Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Caesar

Caesar

31-05-2018 om 21:03

Verplicht vaccineren?

Verplicht vaccineren een goed idee?

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/-maak-vaccineren-verplicht-~b11ce253/

Ik ben ook heel benieuwd naar de reacties van de hier bekende antivaxxers naar de argumenten uit bovenstaand opinie stuk.


juf Ank

juf Ank

10-10-2018 om 23:53

wel nee

Dit gaan we echt net doen. Superveel mensen in de zorg willen dit echt niet. Ik heb net de explosieve van protest in enkele zorgpagina's op facebook gelezen. En verplicht stellen is tegen de grondwet.
Daarnaast: wat willen de werkgevers dan met personeel wat het niet doet: ontslaan?

Ad Hombre

Ad Hombre

11-10-2018 om 11:32

Juf Ank

Geen extra periodiek voor mensen die verplichte vaccins weigeren. Spaart ook nog eens geld uit.

Ik zou ervoor zijn.

er zijn genoeg instellingen

waar je als zorgpersoneel zonder Hep B NIET binnen komt, niet als stagiaire, niet als invaller gewoon niet. Als dat voor Hep B kan, kan dat voor griep ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2018 om 14:29

Raar

Het is toch eigenlijk ook een beetje raar als je dat niet voor de mensen waar je mee of tussen werkt over hebt?

Kan zijn maar mag niet

https://www.medischcontact.nl/arts-in-spe/nieuws/ais-artikel/geen-verplichte-hepatitisprik.htm

"Volgens de Commissie Gelijke Behandeling heeft het ziekenhuis daarmee in strijd gehandeld met de Algemene wet gelijke behandeling. Volgens de commissie is vaccinatie niet de enige mogelijkheid om het risico van besmetting te beperken. Ziekenhuizen kunnen medewerkers ook periodiek controleren op dragerschap. Bovendien is er geen wettelijke verplichting tot vaccinatie. Alleen hoogviremische dragers zijn uitgesloten van risicovolle handelingen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg en artsenfederatie KNMG raden vaccinatie overigens wel sterk aan."

"Op dit moment hanteren geneeskundefaculteiten elk hun eigen beleid ten aanzien van hepatitisvaccinaties. Het LUMC en het UMC St Radboud dringen sterk aan op vaccinatie, maar stellen het niet verplicht. Het Groninger universiteitsziekenhuis doet dat wel. Een voorlichtingstekst op de site van het UMCG meldt dat dit verplicht zou zijn door de arbo-wet. (RC)"

Het is een wat ouder artikel.

Uiteraard neemt een ziekenhuis voorzorgen. Ik weet niet hoe het nu is maar vroeguh mocht je niet de OK op als je staphylococcus aureus in je neus had. Nog veel belangrijker nu de variant MRSA opduikt in ziekenhuizen.

Een ziekenhuis met een consistent en toegankelijk veiligheidsbeleid heeft dwang helemaal niet nodig.

juf Ank

juf Ank

11-10-2018 om 20:12

verplicht?

Ook de hepatitus vaccinaties zijn nooit echt verplicht geweest. In elk geval nooit dat iets dergelijks gecontroleerd werd. Ik heb bij een sollicitatie nog nooit gehad dat dit onderwerp ter sprake kwam zelfs.

Juf Ank

Dat verschilt dan per instelling, ik heb de vraag wel regelmatig gehad

juf Ank

juf Ank

11-10-2018 om 20:26

en niet over hebben

voor de mensen waar je mee werkt.... Wat een kul argument. Veel mensen worden zelfs ziek van de prik zelf. mensen die in de zorg werken worden trouwens al voldoende geconfronteerd met emotionele chantage vind je niet?
Er is overigens echt geen personeel voldoende om ook nog eens te gaan dreigen met salarisverlagingen e.d.of dreigen met 'geen schaal omhoog'. Daar is nog altijd een toestemming in de CAO voor nodig. En reken maar dat ze dat niet krijgen.

In de ziekenhuizen en verpleeghuizen komen nog steeds allerlei mensen binnen die ziektekiemen bij zich dragen. Wilde je dat voorkomen? Bezoek verboden maken o zo?

Bovendien denk ik, met alle respect, dat het geen pas geeft om voor zwakkeren en ouderen zo ver te gaan dat van een hele beroepsgroep het zelfbeschikkingsrecht op deze manier geschaad wordt. Daarnaast vraag ik me af wat de zin is: een oudere die door een griepje overlijdt is iets wat bij het leven hoort. Is het niet dan, dan is het een paar maanden of jaar later aan íets' anders. Mogen ze nog wel dood?

