Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Heirthe

Heirthe

15-03-2010 om 10:26

Verstandskiezen

De tandarts vindt dat mijn verstandskiezen er uit moeten omdat ze niet goed meer schoon te houden zijn.
Nu heb ik er van eentje last, dus die gaat er sowieso uit maar de andere drie heb ik geen last van.
En ik denk als ik er geen last van heb, hoeven ze er wat mij betreft niet uit.. Of tast ik daarmee de andere kiezen/tanden ook aan?
Ik zie nogal tegen de behandeling op natuurlijk vandaar...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

15-03-2010 om 11:06

Dat ligt er aan

Hieronder een samenvatting van veel voorkomende indicaties waarom verstandskiezen verwijderd worden:

Ontsteking van het tandvlees wat vaak gedeeltelijk over de verstandkies heen ligt (pericoronitis),
Niet geheel doorbreken of scheef doorbreken, waardoor ze niet goed schoongehouden kunnen worden en/of op niet meer goed dicht gebeten kan worden/ op wang bijten.
Tandbederf, welke door de moeilijkheidsgraad of ligging of functie van de verstandskies niet zinvol/ mogelijk is om te vullen.
Tandvlees ontsteking (parodontitis) met botverlies rondom de verstandskies.
Voorkomen van (verdere) beschadiging van de kies ervoor, doordat de verstandskies er tegenaan duwt (resorptie), of door bijv. de aanwezigheid van tandbederf en/of tandvleesontsteking.
Voorkomen van het ontstaan van een cyste of zelfs tumor, hoewel de kans hierop gelukkig klein is.

Persoonlijk zeg ik, hoewel ik uit ervaring weet dat het soms geen pretje is, indien je tandarts dus een indicatie heeft zou ik dit opvolgen. Mocht je de kiezen laten trekken door de kaakchirurg neem dan een coldpack mee en leg die er gelijk tegen aan als hij klaar is, je vermindert dan de zwelling die er eventueel kan optreden! Succes hoor!

Heirthe

Heirthe

15-03-2010 om 11:13

Get..

Ik hoor het al, het is dus wel verstandig
Ik was van plan het door de kaakchirurg te laten doen, maakt dat een verschil met de tandarts dan??
Ik denk dat zo'n man daar sneller mee klaar is omdat het voor hem een kleine ingreep is en voor een gewone tandarts niet? Of is dat niet zo?

100%mama

100%mama

15-03-2010 om 11:54

Foske

Helaas......

Als ze goed uit het bot zijn dan is het voor de tandarts ook een "peule schil" hoor

Over het algemeen genomen wordt de volgende prognose genomen voor het wel of niet door verwijzen naar de kaakchirurg: Als de elementen te ver nog in het bot liggen en er met reguliere extractie tangen niet getrokken kan worden of als de elementen aangetast zijn waardoor complicatie's te verwachten zijn (afbreken) bij het gebruik van de reguliere instrumenten.

Uiteraard mag je om ene verwijzing vragen voor de kaakchirurg hoor als jij dat liever hebt!

Brianna F

Brianna F

15-03-2010 om 12:09

Tandarts

Ik heb al mijn verstandskiezen in 1 keer laten trekken door de tandarts.
de man werkt met een nieuw soort verdoving, echt, je voelt geen klap van de spuitjes.
Kiezen had hij er in een vloek en een zucht uit, maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Ik heb er eigenlijk totaal geen last van gehad.
Ik heb ze ook uit voorzorg laten trekken omdat je het daar niet echt goed schoon kan houden en ik had een beginnende paradontitis.

Oh jakkes, ik ook

Mijn verstandskies boven is aan het doorkomen, ik had al zo'n vermoeden, want het doet zeer. Helaas zit ie helemaal scheef en moet ie er dus uit.
Mijn tandarts wil het nog een halfjaar afwachten met de hoop dat de kies nog wat verder door gaat komen ...
Hmm, zie er nu al als een berg tegenop

Oh en dan nog wat ...

ik heb, ondanks tadenpoetsen regelmatig zo'n vieze smaak in mijn mond. Net alsof er iets aan het rotten is zeg maar, kan dat van die verstandskies komen ? iemand een idee daarover?

