Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

dihanne

dihanne

21-01-2011 om 12:46

Voet dubbel geklapt, iemand tips?

Aaaaj, toch nog met de fiets onderuit gegaan. Hele gladde plekken hier vanmorgen.

Ik voelde mijn linkervoet echt dubbelklappen, niet de enkel, maar de voet zelf. Kan natuurlijk niet, maar zo voelde het wel.
Huisarts wilde toch een foto laten maken, dus net terug uit ziekenhuis. Niets gebroken, maar wel een zware kneuzing.

Het doet echt zeer, en lopen gaat eigenlijk niet. Het lukt sowieso niet, maar ik word ook misselijk van de pijn.

wat ik tot nu toe gehoord/gelezen heb: voet omhoog, drukverband, paracetamol slikken.

Iemand nog een gouden tip? Voor dit weekend ga ik de agenda maar leegmaken, iemand nog een idee hoe lang zoiets kan duren?

Dihanne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koelen?

Ik weet niet of of het nu nog zin heeft, maar als ik een blessure heb, koel ik altijd regelmatig, met een coldpack (van die gel die je in de vriezer legt - krijg je bij de drogist).
Beterschap,'t klinkt pijnlijk!

Fiorucci

Fiorucci

21-01-2011 om 16:43

Lekker koelen en omhoog met je voet. Een zware kneuzing ben je wel een paar dagen zoet mee.Sterkte!

Puck

Puck

21-01-2011 om 17:17

Paar dagen is erg optimistisch

Een zware kneuzing ben je echt wel langer zoet mee dan een paar dagen in het algemeen. En veel meer dan dat je al het mee gekregen kan je niet doen.
RICE: rest, ice, compress, elevation

Helaas

Hier nog een oma-verhaaltje. Ik ben afgelopen november wegens druk met andere dingen doorgelopen met zo'n poot... voor de kenners: alleen 2e spronggewricht (als dat zo heet) gedingest. 1e was ok. Dat betekent dat ik recht vooruit kon met mijn tenen op en neer, maar iedere draaiing deed heel veel pijn.

Wat heeft deze muts gedaan: doorgelopen... in december werd de pijn steeds erger.. fysio geweest. Die dacht dat de pijn ook door de rouw om mijn moeder kon komen, nou ja, wat ik maar zeggen wil, het gaat nu heel langzaam beter. Drie maanden bezig.

Dus ik sluit me aan bij Puck. Het kan ff duren. En ik heb veel spijt dat ik - ach, spijt is het niet, ik móest naar mijn moeder toe - niet meer gerust heb.

dihanne

dihanne

22-01-2011 om 10:16

Dank

bedankt maar weer!

ik zal de goede raad van rode beuk in mijn oren knopen, en goed rusten.

kan momenteel ook niet anders

mijn man heeft krukken bij de thuiszorgwinkel gehaald, dat is wel handig, moet nog wel oefenen.

hartelijke groet,
Dihanne

mar

mar

22-01-2011 om 11:37

Rust en oefenen

Even in een notendop:
de eerste drie dagen na het ontstaan van het letsel:
rust, hoog leggen, koelen (15 - 20 min per keer), eventueel een zwachtel.
lopen op geleide van de pijn
oefenen: binnen de pijngrens blijven! rondjes draaien enkel, op/neer, tenen bewegen. dit bevordert de circulatie en dus het herstel. Niet op de voet staan, maar in de lucht bewegen.
Na drie dagen moet er verbetering zichtbaar zijn.

Voor dag 4 - 10 kun je dit globaal aanhouden:
De zwelling moet verminderd zijn. Je moet je voet zonder problemen in 90 graden kunnnen krijgen. (onbelast, maar de houding is zeg maar hoe je er normaal op staat)
Je zou nu op de voet moeten kunnen staan, maar nog niet normaal kunnen afwikkelen (en dus lopen).
Je kunt nu het oefenen gaan uitbreiden. Ook het lopen kun je gaan opbouwen, met nadruk op het goed afwikkelen van de voet. Fietsen is overigens ook een hele goede oefening, maar daarvoor zou je op een hometrainer moeten ivm de veiligheid.

uiteindelijk bouw je de belasting steeds meer op. en probeer je stabiliteit op te bouwen.

Ik denk dat je er wel 4 - 6 weken voor uit mag trekken voordat je weer volledig op de been bent. Ik zou het een paar dagen aanzien, maar bij twijfel toch richting fysio gaan. Die kan het herstelproces goed begeleiden.
succes!

dihanne

dihanne

22-01-2011 om 18:21

Bedankt mar

bedankt voor je uitgebreide reactie, Mar.

hopelijk heb je al deze kennis als beroepskracht opgedaan, niet via ervaring.

het gaat vandaag al beter dan gisteren, gisteren was ik steeds misselijk, en had ik het zo koud.

als ik nu stil zit, voet omhoog, voel ik bijna geen pijn.
bewegen is zeer pijnlijk, lopen onmogelijk.

Nou, inderdaad maar reel blijven, dit gaat weken duren.

dank,
Dihanne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.