Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mariska S.

Mariska S.

31-10-2008 om 20:40

Verbrand gevoel in keel en op de tong

Afgelopen dinsdag (nu 3 dagen geleden) heb ik op mijn werk een bakje aardappelsalade gegeten. Het was redelijk zuur aangemaakt, maar smaakte verder niet slecht.
Sinds dinsdag staan mijn tong en keel in brand, en het wordt niet minder. Het gevoel is nog het best te omschrijven alsof je je mond verbrand hebt aan hete koffie of zo. Koud water helpt maar een seconde of wat, en eten gaat moeilijk omdat ik het idee heb dat alles heet is. Aan mijn keel en tong zijn niets te zien (mijn amandelen zijn flink opgezet, maar ik ben een beetje verkouden).
Ik heb gevraagd waar de salade van gemaakt was: in ieder geval aardappel, mayonaise, augurk en paprika. Zover ik weet heb ik geen voedselallergie.
Komt iemand dit bekend voor? Want het begint me behoorlijk 'de keel uit te hangen' om maar in de sfeer te blijven...
Groetjes, Mariska

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mariska S.

Mariska S.

01-11-2008 om 09:47

Mieke

Ja, ik denk het wel... toen ik gisteravond nog eens zat te denken dacht ik al aan spruw Mijn tong is wel wit maar dat is íe wel vaker dacht ik eerst...
Zus vertelde me dat bij haar zo een streptokokkeninfectie is begonnen. Ik ga maandag langs de ha en dan zal ik hem ook vertellen wat jij en ik denken...!
En dan nu... aan de klus (verven dus)
Groetjes! Maris

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2008 om 13:36

Hap

Als de huisartsenpost niet ver is voor jou zou ik daar even naar toe gaan. Waarom jezelf nog twee dagen kwellen en dan pas met de behandeling beginnen?

Mamvantwee

Mamvantwee

01-11-2008 om 14:19

Ontstoken papillen?

Ik heb ooit zomaar ineens ontstoken smaakpapillen gehad, op mijn tong dus. Dat voelde aan alsof ik mijn tong had verbrand, ik bracht het toen in verband met een tonijnsalade (kon niets anders verzinnen, maar was dus niet de oorzaak). Was een beetje rood, met witte puntjes. Volgens de huisarts komt dat vaak voor, ging vanzelf weer over, maar kon best een paar weken tot maanden duren. maar inderdaad, ging vanzelf weer weg.

Puck2

Puck2

01-11-2008 om 17:48

Tongbranden

Mariska, ik herken je verhaal wel. Een paar jaar geleden heb ik het ook gehad, zomaar out-of-the-blue. Deed vreselijk pijn en pijnstillers hielpen er totaal niet tegen. Als je googelt op tongbranden kun je er veel informatie over vinden. Bij mij is er nooit een oorzaak vastgesteld if een diagnose gesteld want ik ben er niet mee naar de dokter geweest. Toen ik het kort daarna bij de tandarts meldde zei hij me dat ik een volgende keer direct naar hem toe moest komen. Niet meer gevraagd waarom. Al met al heeft het wel een week of 3 geduurd voor het gevoel in mijn tong weer normaal was en het is ook nooit meer terug gekomen. Iemand opperdie hier dat het een streptococcen-infectie zou zijn: geen idee van maar jongste had het in mindere mate ook een paar dagen dus misschien is het idd zoiets besmettelijks. Oudste en Puckman hebben het niet gehad.

Janeway

Janeway

02-11-2008 om 15:55

Lijkt

Idd op een spruw, een paar jaar geleden heb ik het zelf ook gehad en ik vond ook alsof mij mondholte verbrandde bij het eten en drinken.. Naar de dokter en idd spruw. Ik kreeg daar voor trouwens een flinke pil voor. Ik ben nogal gezegend met een bloeiende schimmelcultuur en was er toen voorlopig weer vanaf..
Ben ook altijd de klos na een ab kuurtje.
Sterkte ermee.

Mariska S.

Mariska S.

