Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Asje2

Asje2

07-02-2010 om 20:05

Verstopt door optimel, diarree door fristi?

Ik heb het volgende probleem..

Mijn 15 maanden oude dochter heeft sinds kort geen borstvoeding meer. Ze wil geen melk, ook geen melk met diksap/roosvicee of pap of wat dan ook. Ze drinkt ook geen sapjes, wel water.

Optimel of Fristi zonder toegevoegde suiker drinkt ze wel.

Als ik haar alleen maar Optimel geef dan raakt ze verstopt, alleen Fristi krijgt ze diarree. Het verschil tussen deze twee is dat in Optimel johannesbroodpitmeel zit en gemaakt is van magere yoghurt, Fristi is gemaakt van magere melk. Beide zijn gezoet met zoetstof.

Ik geef nu 2x optimel en 2x fristi op een dag maar toch nog diarree...

Ik vraag me af wat de boosdoener is...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

07-02-2010 om 20:56

Asje

Die zoetstof schijnt niet zo goed te zijn voor kleine kinderen. Ik zou dan toch heel magere yoghurt met diksap geven. Hier een dochter die al jaren geen melk meer lust. Ook geen karnemelk of yoghurt. Af en toe (drie keer per week ofzo) krijgt ze een beker drinkyoghurt (Yoki, die dikke uit het koelvak, er zit wel suiker in). Verder eet ze behoorlijk wat kaas.
Ze krijgt vast veel te weinig zuivel binnen, maar ik vraag me altijd af hoe erg dat nu is. Er zijn zat culturen die na de moedermelktijd nauwelijks meer zuivel aanbieden, en die kindjes worden ook groot. Er zijn zelfs hele gebieden waar bijna iedereen lactose-intolerant is en melkproducten moeilijk verdraagt.
Lang verhaal kort, weinig zuivel is in mijn ogen niet zo vreselijk. Ik zou die zoetstoffen niet meer geven en dan gewoon afwachten tot ze echt dorst krijgt. Drinkt ze ook geen thee met melk, trouwens?
Groetjes
Massi

Carmen

Carmen

07-02-2010 om 21:02

Welke zoetstoffen?

Het zou de johannesbroodpitmeel kunnen zijn. Je kunt er misschien een beetje van aan de Fristi toevoegen? Maar ik vraag me af welke zoetstoffen erin zitten. Zit er in allebei dezelfde of twee verschillende?
Ik zou trouwens eens naar een Natuurwinkel gaan. Daar hebben ze heel lekkere drinkyoughurts zonder zoet/smaak/kleurstoffen troep. Of eventueel de gewone Fristi zonder zoetstoffen.

Carmen.

Asje2

Asje2

07-02-2010 om 21:22

Zoetstof

Aspartaam zit er in...

Buiten dit drinkt ze niets, geen diksap,roosvicee,appelsap,dubbel friss etc etc

Misschien dat ik overstap op soy choco melk, dat geen bij kind3 altijd heel goed.

Hier ook

diaree van fristi met zoetstoffen toen dochter zo klein was. De oudste drinkt nu (7 jaar) eigenlijk alleen water en karnemelk. Ze lust ook geen melk en pap. Je zou karnemelk kunnen proberen, of karnemelk met een scheutje ranja/sinaasappelsap/diksap.

Bastet

Bastet

08-02-2010 om 07:23

Zuivel

Mijn jongste zoon,inmidels 12,is groot geworden op mona biogardedrink.Optimel was er nog niet,en melk lustte hij niet.Hij is inmiddels bijna 13 en drinkt nooit melk.Ik zou zelf liever geen fristi geven,vanwege de rommel die erin zit.Misschien kun je inderdaad zelf iets mengen.
Overigens wordt zuivel zeer overschat in ons Joris Driepinterlandje!
En johannesbroodpitmeel heeft als bijwerking dat het de ontlasting zachter maakt,en wordt vaak toegevoegd aan flesvoeding juist om die bijwerking..
Groetjes,bastet

Asje2

Asje2

08-02-2010 om 08:30

Bedankt

Ik heb voor deze ochtend de Fristi met melk gemengd en het gaat er in....Melk mengen met van alles heb ik al geprobeerd....Ik ga zometeen direct op zoek naar een vervanger zonder zoetstof!

Bedankt!

Asje

Eet ze wel yoghurt en kaas? Dan zou ik haar gewoon water laten drinken en zuivel laten eten. Ook handig voor later, als ze gewend is water te drinken kan dat veel gewichtssores voorkomen. Zuiveldrankjes zijn beruchte calorieënbommen (als er suiker inzit ipv zoetstof)
En inderdaad, hele volksstammen groeien op zonder zuivel. Kan prima.

