Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tulpje

tulpje

28-04-2013 om 10:58

Volwassen kind komt weer thuis, is heel dik geworden

Mijn zoon (18) heeft vanwege zijn opleiding een paar maanden bij zijn vader gewoond. Hij heeft een aan autisme verwante stoornis en moet actief begeleid worden. Ik heb gedacht dat hij dat inmiddels zelf wel op kon pakken, maar heb hem hier duidelijk in onderschat (anders had ik hem nooit naar zijn vader laten gaan). Dat begeleiden geldt bijvoorbeeld voor zijn opleiding, maar ook voor eten en bewegen. De wil is er wel, maar er moet echt actief iemand zeggen: en nu ga je studeren, en ik wil niet dat jij alweer snoep koopt van je zakgeld. En elke keer weer die frituurpan uit de kast trekken helpt ook niet echt.
Toen het tot me door drong dat het uit de hand liep heb ik heel hard gewerkt om hem weer bij mij thuis te krijgen en dat is inmiddels gelukt. Maar ik ben enorm geschrokken toen ik écht ontdekte hoe die jongen verwaarloosd werd tijdens zijn verblijf bij zijn vader: geen kleding meer zonder vlekken of gaten, alles stonk naar frituurvet en sigarettenrook (vader rookt stevig), achterstand in zijn opleiding, depressieve en faalangstige gevoelens en vooral: heel erg dik. En dan bedoel ik niet "een pondje meer", maar echt ernstig overgewicht als gevolg van verkeerd eten en niet bewegen. Zeg maar gerust: obese, met een BMI boven de 30.
Vader greep gewoon niet in omdat zoon van zijn zakgeld allerlei suikerrijke energydrinks kocht, en trok zelf vrijwel dagelijks de frituurpan uit de kast. Mijn zoon is gewoon ernstig verwaarloosd en nee, hij was ondanks zijn leeftijd niet in staat daar zelf iets tegen te doen, mede dankzij zijn autisme en het gebrek aan actieve begeleiding m.b.t. gezond leven en aandacht aan je opleiding besteden.
Inmiddels heb ik met mijn zoon hierover gesproken en is het roer stevig omgegaan sinds hij weer hier is. Hij weet waar het mis is gegaan en heeft daar vanuit zijn onmacht heel veel verdriet over, maar accepteert daardoor gelukkig ook mijn bemoeienis. Zijn depressieve gevoelens zijn een stuk beter, hij zegt dat dat ook kwam omdat hij nooit iets deed en zijn vader alles wel best vond, waardoor hij steeds dieper zakte en niet in staat was zichzelf bij de kladden te pakken.
En nu zit ik dus met een volwassen zoon met verschillende problemen, waaronder fors overgewicht. We eten hier gewoon gezond en hij is weer begonnen met wandelen en fietsen. Maar wat kan ik nog meer doen?
Er is nog een ander probleem. Geld voor een diëtist of een obesitaskliniek heb ik niet, we hebben allebei een basis ziektekostenverzekering, mijn zoon werkt nog niet vanwege zijn opleiding (een bijbaantje is mislukt wegens overprikkeling) en kan een diëtist of fitness. Ik heb zelf een benedenmodaal inkomen, gelukkig zonder schulden en ik leef altijd zuinig, maar heb afgelopen maand wel een nieuwe garderobe voor hem moeten kopen. We komen ook net niet in aanmerking voor gemeentekortingen. Van vader hoeven we niets te verwachten. Maar extra begeleiding in de vorm van dietisten of de obesitaskliniek waar ook aan beweging en psychische begeleiding wordt gedaan (wat handig kan zijn wegens zijn autisme) kunnen we echt niet betalen.
