Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Manon Bleijenberg.

Manon Bleijenberg.

26-01-2010 om 11:20

Verstopte zoon

Hallo,

Onze zoon van 10 jaar heeft erg last van verstopte darmen/obstipatie. Hij heeft veel buikpijn en durft niet te poepen omdat het zo'n pijn doet. Dit weekend was het heel erg en we hebben hem ziek moeten melden op school omdat hij af en toe zit te huilen van de buikpijn. Ik heb hem 3 dagen achter elkaar laxeermiddel gegeven en /hopelijk/waarschijnlijk is dat wat hem dwars zat nu eruit. Verder heb ik met de assistente van de huisarts gebeld en ik kan straks lactulose voor hem ophalen. Zowel de assistente als mijn eigen gegoogle levert wat adviezen op zoals meer drinken, meer groenten en fruit en bruin brood eten. Probleem is alleen dat zoonlief niet zo'n eter is en al helemaal niet van groenten en fruit. We zijn nu elke dag smoothies aan het maken want dat wil 'ie wel maar de assistente van de huisarts had het erover dat melkproducten en bananen juist weer stoppen dus dat schiet dan weer niet op.
Iemand nog tips?
Bedankt alvast.
Groetjes,
Manon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huismiddel

In mijn zwangerschappen had ik enorm veel last van obstipatie. Het enige wat mij hielp, was 's avonds zemelen (graanvlokken, havervlokken, dat werk) weken in een bakje water. De volgende ochtend waren ze helemaal verzadigd, en at ik ze op met wat yoghurt. Tis een kleffe hap, maar misschien vindt hij het wel lekker als je er wat rozijnen en gedroogde abrikozen doorheen doet.

ayla

ayla

26-01-2010 om 12:52

Wij

Hier een dochter met al 3 jaar chronische obstipatie. Zij krijgt nu standaard 3 keer per dag macrogolum, dus na iedere maaltijd. Dit houdt de boel redelijk op gang, zijn we er wat laks in loopt ze meteen vast en worden we ook meteen afgestraft want dan moet er een klysma aan te pas komen. Bij ons hielpen die huismiddeltjes allemaal niet, de ka heeft aangegeven dat we misschien over een jaar kunnen minderen met de medicijnen.

ayla

ayla

26-01-2010 om 12:55

Ging wat snel

je kunt hem beter over een langere tijd standaard laxeermiddel geven dan dan weer niet en dan weer wel. lactulose is goed bij een beetje obstipatie maar niet als je helemaal verstopt zit. melkprodukten hoeven niet te stoppen, het ligt er puur aan hoe hij erop reageert. Ayladochter krijgt er juist diarree van.
Hoelang heeft hij dit al en is er ooit onderzocht waarom?

Leefstijl

..hoe was het ook alweer, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Je neemt een abonnement op een hoop problemen op de toekomst als je je nu al neerlegt bij het slechte eetpatroon van je zoon. Daar moet je sowieso aan gaan werken.

Daarnaast zijn er voor de verschillende gradaties van verstopping verschillende oplossingen. Zoals het klinkt had je zoon acute kolieken, en dan is een klysma een beter oplossing dan laxeren van bovenaf.

Voor blijvend gebruik moet je echt een arts raadplegen, voor lactulose bijvoorbeeld.

Maar ga eens na, wat is nu je eerste keuze: leefstijl aanpassen of andere hulpmiddelen? Er is een schat aan informatie over wat je het beste kunt eten en waarom. Hier wordt gewoon een boek erbij gepakt. Inmiddels gaat het zelfs andersom, de kinderen (4 en 8) zoeken zelf op wat er nu weer voor kostelijk vitamines, mineralen en sporenelementen in hun groente zitten. Kalium in rode kool bijvoorbeeld, en vitamine C.

Echt hoor, soms is het een kwestie van beter uitleggen. Groente en fruit moet je iedere dag eten, en afwisseling is ook superbelangrijk.

