Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

An

An

24-02-2011 om 08:48

Verkeerde houding

Ik heb altijd al last gehad van een kromme rug. Ik heb daarvoor in het verleden therapie gehad, maar dat heeft niet zoveel mogen baten. Nu ik wat ouder word, merk ik dat ik steeds krommer ga staan, zitten en lopen. Dus ik let nu wel op dat ik rechter ga zitten, staan e.d. Naast dat ik het vergeet, is het vermoeiend, protesteert mijn lijf na een poosje en ik verval al snel in mijn oude houding. Dus ik vroeg me af of er hulpmiddelen zijn die je wijzen op je houding, of er iets anders is om je te helpen om je houding te verbeteren? Moet ik naar de huisarts? Alle tips zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

24-02-2011 om 09:57

Niet zelf

Zo'n probleem zou ik niet zelf gaan aanpakken. Daar heb je experts voor. Eerst naar de huisarts en vraag zijn/haar mening. Misschien moet je wel naar een orthopeed of gewoon fysiofitness of Caesar therapie gaan doen.

joep

joep

24-02-2011 om 10:20

Ik weet niet waar je geweest bent

maar houding verbeteren is bijna altijd mogelijk en is ook altijd zinvol om pijnklachten/ slijtage in de tokomst te voorkomen. Ik zou met je huisarts overleggen, of je naar een echte houdingstherapeut kunt, b.v.Cesar (en vooral bij wie je dan moet zijn). Een goede therapeut moet je kunnen vertellen, of je te stijf bent in bepaalde wervels, je spieren te kort/te zwak of wat dan ook en hier kun je dan aan werken.
Er bestaat ook wel een soort hulpmiddel, de Vulcan rechthouder (orthopedische groothandel) genaamd, maar deze kun je maar enkele uren per dag dragen, om verdere spierverzwakking niet in de hand te werken.

Fiorucci

Fiorucci

24-02-2011 om 10:32

Mensendieck

Mijn man heeft al heel wat geprobeerd voor zijn rug, bij Mensendieck wordt enorm de nadruk gelegd op een goede houding en bepaalde oefeningen die je houding verbeteren.

An

An

24-02-2011 om 11:03

Op naar de huisarts dus

ik heb in het verleden Mensendiecktherapie gehad, maar dat heeft weinig baat gehad. Er moet echt iets gebeuren, anders ben ik in de toekomst dat oude kromme dametje met een wandelstok. Dus ik maak opnieuw een afspraak met de huisarts.

amk

amk

24-02-2011 om 11:55

Niet via ha

je kunt gewoon rechtstreeks een afspraak maken met fysio en mensendieck therapeuten, daar heb je geen verwijzing meer voor nodig sinds 2009

Guinevere

Guinevere

24-02-2011 om 12:01

Wel ha

Ook al heb je wellicht geen verwijzing nodig, als de problemen zodanig zijn dat er meer expertise nodig is zou ik toch de huisarts laten kijken wat de beste therapie is. En als die rug echt zo krom dreigt te worden, zou ik zelf zeker willen dat mijn arts dat ziet.

Kobalt

Kobalt

24-02-2011 om 14:14

Ook ha

Ik zou ook naar mijn huisarts gaan. Alleen al omdat hij beter beeld heeft dan ik, van wat er in de buurt te halen valt aan therapeuten. Mijn ervaring is, dat het niet eens zoveel uitmaakt wat voor een soort therapeut het is, maar wel wat de ervaring van de therapeut is en of deze naar de totale persoon kijkt, en niet alleen naar de klacht.

Fiorucci

Fiorucci

24-02-2011 om 18:45

Mja

Mijn fysio schiet soms in de lach bij de diagnose van de huisarts..

annabel68

annabel68

25-02-2011 om 10:51

Dansen!

Ga dansen! Op een goede (jazz)balletschool wordt gelet op en gewerkt aan je houding. Als dat vervolgens wekelijks gebeurt gaat het vanzelf steeds meer in je systeem zitten. En dansen is ook nog eens leuk! Wat jij zegt over terugvallen in je oude houding is heel normaal; je lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie. En ik vraag me af of dat met een paar keer fysio- of wat voor therapie dan ook permanent verandert.
Succes! Annabel (fanatiek danser met een hele goede houding

annabel68

annabel68

25-02-2011 om 10:56

Nog even

Ik zeg niet dat fysiotherapie of andere therapie niet zou helpen; maar daarnaast zou je dus iets moeten zoeken waarbij je wekelijks wordt herinnnerd aan je houding en daar dus aan werkt.
Groetjes, Annabel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.