Maxx

Maxx

15-03-2010 om 15:02

Niet laten doen

Twintig jaar geleden ging mijn tandarts met pensioen en kwam er een nieuwe. Gelijk bij de eerste controle kreeg ik te horen dat mijn 4 verstandskiezen eruit moesten, want daar zou ik toch alleen maar ellende van krijgen.
Ik was totaal perplex, want ik vond het zonde om kiezen te laten trekken waar helemaal niets mee was: geen gaatjes, netjes doorgekomen, etc.
Het kwam niet meer goed tussen de nieuwe tandarts en mij. Ik heb een andere gezocht en heb nog steeds mijn 4 verstandskiezen. In al die jaren geen gaatjes en geen ontstekingen gehad.
Denk nog maar eens goed na! Slopen kan altijd nog.
Maxx

100%mama

100%mama

15-03-2010 om 15:10

Maxx

Foske heeft in ieder geval last van 1 kies, dat is al ene indicatie op zich. Waarschijnlijk zijn ze bij jou mooi door gekomen en idd, lekker laten zitten dan. Bij Foske ligt het helaas iets anders......

100%mama

100%mama

15-03-2010 om 15:15

Sonj@

Ja, de smaak/geur KAN van de verstandskies komen, maar ook van gaatjes, kroon- en brugwerk wat niet meer goed aansluit, ontstoken tandvlees (ginigivitis), chronisch ontsoken tandvlees (parodontitis), droge mond, maag problemen etc.....Wil je me even een rontgen sturen? Grapje natuurlijk hoor! Serieus, bij jou zou het heel goed kunnen dat deze smaak/geur vauit dit gebied komt, misschien kan je een weekje spoelen met Bocasan?

100%mama

Is goed, ik zal de röntgenfoto's bij mijn tandarts opvragen en naar je opsturen, haha !
Maar goed, even terzake ... kroon - en brugwerk heb ik niet (ehm ja, alleen een draadje achter mij ondertanden om ze op de plek te houden, maar volgens mij zit daar het probleem niet). Gaatjes had ik laatste controle niet (2 maanden geleden, toen ook foto's gemaakt).
Droge mond wel regelmatig en heb het idee dat mijn tandvlees waar de verstandskies doorkomt beetje ontstoken is. Ik kom er ook erg lastig bij met de tandenborstel.
Dat Bocasan wat je schrijft, kan ik dat gewoon bij de apotheek kopen?

Kiesoor

Kiesoor

15-03-2010 om 16:47

Bij mij..

..zijn ze inmiddels allemaal getrokken. Maar allemaal hadden ze gaten en achterstallig onderhoud. De eerste drie zijn door mijn oude tandarts getrokken, voor de laatste heb ik mijn nieuwe tandarts moeten smeken! Zij vindt namelijk dat elementen die geen last geven gewoon in je mond horen en niet in 'n schaaltje.

Nou, pijn had ik er niet aan, maar doordat de kies niet meer goed was was ik 'm liever kwijt dan rijk (mondgeur... ieuw!). Uiteindelijk heeft ze hem op mijn uitdrukkelijke verzoek getrokken, maar als het aan haar had gelegen was hij er pas uitgegaan als ik er pijn aan had gekregen of de boel was gaan ontsteken.

Mijn man heeft al z'n verstandskiezen nog, en nog in heel behoorlijke staat.

Heirthe

Heirthe

15-03-2010 om 17:24

Brianna

Weet je toevallig welke verdoving dat is?? Ik heb van de zomer een kies laten trekken bij mijn tandarts maar vond de verdovingen al vreselijk pijnlijk (ik moest er ook nogal veel omdat ik moeilijk te verdoven ben)
Dus, verdoving zonder pijn heel graag
Ik heb zelf om de kaakchirurg gevraagd omdat ik me eigenlijk niet echt op mijn gemak voel bij mijn tandarts en zijn assistenten. Ze zijn hardstikke aardig hoor daar niet van, maar ik ben nogal bang en daar schaam ik me nogal voor t.o.v. hen. Zo'n kaakchirurg zie ik toch niet weer (hoop ik) dus dan kan het me minder schelen dat ik angstig reageer.

