Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Caesar

Caesar

31-05-2018 om 21:03

Verplicht vaccineren?

Verplicht vaccineren een goed idee?

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/-maak-vaccineren-verplicht-~b11ce253/

Ik ben ook heel benieuwd naar de reacties van de hier bekende antivaxxers naar de argumenten uit bovenstaand opinie stuk.


Triva

Triva

13-10-2018 om 11:01

tja

Soms raak je gewoon uitgeluld als het niveau van de ander zo totaal verschillend is als dat van mij.

Mijn man zou willen dat hij gratis de griepprik kreeg en van mij hoeven al die verpleegkundigen die zo bang zijn dat ze ziek worden (vast minder erg dan dat griepje, je hebt het namelijk wel eens van iemand gehoord) van een prikje. Ik krijg al 44 jaar de griepprik, nooit ziek van geworden maar heb wel 2x de griep gehad en die was FORS minder dan alle collega's maar ik had wel dezelfde klachten. Ik ging er toen dus gelukkig niet dood aan.

Da

Da

13-10-2018 om 12:12

Tja

Eens met Triva, die hele griepprik werkt ( simpel gezegd)trouwens pas na 10 dagen. Als je binnen 2 dagen ziek wordt is dat niet van de prik, al doen mensen elkaar dat graag geloven . Fabels zijn erg hardnekkig uit te roeien als hele volksstammen het rond blijven bazuinen. Behalve lokale roodheid of een wat stijve arm is van dat dode virus echt niets wat je ziek maakt.
Ik neem de griepprik van mijn werk in een huisartsenpraktijk wel en ook mijn baas spreekt haar voorkeur uit en biedt deze aan. In januari een griep gekregen en meteen was duidelijk dat dat niet in de verste verte lijkt op een verkoudheid of het niet bestaande griepje. Bij de griep ben je echt heel ziek, dat gaat niét over wat ongemakjes ervaren.

Kiki

Kiki

13-10-2018 om 13:37

precies

Ja, vlak een echte griep niet uit. Deze heeft echt niets te maken met een verkoudheidje. Ik heb begin dit jaar 2 x de griep gehad. Er waren 2 soorten dit jaar actief, ik heb beide mogen hebben. 2 x meer dan een week ziek geweest en als complicatie een dubbele longontsteking erbij gehad. Ik ben in het ziekenhuis terecht gekomen en was blij dat daar geen grieperig personeel rondliep. Dan weet ik niet hoe het was afgelopen. Behalve man en kinderen heb ik geen bezoek gehad. Daar had ik bovendien helemaal geen behoefte aan en gelukkig lag ik alleen. Pff, het heeft me maanden gekost, voor ik me weer een beetje fit voelde.
En toen mijn zoon een openhartoperatie had gehad, was ik ook blij dat er geen grieperig personeel om hem heen hing.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2018 om 14:01

Echte griep

Ik vermoed dat iemand als Juf Ank wel beseft dat echte griep iets anders is dan een stevige verkoudheid. Ze vindt het niet voor niets normaler dat ouderen wel aan griep mogen overlijden, maar kinderen niet. Ik vind het een enge opstelling. Je zult maar een gekke verpleegkundige treffen, die die arme oudjes uit hun lijden wil verlossen en daarom expres met een stevige griep op haar werk verschijnt. Het is de natuur, dus ze heeft niets verkeerd gedaan, toch? Of kijk ik teveel naar series als Midsummer Murders?

Chrono

Chrono

13-10-2018 om 14:46

Griepprik

Ik ga in elk geval zeker die prik halen dit jaar. En ik werk niet in de zorg, maar griep kan mijn slechte gezondheid blijvend verslechteren. En ik ben niet eens oud.
Ik heb vaak dat ik een weekje minder fit ben na die prik. Ik wijt dat aan een geactiveerd immuunsysteem. Geen wilde feesten plannen die dagen. 😉

