Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

angel

angel

20-08-2010 om 21:36

Voetwrat, hoe ermee omgaan?

Dochter (5 jaar) heeft een nare voetwrat. Die zit vrij diep en ze heeft er last van. We zijn al bij de dokter geweest en hebben een sterk aanstip spul omdat formule w niet werkt. Branden doen ze niet omdat ze nog klein is.
Anyway eigenlijk is mijn vraag hoe ga ik hier nou handig mee om? die dingen zijn besmettelijk dus het is best vervelend als ze ergens speelt en op blote voeten loopt. Ik doe er in de ochtend een pleister op maar dat houdt niet de hele dag. Ze denkt er zelf ook niet echt aan en het is echt een slipper/blote voeten kind. Ze moet nu van mij elke dag schoenen aan maar ja die doet ze weleens uit (sokken idem).
Is het nou echt ZO ENORM besmettelijk of moet ik mensen inlichten en moeders vragen dan maar pleisters te plakken als ze komt spelen. Hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alleen vocht dacht ik

Ik dacht ooit geleerd te hebben dat als hij kapot/open is en er vocht uitkomt. En weg snijden onder verdoving? Al snap ik niet dat ze haar niet doorstuurt. Mijn nichtje moest naar de dermatoloog. Kreeg een tabletje waardoor ze een beetje suf werd en alles vergat en toen hebben ze gebrand. Was alsnog niet voldoende dus alles herhaald en weg gesneden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zwemmen

Mijn dochter had ook een hele grote op d'r voet. Over besmettelijkheid is nooit iets gezegd. Drie keer laten aanstippen bij het gezondheidscentrum maar hielp haast niks. Toen met mooi weer veel gezwommen in het grote bad in de tuin en daarna was ie heel snel weg. We waren erg verbaasd.....

Dus misschien paar keer lang voetenbadje om de huid lekker week te maken?

angel

angel

21-08-2010 om 10:00

Besmettelijk

tja ik weet ook niet wanneer een wrat besmettelijk is. Maar goed men zegt het wel ook met zwembaden enzo. Ik heb ook gegoogled en de adviezen zijn echt veranderd met vroeger. Ze grijpen niet snel meer in omdat snijden enstige complicaties mee kan brengen en omdat wratten ALTIJD vanzelf weggaan al kan het 3 jaar duren. Maar goed het doet wel zeer dus we proberen eerst de aanstip wegen en kijken dan verder. Maar ik hoef niet af te plakken denken jullie?

angel

angel

21-08-2010 om 10:42

Stom

dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik doe nu een gewone elastische pleister of een gaasje met leuko. Maar dat laat snel los.... ik ga het proberen

koentje

koentje

21-08-2010 om 17:55

Bovendien

verstikt het de wrat: onze dermatoloog heeft het zelfs aangeraden als behandeling: de wrat constant afplakken met gava-tape (klus tape).
Bij mijn zoon was het ook zo dat we er een hele tijd van alles aan geprobeerd hebben en ineens trokken ze allemaal weg, vanzelf. Hij had een enorme joekel op zijn knie; als een dubbeltje zo groot en dik, die zag je bijna verschrompelen...

koentje

koentje

21-08-2010 om 18:10

En nog wat...

5 jaar te jong voor bevriezen?? Afhankelijk van het karakter van je dochter kan dat vl. mij best.

angel

angel

21-08-2010 om 18:44

Bevriezen

nee ze is PANISCH voor de dokter. Dat ze die wrat alleena l moest laten zien was al drama. Dat is al een traject geweest. Dus bevriezen bij de dokter gaat een trauma opleveren denk ik nu. Zelf bevriezen met dat spul gaat niet werken want hij zit onderhuids.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

21-08-2010 om 19:12

Duct tape!

Ik hoorde ook dat klustape zou werken (toen de wrat op de voet van zoon na 4x bevriezen eindelijk weg was). De wrat wordt afgeplakt, dus je bent meteen van het probleem met besmettelijkheid af. Lijkt mij een goede om te proberen, kan je ons hier laten weten of het werkt

Ik heb even gegoogled voor je:

DE BEHANDELING
De voetwrat wordt afgeplakt met duct tape. Dit is een kleefpleister of klussentape die verkrijgbaar is bij de bouwmarkt. De duct tape is in Nederland niet onder de naam "Duct tape" leverbaar. Wel kunt u onder andere, de duct tape "Powertape" van het merk Pattex kopen.
De tape dient u net iets groter dan de wrat op maat te knippen, en vervolgens 6 dagen te laten zitten. Dan de pleister verwijderen, de wrat weken in water, en de hoornlaag zoveel mogelijk van de wrat afschuren met een schuursponsje of puimsteen. De aansluitende nacht niet afdekken, de volgende ochtend opnieuw duct tape aanbrengen voor 6 dagen.