Groeten,

Temet

Asje2

Asje2

08-02-2010 om 11:28

Helaas geen toetjes monster

Nee ze houdt niet van yoghurt of danoontjes of vla...Een paar hapjes is al veel....Ze is de jongste van 4 en geen van allen gewichtsores dus daar ben ik niet zo bang voor...Water drinkt ze uit een flesje of mijn glas maar niet voldoende om te voldoen aan haar vochtinname....Ze eet smeerkaas op haar boterham maar dat is het ook wel..

Zoetstoffen en meer

Ik werk als promotiemedewerker en kom heel veel in aanraking met heel veel verschillende A merken. Deze moet ik mensen laten proeven. En niet alleen laten proeven. Ik moet weten wat er in zit en wie het wel en wie het niet mag, ivm allergiën. Wij krijgen heel veel trainingen om juist deze informatie te kunnen geven. Zoetstoffen zijn absoluut niet goed voor jonge kinderen, teveel werkt laxerend. Ongeveer de slechtste zoetstof is asperataam. Beter zijn fructosestroop of rietsuikers. Laatst moest ik met smooties staan. En dat is nu HET lekkere idee voor jonge kinderen. Vers fruit naar smaak bijv. Mango, banaan, aardbei pureren met staafmixer of blender en daar yoghurt of melk bij doen. Voor kinderen met laxtose of koemelk allergie of intollerantie evt. soja yohurt of melk. Tegenwoordig heel veel meer mogelijkheden. En kinderen vinden het hier nog veel lekkerder. Geen slechte suikers en zoetstoffen. En het is ook nog gezond.
Gr, Rymcke

Niks mis met water maar

Verstopping kun je vaak ook tegengaan met een theelepeltje olijfolie door de warme hap.Ik zou niet te vaak die lightvarianten geven, kinderen hebben ook vetten nodig voor opbouw van allerlei lichaamsfuncties zoals de hersenen.Misschien lust ze anijsmelk? Die blokjes kun je in de supermarkt meestal bij de suikerklontjes vinden.
Mijn zoon lustte ook alleen melk uit mijn eigen fabriek.

Damajo

Asje2

Asje2

08-02-2010 om 15:41

Campina

heeft melk + fruit zonder toegevoegde rotzooi dus die gaan we nu proberen, natuurlijk weer de duurste uit de collectie maar goed! Niet dat ik het deze week al zal merken want ze zit ook weer eens aan de anti biotica..

Inge M

Inge M

08-02-2010 om 20:23

Zelf drinkyoghurt maken?

Wij mengen yogurt met sinaasappelsap (ongeveer 75% yoghurt, 25% sinsap). Lekker en geen zoetstof bij nodig.

Sojamelk

wordt door ons meisje gedronken. Ze is niet zo dol op koemelk... sojamelk daarentegen prima. Je kan ook nog varieren met warm/koud... Misha drinkt het niet als het koud is, wel lauw/warm. Bij de AH heb je verschillende merken, ook speciaal voor kinderen. Zit wel wat, maar niet veel suiker in. Wie weet gaat dit er wel in?

Rembrand

Rembrand

09-02-2010 om 09:17

Rijstemelk.

Hoi Asje,
Mijn kinderen ( voedselovergevoelig ) kregen ook diarree van Fristi. De jongste at graag cornflakes voor ontbijt, maar kon niet goed tegen koemelk. Hij heeft het jaren gegeten met rijstemelk ( met extra calcium ). In de Schoof bij Gezond en Wel verkrijgbaar. Die met vanillesmaak is erg lekker volgens onze jongste zoon.
Groetjes M.

Ingredienten

Kijk ook eens naar de ingrediënten van de diverse fabrieksyoghurts en -drankjes. Kans dat er behoorlijk wat chemische toevoegingen in zitten. Ook bv. van zoetstoffen, zeker over aspartaam, zijn flink wat studies die aantonen dat het kankerverwekend is.
Gewooon wat yoghurt, vers fruit, liefst onbespoten, en je maakt de heerlijkste vruchtendranken.
De organen van onze kleintjes kunnen veel beter overweg met natuurlijke voedingsstoffen en ontwikkelen er beter op.

De drie v's

Verstopping kun je het beste proberen te voorkomen door het nemen van vocht, vet en vezels. Inderdaad geen lightvariaties dus.