Zoon heeft zelf al bedacht: er is geen geld, dus ik kan niet bewegen. Dat zei hij bij zijn vader ook, en die vond het allemaal prima. Ik heb nu gezegd dat wij liever in mogelijkheden dan in moeilijkheden denken en dat wandelen en fietsen gratis is. Dat begreep hij en sindsdien wandelt hij elke dag een uur, wat ik al heel mooi vind na maandenlang nietsdoen. Hij wil graag hardlopen, maar door zijn overgewicht heeft hij al fysieke klachten (rug, knieën) waardoor dat momenteel te riskant is en hij heeft vorige maand ook een enkelband gescheurd na een ongelukkige val. Wandelen gaat gelukkig alweer aardig.
Hier wordt verder gezond gegeten, op een normale manier.
Ik moet zelf ook op de lijn letten, dus zaken als snoep en koek en fris haal ik eigenlijk nooit in huis, wel fruit, groente, niet-bewerkt vlees (dus geen hamburgers, gekruid vlees en zo). Af en toe eens "zondigen", met een glaasje wijn op een verjaardag of een knabbeltje zoals elitehaver in het weekend moet kunnen, maar het moet geen gewoonte worden. Ik heb ook geen frituurpan in huis.
Ik vind dat een gezonde basis voor een gezond leven, maar hoe zit dat met iemand met zo'n fors overgewicht?
Ik wil hem geen crashdiëten laten doen of poeders en shakes omdat diëten levenslang is en ik te vaak heb gezien hoe fanatiek shakende mensen 5 kilo afvielen en er weer 10 aankwamen.
Wie heeft er tips voor ons?
Het is een heel verhaal geworden, maar ik ben zo ontzettend verdrietig en geschokt omdat mijn zoon de afgelopen tijd zo ontzettend dik is geworden en omdat ik het niet direct door had. Hij liep in grote camouflerende truien en sweaters - tot ik hem vorige maand in een tshirtje zag en me rot schrok! Maar aan verwijten en schuldgevoelens hebben we nu niks, er moet actie ondernomen worden!
Ik wil echt alles uit de kast trekken om ondanks de financiële beperkingen hem zo goed en gezond mogelijk weer op een gezond gewicht te krijgen, maar ik wil dit wel gezond en verstandig doen en ook niet de hele dag lopen zeuren over verkeerd eten dat hij zo graag wil hebben, zoals energy drinks, snoep, snacks en zo. En ik moet ook oppassen dat ik hem niet "dwing" dingen stiekem te doen. Ik vermoed namelijk dat er ook emotie-eten bij zit, en zoon heeft dat ook verteld, dat hij is gaan emotie-eten omdat hij zich bij zijn vader zo ellendig voelde en maar niet de knop kon vinden om actiever te worden.
Het lijkt ook wel of alles dat ik hem vroeger heb geleerd over gezond leven en eten tijdens de maanden bij zijn vader verdwenen is! Maar als ik hem steeds moet corrigeren omdat hij weer wat wil kopen of in zijn mond wil steken, werkt het op den duur ook averechts. Ik moet hier echt een goede balans in vinden en alle tips zijn welkom.
Ik zoek ook tips speciaal voor mensen met een autistische stoornis, hoe ze zich kunnen motiveren en wat mijn rol hierin kan zijn?
Ik sta voor alles open, maar geen wondermiddeltjes of crashdiëten, en aan verwijten hebben we ook niets, dus daar zal ik niet op in gaan.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

