Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maarlen

Maarlen

09-04-2019 om 13:36

Voedingssupplementen bij krachttraining nodig? (Zoon 16 jaar)

Hoi, onze zoon is sinds een maand fanatiek aan het sporten (vooral krachttraining). Hij is 1,92 en weegt 79 kilo. Hij wil graag zijn vet (wat niet veel is) wegtrainen en gespierder/breder worden. Nu wil hij een voedingsschema op maat laten maken (online) door een bekende fitness-youtuber (kost 70 euro) en daar horen eventueel ook voedingssupplementen bij zoals creatine en proteine-shakes. Wij gunnen hem natuurlijk wel dat hij zijn sportieve doelen bereikt en vinden het ook fijn dat hij nu eindelijk ook een andere passie (naast gamen) heeft gevonden (hij sport ongeveer 5x per week) maar we zijn enerzijds wel een beetje huiverig dat hij hierin doorslaat en anderzijds vragen we ons de noodzaak van een aangepast voedingsschema en het gebruik van voedingssupplementen af. Heeft iemand ervaring/tips?

Flavia

Flavia

09-04-2019 om 15:28

dietiste

een bezoek aan de dietiste is stukken goedkoper en beter onderbouwd.
En mogelijk is er een vergoeding vanuit je aanvullende verzekering.

Do

Do

09-04-2019 om 15:37

Hier ook

Zoon van 15 , fanatiek sporter.
Heeft paar consulten bij diëtiste gehad. Eerste 5 x gratis geloof ik.
Sport nu bij goede sportschool en zij kijken mee. Hij eet meer eiwitten en neemt af en toe shakes om aan te vullen.
Ik merk wel dat hij blijft sporten maar dat dat shakegedoe ook weer vaak op de achtergrond verdwijnt.

Limi

Limi

09-04-2019 om 16:01

een fitness-youtuber?

Is er niet iemand verbonden aan zijn sportschool die dat ook kan doen? Dat lijkt me betrouwbaarder dan een of andere youtuber.

Waar ik krachttraining doe (als ondersteuning van een echte sport) kun je daar een afspraak voor maken volgens mij. Ik vind 16 trouwens wel jong om zonder begeleiding te gaan krachttrainen en supplementen nemen. Ik zie daar zoveel jonge mannen met mislukte lichamen rondlopen - allemaal breder willen worden, maar alleen van boven, zeg maar, en alles totaal uit verhouding: spillebeentjes en smalle schouders, maar wel veel nek en biceps. Nou ja, misschien vinden ze het zelf heel gelukt, maar het ziet er echt niet uit. Volgens mij kun je met 16 jaar nog heel wat schade aanrichten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-04-2019 om 17:13

Dikke kans dat hij erin gaat doorslaan, dat zie je wel vaker bij jongens van 16. Ik zou erop aandringen dat hij een verantwoord trainingsschema laat maken door iemand die ervoor geleerd heeft, of anders uit een boek van iemand die niet zomaar wat doet.

Guppie

Guppie

11-04-2019 om 21:14

Fit

Fit zijn, voldoende bewegen en sporten lijkt me belangrijker dan flink trainen. Overmatig sporten kan spanning op de psoas geven, waardoor klachten elders in het lichaam.
Maar moet ie zelf weten.
Beter lijkt het me dat ie iemand ziet die hem advies geeft, zodat diegene het ook in de gaten heeft als het niet goed gaat, zodat het makkelijker is om bij te sturen.
Shakes staan vaak bol van de kunstmatige toevoegingen; vooral kunstmatige zoetstoffen. Ik zou dan eerder denken aan een eiwitpoeder zonder toevoegingen, met eventueel wat extra aminozuren die hij nodig heeft.
Een goede basis is zorgen voor maaltijden met complexe koolhydraten, voldoende eiwit, vet en vezels. Bijvoorbeeld pasta van peulvruchten, in plaats van de witte variant.
https://www.maxtack.nl/de-psoas-een-essentiele-spier/

Daan

Daan

12-04-2019 om 15:25

Nee

Vet 'wegtrainen' en tegelijkertijd spiermassa opbouwen wordt een lastig verhaal. Alhoewel dit zeker in bepaalde mate mogelijk is bij beginners zoals je zoon.

Het is natuurlijk heel verleidelijk om te denken aan supplementen als je al die advertenties ziet. Maar kom op, hij is 16 en beginner met fitness! Door goed te trainen en goed te eten kan hij zoveel resultaten behalen zonder enige hulp van supplementen. Enige supplement wat eventueel aan te raden zou zijn is een eiwitshake. Maar ook hier geldt: dit heeft hij in principe niet nodig als hij voldoende eiwitten haalt uit voeding. Interessant artikel hierover: https://www.spierbouwers.nl/voeding/macros/hoeveel-eiwitshakes-per-dag/.

Overigens vind ik 5 keer per week ook behoorlijk veel voor een 16-jarige. Natuurlijk mag je gemotiveerd zijn, maar rustdagen zijn net zo belangrijk. En spieren worden ten slotte gecreëerd tijdens de rustmomenten.

Een app gebruiken

Er schijnen allerlei apps te zijn, die als je invult wat en hoeveel je eet, meet of je voldoende eiwit binnen krijgt. Moet je natuurlijk wel liggen om dat te gebruiken. Mijn zoon vind dat het handig, maar ik kan me ook voorstellen dat een jongen van 16 daar niet genoeg discipline voor heeft. Je kunt het ook eens voor een dag of week doen natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.