WERKING
De precieze werking is nog onbekend. Waarschijnlijk veroorzaakt de lijm van de pleister een irritatiereactie waardoor het afweersysteem de wratvirus sneller kan herkennen en onschadelijk kan maken. Hiermee zal ook de huid herstellen.

Wat zijn de resultaten van de behandeling
De kans op succes ligt rond de 60-70%. De wrat zal pas na 4-6 weken behandeling verdwijnen. Littekens treden niet op.

Wat zijn de bijwerkingen of nadelen van deze behandeling
Deze behandeling is onschuldig en pijnloos. Bijwerkingen zijn niet te verwachten.

Welke voorzorgsmaatregelen moet u nemen
Bij tekenen van een overgevoeligheidsreactie voor de pleister (roodheid, jeuk en zwelling) dient u met deze behandeling te stoppen.

rozenstruikje

rozenstruikje

21-08-2010 om 20:41

Besmettelijkheid

Ik vraag me af hoe dat zit met besmettelijkheid: Ik heb zelf al zeker 2 jaar een voetwrat en mijn kinderen hebben geen wratten.
Ik heb ook dat sterke aanstipspul van de huisarts gekregen. Dat moest ik dan 4 weken gebruiken en dan zou de wrat vervolgens bevroren worden en dus weg zijn. Dat werkte tweemaal niet. Toen zei de huisarts ook zoiets als dat ze altijd vanzelf weggaan dus dat ben ik nu al maanden aan het proberen
Trouwens mijn vorige huisarts wilde wel wratten wegbranden en dat bleek giga effectief. Het doet inderdaad even pijn maar daarna niet meer hoor. Ik ben toen 4 weken lang 1x per week geweest. Maar toen was die wrat wel weg. Toen ik kind was, had ik vaak een wratje en die werden dan bevroren. Maar na het bevriezen doet dat plekje ook nog een poos pijn, met pech krijg je een grote blaar dat je een paar dagen moeilijk kunt lopen. Nee doe mij maar branden maar dat doet mijn huidige huisarts weer niet.
Ik hoop dat de wrat van je dochter snel weg is met dat spul,

Rozenstruikje

Zoon van 5

Mijn zoon van toen 5 had er ook een.Een grote wrat midden op de voetzool.
Die is bevroren, met goed resultaat. 1x was afdoende. Hij is er na verloop van tijd afgevallen.

Geheel pijnloos was het niet maar ik had hem vantevoren gezegd dat het vervelend en een beetje pijnlijk kon zijn maar dat hij daar vast wel tegen kon. Is prima verlopen. Zoon vroeg na een paar tellen even een pauze en toen heeft de assistente het wattenstokje er daarna nog een poosje opgehouden.

Damajo

Vic

Vic

21-08-2010 om 22:42

Gaat vanzelf weg

Mijn dochter had wat wratten die zeer hardnekkig waren. Ik heb er zelf diverse middeltjes op gesmeerd en ze zijn drie keer bij de huisarts aangestipt met stikstof. De meest drastische oplossing is om ze te laten wegsnijden, maar dat gebeurt alleen als een kind er heel erg last van heeft (met lopen). Uiteindelijk gaan wratten altijd vanzelf weg, maar dat heeft bij dochter wel vier jaar geduurd.

ilsepilse

ilsepilse

22-08-2010 om 16:12

Vetplantje op daken ...

ik had net een heel verhaal getypt,valt mijn dsl verbinding uit

Maar het volgende, mijn broer had 20jr geleden heel veel last van wratten op zijn voetzool echt die zaten helemaal vol, de dokter wou ze op een bepaald moment uitsnijden maar dat zou heel pijnlijk zijn...
tot de plaatselijke kruidenman van het dorp zei tegen mijn moeder dat ze eens moest proberen met de blaadjes van die vetplantjes die op de daken vd (oude) huizen groeien, ik weet niet hoe ze heten maar je haalt het velletje van het blaadje eraf en legt het op de wrat, s'ochends en s'avonds herhalen en na een paar weekjes waren de wratten weg...
succes...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-08-2010 om 22:19

Eendenplakband

Oftewel duct tape. Ik hed begrepen dat de truuk is dat er geen zuurstof meer bij komt.
Hier meerdere malen met dezelfde wrat bij ha geweest en had ook crème om de huid dunner te maken. Heeft niets geholpen, vervolgens nog zelf ik meen dagelijks, met Wartner. Hielp helemaal niets. Rosadochter was erg dapper maar desondanks besloot ik een wat kindvriendelijker manier. Vrij snel was ze eraf en stukken korter dan de paar jaar die er voor staat.

