Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Biene M.

Biene M.

07-03-2011 om 08:15

Verzorging wondje

Vorige week heb ik een klein brandblaartje op mijn hand gekregen dat de dag erna open is gegaan zonder dat ik het merkte. Er kwam een korstje op en ik heb er verder niets mee gedaan. Sinds gisteren heb ik de indruk dat het plekje roder en dikker wordt. Daarnet stootte ik me waarbij het korstje iets losliet en kwam er wat vocht uit, waarvan ik niet goed kon zien of het gewoon wondvocht of pus was. Ik heb het schoongemaakt met alcohol en er een pleister op geplakt.

Moet ik hier nog iets speciaals mee doen? Afdekken of juist niet? Donderdag ga ik sowieso naar de HA voor iets anders, dus als het kan wachten kan ik dit dan evt. ook laten zien.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

07-03-2011 om 09:33

Biene

Als je nog borstvoeding geeft kan je wat moedermelk erop doen. Dit werkt antibacterieel namelijk.
M.

Beginnende ontsteking

Hoi Biene,

Het klinkt als een beginnende ontsteking. Ik zou zo min mogelijk afsluiten, zorgen dat er lucht bij kan komen zodat het uitdroogt en in niet inkapselt. Beetje draineren evt. (klinkt als groot woord, maar vooruit, toestemming om te Peuteren!).

Je ziet wel vaker dat als er een erg hard dik korstje komt de wond eronder wat ontsteekt, doordat de afsluiting dan te goed is kan het wondvocht niet weg.

Vic

Vic

07-03-2011 om 10:48

Speciaal voor brandwonden

Bij de huisarts, en denk ook bij de apotheek, hebben ze speciale verbindmiddelen voor brandwonden. Dat zijn vettige gaasjes die niet aan de wond vastplakken. Sowieso moet je het wel even aan de huisarts laten zien als de wond groter is dan ca. 1,5 cm. doorsnee.

Biene M.

Biene M.

07-03-2011 om 11:17

Dank!

Daarnet is het hele korstje eraf gegaan en er lijkt nu inderdaad minder spanning op te staan, rodebeuk. Mijn gevoel zei trouwens ongeveer wat jij ook zegt, maar ik heb nooit zoiets gehad en dorst niet goed te gaan experimenteren.

Rembrand, ik zal er na elke voeding wat op doen, dat helpt misschien ook voorkomen dat er weer zo'n dik korstje op komt.

Vic, volgens mij is het probleem inmiddels niet meer zozeer de verbranding, als wel de genezing, als je begrijpt wat ik bedoel Het is maar een klein wondje trouwens, een paar mm.

Yanneke

Yanneke

07-03-2011 om 11:59

Herken ik

Ik heb ooit een flinke brandwond op mijn kuit gehad (met dank aan uitlaat van motor en ik als vakantie ganger met blote benen achterop, domdomdom) Maar goed, eerst die blaar een paar dagen met een grote pleister afgedekt, oh en wat voelde het vervelend, werd rood en pussig (op vakantie met strand en zee, dus ik wilde het beschermen) 2 dagen later tohcm aar de grote pleister/bandage afgelaten en binnen een paar uur zat er een mooie korst op en ging het eigenlijk veel beter, dat afdekken was eigenlijk geen goed idee geweest, in de "openlucht" genas het veel sneller

Puck

Puck

07-03-2011 om 15:43

Ookwel, je vergeet iets

Moedermelk daar kom je niet aan dus bacteriën breng je er niet mee over, dat kan je zo vanuit je tepel op het wondje spuiten. En verder heeft moedermelk juist een antibacteriële werking. Het wordt ook als advies gegeven om bij wat pruttige baby-oogjes daar een druppel moedermelk in te druppelen en ook dat werkt verbeterend.

Melkiemelkie

Melkiemelkie

07-03-2011 om 16:49

Babyoogjes (ot)

Puck, ik vergeet nooit meer de blik in de ogen van mijn huisarts, toen ik hem vertelde dat ik moedermelk in de ontstoken oogjes van mijn pasgeborene had gedaan. Hij keek me aan alsof ik waanzinnig was geworden. 'Wie heeft je dat aangeraden?' Stamelende kakelverse moeder (die tot overmaat van ramp zelf verpleegkundige is): 'De kraamverzorgster zei dat...' Arts (vriendelijk, maar met een zucht in zijn stem): 'Tja, dat lijkt me niet zo heel verstandig. Moedermelk is namelijk vol met voedingsstoffen, de bacterien in het oogje zullen daar sterk van vermenigvuldigen.'
Als ik niet bevangen was geweest van zwangerschapshormonen had ik die redenatie zelf ook wel kunnen maken. Die moedermelk mag dan wel steriel zijn (tenminste, dat hoop je dan, er kan ook een schimmel of een bacterie in je borst zitten, ook als je het nog niet merkt) maar dat ontstoken oogje is zeker niet steriel.
Dochter is toen toch maar aan de ab-druppels gegaan.

Tirza G.

Tirza G.

07-03-2011 om 23:07

En toch

Moedermelk bevat van zichzelf bacteriedodende componenten. Als je bacterien toevoegt aan moedermelk, nemen ze na verloop van tijd áf. En niet tóe.

Tirza

Puck

Puck

08-03-2011 om 08:42

Precies tirza

Melk is een hele goede voedingsbodem voor bacteriën maar door de antibacteriële werking die ook in moedermelk zit slaan bacteriën gewoon niet aan en verminderen ze. De huisarts van Melkiemelkie en Ookwel nemen dat stukje unieke eigenschap van moedermelk niet mee.

Biene M.

Biene M.

08-03-2011 om 16:00

Nog wat verder off topic

Maar waarom moet je afgekolfde melk dan gekoeld en beperkt bewaren? Als bacteriën alleen maar verminderen zou moedermelk juist vanzelf steriel worden als je het maar lang genoeg laat staan, toch?

Puck

Puck

08-03-2011 om 16:12

Jij maakt het wel erg bont

Moedermelk is natuurlijk geen bactericide die alle bacteriën doodt. En daarbij werkt bijv. bij een ontstoken oogje het lichaam zelf ook mee om de ontsteking te lijf te gaan en als de bacteriën dan al wat afgezwakt zijn dan is dat net even makkelijker voor je lijf. Maar hoe is het ondertussen met je wondje?

Biene M.

Biene M.

08-03-2011 om 21:53

Gelukkig staat er een flitsende koelkast bij de kolfkamers op mijn werk (ben gisteren even gaan kijken)

Het wondje ziet er 's ochtends bij het wakker worden steeds alarm-rood uit, maar dan valt bij het douchen iedere keer het korstje weer af en dan lijkt het de rest van de dag best normaal. Kleiner of minder dik wordt het geloof ik niet. Het houdt het wel tot donderdag, als ik toch al bij de HA moet zijn.

Tirza G.

Tirza G.

08-03-2011 om 23:21

Daar zijn de meningen dan ook ernstig over verdeeld

Over het bewaren van afgekolfde melk zijn de meningen behoorlijk verdeeld en de onderzoeken ook. Vijf dagen is geen probleem, temperatuurschommelingen zijn lastiger.

Tirza

Wondje

Biene, gewoon even aan je huisarts laten zien morgen.

Biene M.

Biene M.

12-03-2011 om 19:12

Update

Donderdag, toen ik toch al naar de huisarts moest, was het in een heel gewoon wondje veranderd. Langzaam maar zeker is het aan het genezen zoals het dat behoort te doen. Dank voor de tips!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.