28-04-2013 om 11:08

Niet gaan hardlopen

Niet zomaar gaan hardlopen, het maakt voor de kcal weinig uit of je 5 km hardloopt of 5 km wandelt.

Kijk ook eens naar zwemmen, dat kost natuurlijk meer maar je houdt het wellicht langer vol en je gebruikt nog meer spieren.

roosje

roosje

28-04-2013 om 11:26

Ander idee

Waarom niet eens kijken naar oplossingen voor begeleid wonen? Er waren redenen dat jij het niet meer trok (daarom ging kind bij pa wonen), en bij Pa lukt het dus ook niet al te best.
Kijk, die slanke lijn komt wel goed. Bij jou eet hij gezond, dus daar zit alvast veel winst. En je kan niet teveel eten betalen, dus daarmee heb je al een dieet te pakken. Plus wellicht samen wat wandelen/ fietsen, dat kost je niets. Dat alleen al maakt veel verschil.
Maar ik zou beslist eens gaan zoeken naar mogelijkheden voor echt uit huis gaan. Er bestaat zoveel, maar het duurt meestal heel lang voor er iets lukt, ergens plaats is. Voor een 18-jarige ook een heel normale stap in het leven.

tulpje

tulpje

28-04-2013 om 11:30

Helaas valt het zwembad ook buiten ons budget met een tarief 5 euro voor 2 uurtjes zwemmen en een abonnement waarmee je maar weinig goedkoper uit bent. De hele gemeente klaagt er over, want ze zijn in de vakanties ook nog eens gesloten! Maar we wonen gelukkig in een strand- en waterrijk gebied en als het weer een beetje mee wil werken, kan dat binnenkort weer! Mocht iemand nog een adresje weten waar je heel goedkoop (Zeeman-prijsjes) 3XL-zwembroeken kan kopen, hoor ik het graag, want een zwembroek heeft hij nog niet en het is wel heel gezond.
Ik heb vaker gehoord dat rennen en wandelen in feite net zo gezond zijn, inclusief de eindeloze discussies die hier vervolgens op kwamen. Ik ben zelf ook voorzichtig met rennen al lijkt het me heerlijk (endorfines en zo) maar ik ken zelf veel mensen die hardlopen en regelmatig blessures hebben aan knieën en achillespezen, dat is voor mij al een reden om het rustiger aan te doen
Het gaat ook om het motiveren en stimuleren, met een autisme-brilletje op en een autisme-radartje aan, zonder er meteen te fanatiek bovenop te zitten. En misschien eettips want ik weet hoe ik een gezond lijf gezond kan houden, maar hoe krijg ik een te obese lijf weer gezond? Mijn zoon moet hoe dan ook bewegen en ik ben al blij dat hij weer beweegt en niet meer dag (en nacht!) aan zijn laptop gekleefd zit. En dan is wandelen al een hele stap (no pun intended) vooruit en binnenkort zwemmen, ik heb daar zelf nog niet aan gedacht, maar het goede seizoen komt er weer aan!

tulpje

tulpje

28-04-2013 om 11:40

Roosje

De reden waarom het kind bij zijn vader ging wonen was niet omdat ik het niet trok, hoe kom je daar bij, waar heb ik dat geschreven? Het was een praktische reden omdat zijn opleiding daar in de buurt is!

Ik ben inderdaad bezig met begeleid wonen en de indicaties daarvoor, maar de eisen worden fors strenger en de kans is groot dat hij daarvoor niet meer in aanmerking zal komen. Terwijl zelfstandig leven zonder begeleiding een stap te ver is, omdat hij dan waarschijnlijk weer in kakt. Maar er wordt aan gewerkt!

Verder maak je een denkfout door te zeggen dat ik door weinig geld niet teveel eten kan kopen, wat op zich al een dieet is. Het gaat in zijn geval niet alleen om teveel, maar vooral ook om verkeerd eten. Die frituurpan die daar elke dag op het aanrecht kwam, een koelkast vol gesuikerd drinken, en tussendoor snoep, koek en energy drinks. Een doos hamburgers of frikandellen is goedkoper dan gewoon vlees, als je naar de kiloprijs kijkt, maar er zijn duizend en één gezonde goedkope alternatieven. Over het algemeen is het niet altijd minder eten, maar vooral anders eten.

Ik geef wel direct toe dat ik heel veel bespaar omdat ik zelden knabbeltjes en koekjes in huis haal Dat scheelt echt veel! En er is dan weer ruimte voor een pakje Celestial Seasons-thee in plaats van goedkope zakjes wat uiteindelijk ook weer goedkoper is dan een pak yoghurtdrink of een fles cola.

Biene M.

Biene M.

28-04-2013 om 12:00

Dokter

Als je zoon in een paar maanden tijd van een normaal gewicht naar een BMI>30 is gegaan, lijkt het me tijd voor een bezoek aan de huisarts. Dat is een extreem snelle gewichtstoename.

Verder hebben bij mijn weten de meeste gemeenten subsidies waardoor minima heel goedkoop of gratis kunnen sporten, kijk daar eens naar.

Wat eten betreft: maak een lijst van wat wel mag; voor het ontbijt twee boterhammen met jam/kipfilet/20+ kaas en een beschuitje of een plak ontbijtkoek, met een mok thee zonder suiker. Etc. inclusief tussendoortjes en 1 snoepmoment per dag (1 koekje, vijf nootjes, zoiets). Ga ervoor zitten om samen wat alternatieven te bedenken en bedenk dat er wat calorieën af moeten naarmate hij meer afvalt. Hier kun je lezen wat je nodig hebt bij een bepaald gewicht; ga er 500 kcal per dag onder zitten en dan verlies je rustig aan gewicht: http://www.over-gewicht.com/energie-dagelijkse-behoefte/

Rafelkap

Rafelkap

28-04-2013 om 12:41

Vegetarisch

Misschien een raar idee; maar kan je hem stimuleren in vegetarisch eten? (het beste met hem samen) dan komt er nooit meer een dozen hamburgers of frikandellen de deur in, dat scheelt ook weer een heleboel gefrituur. Toen ik stopte met vegetarisch eten kwam ik 5 kilo aan, dus volgens mij scheelt dit ook erg in gewicht.
Verder is het zaak geduld te hebben, het teveel zal tijd worden om eraf te krijgen. Ik vind dat je het heel goed doet en ik vind zijn doorzettingsvermogen (1 uur wandelen per dag) ook bewonderingswaardig!