Maxime.M

Maxime.M

23-08-2010 om 10:45

Rosa

Hoi Rosa,

Hoe deed je dat dan precies met duct tape? Hoe lang laten zitten, moet je het nog vervangen tussendoor ofzo? (dochter van 15 heeft een wrat op de bal van haar voet)

Maxime

Afplakken

Niet zo lang geleden heb ik hier ook een vraag geplaatst over hoe de voetwratten van mijn zoon te behandelen met de salicylzuurzalf die ik van de huisarts had gekregen en hoe ze af te plakken. Ik kreeg toen goede adviezen over gaatjes in pleisters knippen e.d. Dat heb ik trouw gedaan. Helaas verloor mijn zoon de pleister vaak al snel waardoor hij toch het grootste deel van de dag zonder pleister op zijn wratten liep. Die ducttape is dus zeker een goede tip die ik onthoud voor de volgende keer.

Ik heb de wratten dus ingesmeerd met de zalf en om de paar dagen de losgeweekte huid met een vlijmscherp pedicuremesje weggesneden. De wratten werden daardoor wel kleiner.In de zomervakantie was ik niet zo consequent met smeren en gingen er dagen voorbij dat ik er niets aan deed. Toen meldde zoon ineens dat een van de twee wratten verdwenen was. Hij had losse stukjes huid weggepeuterd en inderdaad, geen wrat meer te bekennen. Ook de tweede wrat was een paar dagen later verdwenen.
Overigens zei de huisarts dat wratten voornamelijk bij kinderen voorkomen omdat die nog niet genoeg weerstand tegen het virus hebben. En wratten gaan vanzelf weg, maar het kan wel lang duren. Gelukkig heeft het bij zoon maar een paar maanden geduurd.

Homeopatisch

Mijn zoontje had ook een grote voetwrat. Huisarts heeft hem met stikstof behandeld maar dat deed heel veel pijn en de wrat ging niet weg.
Toen kreeg ik van iemand de tip om Thuja te gaan gebruiken. Het is een homeopatisch middeltje tegen wratten. Je moet het 2x per dag toepassen. Eerst de huid eromheen even met vaseline insmeren, dan een wattenstokje drenken in de Thuja en dat erop aanbrengen. Pleistertje erover en klaar.
Na twee weken werd de wrat donker van kleur, nog 2 weken later was hij veel platter geworden, toen begon hij aan de zijkanten los te laten en na een week of zes viel hij er spontaan uit. Pijnloos, littekenloos en nooit meer teruggekomen. Geweldig!

Vic

Vic

23-08-2010 om 13:36

Thuja

Ja, dat werkte hier ook op sommige wratten. De aanstipvloeistof in combinatie met korreltjes.

Bastet

Bastet

23-08-2010 om 13:37

Thuja

Wel voorzichtig uitproberen,niet iedereen kan tegen thuja.Mijn kinderen krijgen er enorme uitslag van.
bastet

Hanne.

Hanne.

23-08-2010 om 14:05

Stickstof en panisch kind

Misschien dat je toch nog even terug kan gaan naar de huisarts.

Mijn zoon van 5 is ook panisch voor artsen, maar de huisarts(assistente) heeft vorige week een giga wrat op z'n voet aan kunnen stippen. Kostte haar bijna een blauw oog, maar het heeft super gewerkt. De wrat lijkt nu al verdwenen te zijn.

Bij een kind dat zo panisch is zou ik juist direct voor de rigoreuze oplossing gaan en niet gaan klooien met zalfjes en huismiddeltjes (daar is die van mij in iedergeval ook panisch voor dus dan zou het 2x per dag paniek worden)

Vera*

Vera*

23-08-2010 om 14:18

Ook

Dochter had een wrat bij haar nagelriem op haar vinger. Het is een zeeer ernstige nagelbijter dus vonden we toch dat die weg moest. Van de dokter kreeg ik Emlazalf, dat is van die verdovende zalf voor je huid. Het aanstippen ging (daardoor?) prima zonder dat ze hysterisch werd.

Hanne.

Hanne.

23-08-2010 om 16:44

Dan heb je het niet over een panisch kind

Met alle respect, maar als je dochter door de zalf niet hysterisch werd heb je het niet over een panisch kind.

