Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vriendin

Vriendin

27-12-2017 om 01:29

Vliegen en dikke voeten

Lang geleden zijn we naar Miami gevlogen en de dag erna kreeg ik geen schoen meer aan, zo opgezwollen waren mijn voeten.
Nu willen we minder lang vliegen, een paar uur. Zou ik dan ook kans lopen op dikke voeten? Was best lastig vandaar.
Ik ga ook even bellen met de assistente van de huisarts maar een beetje voorwerk is nooit weg.
Als het bij korte vluchten ook voorkomt is het misschien een idee om steunkousen aan te trekken. Ik heb er nog een aantal liggen van de spataderbehandelingen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2017 om 11:11

Steunkousen

Steunkousen kunnen inderdaad schelen. Dus als je ze toch hebt liggen, zou ik ze zeker aantrekken. Waar je wel aan moet denken is of je nog net zoveel weegt als toen je ze droeg. Als je minder weegt, dus slankere onderbenen hebt, hebben oude kousen niet zoveel zin. Ook omgekeerd: kousen om dikker geworden benen knellen af.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2017 om 11:12

Oh ja

Heb je verder geen last van pijnlijke benen? Zo ja, dan sowieso naar de fleboloog gaan.

Vriendin

Vriendin

27-12-2017 om 11:45

Geboekt

Wauw, vriendje is snel. Gisteravond vraagt 'ie wat ik van een zonvakantie zou vinden en net appt 'ie dat hij geboekt heeft. We gaan naar Hurghada naar het Citadel Azur Resort.
Zoals je weet Kaaskopje woog ik 120 kg toen we naar Amerika vlogen en nu zit ik op 62. Dat zal schelen maar 5 uur vliegen lijkt me hoe dan ook belastend voor de vaten. De kousen zijn trouwens van toen ik al op dit gewicht zat. Ik heb weer een nieuwe spatader plus klachten maar ik heb ze al 3x laten weghalen en het is elke keer een hoop gedoe. Ik wacht tot het echt niet meer gaat.
Trivia, mijn vaten zijn niet de beste. Spataders, Raynaud en wintervoeten, allemaal doorbloedings/vaatproblemen.
Ik ga eens informeren bij de huisarts wat verstandig is.

steunkousen helpen echt goed

Ben vorig jaar met mijn vader naar het andere eind van de wereld gevlogen. 24 uur in een vliegtuig...
Mijn vader heeft al jaren last van vocht vasthouden in z'n benen, maar heeft sinds een tijdje dus steunkousen. En hij zei na die lange vlucht dat ie nog nooit zo weinig last had gehad van z'n benen, nu met steunkousen!

dus zeker aandoen. En onderweg af en toe opstaan, beetje heen en weer lopen.

"Zoals je weet Kaaskopje woog ik 120 kg toen we naar Amerika vlogen en nu zit ik op 62"

Allemachtig! Knap gedaan (hoe het ook gegaan is, makkelijk zal het niet zijn geweest).

On topic - is het advies niet om regelmatig op te staan en even te lopen? Niet echt makkelijk in een vliegtuig, maar misschien kan het toch. Probeer in elk geval naast het gangpad te zitten, zou ik denken.

En is veel rondjes draaien met je voeten als je stilzit nog zinvol, of maakt dat niet uit?

groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2017 om 17:32

Vriendin

Ik moest even mijn archief opentrekken, maar ik ben weer bij ). Aha dus. Ik ben zo verschrikkelijk slecht in verband leggen tussen nieuwe nicks, tijdelijke nicks en de voorgeschiedenis, dat het heel erg onattent, verstrooid en al dat soort woorden meer over kan komen. Dus mocht je ooit denken "Kaaskopje weet dat toch al..." ja vast, sorry alvast . Onvoorstelbaar gewoon, dat je nu de helft van je ouwe jij bent.

Als de kousen nog de goede maat hebben, zou ik ze zeker aantrekken. Ik ben in 2013 20 kilo afgevallen en heb daarna nieuwe kousen aan laten meten, dat scheelde een paar milimeter. Ik ben diezelfde kilo weer aangekomen en draag die iets krappere maat nog steeds en dat bevalt prima. Het komt dus niet op een milimetertje aan,maar als het echt te ruim is, heb je niets aan de kousen. Maar dat is dus niet zo in jouw geval.