Optimel?

Ik dacht dat optimel bedoeld was voor mensen die af willen vallen, of tenminste op hun gewicht willen letten. Waarom geef je dat aan zo'n jong kind?
Mijn dochter lust ook geen melk, maar wel karnemelk met siroop.

Puck

Puck

09-02-2010 om 22:30

Welnee karin

Optimel is gewoon een lightprodukt, net zoals light frisdrank enzo. Daarmee is het toch niet speciaal voor mensen die af willen vallen?
En sommige mensen geven lightprodukten aan een kind om zo te voorkomen dat ze veel suiker binnenkrijgen.

Light = niet doen!

Eerste wat ik me afvraag, waarom is light nodig bij een kind? Zou een kind niet gewoon moeten leren wat hij/zij kan eten van normale voeding? Je mag best snoep hebben, maar met mate, zoals met heel veel dingen.
En ten tweede, kunstmatige zoetstoffen zijn vaak erg slecht voor je. Zeker aspartaam, wat in optimel zit. Kijk eens bv. op www.aspartaam.nl
Maar goed, bij een normaal voedingspatroon heb je helemaal geen light produkten nodig.

amk

amk

10-02-2010 om 09:08

Svdveen

ik zou eerst eens op wetenschappelijk goed gefundeerd onderzoek afgaan en niet op een hypesite als aspartaam. Die gebaseerd is op onjuist uitgevoerd onderzoek en onjuist geinterpreteerd onderzoek.

www.food-info.nl geeft objectieve informatie over aspartaam.

Asje2

Asje2

10-02-2010 om 09:17

Tuurlijk

komen nu de "wijsneuzen" aan de beurt die heel veel afkraken maarja daar laat ik mij niet door beinvloeden dus ga jullie gang.

De Campina melkfruit gaan erin, moet even wachten tot de antibiotica uit haar lijfje is totdat ik weet of het haar niet verstopt, zoja ga ik Soymelk proberen.

Puck

Puck

10-02-2010 om 09:48

Asje2

Heel verstandig, met je eigen gezonde verstand en alles met mate kom je een heel eind in het algemeen.

Hoeveelheid + andere suggesties

"Ik geef nu 2x optimel en 2x fristi op een dag"

Hoeveel is dat in totaal? Op die leeftijd is maar 300 ml melk/yoghurt/karnemelk per dag nodig. Veel meer is niet goed.

Bij ons is/was de overgang van bv naar gewone zuivel ook lastig. Nou geef ik nog steeds bv, dus onze situatie is flexibeler, maar ik wil toch dat zoontje (bijna 2,5 j) wat meer melk/yoghurt/karnemelk gaat drinken om mij wat te ontlasten... Heel lang moest hij er niets van weten, maar een paar maanden geleden viel opeens het kwartje en at hij bij het toetje mee met de yoghurt. Een week lang at hij opeens heel veel daarvan, daarna wisselend en vaak mondjesmaat. Hij vindt het vooral heel leuk om er diksap en/of muesli in te doen en te roeren. De laatste tijd vindt hij vanilleyoghurt lekker, daar meng ik dan vaak nog wat gewone volle yoghurt doorheen. Ook krijgt hij 's avonds nog wel lauwwarme volle melk of opvolgmelk nr. 3 in een fles, dat drinkt hij meestal goed (gaat ook in perioden, tijd lang bijna niets, dan een tijd lang de hele fles leeg). Heel soms drinkt hij bij de lunch een beetje melk mee, vermoedelijk dat hij dat op de creche meer doet, "met de groep meedoen" kan soms wonderen doen...

Asje2

Asje2

10-02-2010 om 21:50

Beker

Ze drinkt uit een harde tuitbeker, denk ongeveer 75-80 ml per keer, niet alles gaat ook op, na een tijdje ververs ik het. Ze heeft nooit uit een fles gedronken (of een speen gehad, ze haat het lol) Van de fruitmelk drinkt ze beduidend minder, nog geen 2 bekers vandaag en gisteren. Ze gaat niet naar de creche en haar broers en zus zitten op een school met continu rooster dus buiten mij heeft ze geen groep om aan mee te doen. Toetjes eet ze eigenlijk nooit, ze hoeft gewoon niet na haar avondeten (als de rest toetjes eten) en overdag weigerd ze het ook...