En als dat dan allemaal niet genoeg is, dan zou ik pas aan hulpmiddelen denken.

Anna3

Anna3

26-01-2010 om 14:58

Leefstijl 2

Ik vind het wel heel makkelijk om het op de leefstijl ('eigen schuld') te gooien.
Onze dochter van 18 maanden had toevallig dit weekend hetzelfde, het was heel erg naar, maar bij haar heeft lactulose gelukkig wel geholpen.
Natuurlijk doen wij alle moeite om onze dochter gezond te laten eten, maar je kunt de groente er niet in proppen. Ze krijgt nooit witbrood of snoep, hooguit een enkele keer rozijntjes. Ze eet wel goed fruit en is heel beweeglijk.
En toch kan het dus gebeuren...

Anna3

Anna3

26-01-2010 om 15:01

Hoe zit het met melk en yoghurt?

Onze dochter drinkt nog 3x daags melk en soms een beetje yoghurt na het avondeten.
Ik weet dat dat niet nodig is, en misschien zelfs te veel, maar ze is erg tenger en houdt helemaal niet van water, thee of slap vruchtensap. Het is ook belangrijke dat ze genoeg vocht binnen krijgt.
Weet iemand of het (ivm verstopping) slecht is om zoveel melk te geven?

Anna3

Anna3

26-01-2010 om 15:05

Tips voor manon

Hallo Manon,
Je vroeg om tips. Volgens mij is het idd goed om op de nuchtere maag lauw water en fruit, bijv. pruimen of gewelde abrikozen, te geven. Je zoon houdt niet van fruit, maar hij is 10 jaar, dus je kunt hem wel uitleggen waarom het nodig is, zou ik zeggen. En veel bewegen!

Anna

Niet om het even, maar Manon vraagt tips en geeft al aan dat het voedingspatroon van haar zoon niet voldoet aan de aanbevelingen.

Dan is mijn eerste tip om uit te sluiten dat het probleem opgelost is door die aanbevelingen wel te gaan volgen. Mocht dat niet afdoende zijn, dan kun je naar andere kunstgrepen grijpen.

Nergens zeg ik dat alle verstoppingsproblemen kunnen worden opgelost door leefstijlkeuzes.

Maar terug naar het onderwerp: meer groente en fruit in het menu, daarnaast is het een goede tip om veel pappige dingen te eten, havermoutpap bijvoorbeeld, gepureerde groentesoep (staafmixer, zijn al meer draadjes over geweest) omdat gebonden vocht vaak beter werkt dan los water of sap drinken. Vaak krijg je daarmee meer vezels binnen of in ieder geval bestanddelen die het vocht langer in de darm houden. Lijnzaad is een optie, wordt wel soms voor gewaarschuwd dat je het alleen in de gebroken vorm zou mogen gebruiken. Simpel middel is volwaardig volkorenbrood, gebakken uit de volledige gemalen tarwekorrel. Zelfgebakken of natuurvoeding. Zowel supermarkt als bakker gebruiken vaak (of zelfs altijd) niet de volledige korrel.

Maar hoe je het wendt of keert, het totale eetpatroon moet in balans zijn. Anders ben je aan het dweilen met de kraan open.

Jakiro

Jakiro

26-01-2010 om 19:21

Lactulose hielp hier geen klap

Mijn dochtertje van 4 heeft nu ruim anderhalf jaar last van obstipatie. Zonder medicijnen is het 6 à 7 dagen niet poepen, waarvan de laatste 3 dagen hele erge pijn.
We kregen in eerste instantie lactulose, maar dat hielp écht geen enkele mallemoer.
Overigens hielpen ook lysma's niet.
Het enige wat helpt is trouw iedere dag movicolon.
Ik heb overigens nog 2 kinderen met hetzelfde eetpatroon en voedsel en die hebben nergens last van.
Jakiro

liora

liora

26-01-2010 om 22:54

Vet toch ook?