Je 'moet' tijdens de vlucht dan wel een paar keer van je zitplaats gaan hoor, even lopen, probeer even met je benen op de benen van vriend te gaan liggen. Doe oefeningen met je voeten, door je tenen naar je toe te trekken, rondjes te draaien met je voeten e.d.. Je vindt er wel tips over op internet denk ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2017 om 17:32

Ach jee,

ik ga eten maken, want ik zit de tekst van Temet al te herkauwen.

reiskousen

Er zijn ook speciale reiskousen, Travel socks van Jobst. Ik trek ze altijd aan al we met de auto op vakantie naar Frankrijk gaan.

Vriendin

Vriendin

29-12-2017 om 07:16

Lopen

Ik ga gewoon veel drinken, dan moet ik elk half uur naar de wc. Al vraag ik me af of mijn medereizigers dat kunnen waarderen
Ik ga in ieder geval die steunkousen eens uitgraven. Toen het niet meer hoefde heb ik ze heel diep weggestopt. Dan zal ik ze meteen eens passen. Mochten ze toch niet goed zitten dan ga ik voor die kousen van Akka. Dat zal makkelijker aantrekken en fijner dragen zijn.
Caroro, weet jij hoe lang je vader ze nog aanhoudt na de vlucht? Meteen uit in de hotelkamer? Nog even aan laten?
Kaaskopje, ik vond het gewoon leuk om je een beetje te pesten. Een hersenkraker
Temet, ik heb een maagverkleining laten doen. Mijn gezondheid was toen niet al te best en de voorspellingen waren nog slechter dus er moest rigoureuze maatregelen genomen worden. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad en ben er qua gezondheid enorm op vooruit gegaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2017 om 09:18

Vriendin

Gelukt ) Af en toe moet het lijken of ik alzheimer heb, pfff

Ik denk dat t vleigtuig niet vol zit

Je kunt van te voren een stoel reserveren, vanaf 24 uur van te voren is dat gratis. Wij kozen dan de 2 stoelen aan t gang pad en lieten de ene stoel aan t raam vrij. Daar komt dan niemand te zitten als t niet vol is. Bij ons was maar de helft op de heen weg vol en op de terugweg nog een rij of i vrij. Het is geen hoogseizoen dus dat scheelt.

vader

Mijn vader draagt zijn steunkousen dagelijks, de hele dag overdag. Dus hij heeft ze gewoon aangehouden tot hij ging slapen.
Ervan uitgaan dat het vliegtuig niet vol zit zou ik niet doen. Een stoel aan het gangpad reserveren wel, als dat lukt.

Triva

Triva

29-12-2017 om 10:18

dan zou ik het ook langer van tevoren doen, ook als dat niet gratis is.

Vriendin (volslagen ot)

Ik dacht al dat je een maagverkleining moest hebben gehad. Uit wat ik zo links en rechts gelezen heb, heb ik wel begrepen dat een dergelijk fors gewichtsverlies dat ook nog standhoudt, eigenlijk alleen maar op die manier te bereiken is. En ook heb ik begrepen dat een maagverkleining en alles daarom heen ook niet perse een lolletje is. Maar beter dan de alternatieven, dat wel.

On topic: goeie reis gewenst.

Groeten,

Temet

Vriendin

Vriendin

31-12-2017 om 21:17

Temet

Klopt dat een blijvend gewichtsverlies vrijwel alleen chirurgisch te bereiken is. Ik kan heel goed afvallen maar er komt altijd een moment dat je voor de bijl gaat. Dan kwam ik weer dubbel zo hard aan. Ik heb mijn genen en opvoeding ook al niet mee want van mijn moeder en zusje was ik met mijn 120 kg de slankste. Al zal het meer in de genen zitten want mijn vader en broertje aten in principe hetzelfde en die zijn graatmager.
Van de maagverkleining heb ik gelukkig geen complicaties tot nu toe. Ik had een rottijd in dat baggerziekenhuis en de gebruikelijke opstartprobleempjes maar dat stelt eigenlijk niks voor. Van mede-maagverkleiners hoor ik weleens andere verhalen. Of ook erg, dat ze maar weinig afvallen. Als je 180 weegt en je valt 50 kg af dan is dat erg veel maar opschieten doet het natuurlijk niet.
Het enige wat ik echt vervelend vind is dat hangend vel. Dat voel ik als ik beweeg en hindert behoorlijk. Maar in hun oneindige wijsheid heeft de regering besloten om wel een dure maagverkleining te vergoeden maar niet de gevolgschade. Ook niet de vitaminen en mineralen die je levenslang moet bij slikken trouwens. De eisen voor correcties zijn nu zo streng dat er maar weinig mensen voor in aanmerking komen

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2018 om 13:42

Vriendin

Ik ken jou (dat denk ik tenminste) niet anders dan slank, dus ik kan me er zo totaal geen voorstelling van maken!

