Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Yura

Yura

16-05-2011 om 10:20

Voortand trekken?

Heb aan de orthodontist van zoon gevraagd of hij nog wat met mijn ondergebit kan beginnen. Heb boven een kaarsrecht gebit en boven en ondertanden vallen ook precies op de bedoelde manier over elkaar, zonder ooit een beugel gehad te hebben. Echter in de loop van jaren, zijn de ondertanden gaan verplaatsen waardoor ze zigzag staan als het ware. Ik heb hierdoor heel snel last van plakvorming met als gevolg steeds weer ontstoken tandvlees. Bij mijn kiezen is zelfs al beginnend botverlies. Ik stoker en rager me gek en spoel met chloorhexidine tot de volgende afspraak bij de mondhygientiste. Het lijkt redelijk onder controle, maar dat is ook heel wankel, soms opeens weer ergens bloed, ik sla ook geen dag over, durf ik niet meer, zelfs als het ontzettend laat is geworden. Nu dacht ik laat ik het gewoon drastisch aanpakken en de boel recht laten zetten. De orthodontist heeft even gekeken en we hebben een afspraak (over 4 maanden) voor een officieel consult. Maar hij gaf aan dat er te weinig ruimte was en dat het vermoedelijk het handigst was om mijn voortand te trekken (die staat echt naar voren). Daar schrok ik toch wel erg van, een voortand trekken dat vind ik nogal wat. Iemand ervaringen/ideeen/meningen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

16-05-2011 om 10:36

Moeder

Bij mijn moeder is er al heeel lang geleden ook een voortand getrokken omdat er bij haar geen ruimte was. Alleen als je het weet zul je het zien. De tanden en kiezen staan verder gewoon netjes recht.

Vera

Ook gehad

Ik had niet één tand die getrokken moest worden, maar vier. Een beugelbehandeling door te weinig ruimte wordt bijna altijd opgelost door een tand te trekken. Welke dat precies is ligt aan de situatie. Waarom wil je het niet? Door de beugel komen alle tanden weer netjes op een rij te staan waardoor je geen gat hebt. Niemand ziet dat je een tand hebt laten trekken als je klaar bent. Als je geen tand laat trekken zal de orthodontist je niet kunnen behandelen vrees ik. Er is gewoon te weinig ruimte nu. Ik heb naast het trekken van 4 tanden ook een kaakoperatie gehad, boven én onder, en ik heb nu een perfect recht gebit. En géén ellende meer van tandplak en ontstekingen of cariës. Ben nu in 15 min. klaar bij de tandarts. Ik wil je best een foto voor en na laten zien, dan zie je het verschil.

Dorry

Yura

Yura

17-05-2011 om 08:39

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties, dat klinkt positief. Dorry ik ging er natuurlijk wel vanuit dat er iets getrokken moest worden, maar ik dacht dat dat dan altijd iets aan de zijkant zou zijn, iets dat minder opvalt. Maar een voortand leek me zo raar omdat die echt het meest zichtbaar is, dus vandaar mijn vraag. Inmiddels nog even goed naar mijn gebit gekeken, maar de voortand is eigenlijk toch wel logisch, omdat die door de rest van de tanden er als het ware al uit is gegooid, die staat echt voor de rest. Het is ook niet zoals bij de boventanden dat de de buitenste twee snijtanden kleiner zijn dan de voorste, dus als een zijsnijtand op de plaats van de voorsnijtand komt valt dat inderdaad niet op, er zijn alleen 3 snijtanden dan ipv van 4, blijf het een raar idee vinden. Had liever gehad dat ze mijn hoektanden trokken, die zijn lelijker en staan ook uit het gelid, maar goed 2 trekken is misschien weer teveel van het goede en met 1 gaat het scheef denk ik, dus dan is middenvoor toch het meeste logisch. Vantevoren heb ik ook nog een afspraak met mijn eigen tandarts en de mondhygieniste, dus die vraag ik ook nog even naar hun mening en de eerstvolgende afspraak is pas is in september, dus kan nog heel lang nadenken.

Voor onder gaat best

Als ze nu je middenvoortand zouden trekken, dat zou je blijven zien. Maar middenonder zie je bijna niet. Bij mij hebben ze wel lelijke, zwakke tanden getrokken. Zelf een oude kroon, ben ik daar ook mooi vanaf.
Veel succes met het 'happen' dat vond ik altijd nog het ergste.

Dorry

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.