Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vitamine uit een potje, ja of nee?

ongetwijfeld is deze discussie al eens voorbij gekomen.
toch wil ik graag van jullie horen: slikken jullie extra vitamines?

Ik slik multivitamine,zink,visolie en extra vit. C.

Waarom ?
op aanraden van de huisarts slik ik multivitamine(vanwege een griep die maar bleef sluimeren,en vermoeidheid).
Vit.C gebruik ik omdat ik niet elke dag voldoende groente en fruit binnenkrijg.
Visolie omdat het goed schijnt te zijn voor je aderen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

01-11-2010 om 21:59

Ik slik van alles aan vitamines en mineralen. Op doktersvoorschrift. In megadoseringen. Verder krijgt kleuter in de winter een kindervitaminetabletje (vooral omdat dat mij een goed gevoel geeft denk ik).

Ik iedere dag een multivitamine, oudste van 13 een multi-tiener-ding, middelste van 10 een beertje (Optimax geloof ik) en jongste van 2 een beertje en 3 vitamine-d-tabletjes.

Zelf slik ik hele jaar door (darmziekte dus niet alles wordt goed opgenomen), de kinderen alleen als de R in de maand zit, vitamine d voor de jongste wel het hele jaar door.

Geen idee of het nodig is eigenlijk. We eten 6 keer per week braaf verse groente, iedere dag fruit, (bijna) altijd bruin brood, melkproducten, gevarieerd, blabla, maar het is een gewoonte.

Soms

mijn indruk van de publicaties hierover is dat het zinnig kan zijn.

Vaak wordt er gesteld dat het niet nodig is bij een normaal voedingspatroon... maar daar laten ze dan bij weg dat het dan wel ook om een verder normaal leven moet gaan. Mensen met chronische ziektes, maar ook mensen met langdurig slaaptekort, hebben er volgens onderzoek wel baat bij.

En ja, dan is de rekensom snel gemaakt. Welke ouder heeft er nou geen langdurig slaaptekort?

Wij hebben wel het idee dat onze behoefte minder wordt als we beter slapen, en idd zijn er eerder toe geneigd als de R in de maand zit.

Bij de kinderen volg ik een zwalkbeleid. Afhankelijk van of ik de indruk heb dat ze vaak kwakkelen. Oudste heeft iets lastigs aan zijn darmen, daar ben ik er wat sneller mee.

Kinderen

Mijn kinderen eten slecht. Dus die krijgen er een vitamientje bij. Verder boter met visolie op het brood, en sojatoetjes of drinken. Stiekem probeer ik er toch wat gezonds in te krijgen.
Ik slik ook multivitamine en visolie. Ik heb het idee dat ik me toch wat fitter voel dan.

Rembrand

Rembrand

02-11-2010 om 09:03

Cranberrie

Ik slik cranberriecapsules.
Toen ik vorig jaar een crashdieet deed heb ik een hele goede multivitamine geslikt.
Manlief ( hardloper ) slikt magnesium omdat hij regelmatig kramp in zijn benen heeft.
M.

Jetske

Jetske

02-11-2010 om 09:18

Soms

Wij slikken hier wel, maar niet volgens een grote regelmaat. Ik neem zelf vitamine C als ik denk dat ik een beetje ga kwakkelen. En de kinderen krijgen een 'ochtendsnoepje' (kindermultivitamine) als ze gaan kwakkelen, of in de winter, of als ik denk dat ik een tijdje een 'slechte' moeder ben geweest (= niet zo goed het gelet op de fruit- en groente-inname).

Jetske

Tinus_p

Tinus_p

02-11-2010 om 09:52

Nieuw stokpaardje van mij

Vitamine D. 400 IE/dag.

Primavera

Primavera

02-11-2010 om 10:19

Nee, nergens voor nodig

We slikken hier geen vitamines uit potjes. De aanwijzingen dat het echt ergens voor helpt als je geen grote tekorten hebt zijn zeer vaag en niet bewezen. Volgens mij loop je het risico om minder goed op je eten te letten omdat je toch al een vitaminenpil slikt, terwijl het helemaal niet gezegd is dat zo'n vitaminepil genoeg biedt om een echt onevenwichtig voedingspatroon te balanceren. Meestal niet.
Ik heb er juist moeite mee dat er aan van alles en nog wat vitamines toegevoegd worden zodat je eerder riskeert teveel binnen te krijgen dan te weinig.
Het is jammer dat hij niet meer terug te zien is, maar in 2006 had de keuringsdienst van waarden een interessante uitzending over de zin en onzin van vitaminen. De conclusie was dat het meestal onzin is en zelfs gevaarlijk kan zijn.
Groeten Primavera

Guinevere

Guinevere

02-11-2010 om 10:41

Nu wel

Momenteel zit ik even aan de multivitamines. Want kennelijk heb ik ergens gebrek aan, mijn haar viel met bossen tegelijk uit. Verder nog foliumzuur in een scheepsladingdosering (doktersvoorschrift). De kinderen krijgen af en toe een "zonnetje", maar dat is meer voor de lol dan voor het nuttige.
Binnenkort vergeet ik die multivitamines toch weer te slikken trouwens. Zo gaat dat altijd. Wel heb ik altijd de indruk dat ik minder last van de R-in-de-maand virussen heb, als ik extra vitamines gebruik. Dat kan suggestie/placebo zijn, maar het werkt wel.

Julie

Julie

02-11-2010 om 10:52

Tinus, vertel!

"Vitamine D. 400 IE/dag.""

Want?