Een panisch kind betekent (bij mij) dat ik 'm letterlijk in de houtgreep de spreekkamer in moet dragen, zelfs als de dokter alleen maar naar de wrat gaat kijken.

Zalf smeren helpt daar geen zier tegen. Het panisch zijn heeft nl niets te maken met evt pijn maar puur met angst voor... Tja als ik dat toch eens wist!

angel

angel

23-08-2010 om 21:43

Hanne

heb je het nou tegen mij over panisch kind? ik snap je laatste posting niet zo goed?
Dochter is panisch omdat ze de controle uit handen moet geven. Vele vormen van panisch heid. Ze is niet bang voor de zalf of de aanstip dat kan ze nl ZELF doen. Daarom in overleg met kinder therapeut ook deze aanpak gekozen. Zelf controle, zelf aanstippen, zelf pulken. Niet in houtgreep, onder dwang allemaal dingen met je laten gebeuren die je niet wil. Kijk als het moet dan moet het. Daar zijn dokters voor. Maar vooralsnog is er geen aanleiding zeer rigoreus te gaan worden dus klooien we verder met aanstip. Mijn vraag was alleen: worden andere moeders van vriendinnen nu boos op mij als ik haar op blote voeten bij hun kind laat spelen.....
Ik krijg allemaal lieve tips over wratten bestrijding maar goed daar komen we wel uit. Wrat is hier nu ook zwart. Het lijkt alsof ie er van binnenuit uit gewerkt wordt. Hij zat diep. Was gelijk aan het voet oppervlak. Nu is het echt een bobbeltje geworden.

Hanne.

Hanne.

23-08-2010 om 22:55

Nee

Nee ik had het tegen Vera die het had over een zalfje waardoor het aanstippen makkelijker werkt. Bij een kind wat echt panisch is voor een dokter helpt dat dus niet.

Maar goed, ik heb je begin post niet goed begrepen, je wilde alleen weten of wratten erg besmettelijk zijn.

Ik denk het niet, wij lopen hier allemaal op blote voeten en na maanden heeft alleen oudste nogsteeds 1 wrat en verder nog niemand. Ouders inlichten en/of aftapen lijkt me dus lichtelijk overdreven.

angel

angel

24-08-2010 om 08:40

Hanne

oh oke ik snap het. Ja inderdaad door de dokter die stikstof laten aanstippen gaat met een panisch kind echt niet. Iemand zei mij ooit: gewoon in houtgreep bij tandarts.
Ja uh....? en dan? alsof ze dan haar mond open doet.

Vera*

Vera*

24-08-2010 om 11:31

Hanne

Mijn kind is echt panisch hoor maar weet rationeel heel goed dat er aan déze wrat iets moest gebeuren en het aanstippen was geen eitje maar kon door de zalf wel beter gebeuren. Naderhand was het haar meegevallen.

Hanne.

Hanne.

24-08-2010 om 14:13

Verschillende vormen van panisch

Dan hebben we het denk ik toch over verschillende vormen van panisch. Het panische gaat hier nl echt niet over als het kind weet dat iets echt moet.

Zalf smeren? Dacht het niet. Het heeft 4 jaar gekost voordat ik de eczeem zalf een beetje op een normale manier kan smeren.

Spontaan zeggen dat je pijn hebt? Dacht het niet. Hij loopt liever door dan dat hij het risico loopt dat er eventueel een dokter aan te pas komt.

Zelfs bij een diepe gapende wond (8 hechtingen) roept hij dat ie niet naar de dokter hoeft. En dan gaat ie dus echt niet naar binnen. Dan moet ik'm echt naar binnen tillen. En vervolgens met 4 man in bedwang houden om uberhaupt te kunnen hechten.

Dat bedoel ik met 'panisch'.

(en waar het vandaan komt? Geen idee, ik loop fluitend de wachtkamer in, zo ook partner en de andere kinderen, hij heeft nooit iets engs of vervelends meegemaakt)

angel

angel

24-08-2010 om 15:09

Hanne hier ook

dochter loopt ook liever door dan het risico dat ze naar de dokter moet.
Ze had laastst ook een snee in haar hoofd (net op de haargrens), het bloedde als een rund, ze liet een heel spoor achter in de tuin. Ze rende naar binnen en riep: niet dokter, niet dokter, doekje! (4 jaar)
Gelukkig viel het mee..... maar kan je nagaan.
Ook bij andere pijntjes zegt ze glashard: nee hoor is al over....(bijv als ze oorpijn heeft)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.