen die aangaven dat het alles of niets moet zijn. En ik deel je mening dat - als een kind deeltijdvega wil zijn - het wel de flexibiliteit moet opbrengen om óók met de pot mee te eten als er een keer vlees in de saus oid zit.

amk

amk

21-11-2008 om 15:35

En dan

is het nog opletten geblazen want in de meeste pakjes en zakjes die je gewoon gebruikt zitten ook dierlijke dingen.
Zo bv de chili-con-carne mix van knorr. Helaas niet geschikt voor vegetariers want dierlijk vet. De standaard bouillon: dierlijke bestanddelen, ook de kruiden bouillon.

Daarbij als je als vegetarier wel zuivel en dan vooral kaas gebruikt moet je wel opletten dat je vegetarische kaas gebruikt. De hoofdmoot van onze kaas wordt namelijke gemaakt van dierlijk stremsel uit de magen van jonge dieren. Die daar speciaal voor geslacht worden.

Verder heb je steeds jonge kalfjes nodig om de melkproductie op gang te houden bij de moederkoe. De stiertjes zijn een vorm van rest-afval en worden gewoon afgemaakt. Ze zijn namelijk niet geschikt voor de vleesproductie. En je hebt maar 1 stier nodig om heel veel koeien te bevruchten. De koe-tjes kunnen ingezet worden voor de melkproductie.

Dus als je zuivel gebruikt kun je eigenlijk geen vegetarier zijn.

groet,
angela

Cobi

'Als je graag iets nieuws uitprobeert uit de exotische eenpansgerechthoek, curry's ed, wordt het echt een stuk ingewikkelder, dan sta je echt in twee pannen ingewikkeld te koken. Als goedgelukte vegetariche experimenten met peulvruchten of noten op zijn zachtst gezegd ook niet echt met gejuich begroet worden stimuleert het ook niet echt om je eens te verdiepen in de vegetarische keuken. En van het idee om bij spaghetti maar een pan saus met vegagehakt te maken ben ik snel teruggekomen.Getver, wat vond ik dat smerig.'

Curry's zijn bij uitstek geschikt voor de vegetarische keuken. Half india is vegetarisch en daar maken ze heerlijke curry's. Ook andere eenpansgerechten kunnen lekker zijn zonder vlees. Volgens mij gaat het er vooral om om juist niet het vlees te vervangen, maar gewoon een 'nieuw' gerecht zonder vlees op tafel te zetten. Juist de vervangers zijn vaak niet lekker.

Misschien loont het toch de moeite om wat vegetarische recepten op te zoeken, AH heeft bijvoorbeeld veel makkelijke en lekkere vegetarische recepten.

Ik zelf eet sinds mijn 11e geen vlees, eet maar zelden vleesvervangers of noten oid en ben toch gezond Ik eet wel veel zuivelproducten, het moet wel leuk blijven natuurlijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.