Voor kinderen en mensen met andere ziekten vind ik dat overigens wel weer wat anders. Zeker als ze nog kansen hebben om er helemaal bovenop te komen en sterk te worden, zet je natuurlijk alles op alles om griep te voorkomen.

Maar hoe dan ook: er zijn allerlei hygiënische maatregelen die voorkomen dat er besmetting plaats vindt. En de werkgevers hebben een extra motivatie: te voorkomen dat zorgpersoneel zich ziekmeldt. Vind ik een foute insteek. Laat ze maar zorgen dat er personeel te krijgen is en de werkomstandigheden verbeteren!!!

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2018 om 20:55

Juf Ank toch

Zeker als ze nog kansen hebben om er helemaal bovenop te komen en sterk te worden, zet je natuurlijk alles op alles om griep te voorkomen.===

Met andere woorden.. in verzorgingstehuizen is het toch al einde oefening dus een virus meer of minder maakt toch niet meer uit?

juf Ank

juf Ank

11-10-2018 om 21:28

nou kaaskop

Virussen zijn sowieso niet te voorkomen. Ze komen ook via bezoekers binnen. Je kunt ze niet altijd beschermen. En ja. Ze gaan toch een keer dood.

Angela67

Angela67

11-10-2018 om 21:59

straffen vs belonen

meer geld als je je laat vaccineren?
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2018 om 22:17

Juf Ank

Zeker, dood gaan wij allemaal. Maar ik vind je mening ontzettend bot. Iedereen verdient dit "Zeker als ze nog kansen hebben om er helemaal bovenop te komen en sterk te worden, zet je natuurlijk alles op alles om griep te voorkomen." Misschien wordt een oudere niet meer "sterk", maar hun familie kan een paar jaar (in de meeste gevallen) extra vast waarderen. Dus daar hoor je ook je stinkende best voor te doen.

juf Ank

juf Ank

11-10-2018 om 22:29

tja.........

Je kunt het bot vinden, Kaaskopje, maar zo zit het leven wel een beetje in elkaar. Mensen worden geboren en gaan weer dood. Ik vind dat er in het algemeen vaak veel te veel waarde gehecht wordt aan het leven. Dat er maar automatisch vanuit gegaan wordt dat alle leven maar zo veel mogelijk in stand gehouden moet worden. Je moet je altijd af blijven vragen wie daar nu echt gelukkig van wordt.

Heel veel ouderen en hun familie waarderen die éxtra' jaren helemaal niet. Heel veel ouderen zijn doodongelukkig. Zij kiezen regelmatig uit angst voor de dood of uit geloofsovertuigingen uit allerlei opties om het leven maar zo lang mogelijk te rekken. Of omdat de arts daar vanuit gaat en veel ouderen nog een diepgeworteld respect hebben voor wat de arts adviseert.

Wat ik trouwens heel bijzonder vind is dat je noemt dat 'de familie die extra jaren vast wel kan waarderen'. Wat maakt dat je het over familie hebt en niet over de persoon in kwestie??

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2018 om 00:46

Juf Ank

Omdat ik hoopte dat met die opmerking een luikje zou opengaan richting je eigen familie, of vrienden. Zou je willen dat daar zo nonchalant over wordt gedacht, of toch liever niet? Stel dat het mijn ouders zou betreffen. Vader is al 89, moeder gaat dat in december worden als er niets vervelends gebeurt. Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit of mijn vader nu of later zal overlijden, maar voor mijn moeder héél veel. Elke dag erbij is nog een dag samen. Ik mag toch hopen dat medisch personeel net zo omzichtig met dit soort broze mensen omgaat als met kinderen die nog een heel leven voor zich hebben.

Natuurlijk zijn er helaas veel voorbeelden te vinden van oudere mensen die het liefst nooit meer wakker zouden worden. Maar dat mag nooit de uitgangsbasis worden van hoe je met ouderen omgaat. Jij mag er niet vanuit gaan dat zij er zo in staan. Dat jij vindt dat er teveel waarde aan het leven wordt gehecht, is jouw opvatting, hou die bij jezelf. Ik hoop het nooit met je eens te worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-10-2018 om 14:43

Zorgpersoneel

Er zijn helaas wel meer voorbeelden van zorgmedewerkers die soms maar actief ingrijpen als oude mensen naar hun inzien teveel lijden. Als je het verhaal van Ank zo leest is ze al een aardig eindje op weg.

Wat nou vaccinatie, die mensen moeten toch vroeg of laat dood!

Van dat soort types ben je straks met een beetje pech afhankelijk...

Liever

Houd je je aan het protocol en belt de ambulance voor elke oudere die bezwijkt en begint te reanimeren om ze weer tot leven te wekken.