Helaas vandaag geen ontlasting dus ik ben bang dat de fruitmelk haar weer verstopt dus morgen ga ik soymelk halen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-02-2010 om 19:49

Melk

Ik zou een kind niet aan die zoete melkprodukten laten wennen. Het is allemaal troep, met of zonder zoetstoffen, suiker etc. Gewoon lekker water laten drinken of biogarde of karnemelk. En als een kind het even helemaal niet lust, water of hooguit water met diksap aangelengd. Een zoete smaak is aangeleerd en heel moeilijk weer af te leren. Als je dochter genoeg kaas, peulvruchten, noten etc. binnenkrijgt, krijgt ze genoeg calcium binnen. Ikzelf ben groot geworden zonder het lusten van enige melkprodukten (vind ze alweer jarenlang heerlijk) en mijn zoontje van 9 drinkt tussendoor alleen water; hij drinkt twee glazen melk per dag. Hier komt er geen Fristi, Optimel of andere rommel in huis. En zeker niks met zoetstoffen. Overigens moet je ook oppassen met soja produkten; sommige mensen zijn daar allergisch voor.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-02-2010 om 13:49

Lara

Natuurlijk maar als je je kind van jongs af aan leert wennen aan zoete melk wil hij/zij later waarschijnlijk niet aan de ongezoete melkprodukten. Het is logisch dat een kind moet wennen aan ongezoete melkprodukten want moedermelk is zoet. En een peuter hoeft niet zoveel melk te drinken; 300 ml is genoeg. En kaas, yoghurt, toetje etc. telt ook mee in de calciumbehoefte. Een andere tip: de melk een beetje opwarmen. Geen koude melk. Sowieso is het beter om je peuter halfvolle of volle melk te geven; ze hebben de vetten daarin nodig. Zoetstoffen/suiker moet gewoon zoveel mogelijk vermeden worden.

Puck

Puck

15-02-2010 om 16:46

Lara

Mijn peuter kreeg naast de bv yoghurt. Gewone melk reageerde ze op met eczeem en de aangezuurde melkprodukten gingen wel goed, vandaar dus de yoghurt. Gewoon naturel, milde variant, zonder suiker of iets anders erdoor. Kon het prima aan wennen. Later toen de bv helemaal afgelopen was kreeg ze gewoon naturel yoghurt aangelengd met water tot drinkdikte. Dus ook een kind dat zoete bv gewend is kan prima wennen aan ongezoete melkprodukten.

Veel te veel

Optimel is een dieetdrankje dat niet geschikt is voor jonge kinderen, dus al helemaal niet voor een kind dat net van de borst is. Fristi, nou ja, het is zuivel, maar daar is ook alles mee gezegd.

Onder de 3 jaar geef je je kind het liefste geen magere zuivel en geen zoetstoffen. Kan het echt niet anders, dan niet meer dan 1 bekertje (150cc) per dag. Anders raken de darmen van slag. Vaak met diarree, soms met verstopping.

Maar goed, van de borst af en er moet vocht in. Ik zou toch nog even flink doorzoeken naar acceptabel drinken. Hier werkte op een gegeven moment gewoon water nog het beste. Maar dan alleen uit zo'n spaflesje met een bidondopje, want een fles (jekkie ging het gezicht dan) of een beker ging gewoon niet.

Water waar de smaak van water af is doordat er een paar drupjes vruchtensap in zitten wil ook nog wel eens helpen. En anders eens een smoothie of een bakje appelmoes lepelen, daar zit ook vocht in. Want van te weinig drinken krijg je ook weer verstopping...

OT ben je weer terug? Ik lees optimel, fristi en de schoof? Geen US meer?

Asje2

Asje2

16-02-2010 om 14:02

Ja weer terug...helaas

waren nog maar in de US,...maar helaas crisis he, alle expats terug om de kosten te drukken....

F drinkt nu 2 bekers Fruitmelk van Campina, een goede oplossing, halfvolle melk met vruchtesap, niet al te veel suikers. Ze is verder een goede eetster qua boterhammetje met smeerleverworst of smeerkaas en ook fruit , groente en aardappelen gaan er in, ze is keurig in verhouding qua lengte en gewicht (76cm en 9.5kg).

Ze eet hartige dingen en ook zoete dingen dus het komt wel goed met haar....In ieder geval is ze niet meer verstopt of diarree en daar ging het me om!

Wennen

Jee dat zal wennen zijn. Ik vind de reverse culture shock als je weer in NL bent altijd veel erger!

Wij boffen nog, maar ook wel veel ozzie expats weg hier, die dan vervangen worden door Amerikanen die weg moeten maar die ze niet kwijt willen en dus maar even een paar jaartjes in ons land parkeren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.