Hoi,

Ik lees veel over vezels en vocht, maar de derde v is van vet, dus wat meer vet toevoegen aan zijn dieet is heel belangrijk! Kies voor volle melkproducten, theelepeltje boter of olie daar het warme eten, boter of margarine op brood (geen halvarine).

Dat fruit is volgens mij voor de vezels, maar in groente kan ook heel veel vezels zitten, bijvoorbeeld in brocolli en sperziebonen.

Sterkte ermee,

Liora

Beo

Beo

27-01-2010 om 10:55

Ontbijtkoek

Mijn dochter heeft baat bij het eten van ontbijtkoek. En ontbijtkoek eten is geen staf

Beo.

bertje1

bertje1

27-01-2010 om 22:49

Dietist

waarom ga je niet gewoon voor 1 consult naar een dietist?? krijg je de juiste info, wordt gekeken naar zijn voedingspatroon en krijg je wat mee op papier.
kost niets kan veel 'gerotzooi' voorkomen.succes.

(dietist.)

Verandering

Wij hebben ooit een nichtje in huis gehad (2 maand) dat hetzelfde probleem had....nichtje was bij ons omdat haar moeder een postnataledepressie had na geboorte van broertje. Nichtje was al lang met dit probleem bekend en wij wisten het ook...Ze was 2 jaar ervoor nog 'schoongespoeld' (? weet niet meer hoe het heet...i.e.g. waren haar darmen schoongespoeld in het ziekenhuis...). Maar het was alweer hetzelfde. Het was allemaal nogal onverwachts dat nichtje hier kwam dus wij 'deden maar wat' , nichtje was 8 jaar toen. En erg mager....at amper wat (zeker in vergelijking met onze toen 4 jarige). Dat weinig eten was een nóg groter probleem...ze had behoorlijk ondergewicht. Had al diëten gehad (die niet volgehouden konden worden omdat ze weigerde te eten) etc. Eigenlijk wisten wij amper iets van dat vertopt zitten af...als we over nichtje hadden met haar ouders was het eten een groter item. De eerste dag bleek al dat nichtje geen bruin brood lustte...dat was dan helaas...want wij hebben nooit wit-brood.Wel lustte ze rijstwafels met boter en een beetje suiker. Dat vond ik ook goed.De eerste dag waren wij te druk met dingen regelen (voor nichtje) die belangrijker waren dan dat brood en de 2de dag ook. En ze at die rijstwafels wel dus ze at tenminste wát...(dat was al heel wat want er waren dagen bij haar ouders geweest dat ze alleen 1 banaan at) Dag 3 was een zondag...en aan tafel begon ze toch te twijfelen of ze dat bruine brood dat oudste zo met smaak at niet misschien tóch lustte...en proefde ze een paar stukjes met verschillend beleg. En dag 4 at ze al een halve bruine boterham! Ontbijkoek bleek ook een succes...en volkoren soepstengels en van die kaasstengels met pitjes als tussendoortje ook. Ze had standaard medicatie voor die darmen. En die gaven we d'r ook. Maar ook een paar dingen die alleen 'zo nodig' gegeven werden (o.a. lactulose en clisma's). Maar na 1 keer (in de eerste week) bleek dat al niet meer nodig. Niet dat het toen allemaal zo soepeltjes ging...maar het gíng in ieder geval! Na een beetje wachten enzo toch wel. Ze ging ook steeds beter eten eigenlijk. Ik denk ook dat als je altijd buikpijn hebt je gewoonweg niet meer wil eten...want dan moet je weer naar de w.c. en begint het gedoe weer van voor af aan...Wij eten ook gewoon héél anders dan haar ouders (niet dat het daar zo slecht is...maar wij eten b.v. veel meer groente en fruit) als wij pizza eten, maak ik 'm zelf...met tarwebloem van de molen en erop gewoon groente en fruit.B.v. vleestomaten, prei, annanas,maïs, verse knoflook etc. etc. soms ook wel afhankelijk van wat ik in huis heb. Dat is niet eens uit gezondheidsoogpunt, maar ook omdat we het lekkerder vinden. En omdat ze wel van pizza houd at ze daar ook van mee...
Ze bleek best veel te 'lustten' toen het naar de w.c. gaan niet zo'n héél groot probleem meer was....zo at ze met smaak yochurt met crusli of musli en ook bakjes met stukjes fruit. Allemaal dingen die wij eigenlijk dagelijks eten en haar ouders niet. We deden het niet eens speciaal voor haar...
Wij eten het gewoon omdat we dat zelf lekker vinden..vrijwel dagelijks. Dus at ze mee.
Toen haar moeder was opgeknapt ging ze eerst weekenden naar huis en erna pas weer hele dagen...En het is altijd beter blijven gaan dan ervoor, toen haar moeder zo ziek was. Ik denk ook dat je het soms gewoon niet meer weet....geen ideeën meer hebt.Een beetje hopeloos bent en door de bomen het bos niet meer ziet. En daardoor in een circeltje van alles probeert wat toch geen effect heeft.
Overigens is nichtje nu een grote meid van bijna 20. En moet ze tegenwoordig op de lijn letten i.p.v. dat ze niet meer eet.....Wel zijn haar darmen nog altijd d'r zwakke punt. Vooral nu ze studeert en zich teveel overgeeft aan makkelijk eten...of te weinig beweegt (zegt ze zelf). Maar al met al is het niet meer een 'groot probleem' zoals vroeger.
groeten albana