100%mama

100%mama

15-03-2010 om 18:08

Sonj@

Ok, ik wacht af, hahahahahaha!

Nope, aan het draadje ligt het niet! Denk ook dat het in jouw geval ligt aan het door komt van je 3e kies, Bocasan kan je zelfs bij de drogist kopen. Werkt anti-bacteriel en onstekings remmend. Het zijn zakjes die je oplost in water en daarmee spoel je dan. Gene idee wat het kost, maar uit mijn hoofd niet al te veel, iets van 10,= maar hang me er niet aan op hoor! Misschien is het makkelijker om er met een peuter borstel bij te komen of een electrische borstel met klein opzetkopje?

100%mama

100%mama

15-03-2010 om 18:12

Foske

Je zou kunnen vragen (bij zowel je tandarts als bij de KC) om lidocaine zalf alvorens je de prik krijgt. Deze lidocaine verdooft het tandvlees en is de prik verder pijnloos! Ze bij de KC in ieder geval dat je lastig te verdoven bent (komt veelal door de angst), ze kunnen dan gelijk een "sterker" middel inzetten.

Hoezo schaam je je voor je tandarts joh! Of het moeten werkelijk eikels zijn, maar ik weet vanuit onze praktijk dat we eigenlijk nooit een oordeel vellen over de staat van iemands gebit of iemands persoonlijkheid (of iemand moet zo'n lichaamsgeur hebben, tja, dan heb je het er over). Ik begrijp dat je in deze situatie liever naar de KC gaat, gewoon om een verwijzing vragen, het is tenslotte jouw gevoel!

Brianna F

Brianna F

15-03-2010 om 20:07

Foske

Hogedrukverdoving. De spuit lijkt op een pistool.

100%mama

100%mama

15-03-2010 om 21:16

Anesthesie

He, ik ben dan toch benieuwd wat je bedoeld met anesthesie onder hoge druk hoor (benagstellend bedoeld). Ik ken het wel als "verdoving zonder prikken" maar dat kan alleen gebruikt worden voor het front (je voor- en ondertanden tot je snijtanden en meestal bij kinderen. Ik heb mega lopen googlen (want als het top is is het vast wat voor bij ons op de praktijk!) maar ik kom niet dichter in de buurt dan de quicksleeper. Echter heeft deze toch een naald(je). Ben benieuwd dan hoor!

Puck

Puck

15-03-2010 om 21:47

Terughoudend

Mijn vorige tandarts zei 20 jaar geleden al dat hij mijn verstandskiezen eruit wilde halen "omdat ik daar last van zou krijgen". Ik heb dat toen altijd tegen gehouden en mijn huidige tandarts vond het een belachelijk plan. Ik blijk prima functionele goede verstandskiezen te hebben en met trekken krijg je meer ruimte waardoor je tanden en kiezen kunnen gaan schuiven en scheefstaan in je kaak. Dus als het niet nodig is dan liever niet trekken. Onlangs bleek er in 1 een gaatje te zitten en die heeft de tandarts zelfs gewoon gevuld. Een ander is ondertussen getrokken omdat daar zomaar ineens een stuk afviel. Maar zo op voorhand laten trekken terwijl ze nog gezond zijn zou ik ook nog niet zo snel doen.

Brianna F

Brianna F

16-03-2010 om 08:01

100% mama

Ja veel meer weet ik er ook niet van. Ik ben eerst aan de linkerkant verdoofd en een dag later aan de rechterkant. Hij zei wel dat het niet altijd werkte, maar bij mij dus wel, heb niets gevoeld. Hij heeft ook meteen mijn gebit helemaal schoongemaakt, ivm beginnende paradontitis, waar ik dus ook niets van voelde, hoewel hij hevig zat te porren tussen tandhals en tandvlees.

100%mama

100%mama

16-03-2010 om 08:14

Ga navragen hier!

Mmmm, jammer zeg! Ik ga het volgende week navragen bij de leverancier, ben behoorlijk nieuwschierig hoor, want dat zou zeker bij angst patienten helemaal super zijn en ik ken het niet, ben benieuwd dus!

