Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vervolg op draad: “ik kan steeds minder goed tegen stress”

Dag allemaal
In februari had ik een draadje geopend met de mededeling “ik kan steeds minder goed tegen stress”. Inmiddels ben ik aan het werk gegaan met een coach dat ik via een collega heb gevonden. Er begint een beetje duidelijkheid te komen. Het komt er op neer dat ik geen prioriteiten kan stellen. Ik vind alles even belangrijk. Mijn kinderen, mijn relatie, mijn werk, de hond, het huishouden, etc.... in theorie weet ik heel erg goed wat echt belangrijk is, in de praktijk voel ik me constant tekort schieten. Ben ik aan het werken thuis voel ik me slecht ten opzichte van de hond die wandelen wil, van het bootje dat opgeknapt moet worden, en van het huishouden dat verslonst. Ben ik aan het breien voor de zoon van mijn zusje denk ik dat ik eigenlijk nog had moeten werken. Ga ik eten met mijn dochter dan denk ik aan het werk thuis en lig ik eindelijk in bed komt alles naar boven dat niet gelukt is op die dag...
Kortom ik maak mezelf gek. En mijn omgeving. Daarnaast is het zo dat alle taken dat ik zou willen uitvoeren eerder naar een staat van bevriezing toe leiden (want ik moet zo veel van mezelf dat aan iets beginnen een onmogelijke keuze is) dan naar actie.
Ik ben al blij dat ik het patroon ontdekt heb. Nu nog ermee aan de slag. Het is moeilijk. Maar ik wou toch even melden dat ik een begin gemaakt heb aan zelfonderzoek en verandering.
Herkenbaar?
Sini

Doenja

Doenja

11-06-2018 om 22:24

Ja!

Ik herken t wel deels. Klussen wil ik graag helemaal afronden. Zoals t schilderen wat ik nu aan het doen ben. Kluskleding aan, spullen klaarzetten, eer ik kan beginnen is er weer zoveel tijd voorbij. Dan nog alle kwasten schoonmaken als ik moet stoppen. En dan alles wat ik ook had kunnen doen in die tijd. Ben heel benieuwd wat je er aan gaat doen. Want ik weet het wel, en stel dingen uit en mijn gedachten dwalen af...maar de oplossing he.

Plens

Plens

12-06-2018 om 00:36

Nee, maar

Nee, maar daar hebben veel forummers hier volgens mij mee te maken, dus ik denk en hoop dat je die erkenning en herkenning wel zult krijgen.
Zelf ben ik aardig gestructureerd, georganiseerd, maar ik merk dat als ik teveel op mijn bord krijg ik te lang doorga met jongleren.
En dan is het ineens wél b.v. een rommeltje.
Dat geeft mij weer onrust, dus trap ik op de rem, zeg af wat niet per se moet, doe weinig buitenshuis, trek me geestelijk terug en begin bij de basis: rust en ontspanning, zodat er ruimte komt voor actie. Dan begin ik met het belangrijkste: opruimen/schoonmaken; want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.
Ik wandel nog uitgebreider met de hond en maak tijd voor alleen mezelf.
Je bevriezen herken ik wel, maar omdat ik al 26 jaar met depressies kamp, zie ik het eerder aankomen en kan er op inspringen.

Dus voor jou: je eerste stap is gezet, je weet waar het door komt.
Nu ga je proberen prioriteiten te stellen en oplossingen vinden die bij je passen.
En in de tussentijd leer je jezelf zo goed kennen door je onderzoekende houding, dat je eerder de rode waarschuwingslampjes gaat leren zien, zodat je kunt anticiperen en actie kunt ondernemen om jezelf te beschermen.
Geen 10 ballen meer in de lucht.
Voor nu is een paar genoeg. En laat je die vallen, dan is het ergste dat er gebeuren kan dat ze op de grond liggen.

Kaori

Kaori

12-06-2018 om 06:48

heel herkenbaar

heel herkenbaar idd. Ik zit nu ook in zo'n periode en ga zo tegen mijn manager zeggen dat er even geen nieuwe dingen bij moeten omdat er dingen afgerond moeten.

