Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

01-09-2009 om 13:11

Voorhoofdsholte?

Ik ben al lang verkouden, zeker drie weken.
Omdat je niet langer dan een week aan de neusspray mag, met xyloci-huppeldepup, probeer ik daarmee te stoppen en me te beperken tot sprayen met zoutoplossing. Nu heb ik pijn aan mijn jukbeen... Wordt dit een voorhoofdsholte ontsteking of zo (heb ik nooit gehad, dus weet niet hoe het voelt)en wat kan ik doen?
De pijn is niet ernstig, geen koorts of zo, maar ja.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

01-09-2009 om 13:14

Wat je kunt doen? Naar de huisarts natuurlijk, als je aan een beginnende voorhoofdsholteontsteking denkt! Zéker als die verkoudheid al zo lang duurt, best kans dat er dan dieper iets zit te rommelen.

Mamvantwee

Mamvantwee

01-09-2009 om 14:27

Niet meer je neus ophalen

Vooral niet meer 'hijsen', niet teveel of te hard snuiten. Ik liet het 'gewoon lopen', en probeerde met stomen wat meer los te krijgen.

Het is niet lekker, een voorhoofdsholteontsteking.

Pluk53

Pluk53

01-09-2009 om 15:08

Snuiten en ophalen

snuiten van de neus geeft altijd overdruk in de neus. Hoe harder je "toetert", hoe meer overdruk. Als je snuit, altijd zo "open" mogelijk snuiten. Door de overdruk zet je ook druk op de (hele kleine) openingen van de holtes. Bij "ophalen" is er altijd sprake van onderdruk, dus kun je niets de holtes inpersen. Ophalen is dus beter dan snuiten.
Als de openingen van de holtes verstopt zijn, dan kan dat er toe bijdragen dat er een ontsteking in de holtes ontstaat. Bij een verstopte opening kan de viezigheid ook niet weg, en dat geeftdruk en pijn. Wat verlichtend kan werken: http://www.yogaprosess.com/holland/userguide.html . Dit hulpmiddel heb je in heel veel varieteiten. Ikzelf snuif het zoute water gewoon op uit mijn handpalm. Het loopt dan naar de keel, en dan spuug ik de viezigheid uit. ( aan de kleur kun je dan meestal wel zien hoe ernstig het is ) )

Mamvantwee

Mamvantwee

01-09-2009 om 15:47

Pluk

Nou dan was het bij mij waarschijnlijk een andere reden waarom de pijn zowat direct minder werd toen ik stopte met mijn neus ophalen. Snuiten deed sowieso pijn (net als veters strikken).

Koentje, beterschap in elk geval!

Wel 'hijsen'

niet snuiten... wel je neus ophalen. En spoelen met zoutwater. Gewoon een beetje zout oplossen in gekookt water, in je handpalm en 'hijsen' maar. Smaakt heel vies, niet leuk om te doen maar het helpt wel.

koentje

koentje

02-09-2009 om 11:58

Guinevere

heb al gelezen dat daar niets aan gedaan wordt allleen als er sprake is van flinke koorts erbij. Ben niet ziek, is alleen vervelend!

Puck2

Puck2

02-09-2009 om 15:41

Wel ophalen

Net als wat de anderen al zeggen: wel ophalen. Mamvantwee: het is gewoon onmogelijk om met "hijsen", hoe hard ook om snot in je holtes te krijgen, dat bestaat gewoon niet. Natuurkundig gegeven.

Puck2

Puck2

02-09-2009 om 15:44

Koentje

Wat ik wel lekker vind bij een bijholte-ontsteking (voorhoofdsholte zit boven je neus, bijholtes onder je oogkassen) is er af en toe een coldpack tegenaan leggen. Dat verlichtte iets. En verder veel stomen (meet gewoon heet water, dampo e.d. werken alleen maar irriterend voor je slijmvliezen) en de boel zo doorgankelijk mogelijk houden.
Beterschap

Petra-

Petra-

02-09-2009 om 19:56

Spoelen, spoelen en spoelen

Dat is het beste, je kan daarvoor ook van die capsule's van Darolan voor gebruiken. Maar ook opsnuiven uit je hand is een goede oplossing. En als je het jezelf erg makkelijk wilt maken een Rhinicur neusdouche, die kan je met zelf gemaakte zoutoplossing vullen en spoelen maar.
Als het langer dan een dag of vijf duurt zou ik wel naar je huisarts gaan, dan is antibiotica toch misschien een optie.

Helaas spreek ik uit ervaring, op dit moment wacht ik op een afspraak in het AMC en spoel 6-8 keer per dag. En nog kan ik niet bukken en zijn mijn wangen een beetje dik en tranen mijn ogen.

