Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mentosje

Mentosje

13-06-2012 om 23:33

Verslikken en het gevoel van een dichtgeknepen keel

Het is iets wat ik al langer heb, als ik mij verslik dan lijkt het op dat moment alsof mijn keel helemaal dichtgeknepen wordt. Van vroeger weet ik bij het verslikken dat je toch nog wel adem kan halen, maar ik kan op dat moment dus helemaal geen adem meer krijgen. Door buiten in de frisse lucht te gaan en echt heel voorzichtig proberen adem te halen kan ik toch wat zuurstof binnenkrijgen, maar ik piep daarbij verschrikkelijk. De kinderen schrikken er ook steeds weer van, want het voelt en ziet er echt uit alsof ik stik. Herkent iemand dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

14-06-2012 om 10:19

Nee,

en ik zou het voorleggen bij de huisarts. Verslik je je vaak?

kamille

kamille

14-06-2012 om 12:47

Astma-aanval?

Verslikken kan bij mij een astma-aanval veroorzaken. Ik kan daar heel heftig op reageren en herken wel wat je zegt. Met ademhalingsoefeningen, kalm blijven en een extra pufje luchtwegverwijder kan ik het ergste weer wegkrijgen.
Ik trek me dan ook altijd terug op het toilet, niet alleen omdat anderen er van schrikken, maar ook omdat ik dan echt even rust nodig heb om "bij te komen" en dat lukt niet met al die goedbedoeld aangeboden glaasjes water waar ik op dat moment allerminst behoefte aan heb
Merk je ook dat je, als het ergste achter de rug is, last hebt van "slijm" in de luchtpijp dat je op moet hoesten en pieperig blijft?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-06-2012 om 14:20

Verslikken

Ik heb dit toevallig voor het eerst een paar weken geleden meegemaakt: ik was (elektrisch) mijn tanden aan het poetsen, haalde adem en verslikte me in het schuim, tandpasta, speeksel en water. Normaal gesproken hoest je dan flink maar kan je nog wel ademhalen. Dit keer dus niet. Ik kon geen adem meer halen en hoestte en piepte als een gek. Ondanks proberen rustig adem te halen, nog een slokje water drinken etc. Het was zo erg dat mijn zoon wakker werd en in paniek aan kwam rennen omdat hij dacht dat ik stikte. En dat gevoel had ik ook. Hetzelfde als toen ik klein was en een keer bijna verdronken was. Heel, heel beangstigend.
Dat piepen, hoesten en nauwelijks kunnen ademhalen duurde zeker 10 minuten. Daarna ging het langzaam beter maar ik was een paar uur helemaal dizzy en heb nog de hele avond en nacht gehoest en gerocheld.
Ik heb het later nog even nagevraagd toen ik voor iets anders bij de huisarts was en hij zei dat je zo ernstig veslikken heel uitzonderlijk is omdat je dan een behoorlijke hoeveelheid vocht in je luchtpijp en longen moet hebben gekregen. Als jij dit vaker hebt en sowieso als je je zo vaak verslikt zou ik zeker naar de huisarts gaan. Want het is niet gebruikelijk en er kunnen oorzaken zijn waar iets aan gedaan moet en kan worden. Succes!

Ik herken het ook. Ik heb het wel in mindere mate denk ik. Soms krijg ik zo'n aanval na een (kriebel)hoest. Het lijkt dan of ik een soort kramp in mijn keel krijg en krijg dan bijna geen lucht. Nooit aan gedacht dat het iets astma-achtigs kan zijn. Ik moet maar eens naar de huisarts voor zo'n puffer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Mentosje

Mentosje

14-06-2012 om 19:57

Koentje

nee, niet heel vaak, maar met regelmaat.

Mentosje

Mentosje

14-06-2012 om 19:59

Kamille

ja, die glaasjes water, heeeeeel goed bedoeld, maar als ik niet kan ademen heb ik ook geen behoefte aan water . Maar astma-achtig, ja, zou kunnen, alleen, voorzover ik weet heb ik geen astma.
en ja, ik heb dan inderdaad slijm en moet veel kuchjes doen om het weg te krijgen. en pieperig blijf ik nog wel eventjes.

Mentosje

Mentosje

14-06-2012 om 20:00

Ehbo-er

in vanalles, mijn eigen speeksel, een kruimpje noem maar op. Gister wat het een kruim van 1 mm, die schiet dan verkeerd en de boel slaat meteen dicht. En het zit nog niet eens echt IN de luchtpijp voor mijn gevoel.

Mentosje

Mentosje

14-06-2012 om 20:00

Elisa

nee, er komt niet veel vocht in mijn longen, ze slaan namelijk meteen dicht.

Mentosje

Mentosje

14-06-2012 om 20:01

Triple

ja, ik zal het ook eens met de arts bespreken.

Kari1

Kari1

15-06-2012 om 08:37

My 2 cents

Verslikken is een beschermingsreflex vanuit de natuur. Achter in je keel zitten 2 gaten, een voor voedsel en een voor lucht. Als er een keer voedsel de verkeerde kant op gaat dan knijpt het luchtgat dicht en en zorgt de hoestprikkel dat het het terug omhoog komt. Die prikkels (dichtknijpen en terughoesten) zitten elkaar soms in de weg en dat geeft een benauwd gevoel, zeker omdat je eigenlijk ook nog wilt ademhalen .
Het is onaangenaam maar het gaat vanzelf over. Soms blijft je lichaam wat te lang in de alarmstand staan, dan heeft het nog iet door dat de rode lampen alweer uit kunnen en duurt het wat langer.
Ademen door een reflexmatig vernauwde luchtpijp piept. Of puffers hierbij helpen is maar de vraag, die werken dacht ik vooral op de kleinere luchtwegen (die bij een astmaanval te dicht zitten). Afwachten (en blij zijn dat moeder natuur zo goed oplet) helpt zeker.
Kari

makay

makay

15-06-2012 om 17:31

Zeeer herkenbaar helaas...

Jaaaa dat heb ik ook, niet vaak , een paar keer per jaar. Ben dan ook panisch voor overgeven want dan is het meteen raak, krijg dan van die slikreflexen en dat gaat grif fout.
Ik kan me zelfs in mijn eigen speeksel verslikken en dat het gevoel hebben dat ik stik, we hebben het dan over een minidruppeltje.Het liefst heb ik dan dat ze me heel hard op mijn rug slaan.
Wat me lijkt te helpen is mezelf te ontspannen, niet echt makkelijk als je geen cm lucht kan krijgen en echt aan het stikken bent. Maar het lijkt wel te helpen.
Ben er nooit voor naar een dokter gegaan eigenlijk, terwijl ik er al ruim 35 jaar last van heb......

Groetjes Makay

Kobalt

Kobalt

15-06-2012 om 17:58

Herkenbaar

Ik heb een lichte vorm van astma, hoef niet vaak te puffen. Verslikken kan bij mij wel benauwdheid oproepen. Als ik me benauwd voel, lijkt het alsof mijn keel wordt dichtgeknepen, maar het euvel zit dan wel degelijk in mijn longen. Ventolin helpt dan heel erg goed. (en dan ontspannen. Op dit forum vond ik een paar topics erover. In een topic raadde een arts aan om logopedie te gaan volgen om het verslikken te leren voorkomen. Lijkt me een goede tip. Ik zou in ieder geval naar de huisarts gaan hiermee.

http://www.longforum.nl/index.php?topic=14945.0

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.