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2018 om 15:22

Post.nl

Post.nl is wel lekker bezig de laatste tijd. Ik heb de app van post.nl en kan daar zien dat post gescand is, maar of het dan ook bezorgd wordt, wordt aangeduid met 'verwachte' bezorgdatum, het is onzeker dus. Ik kan me wild ergeren als ik zie dat de post dus 12 uur 's nachts al gescand is maar niet bezorgd wordt. Het kan om brieven gaan waar ik ontzettend op zit te wachten. Deze inleiding is wat groter dan misschien nuttig was, maar ik kom erop omdat vandaag de griepvaccinatie-brieven aangekondigd zijn. De dag is nog niet om, maar anders vrees ik dat ze pas dinsdag bezorgd worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2018 om 15:57

Sorry Post.nl

Ik was nu echt te ongeduldig. Alles is binnen.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-10-2018 om 17:42

Toeval of niet

Ik haal nu 10 jaar die griepprik en heb in die hele periode geen enkele keer griep gehad.

Triva

Triva

13-10-2018 om 18:20

Ik twee keer dat ik het zeker weet in ruim 40 jaar. Die laatste keer was ik duidelijk veel minder ziek dan mijn collega's.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-10-2018 om 18:24

Triva

De laatste keer waren we allebei ziek en dat was niet leuk met een peuter. Dus toen heb ik maar besloten mee te doen met de prik van mijn werkgever.

Triva

Triva

14-10-2018 om 15:07

krijg net de brief binnen

(zonder postzegel dus ik vermoed dat de huisarts haar eigen kinderen is gaan betalen om postzegels uit te sparen)

Dit keer een mooi overzicht op de achterkant en goede informatie voor mensen als juf Ank online: https://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Griepprik/Griepprik2018

Nee je krijgt geen griep van de griepprik, de griepprik biedt de beste bescherming tegen de ERNSTIGE GEVOLGEN van griep en met de griepprik bescherm je OOK anderen en al kan het jou niet schelen dat er oude mensen (ik vond mijn vader met 75 niet oud) doodgaan je maakte je wel druk om jongere mensen en dat kun je niet scheiden dus haal die prik gewoon ook al is het nu (waarschijnlijk nooit, toch gek want mijn zoon moest ook een vaccinatie halen voor zijn opleiding) niet verplicht.

Ad je hebt 40% minder kans op griep met de griepprik en als je die krijgt word je dus inderdaad minder ernstig ziek.

(man, oudste en ik hadden toen jongste nog alleen borstvoeding kreeg eens een maagdarmvirus... nou ik had tóen hulp nodig, niet in de kraamtijd. Twee volwassenen met de griep duurt nog langer dan dat virus, ik kan het me voorstellen ja.)

juf Ank

juf Ank

14-10-2018 om 19:44

ik vind

Het geen heel overtuigende informatie. Je hebt maar 40 % minder kans op griep en dan vertellen ze er niet eens bij dat ze soms de verkeerde keus maken zodat een ander virus dan bedacht de overhand krijgt waardoor je nauwelijks beter beschermd bent.

Juf Ank

Door het dragen van autogordels heb je maar 30% minder kans op ernstig letsel en bieden dus geen 100% bescherming. Draag je die daarom ook maar niet? Ze zitten tenslotte best vervelend.

skik

Triva

Triva

14-10-2018 om 20:27

Zucht

En dan vergeet je dat de kans op griep zonder prik 1 op 10 is en dat áls je het krijgt je het veel minder erg krijgt dus ook minder kans op die dodelijke complicaties én je beschermt anderen door de griepprik te nemen....

Triva

Triva

14-10-2018 om 20:29

Oja

En in 45 jaar moest ik maar 1x terug voor een extra prik. Je barst van de fabeltjes in je hoofd zodat er geen juiste info meer bij kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2018 om 20:30

Autogordels

Ik heb twee auto-ongelukken meegemaakt. Ik was net 13 (op de 13de, dat samen was kennelijk vragen om moeilijkheden 😀) en zat los naast mijn moeder. Ik ben de auto uitgeslingers en mogelijk was dat mijn redding. De tweede keer zat ik achterin een auto. In de gordel ditmaal. De gordel heeft mij op mijn plaats gehouden, anders was ik toch wat ongelukkiger in de auto terechtgekomen. Door het eerste ongeluk was ik altijd sceptisch over gordels, door het tweede ongeluk was ik daarvan genezen. Ik wist wel dat het verstandig was, maar ik wilde daar eerder nog niet helemaal aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.