P

P

28-04-2013 om 12:54

Tulpje

Kijk even op marktplaats voor die zwembroek.

tulpje

tulpje

28-04-2013 om 13:08

Biene m

Biene, helaas, vallen we net buiten die regeling.
Wat de dokter betreft: hier denk ik ook wel aan, maar ik kan ook loepzuiver aangeven wat er mis is gegaan: een extreem zittend leven, en een volkomen verkeerd eetpatroon.

Dat van die lijst vind ik een geweldig goed idee, dank je! Misschien moet ik zelfs wel weekmenu's gaan maken. Ik heb dat eigenijk nog nooit gedaan, totaal geen behoefte aan gehad, maar nu zou het wel eens heel nuttig kunnen zijn, zeker vanwege zijn autisme. We zijn ook weer een dagroutine aan het plannen en daar zou dit mooi bij kunnen. Bedankt voor de tip!

tulpje

tulpje

28-04-2013 om 13:15

Rafelkap

Hamburgers en frikandellen koop ik eigenlijk nooit, we eten wel vlees, liefst zo onbewerkt mogelijk. Ik ben zelf wel meer vegetarisch gaan eten, ook uit idealisme, maar een stukje vlees nu en dan vind ik lekker en hoeft niet ongezond te zijn. Mijn zoon staat er wel open voor, maar wil ook af en toe vlees. Maar hij moet echt opletten dat hij ook echt gezond kiest.

Ik ben heel blij dat hij zijn kop niet in het zand steekt en er daadwerkelijk mee aan de slag gaat! Wel met iemand die achter zijn kladden zit, maar hij pikt het uitstekend op! Hij is echt super gemotiveerd en ik ben supertrots op hem!
Wat het geduld betreft: ja, je hebt gelijk. Maar pfff, het gaat echt om heel veel overgewicht. Het heeft tijd nodig, geduld, en een chronisch doorzettingsvermogen. En liefst zo min mogelijk contact met zijn vader, die mijn zorgen maar onzin vindt, maar ja, het is wel zijn vader. Oh bah, ik merk echt dat ik me daar ook vreselijk druk om maak, die man leeft echt onder een betonnen stolp!

tulpje

tulpje

28-04-2013 om 13:18

Goed idee, dank je! Ik kom graag bij de kringloper, maar dit is ook een optie.

Ely

Ely

28-04-2013 om 13:29

Team

Zo te lezen zijn jullie een goed team, jij en je zoon. Vind ik knap, hoop dat mij dat ook lukt op die leeftijd van de kinderen.
Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van autisme dus misschien sla ik de plank helemaal mis maar zou het misschien iets zijn om honden uit te buurt uit te laten? Eventueel tegen betaling? Dan heeft hij een doel voor zijn wandelingen en gaat t bewegen wat meer spelenderwijs.
En ik denk dat het prima is als afvallen rustig aan maar gestaag gaat zodat het echt een nieuwe leefgewoonte wordt ipv een dieet.
Misschien nog ander functionele beweging verzinnen? En heel veel successen vieren en complimenten geven maar dat doe je vast al.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tinus_p

Tinus_p

28-04-2013 om 13:57

Wat dingen (voorzover niet al gezegd)

tulpje:
"Zoon heeft zelf al bedacht: er is geen geld, dus ik kan niet bewegen."
Ik zou inderdaad hier beginnen. De gedachte van je zoon is natuurlijk een drogreden, hoewel het begrijpelijke, met de nadruk die er vaak op sporten en sportscholen wordt gelegd. Terwijl de goedkoopste vorm van bewegen voor de hand ligt: ALLES lopend of op de fiets doen.

tulpje:
"Ik wil echt alles uit de kast trekken om ondanks de financiële beperkingen hem zo goed en gezond mogelijk weer op een gezond gewicht te krijgen, maar ik wil dit wel gezond en verstandig doen en ook niet de hele dag lopen zeuren over verkeerd eten dat hij zo graag wil hebben, zoals energy drinks, snoep, snacks en zo."
Probeer terug te gaan naar een drie-normale-maaltijden per dag situatie, en laat hem bij die 3 maaltijden dan ook gewoon goed eten. En haal zelf iig geen enkele vorm van snoep/snacks/energiedrankjes in huis. Je legt zelf (terecht waarschijnlijk) de schuld bij grote hoeveelheden suikerhoudende frisdrank etc -kappen daarmee.