Voor jou, beterschap!

koentje

koentje

02-09-2009 om 21:32

Bedankt voor alle adviezen

de tranen springen uit mijn ogen!!
Paracetemol helpt wel goed tegen de pijn. Maar mijn neus krijg ik niet open. Inmiddels heb ik homeopathische neusspray gekocht met eucaliptis en zoutwater oplossinmg.

Pluk53

Pluk53

03-09-2009 om 09:52

Openen neus

het schijnt dat het mogelijk is om de neus open te krijgen via "inweken" met die spoelkannetjes-met-tuitje die je op je neus zet ( tenminste, dat staat in de beschrijving; bij volledig verstopte neus de tuit afwisseld op de beide neusgaten zetten tot het doorloopt)
Vraag: wat is een homeopatische neusspray? De kreet "homeopatisch" wordt overal willekeurig opgeplakt naar het schijnt, als het maar verkoopt.

Puck2

Puck2

03-09-2009 om 13:45

Petra

Petra, toch snap ik dat niet van het spoelen. Als je gewoon zout water opsnuift dan komt het niet in je holtes. Net als dat je met je neus stevig ophalen ook geen snot in je holtes kan krijgen. Met sprayen e.d. kan het natuurlijk wel, maar dat opsnuiven is alleen goed om je luchtwegen in je neus wat open te houden, spoelen van holtes kan daarmee eenvoudigweg niet.

Petra-

Petra-

03-09-2009 om 14:09

Puck

Als ik spoel met de Rhinicure, en dan met wat druk, dan komt de zout oplossing wel degelijk in mijn kaakholten, zeker als ik mijn hoofd iets kantel. In principe is er een opening van je neus naar je kaakholten. Bij de voorhoofdsholten kom je idd niet.

Petra-

Petra-

03-09-2009 om 14:09

Puck

Als ik spoel met de Rhinicure, en dan met wat druk, dan komt de zout oplossing wel degelijk in mijn kaakholten, zeker als ik mijn hoofd iets kantel. In principe is er een opening van je neus naar je kaakholten. Bij de voorhoofdsholten kom je idd niet.

Puck2

Puck2

03-09-2009 om 14:31

Oke petra

Als je dat idd met druk doet dan komt het idd wel in je holtes. Wat zal dat trouwens zeer doen: met wat druk vloeistof in toch al pijnlijke holtes spuiten. En natuurlijk is er een doorgang tussen je kaakholte en je neus, daarom is het ook aan te raden om je neus zo veel mogelijk opten te houden: betere afvoer mogelijk. Jij sterkte, ik hoop dat je van je problemen afgeholpen kan worden.

koentje

koentje

03-09-2009 om 22:44

Hpmeopatische neusspray

is in dit geval zout oplossing met kamille en eucaliptus

Minet

Minet

04-09-2009 om 08:21

Phytotherapie

DIe neusspray met kamille en eucalyptus is dus zeker niet homeopathisch, maar hoort tot de phytotherapie.
Als het homeopathisch was zou de zoutoplossing langs de kamillen en eucalyptus geschoven zijn om er zo een piepklein vleugje van mee te pikken

Kari1

Kari1

04-09-2009 om 08:29

Petra

Bij mijn weten spoel je met neusdouches zoals Rhinicur en Rhinohorn je neusholten. Ik kan nergens vinden dat je daarmee je kaakholten spoelt. De verbinding tussen neusholte en kaakholte is maar klein, door zo'n gaatje flink in- en uitspoelen lukt eigenlijk niet. Als de druk in de Rhinocur zo groot is dat je vloeistof door dat kleine gaatje in je kaakholte kunt persen dan lijkt me dat niet echt gezond. Als de KNO-arts gaat spoelen maakt hij niet voor niets een groter gat.
Heb je info waaruit blijkt dat je met dit apparaat zelf je kaakholten kunt spoelen?
Kari

Petra-

Petra-

04-09-2009 om 21:29

Kari

Bij mij zijn deze openingen groter gemaakt, misschien dat dat nog enig verschil maakt.

Kari1

Kari1

05-09-2009 om 11:21

O zo

Dat zou kunnen Petra, dat jij door die vergrote openingen ook in je kaakholten komt. Maar volgens mij is dat normaal gesproken niet mogelijk, dat koentje dus niet denkt dat ze met de Rhinocur haar kaakholten even lekker spoelt.
Kari

Petra-

Petra-

05-09-2009 om 16:30

'gewoon'

Ik weet ondertussen niet meer wat gewoon is, als jullie water in je neus laten lopen en je kantelt je hoofd, loopt het dan niet in je kaakholte?

Minet

Minet

05-09-2009 om 19:19

Nee

nee, dat is niet gewoon. Als je water in je neus laat lopen kan dat alleen maar richting keelholte.
Blijkbaar is de doorgang naar jouw kaakholtes inderdaad blijvend ruimer gemaakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.