Puck, het wel of niet verwijderen van je verstandskiezen heeft niet zo veel te maken met het verschuiven van de rest van je elementen.....niet als je ze laat zitten en niet als je ze verwijderd.

Puck

Puck

16-03-2010 om 10:46

100% mama

"Puck, het wel of niet verwijderen van je verstandskiezen heeft niet zo veel te maken met het verschuiven van de rest van je elementen.....niet als je ze laat zitten en niet als je ze verwijderd"
Maar als je meer ruimte krijgt door het trekken van een kies gaan die andere kiezen toch verschuiven en de ruimte wat opvullen? Tenminste dat is wat ik nu ook merk aan de kant waar die verstandskies getrokken is. Ik kan daar tegenwoordig met een tandenstoker tussen mijn kiezen komen waar dat voorheen niet kon. Aan de andere 3 kanten van mijn gebit kan dat nog steeds niet.
Ook de ortho van Puckoudste heeft me wel eens zoiets verteld.
Waarom maakt het volgens jou geen verschil dan?

100%mama

100%mama

16-03-2010 om 14:33

Puck

Voor de zekerheid hier even navraag gedaan, maar het is als volgt....de derde molaren hebben geen invloed op de stand van het gebit. Niet als je ze laat zitten en niet als je ze laat extraheren. Het gene wat er waarschijnlijk bij jou aan de hand is Puck, is dat je tandvlees daar wat is terug getrokken in de interdentale ruimte's (de ruimte tussen je tanden) waardoor je nu meer ruimte hebt voor bijvoorbeeld de stoker. Ook kan het zo zijn dat je door gebruik van de stoker je papillen (zeg maar de driehoekjes tandvlees tussen je tanden in) wat hebt afgevlakt waardoor de doorgang nu makkelijker is. Maar nogmaals, dit is even speculeren he! Het wel of niet verwijderen van de derde molaren heeft hier dus geen invloed op.

100 %mama

Is het niet mogelijk om een roesje te krijgen dmv een kapje voor je mond? Misschien zit ik helemaal verkeerd, maar een poos geleden heeft een weekendtandarts daarover zitten vertellen. Dat het in Amerika de gewoonste zaak ter wereld is dat er een tankfles klaarstaat in de praktijk om patienten een (licht)roesje te geven wanneer ze maar willen voor een behandeling.

Broodje aap verhaal misschien? Ik vond het trouwens heel aannemelijk klinken en waarom ook niet voor mensen die doodsbenauwd zijn. En als het waar is, denk ik dat het met de risico's/negatieve effecten wel mee zal vallen anders zou het toch niet gebruikt worden?

100%mama

Foto's zijn nog niet gelukt, haha, maar de Bocasan wel. De meneer bij de DA zei dat het uit het assortiment ging. (?) Hij had het nu nog wel, maar weet jij dat en wat raad je (mij) aan als de Bocasan niet meer te verkrijgen is.
Ik zag op de verpakking dat ik 3 x daags ermee moet spoelen. Is een week lang genoeg? (het is wel vies spul trouwens, maar ik had er ook iets teveel water bij gedaan, dus het was een mond vol :-s)
groetjes, Sonja

Puck

Puck

16-03-2010 om 16:12

Oke 100% mama

Je spreekt expliciet over 3e molaren en daar zit dan de link die ik legde met de ortho: die had het niet over verstandskiezen. Uit jouw antwoord kan ik dan extraheren (what's in a name) dat dat dan wel invloed zou kunnen hebben op de stand van de andere tanden en kiezen. Maar wel raar dat ik dan meer ruimte ervaar alleen aan die kant. Overigens ben ik geen fervent stoker dus dat afvlakken zal het niet zijn denk ik. Wat dan wel??? Ach is ook eigenlijk niet boeiend.