Deze link is mss ook aardig
http://www.nu.nl/gezondheid/3382291/eiwitrijk-ontbijt-voorkomt-trek-in-avond.html
linkt naar:
http://ajcn.nutrition.org/content/97/4/677.abstract?sid=130c947f-f230-4a13-b2ef-dfcb3055e0a3
Blijkbaar is het niet alleen belangrijk om te ontbijten, maar vooral om te ontbijten op zn 'Brits': vlees, ei, dat soort dingen.

Tinus_p

Tinus_p

28-04-2013 om 14:02

Nogmaals: vegetarisch

Zie de links uit mijn vorige postje. De vraag is of je van vegetarisch eten eigenlijk wel afvalt; eiwit verzadigt, blijkbaar.

roosje

roosje

28-04-2013 om 14:37

Ow-ow-sorry

Ik had vlak achte elkaar twee verhalen gelezen, en vervolgens de inhoud wat gehusseld. Dat moeder het niet meer aankon, kwam dus uit ander verhaal. Sorry daarvoor. Overigens, als het wel zo zou zijn, bedoelde ik er niets kwetsends mee.
Blijft de rest van mijn verhaal wel overeind staan: jouw combinatie van gezond eten en niet teveel geld hebben is een dieet. Het kost gigantisch veel geld om iedere dag bijv. 5000 calorien aan gezond voer naar binnen te werken. Jij hebt misschien net geld genoeg voor 2000 calorieën aan gezond (!) voer. Als hij echt niet meer dan dat binnenkrijgt, dan is dat een dieet, zeker in vergelijk met wat hij bij Pa gewend was.
En verder zou ik niet te somber wezen, gehandicapte jongeren blijven in aanmerking komen voor begeleid-woon-projecten. Tenzij het niet nodig is natuurlijk. Maar dan zou hij in staat zijn fatsoenlijk voor zichzelf te zorgen. en daar lijkt het -op basis van je berichtje- niet heel erg op.
In een paar maanden tijd obese worden is natuurlijk zorgelijk, had hij daarvoor niet ook al meer of minder overgewicht?

tulpje

tulpje

28-04-2013 om 15:13

Reacties

Ely, dank je voor je compliment! Ik ben heel blij dat hij er ook voor open staat, er zijn genoeg leeftijdgenoten die hun kont tegen de krib gooien. We hebben al een hond, maar je hebt gelijk, het is een doel om te wandelen, daarom heb ik hem destijds ook in huis gehaald want bij mij begon de klad er ook in te komen.
De successen vieren, natuurlijk ook! Maar hij wil zich niet laten wegen. Ik weet zijn gewicht omdat dat laatst moest vanwege een bepaalde keuring (helaas doen die verder niets met het overgewicht). Ik heb toen voorgesteld een lijstje te maken en elke week een weegmoment te maken, maar daar wil hij helaas niks van weten. Ik geef hem wel complimenten omdat hij voor het veranderde eten wel open staat. Of lijkt te staan. Ik weet niet wat hij met zijn zakgeld doet als ik er niet bij ben en zie nog te vaak afschrijvingen van de supermarkt vlakbij zijn opleiding op zijn bankrekening staan. Ik ben niet zijn bewindvoerder, maar omdat hij graag hulp wil met zijn boekhouden heb ik wel inzage in zijn rekeningen. Als ik hem confronteer met de afschrijving zegt hij dat het wat anders is, maar geen snoep of energy drank meer.
Tinus, "geen geld dus ik kan niet sporten" vind ik ook een dooddoener van jewelste. Hij heeft gelukkig geen auto, brommer of zo, reist wel regelmatig met het OV omdat zijn vader en zijn opleiding tientallen kilometers verderop is. Hij fietst en loopt wel graag, gelukkig, maar moet stevig gestimuleerd worden.
Drie maaltijden per dag is inderdaad mijn manier van leven, af en toe een tussendoortje zoals fruit. Zo'n Brits ontbijt zal hij helemaal geweldig vinden! Ik ga me eens verdiepen in jouw links, bedankt voor het meedenken!
Roosje, mijn reactie staat er ook iets feller dan de bedoeling was, lees ik nu. Dat was niet de bedoeling, dus ook van mij: sorry! Gelukkig heb ik geen geldproblemen hoewel ik beneden modaal verdien (wel weer boven het minimum), maar ik moet wel heel gedisciplineerd met mijn geld om gaan. Het is voor mij een "way of life" geworden, zeker na mijn scheiding. Ik ben eigen baas dus kan tijd uittrekken om groente en fruit op de markt te gaan kopen, en we leven in een dorp op het platteland dus vooral in de zomer en herfst kan ik goedkoop aan groente en fruit komen.
Wat het begeleid wonen betreft: we hebben ons zelfs al ingeschreven en zijn druk bezig met een indicatie (geen PGB maar een zorgzwaartepakket), daar heb je binnenkort een hogere klasse voor nodig en dat gaat een jongen als hij moeilijk aan komen, zoals de kaarten er nu voor liggen. Het is niet 100% kansloos, maar wel heel lastig, en het hangt ook van degene die de indicatie geeft af in hoeverre die rekening houdt met het IQ (hoog) en de praktijk (hulp en begeleiding nodig, maar je schat hem heel snel te hoog in - dat is mij ook overkomen).
Hij is altijd wat stevig geweest, maar niet te dik. Het zit ook aan twee kanten in de familie, ik moet er ook altijd goed op letten bij mijzelf. Rond zijn 12e is het even doorgeschoten, maar met een diëtist en extra opletten is het weer goed gekomen. Maar toen was het ook niet zo ontzettend uit de hand gelopen en had ik het wel tijdig in de gaten.