Bij mij heeft de coach heel goed geholpen om het patroon te doorbreken. Op mijn beeldscherm op het werk hangt nu een memo blaadje met 3 reminders:
'Nee' zeggen is goed (om te voorkomen dat ik te veel moet / wil doen)
'het moet 'plof' zeggen (om me er aan te herinnneren dat ik dingen helemaal moet afronden)
Is het wel jouw aapje? (om te voorkomen dat ik dingen doe die helemaal niet bij mijn taak horen)

Je bent nu bewust onbekwaam en gaat langzaam naar bewust bekwaam. Of het ooit lukt onbewust bekwaam te worden geen idee, dat kan heel lang duren, maar het effect van bewust bekwaam worden is heel groot.

Guppie

Guppie

13-06-2018 om 20:07

Perfectionisme

Perfectionisme heet dat. Is wat anders dan slecht tegen stress kunnen; je zorgt deels zelf voor die stress omdat er gewoon erg veel energie in gaat zitten. Wel herkenbaar. Wat er achter zit is een gevoel van niet goed genoeg zijn maar je bent al goed genoeg. Naast een coach of whatever misschien bepaalde bloesemremedies, zoals Pine.

Angela67

Angela67

13-06-2018 om 21:02

bloesemremedies?

Guppie,
heb je daar een toelichting op? Waar is het een remedie tegen en hoe werkt het precies?
Groet,
Angela

Geniet van de bepaalde successen

@Sinilind, geniet je ook meer van de afgeronde prioriteten? Dus niet focussen op wat je allemaal nog moet doen, maar genieten van de wijze waarop iets is gebeurd.

——
Hanteer je ook een schema met doe-activiteiten en tijd voor jezelf -acties, zoals breien aan een truitje voor je neefje wat meer een ontspannende actie is dan (huishoudelijk) werk?

Een organisator-board schept ruimte. Je hoeft zo niet stil te blijven staan bij wat je nog moet doen of bang te zijn dat je iets bent vergeten. Een organisator board aan de koelkast is als je agenda; een soort personal assistent waarop je kan zien dat je op schema zit.

—- valkuil:
Sommigen gebruiken een mobiel als agenda omdat deze altijd bij de hand is. Een mobiel neigt wel tot het ook nog even lezen van berichten en het beantwoorden van appjes. Allemaal afleidende en tijdrovende elementen waardoor je geen tijd over houdt en kan gaan vastlopen.

Mijntje

Mijntje

15-06-2018 om 10:04

Ik denk dat je je dag te vol plant en ik zou minder plannen en meer rustmomentjes om te ontladen (even 5 min op de bank zitten en muziek luisteren bv)
Het is ook denk ik een kwestie van meer op het moment leven. Als je met je dochter zit, richt je daarop en probeer de gedachten naar wat je nog allemaal moet doen uit te bannen. Als je wandelt met de hond, kijk om je heen, kijk naar je hond, voel de zon, ruik het bos en probeer je andere gedachten om te denken. Dit wandelen is ook een goede bezigheid om te ontspannen.
Idem bv met breien (ook een goede ontspanning) of werken, dat doe je nu, op dat moment. Probeer je aandacht elke keer als je weer weg mijmert terug te krijgen naar waar je mee bezig bent.
Het kan helpen je op je ademhaling te richten. Maar het helpt je al heel erg dat je je ervan bewust bent. Dan kan je denken: ok, ik denk nu over wat anders, even terug naar nu.
Gemakkelijker gezegd dan gedaan, je kan ook gaan mindfullnissen of mediteren. Heb ik nooit gedaan., met een zorgintensief kind moet ik mij wel rustig voelen. Mijn kind voelt het precies aan wanneer ik gespannen ben en dan is het hek van de dam. Gedachten wegsturen en de boel de boel laten, dat is het eigenlijk.

Triva

Triva

15-06-2018 om 16:57

todoist

Je hebt allerlei todo apps, ik gebruik todoist, kan ik synchroniseren met van alles en het geeft rust in mijn hoofd. Als ik iets aan het doen ben voor mijn werk en er belt of mailt iemand zodat ik er een taak bij krijg kan ik die taak pas uit mijn hoofd zetten als die in de todoist app staat. Geeft echt veel rust.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.