Het gaat natuurlijk om de persoon in kwestie en wat die wil.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2018 om 18:29

Om het dan toch even rond te maken: wat een mazzel dat mensen uit andere culturen dat onbegrijpelijk vinden. Meer kleur (figuurlijk én letterlijk) aan ons bed wordt nog iets om ons op te verheugen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-10-2018 om 19:00

Kaaskopje

Best mogelijk dat het iets typisch westers is. Dat ze wat dat betreft maar niet te snel inburgeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2018 om 19:32

Dat vind ik nou een lieve opmerking .

juf Ank

juf Ank

12-10-2018 om 19:53

wat een onzin

Dus omdat ik vind dat het zelfbeschikkingsrecht van zorgpersoneel niet ondergeschikt is aan het gevaar van wat een griepje met een oudere kan doen, ben ik blijkbaar in de praktijk de nachtzuster die iedere ochtend wel een overlijdensgeval te melden heeft.....

Sjonge jonge. Nee, jongens, ik vind niet dat een ander moet beslissen over het leven van iemand anders en doe dat zelf ook zeker niet. En ik heb ook familie/rienden waar ik van hou en die ik niet wil missen. Maar nog veel meer heb ik in mijn familie mensen gezien die met nare ziektes door moesten terwijl ze toch wel heel duidelijk aangaven dat niet te willen. Dus doodongelukkig. En heb ik in de praktijk ook heel veel gevallen gezien waarin eindeloos gerekt werd, terwijl niemand daar gelukkiger van werd.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2018 om 20:10

Juf Ank

De manier waarop een leven de laatste fase in gaat, kan inderdaad óók heel triest uitpakken, maar dan nóg is het raar om te stellen dat een oudere minder bescherming hoeft te krijgen dan een jong mens. Daar hoort medisch personeel zich neutraal in op te stellen en dus geen onderscheid te maken.

juf Ank

juf Ank

12-10-2018 om 20:20

wat

ik pas raar vind is om te stellen dat de lichaamsintegriteit van zorg personeel geschaad mag worden ten bate van de patiënt en de werkgever.
Terwijl tegelijkertijd alle bezoek gezellig met bacteriën en virussen op bezoek gaan komen...
Overigens stel ik niet dat een oudere minder bescherming hoeft te krijgen dat een jong iemand. Ik stel alleen dat zorg personeel zelf ook rechten heeft en daarnaast dat het vaccineren van personeel niet afdoende is. En gelukkig, dat er middelen zijn om de hygiëne te waarborgen op andere manieren zodat besmettingskansen kleiner worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2018 om 20:38

Juf Ank

Een verstandig mens gaat niet snotterend en wel op bezoek bij iemand met weinig weerstand.

Triva

Triva

12-10-2018 om 21:49

juf ank

'Veel mensen worden zelfs ziek van de prik zelf. '

Niet met onzinargumenten komen aub....

'Er is overigens echt geen personeel voldoende om ook nog eens te gaan dreigen met salarisverlagingen e.d.of dreigen met 'geen schaal omhoog'. '

Er is dus al te weinig personeel, nou zorg dan dat ze niet 2 wk thuis zitten met de griep....

"In de ziekenhuizen en verpleeghuizen komen nog steeds allerlei mensen binnen die ziektekiemen bij zich dragen. Wilde je dat voorkomen? Bezoek verboden maken o zo?"

Bijzonder.... een ziekenhuis is juist de plek waar veel mensen ziek worden. De ziekteverwekkers wandelen niet altijd naar binnen maar zijn er al. Bezoek van anderen komt niet aan mijn bed, de verpleegkundige wel.

'Bovendien denk ik, met alle respect, dat het geen pas geeft om voor zwakkeren en ouderen zo ver te gaan dat van een hele beroepsgroep het zelfbeschikkingsrecht op deze manier geschaad wordt. Daarnaast vraag ik me af wat de zin is: een oudere die door een griepje overlijdt is iets wat bij het leven hoort. Is het niet dan, dan is het een paar maanden of jaar later aan íets' anders. Mogen ze nog wel dood?'

Wat een verschrikkelijke mening is dit. Het zijn niet altijd de mensen van 99 die allang dood willen die aan griep overlijden. Het zijn de mensen die copd hebben en helemaal nog niet stokoud zijn. Mijn vader was 75. https://www.ad.nl/binnenland/meer-doden-dan-gemiddeld-door-griepgolf~a9794fae/ de laatste griepgolf had juist minder overleden mensen in de groep 80+

"Voor kinderen en mensen met andere ziekten vind ik dat overigens wel weer wat anders. Zeker als ze nog kansen hebben om er helemaal bovenop te komen en sterk te worden, zet je natuurlijk alles op alles om griep te voorkomen.'