Tinus_p

Tinus_p

02-11-2010 om 11:09

Julie

Julie

02-11-2010 om 11:19

Tinus dank

Ik slikte al extra vit. D omdat het mij vorig jaar hielp de winterdip te voorkomen (met succes).
Mijn engels is niet zo goed en zeker niet met al die chemische termen, maar ik lees er genoeg redenen om hiermee door te gaan.

Wel

Manlief en ik. Ik heb een gastric bypass dus bypass ik een gedeelte van mijn vitaminen en mineralen. Overigens gebruik ik een bruistablet van Kruidvat eigen merk (ik meen extra sterk) en doordat ik regelmatig gecontroleerd word op tekorten weet ik dat deze prima zijn. Dus hier geen dure vitamines meer.
Manlief doet gewoon gezellig mee. En kinderen krijgen af en toe.

Vit d

zie bijv. http://www.vitamindandms.org/nederlands/nederlands.html

het gaat wel over vit.D bij MS, maar ik denk dat het stokpaardje van Tinus straks wel in volle galop gaat en dat er meer en meer toegeschreven kan worden aan een te laag vit. D (3) gehalte.
zie bijv. ook

hier http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/28696-extra-vitamine-d-in-de-winter.html

vitamientje

vitamientje

02-11-2010 om 19:56

Vitamine d

Ik heb heel wat vitaminen bij maar loop dan ook onder controle bij een internist ivm meerdere tekorten waar voor alsnog nog geen duidelijke reden voor is aangewezen.
Mogelijk een opname stoornis.

Ik krijg injecties vit B12
neem zo nu en dan een bruistablet met 1000mg vit C
dagelijks een ijzertablet op recept van arts.
en dagelijks calcium 1000mg
dagelijks 1600IE vit D.
Dat is echter onder zeer strenge controle bij de arts vanwege een slechte opname bij mij....
Vitamine D boven 250pnol is gevaarlijk, daarom is het niet verstandig om zomaar vit D te gaan slikken zonder dat je weet wat je bloedwaarden zijn .

Verder slik ik een hoge dosering Vit B complex bij.

ook Vit B complex zou ik niet zomaar bij gaan slikken.
lijkt allemaal zo onschuldig...echter mocht je klachten krijgen, kan het slikken van dit soort preparaten zoals b complex de bloedwaardes flatteren.

prikken op B12 bijv. is dan niet goed meer vast te stellen terwijl je wel klachten ondervinden kunt....

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2010 om 21:49

Mulitvitamine a tot z van Kruidvat en Glucosamine voor mijn krakende knieƫn. Ik heb ook heel lang vitamine C erbij geslikt vanwege het zuur. Dit vanwege een periode waarin ik elke maand blaasontsteking had. Ik ben daar weer mee gestopt. Ik heb ook een poosje capsules met visolie geslikt, maar heeft dat nou echt zin?
En hoe zit dat dan met Vitamine D?
Ik heb overigens echt het gevoel dat ik baat heb bij de multivitaminepillen. Een poosje geleden waren ze op en kwam het er niet een twee drie van om naar de drogist te gaan. Toen ik er weer mee begon voelde ik het gelijk. Ik verbeeld me ook dat ik meteen vatbaarder ben voor virusjes als ik niks slik. Het is me nu al een paar keer gebeurd dat ik bij een tijdelijke onderbreking prompt verkouden werd.

Yura

Yura

03-11-2010 om 00:12

Hier multivitamine, vitamine b complex om migraine tegen te gaan, q10 vanwege mijn tandvlees, vitamine C en chroom tegen snoeplust. Ben me nu aan het orienteren op glucosamine ivm krakende knieen, maar daarover zijn de meningen verdeeld. Eigenlijk weet ik van dit rijtje alleen zeker dat de vitamine b complex echt werkt. Al jaren nauwelijks nog aanvallen gehad en die ik gehad heb waren allemaal op een moment dat ik een paar dagen geen vitamine B complex had geslikt om wat voor reden dan ook (op, vergeten mee te nemen op vakantie). Wat helpt tegen vergeetachtigheid?

bibi63

bibi63

03-11-2010 om 14:33

Wat voor aanvallen yura

waar vitamine B tegen helpt?
Groetjes,
Bibi

Puck

Puck

03-11-2010 om 15:16

Bibi, migraine

Bibi, volgens mij staat het antwoord van jouw vraag al direct in de eerste regel van Yura's posting: vitamine b complex om migraine tegen te gaan

Nee

Wij slikken niets bij, ook niet in de winter.

Yura

Yura

03-11-2010 om 20:16

Migraine

Vitamine B tegen migraine inderdaad.

Jesse_1

Jesse_1

03-11-2010 om 23:13

Niks

niks dus

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

08-11-2010 om 15:55

Handig overzicht

Hier is een handig interactief overzicht van het nut, of onnut, van heel veel verschillende supplementen. Direct met links naar de onderzoeken. Erg leerzaam.

http://www.informationisbeautiful.net/play/snake-oil-supplements/

Primavera

Primavera

08-11-2010 om 18:46

Ja leuk, mark

Leuke link, Mark. Ik ga maar voor de pure chocola, die scoort veel beter wat zin betreft dan bijna alle vitaminepreparaten
Groeten Primavera

Caro Heuvelmans

Caro Heuvelmans

09-11-2010 om 23:39

Pind@

Dat is grappig Pind@, ik vroeg me al af of er ook iemand hier een gastric bypass had. En nu kom ik jouw bericht tegen. Ik ga vrijdag voor de screening en hoop dan snel ook een gastric bypass te krijgen. Heb jij hem al lang en ben je er al veel mee afgevallen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.