Een ex-collega heeft ook een maagverkleining ondergaan, maar ze veranderde haar eetgedrag niet voldoende om vervolgens wel af te vallen. Ze is er zelfs voor naar een kliniek in Zuid Afrika gestuurd door haar familie. Ik heb haar inmiddels een kleine 4 jaar niet meer gezien, wel een profielfoto, het lijkt niet minder te zijn geworden.

Ja, die bijl, dat is het rottige. En ook zo slecht voor je gevoel van ja, wat is het... zelfwaardering? Ik ben er niet trots op dat ik de 20 kilo's die eraf waren er gewoon weer aan gegeten heb. Inmiddels is daar gelukkig weer ruim 14 kilo van weg.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2018 om 02:55

Foto

Ik snor wel eens een foto uit mijn dikke tijd op en stuur je die. Je weet niet wat je ziet. Als ik die aan mensen laat zien gelooft niemand dat ik het ben
Ik erger me altijd rot als je zoals vanavond op tv hoort dat iemand "op eigen kracht" is afgevallen. Net alsof een maagverkleining een makkie is. Als je er niet voor werkt gebeurt er nog niks of niet genoeg. Nog ervan afgezien dat een maagverkleining levenslang consequenties heeft die je niet moet onderschatten.
En, als je het aan je hart hebt en je hebt daar chirurgie voor nodig zal niemand het in zijn hoofd halen om te zeggen dat je het op eigen kracht moet doen en dat een operatie toch wel de makkelijke weg is. Overgewicht heeft zoveel factoren als oorzaak dat "gewoon afvallen" voor heel veel mensen gewoon niet blijvend is weggelegd.
Gelukkig dat jij het overgewicht weer voor een groot deel kwijt bent Kaaskopje. Een ding is zeker bij fors overgewicht, vroeg of laat ga je problemen krijgen ermee. Als je er iets aan kunt doen, doe je je gezondheid een groot plezier.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2018 om 09:56

Kaaskopje/Vriendin

Leuk zo'n bericht aan mezelf haha Ik ben benieuwd naar de foto, ik val graag van mijn stoel van verbazing .

Als ik zeg dat ik momenteel niet zoveel bewuste moeite hoef te doen, ben ik ook een beetje bang dat dat zelfgenoegzaam klinkt. Algemeen gezien ben ik typisch een gevalletje 'jojo'. Maar omdat ik vorige keer weer de verloren 20 kilo aangekomen ben en dat er nu voor een groot deel weer af is, ben ik me wel meer bewust van mijn eigen eetgedrag. Ik kán gewoon niet maar raak doen. Eet ik het een, dan moet ik iets anders laten. Zo werkt het een beetje kennelijk. En restjes op het fornuis direct óf de koelkast óf de kliko in. Geen pannen pap meer koken zoals vorige winter. Heb ik niet veel honger, dan eet ik minder brood. Geen strak plan dus, ik doe maar wat en dat heeft effect tot mijn eigen verrassing.

Vanmiddag ga ik naar de huisarts. Dubbele afspraak. Vanwege een vervelende kwaal, maar ook om over borstverkleining te praten. Je moet voor de verzekering onder een BMI van 30 zitten, dat zit ik nu, 27,.. nog wat. Hopelijk tegen dat ik eventueel aan de beurt ben nog minder. Dus spannend. Ik vind het door ervaringsverhalen best eng, maar goed.. wie mooi wil zijn moet lijden pijn.

Vriendin

Vriendin

04-01-2018 om 15:15

Bewustzijn

Je ergens van bewust worden is het halve werk, dat blijkt maar weer. Vroeger had ik ook wel eens diëten waar je bij moest houden wat je allemaal at en dronk. Dan worden je ook heel wat dingen duidelijk.
Dapper dat je voor een borstverkleining wil gaan. Ik zou heel graag een buikwandcorrectie willen maar eigenlijk durf ik niet. Het is een grote operatie met toch wel wat risico op complicaties. Aan de andere kant, de rest van mijn leven met die buik
Foto komt eraan. Was het even vergeten

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2018 om 15:57

Vriendin

De aanvraag is naar het ziekenhuis!

Een oriënterend gesprek met een chirurg, in jouw geval, kan nooit kwaad (ja eigen risico-kwaad dat wel). Je zult een tijdje uit de running zijn na zo'n grote operatie, dus dan moet er ook iets geregeld worden voor wat jij niet kunt doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.