03-11-2008 om 21:16

Huisarts geweest

Vanmiddag kon ik terecht bij de huisarts. Hij vond mijn amandelen niet bijzonder groot (?) En aan mijn tong etc. zag hij... Niets! Hm, dat is niet wat ik verwachtte, omdat ik zelf achterin wat witte vlekjes had gezien, en onregelmatigheden op mijn tong. Ik ben het spruw-verhaal blijven volhouden. Al zei hij, Mieke, dat je bij volwassenen àltijd wat ziet van een schimmelinfectie... Uiteindelijk wilde hij er wel van uit gaan dus heb ik miconazol gekregen. Eén tube, voor een dag of 5, ik vraag me af of het genoeg is. Maar ik heb in ieder geval iets gekregen van hem! Bedankt voor de reacties!
Groetjes, Mariska

Puck2

Puck2

04-11-2008 om 12:37

Mariska

Een dag of 5 is niet genoeg als het daadwerkelijk spruw blijkt te zijn. Maar als je na een paar dagen merkt dat de gel de klachten aanzienlijk doet afnemen kun je gewoon vragen om meer tubes voor nog minstens een dag of 14 nabehandelen na het verdwijnen van de laatste klachten.

Vit b 12?

Soms hoor ik ook wel over een brandende tong in combinatie met een vit. B 12 gebrek. Dus is dat misschien ook nog iets om na te laten kijken?

Verkoudheid en amoxilline

Een paar weken geleden was ik heel erg verkouden, hoge koorts, hoesten etc. Omdat het erg lang duurde kreeg ik antibiotica. Ca. 10 dagen later kreeg ik dezelfde verschijnselen die Mariska beschreef. Een paar dagen wachtte ik af, maar het werd niet minder. Dan maar weer naar de huisarts. En ja idd, spruw. Ik kende het niet. Ook de kinderen hebben het nooit gehad. Ook ik kreeg die zalf, 5 dagen, maar het duurde wel langer.
Es was niet pijnlijk maar voelde wel heel erg vreemd.
Angelika

Puck2

Puck2

05-11-2008 om 16:14

Komt vaker voor bij antibiotica

Angelika: even voor de duidelijkheid: die antibiotica helpt voor geen meter tegen je verkoudheid want dat is een virus, wel is het mogelijk dat je door je verkoudheid vatbaarder was en zo een bacteriële infectie hebt opgelopen. Daarvoor heb je die antibiotica gekregen.
In de bijsluiter van de antibioticua staat vaak ook vermeld dat je als bijwerking een schimmelinfectie kunt krijgen. Het is dus heel goed mogelijk dat jij die spruw (=schimmel, candida) hebt gekregen van de antibiotica.

Mariska S.

Mariska S.

06-11-2008 om 12:36

Hoe het gaat

Inmiddels is de eerste tube Daktarin op en heb ik er nog twee bijgehaald. Het lijkt te werken, want ik heb minder last en 'merk' als ik weer toe ben aan mijn volgende dosis.
Het komt bij mij niet van een antibioticakuur want die heb ik al tijden niet gehad. Daarbij is Amoxcilline het enige waarvan ik zeker weet dat ik er allergisch voor ben.
Dat het werkt: hoera! Lekker is anders, en dat er dan ook een eigen bijdrage op zit is ook jammer... 5 euro per tube... Maar doorsmeren maar!!
Groetjes, Mariska

Mariska S.

Mariska S.

10-11-2008 om 22:42

Mieke!

* Proest *
Als ik rond de carnaval zat zou ik het doen Maar op mijn werk ben ik meestal gekleed in het netjes tegenwoordig (zwart, dat kleed zo lekker af, haha!). En daar past paars / violet niet bij. Is wel de modekleur van het moment, hihi!
Ik heb eigenlijk geen last meer, gelukkig! Ik dacht al dat ik nóóit meer zou voelen hoe normaal mijn tong en keel voelen. Wel nog wat 'wondjes' op mijn tong maar ik kan tenminste weer alles eten. En lekker gel smeren (jekkie)!
Groetjes, Maris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.