Bellefleur

Bellefleur

28-04-2013 om 15:54

Obese?

Ik snap dat je het verdrietig vindt dat hij zo afgegleden is toen hij bij zijn vader is gaan wonen. Maar ik vind een BMI van 30 ook weer niet zo rampzalig. Als hij weer normaal gaat eten, gaat zijn gewicht ook naar beneden. Het lijkt me niet slim om daar zo de nadruk op te leggen. En verder: kan hij een folderwijk aan? Hij verdient een beetje geld en is tegelijkertijd in beweging.

tulpje

tulpje

28-04-2013 om 16:47

Obese

Het is over de 30 en hij hijgt ook als hij de trap oploopt. Zijn conditie is niet best meer, terwijl hij fysiek verder niets mankeert, behalve nog wat last van zijn enkel. En de grens met "obese" ligt op 30, ontdekte ik toen ik zijn bmi berekende.
Hij heeft wel sinds kort een bijbaantje bij een buurtsuper, dat scheelt ook weer. Daar had ik nog niet bij nagedacht!

Carolien

Carolien

28-04-2013 om 18:56

Obese

Obese kijken op televisie, daar kan je ook al veel tips en motivatie uit halen. Zwemmen kan ook tijdelijk in een bermuda ofzo (heb een vriend met behoorlijk overgewicht en een financieel probleem) dus hij had ook geen zwembroek die hij paste. Op een gegeven moment moet hij toch wel weer in een xxxl van Zeeman ofzo passen?
Verder kan je juist heel veel gratis sporten, (gaat hij met de bus?) dan zou hij een halte eerder kunnen uitstappen en het laatste stuk naar huis lopen? In ieder geval een keer per dag een flinke wandeling is al goed. Mijn man (ook bmi over de 30) is al 15 kilo afgevallen, hij rent 3x in de week 10 km. Meestal meteen na zijn werk, voordat we gaan eten. Of heel vroeg in de ochtend voordat hij naar het werk gaat (zeker in de zomer lukt dat goed) hij krijgt er een heel voldaan gevoel van en heel veel energie. Het heeft wel wat doorzettingsvermogen gekost maar nu is het min of meer verslavend. Verder werkt het 'engelse ontbijt" hier ook goed. Een goede zware basis, dan kan je er lang op teren (wij eten een beetje atkins achtig)

Ely

Ely

28-04-2013 om 21:04

Dat wegen

Zou ik qua complimenten niet eens zoveel op focussen. Veel meer op kleding die losser zit/beter staat, koppie dat smaller wordt en andere zichtbare dingen. Dat levert volgens mij veel meer voldoening op dan die ellendige weegschaal. Ook het merkbaar fitter worden zou ik aandacht aan besteden. Als hij nu de trap niet opkomt zonder hijgen en zo doorgaat gaat dat straks hopelijk beter, dat opmerken en benoemen is volgens mij veel meer motiverend succes dan een getalletje van de BMI. Daarnaast: als hij meer beweegt krijgt hij meer spieren en die wegen meer dan vet dus....
Je merkt, ik ben niet zo van de weegschaal

Volgens mij zijn er online trainingsprogramma's te vinden om van (stevig) wandelen op te bouwen naar rennen. Misschien kun je zo'n schema -vertraagd- gebruiken om op te bouwen? Mijn ervaring is nl. ook dat het "verslavend" is als zoiets lukt.

Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dvd/app

Vriendin van mijn dochter (ook niet veel te besteden haar ouders) heeft de hometrainer van mijn man geleend (stond op zolder, te verstoffen, ooit trainde mijn man hier graag op) en doet een of andere dvd die je kan afspelen en die dan oefeningen aangeeft en momenten dat je moet fietsen en op de plek lopen. En heeft ook een app op de telefoon die een soort 'opbouwprogramma' heeft voor hardlopen. Die app had mijn dochter ook, die geeft aan dat je nu moet wandelen, dan 's snelwandelen en dan 's een klein stukje hardlopen begeleid door muziek in het tempo daarvoor en heeft dagelijkse trainingsprogramma's. Zodat je conditie opbouwt op een verantwoorde manier. Die app is in ieder geval gratis (market) maar heeft je zoon een mobiel waarop je apps kan downloaden? Moet wel even vanmiddag aan dochter vragen hoe die app heet. Die cd kan ik ook wel navragen? Maar dat duurt w.s wat langer (weet niet of dochter het wel weet en wanneer ze vriendin ziet). Een hometrainer moet wel aan te komen zijn toch? Met koninginnedag in het verschiet........Zijn 'uit de mode' dus w.s. voor een prikkie.
groeten albana

Bellefleur

Bellefleur

29-04-2013 om 09:25

Positief

Ik denk dat als je de nadruk zo legt op zijn overgewicht en jouw ontzetting daarover, dat er andere problemen kunnen ontstaan: een eetstoornis. Daarom zou ik je willen aanraden om er zo ontspannen mogelijk mee om te gaan. Naar mijn mening is het beter om alle vooruitgang te benoemen: 'volgens mij ben je al minder buiten adem van het traplopen' En 'wat fijn dat je een schone trui aangetrokken hebt'. Voor alle duidelijkheid, ik begrijp heel goed dat je zo geschrokken bent! Maar probeer het positief/realistisch te benaderen

bertje1

bertje1

29-04-2013 om 13:33

Dietist wel vergoed

niet veel, 3 uur, maar dat is al wat. ga je in ieder geval goed van start! Meer bewegen heeft nauwelijks effect op het gewicht, wel op het behoud van het gewicht. Minder eten dus. succes.

tulpje

tulpje

29-04-2013 om 14:33

Reacties

Reacties!

Carolien, XXXL bij Zeeman? Ik dacht dat die stopten bij XXL? Bermuda's zijn ook prima!

Hij reist veel per trein maar loopt van en naar de stations. Fijn dat jouw man zo goed gaat! Het Engelse Ontbijt, ik denk niet dat ik hem er mee straf! Zelf heb ik ooit eens Atkins gedaan toen ik een paar pondjes teveel woog, ik ben toen flauw gevallen wegens een te lage bloedsuiker. Ik ben daar dus wat huiverig voor. Met Montignac heb ik wel goede ervaringen, misschien moet ik de boeken weer eens afstoffen.

Ely, bedankt voor het meedenken. Ik merk inderdaad dat ik zelf nogal op die weegschaal ben gericht. Fijn dat jullie me ook breder laten kijken! Mijn zoon heeft Rennen met Evy op zijn mp3speler staan, maar moest dit onderbreken vanwege een ongeluk met zijn voet, waar hij gelukkig bijna vanaf is. Dat ongeluk kwam gelukkig niet door het rennen

Albana, hometrainer is helaas geen optie vanwege de ruimte, maar ik denk dat het ook niet werkt want ik heb wii fit en mijn zoon wil helaas "niet voor gek staan". Jammer, want ik vind wii fit juist drempelverlagend. Ik ben benieuwd naar de app, hij heeft android.

Bellefleur, ik heb even over je antwoord nagedacht en ik denk dat je een heel belangrijk ding zegt. Teveel nadruk op het gewicht en ja, ik ben er best geschokt over. Je hebt me wel wat om over na te denken gegeven. En ik ben blij dat je me daarop hebt gewezen. Tijd om om te denken!

Bertje, dat wist ik niet, is dat veranderd? Zelf denk ik dat het een combinatie van bewegen en gewicht is, zeg maar multidisciplinair aanpakken

Carolien

Carolien

29-04-2013 om 15:41

Zeeman

Tulpje, ik kan niet beloven dat ze bij alles xxxl voeren bij Zeeman, maar ik kon daar regelmatig slagen, misschien was het ook wel xxl wat ik kocht hoor. Ik zocht gewoon het grootste op wat ik kon vinden en keek dan of het groot genoeg leek en of er genoeg rek in zat. Idem met winkels als Bristol enz. Op een gegeven moment weet je wel waar je je dingen vinden kan. En als het goed is gaat hij wat afvallen, dus op een gegeven moment moet 't wel gaan passen toch?
Ik heb meegedaan met Atkins en had nergens last van, maar nogmaals, we deden het niet zo heel precies hoor. Misschien alleen de eerste week maar daarna liet ik het wat vieren en werd het eigenlijk veel groente en mager vlees. Geen brood, rijst en pasta, of alleen, heel, heel soms (een keer in de week ofzo)
Man moest echt afvallen (ik niet) maar het ging pas echt werken toen bij hem het knopje omging (dat heeft een paar jaar geduurd) hij heeft heel lang geschommeld tussen lekker eten en proberen te minderen daarmee.