Nou laat je dan vaccineren voor DIE groep?

'Maar hoe dan ook: er zijn allerlei hygiënische maatregelen die voorkomen dat er besmetting plaats vindt.'

Als dat zou helpen was er geen griepprik nodig, toch?

" En de werkgevers hebben een extra motivatie: te voorkomen dat zorgpersoneel zich ziekmeldt. Vind ik een foute insteek. Laat ze maar zorgen dat er personeel te krijgen is en de werkomstandigheden verbeteren!!!"

Wat is daar in hemelsnaam mis mee? Heb je de cijfers van je eigen werkgever gezien? Bij die van mij lag het maandenlang echt heel veel hoger dan normaal. Toch vervelend voor al die collega's die nog meer moeten doen omdat jij ziek op bed ligt. Wat heeft dit eigenlijk te maken met een tekort aan personeel en goede werkomstandigheden? Je zou bijna denken dat je het zo slecht hebt dat je vindt dat we jou 2 wk extra vakantie op bed met netflix misgunnen?

juf Ank

juf Ank

12-10-2018 om 23:03

maar

kaaskopje: de meeste virussen worden al verspreid voordat de ziekteverschijnselen zich voordoen! Je argument gaat dus niet op.

triva; dat mensen beroerd worden van die prik komt zeker voor, ik heb het van verschillende mensen gelezen.
Er is nu eenmaal een bepaald deel van de werknemers ziek tijdens een griepepidemie. Kan niet zo zijn dat je door je beroepskeuze gedwongen kan worden tot een vaccinatie.

Vreemden hoeven niet perse aan je bed te komen om hun besmetting over te brengen.

Het tekort aan personeel, werkdruk en de slechte werkomstandigheden zorgen ervoor dat nog veel meer mensen ervoor kiezen zich niet op te laten leiden voor een beroep in de zorg of gaan de zorg uit. Dat helpt ook niet echt aan het tekort, en dus de mogelijkheid om gewoon extra personeel in te huren om ziektevervanging op te vangen.

Jij kunt denken dat het een verschrikkelijke mening is die ik heb, dat ik vrij laconiek denk over mensen die aan griep overlijden omdat er al van allerlei andere dingen met hen aan de hand zijn.. Maar er zijn omstandigheden die door gebrek aan goede zorg zijn ontstaan, waardoor mensen inderdaad aan dat griepje overlijden. En dan heb ik het over ondervoeding en slecht toezicht e.d. die die combinatie ellendig maken. Is er iemand die zich daar druk over maakt? Worden die omstandigheden opgelost? Nee, die omstandigheden kunnen gewoon voortbestaan in een land als Nederland. En als ik dan zeg dat het nu eenmaal voorkomt dat mensen in bepaalde omstandigheden overlijden aan griep, dan ben ik de bitch met die vreselijke mening.
Nederland moet eens wakker worden en kijken wat er hier allemaal gebeurt in Nederland.

Terugduwen

https://www.nationalezorggids.nl/zorgpersoneel/nieuws/45020-beroepsvereniging-nu-91-stapt-naar-rechter-bij-verplichten-griepprik.html

"Als Blokhuis toch overgaat op verplichtstelling van de prik, dan zal NU’91 naar de rechter stappen. “Geen enkele rechter zal zorgpersoneel hun grondrecht ontnemen.”

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2018 om 23:33

Ank

Natuurlijk overlijden mensen door griep en gebeuren er akelige dingen, maar het lijkt je te ontgaan, dat jouw insteek het probleem is en niet de griep of het overlijden aan de griep. Het probleem is dat jij wilt bepalen wie beschermt moet worden en wie niet. En jong mens is meer de moeite waard dan een oudere. Zo werkt dat toch niet?

Chrono

Chrono

13-10-2018 om 08:51

"Griepje"

Juf Ank, je hebt het steeds over een "griepje". Weet je wel het verschil tussen griep en het verkoudheidsvirus? Wel een van de Spaanse griep gehoord? Of was dat het Spaanse griepje?

Caesar

Caesar

13-10-2018 om 10:20

Chrono

Ik denk dat Juf Ank dat wel weet. Het lijkt er meer op dat Ank het wel fijn vind dat zo’n griepvirus de populatie van levensmoeie(?) bejaarden flink decimeert....

Goed zo Triva

Elk argument de spijker op de kop!

Een verpleegkundige of arts die een griepprik weigert staat voor mij gelijk aan een buschauffeur die vind dat rijden met een biertje op wel kan. Wil je geen griepprik, zoek dan een andere baan.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.