100%mama

100%mama

17-03-2010 om 13:30

Pilsje

Narcose (dat is waar het roesje onder valt) is een zogenaamde voorbehouden behandeling en mag een tandarts niet uitvoeren indien er geen anesthesist bij aanwezig is. Op een reguliere praktijk is dit dus niet mogelijk. Wel zijn er klinieken voor bijzondere tadheelkunde die dit in huis hebben en anders in het ziekenhuis. Het zou absoluut een uitkomst zijn, helaas mag het volgens de wet niet....in Nederland dan.

100%mama

100%mama

17-03-2010 om 13:34

Sonj@

God en ik hier maar vor mijn brievenbus zitten wachten, hahahaha!

Bocasan eruit? Apart, maar ik heb geen idee! Ik vraag het mij wel af of het zo is. Een ander middel is Corsodyl, dus mocht de Bocasan op zijn.....Een week moet in proncipe genoeg zijn. Mocht je geen verbetering merken dan zou ik terug gaan naar je TA, bij wel verbetering maar nog niet helemaal over zou ik er nog een weekje bij nemen. Ik weet niet of je de bijsluiter hebt gelezen, maar het kan zijn dat je langs de randen van je tandvlees/tanden een bruine gloed krijgt. Dit is wel makkelijk door je tandarts (of preventie assistent/mondhygieniste) weg te halen hoor! Ja, was is "vergeten" het is mega ranzig spul, hahaha, sorry!

Ik hoop dat het werkt bij je hoor! Sterkte!

100%mama

100%mama

17-03-2010 om 13:41

Puck

Sorry voor de taal die ik schrijf, ik heb echter morgen ene examen en zit al weken helemaal vol van allerlei benamingen in "vak jargon".....op het moment is het even moeilijk het te verwoorden in begrijpbare taal

Extraheren betekend er uit laten halen. Het verwijderen van tanden of kiezen........

Als je idd een andere kies of tand er uit zou laten halen heb je wel kans dat de rest gaat verschuiven. Een ortho trekt wel kiezen (de 2e kleine kiezen meestal) om ruimte te creeren om alles netjes op een rijtje te krijgen als ruimte gebrek het probleem is.

Pfff, heb werkelijk moeite met normaal schrijven, hahaha, ik ben blij als het vrijdag is en ik weer "normaal" kan denken, hahahaha

Puck

Puck

17-03-2010 om 15:05

100%

Ik heb zelf ook wel eens moeite om geen vakjargon te schrijven, kom uit de (dier)geneeskundige hoek. Ik begreep je extraheren dan ook uitstekend hoor. Het was alleen grappig dat ik het ook in een anndere context kon gebruiken. Gewoon grapje. Succes met je examen!

100%mama

was ik weer . Ik heb de bijsluiter gelezen van de Bocasan, maar las er niets in over bruine verkleuring. Ik heb nog geen verkleuring, maar ben blij dat jij het zegt. Mocht het wel gebeuren, hoef ik niet te schrikken.
Ik heb trouwens wel het idee dat het al wel werkt. De smaak en geur is stukken minder en ook brood - of vleeskruimels die weleens willen blijven hangen achter mijn verstandkies, stinken niet meer zo als ze (eindelijk) los komen. (Lekker praatje)
Maar het is inderdaad enrom ranzig spul ! :-s Ik zal de corsodyl onthouden, voor het geval de Bocasan niet meer te krijgen is. (is dat lekkerder? haha!)
Succes vrijdag met je examen, ik zal voor je duimen !
groetjes, Sonja

100%mama

100%mama

19-03-2010 om 10:56

Sonj@

Yeah, fijn dat je al merkt dat het wat doet! Ik wist ook niet of het in de bijsluiter stond, maar weet het toevallig van mijzelf toen ik dat gebruikte en van mensen in de praktijk. Ehhhh, Corsodyl is helaas net zo ranzig hoor, snap ook niet waarom dat zo ranzig moet zijn Voor mij geen ranzig praatje hoor LOL!

Even OT Examen was gisteren en......ben geslaagd! Nu mag ik ook patienten met parodontitis (chronische tandvlees ontsteking) behandelen! ben helemaal trots op mezelf! Het was mega zwaar met werk, kind, huis, man etc maar ik heb het voor elkaar! Nu voorlopig even niets, hahahahahaha

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.