En met alleen bewegen kom je er helaas niet, hij zal toch echt zijn eetgewoonte moeten aanpassen, maar volgens mij doen jullie dat al toch?

Komt goed

Het lijkt mij dat dit vanzelf goed komt. Bij jou wordt er verstandig gegeten. Nu hij meer gaat bewegen gaan de kilo's er ook weer mooi geleidelijk af.

tulpje

tulpje

01-05-2013 om 13:05

Dank jullie!

Ik heb er gisteravond met hem over gepraat, hem geprezen voor het feit dat hij juist gisteren, met koninginnedag, zich zo beheerst heeft. Een ijsje moet kunnen en een snelle snack als lunch ook, op zo'n dag. Hij leek opgelucht.
Vanmorgen vertelde hij spontaan dat hij bij zijn vader ook wel erg vaak snackte en dat de chinees ook vaak op tafel kwam, maar dat hij niet in staat was daar tegen in te gaan. Hier zit een veel groter stuk problematiek achter, namelijk de houding van zijn vader.
Maar hij liet vanmorgen heel duidelijk merken dat hij nu wel goed het verschil ziet tussen de manier van leven daar, en hier. En dat hij zich al wat fitter en beter voelt sinds hij weer meer bij mij is, al vindt hij me soms wel een zeur, maar ja, daar is hij ook 18 voor .
Het stelt mij wat meer gerust, hoewel ik zoveel overgewicht nog steeds erg schokkend vind, maar ik lees jullie dan weer en dat helpt wel. Geduld dus, en volhouden!

Hanny61

Hanny61

01-05-2013 om 21:08

Hart onder de riem

Een goede vriend van mij was, zolang als ik hem ken, zeer aan de zware kant. Hij houdt erg van de oud-hollandse kost met spek e.d. Hij werd steeds dikker en kreeg last van zijn gewrichten. Vorig jaar heeft hij een electrische fiets gekocht en fietst gemiddeld 800 km per maand, meestal een km of 30 per dag. Daarnaast heeft hij zijn eetgewoontes aangepast. Hij is inmiddels ruim 50 kg. afgevallen en vertelde me vandaag dat hij nu onder de 80 kg. weegt.
Nu wil ik dit je zoon niet aanraden (is misschien extreem veel beweging), maar het blijkt maar weer dat met betere eetgewoontes en beweging er veel mogelijk is. Dat gaat je zoon ook lukken!

Die app

Heet volgens oudste 'Evy' en zei zegt er zijn talloze apps voor 'bewegen' oudste gebruikte Evy ook een tijdje en heeft ook wel eens een fitness-app gebruikt. Die ong. hetzelfde systeem heeft, je bouwt conditie op langzamerhand n.a.l. van de keren dat je 'm gebruikt. Beetje zoeken op de market. Er schijnt ook een 'wandelapp' te zijn, die had dochter gebruikt toen ze met vakantie was afgelopen jaar. Toen wandelden ze elke avond een route volgens een app. Een rondje dus. Die wandelapp kan je ook instellen op onderdelen (b.v. toeritisch). En die houd ook bij hoe ver je gelopen hebt en hoeveel calorieën je verbrand hebt.
Beetje googelen moet dat allemaal toch te vinden zijn? Wat dochter gebruikt is allemaal gratis.
groeten albana

tulpje

tulpje

02-05-2013 om 19:02

Albana

Evy heeft hij als mp3, maar daar is hij nog maar net mee begonnen omdat hij een voerblessure heeft gehad. Als app heeft hij run keeper om het bij te gaan houden, die is gratis en lijkt op wat jij beschrijft, met calorieën en zo. Ik heb hem als wandel-app.

mijk

mijk

03-05-2013 om 16:54

Stappenteller?

of kilometer teller op de fiets en dan lekker bijhouden hoeveel je loopt. Lijkt me wel een gezonde obsessie En wat goed dat hij zelf zo goed het verschil ervaart. Lijkt me een waardevolle ervaring voor later!

Mijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.