Manon Bleijenberg.

Manon Bleijenberg.

28-01-2010 om 12:53

Reactie

Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips. Een aantal dingen liggen hier beetje moeilijk. Wij hebben 3 kinderen en de oudste, de jongste en mijn man zijn behoolijk moeilijke eters. Lusten veel niet en zijn geen liefhebbers van groenten en fruit. Een zoon eet juist alles graag. En ik hou wel erg van groenten maar ben niet zo'n fruiteter. Maar alleen jongste heeft dat verstoppingsprobleem al heb ik het ook af en toe. Gewoon meer groenten op tafel zetten zal niet veel zoden aan de dijk zetten omdat ze het gewoon niet eten. Wat ik wel wil doen is veel vaker dingen als worteltjes en stukjes komkommer neerzetten want dat is altijd zo op. En dat van die soep pureren is ook een goede, komt die staafmixer ook nog eens uit de kast Verder ga ik meer vet gebruiken en terug naar de roomboter. Met dat soort dingen waren we juist allemaal voorzichtig omdat manlief en ik veel te zwaar zijn. De ontbijtkoek voeren we ook weer in. Die vind iedereen lekker maar die heb ik al een hele tijd niet meer gekocht eigenlijk. Wat bij jongste heel belangrijk is, denk ik, is het drinken. Volgens mij doet ie dat veel te weinig. 's Ochtends een beker, een pakje onder schooltijd en als ie weer thuis is nog 2 bekers. Bij elkaar is het ongeveer een liter. Dus ik heb hem op het hart gedrukt om meer te drinken en bied het hem ook meer aan. Hij is inderdaad op een leeftijd dat hij dit soort dingen snapt en kan zelf ook meedenken. Ik ga het nu eerst eens zo proberen en als het niet werkt stap ik eerst naar de huisarts en dan naar een dietiste.
Groetjes,
Manon

Chippie

Chippie

30-01-2010 om 22:21

Peulvruchten

Hier eten we veel fruit, verse groente, volkoren brood, volkoren pasta, muesli, etc. Maar onze jongste heeft soms lasat van verstopping. Dan eten we chili con carne. Dat helpt altijd goed! Ik wil niet zeggen dat het probleem van je zoon 123 is opgelost, maar misschien kun je wat vaker peulvruchten eten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.