Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vraag over hart kind van 4 jaar (bpm)

Hoihoi,

Onze zoon van vier heeft last van veel klachten als moeheid (echt heel weinig inspanning zorgt voor erge vermoeidheid), misselijk, buikpijn, snel erg zweten en hijgen. Nu was ik benieuwd of dit mogelijk iets met zijn hart te maken had. We gaan dit uiteraard met zijn arts bespreken, maar we waren al nieuwsgierig. 

We zien dat hij bij inspanning (als een stukje rennen, klimmen, etc.) snel rond de 170/180 hartslag zit. Zodra hij even stil staat zakt het wat 140/160. Bij echt even zitten zakt het naar 60/70, schiet het omhoog naar 120 en weer terug naar 60/70. Soms blijft het even staan op 90. Na een lange tijd rust stabiliseert het wel weer rond de 90. Is dit een normaal beeld rondom deze leeftijd? Vooral het rond de 180 zitten bij inspanning en daarna juist weer heel erg laag en wisselende waardes (binnen enkele seconden van 64 naar 110 en terug). 
Bij die hoge hartslag hijgt hij en zweet hij erg. Na afloop is hij erg misselijk. 

Nogmaals uiteraard bespreken wij dit ook met onze arts, maar we zijn benieuwd nu het weekend is en onze arts er niet is, of iemand hier iets van weet. 

Alvast bedankt! 

Ik zou als ik jou was snel een afspraak met de huisarts maken, als het iets ernstigs is dan kan de huisarts je snel doorverwijzen als het niets ernstigs is dan kan de huisarts je geruststellen. 

https://happyhealthy.nl/hartslag-leeftijd-tabel/

Ik heb er geen verstand van, ga vooral wel naar de dokter, maar ik vermoed op grond van bovenstaande link dat zijn hartslag niet heel afwijkend is.

https://www.hartstichting.nl/gezond-leven/hartslag/normale-hartslag#
Hier vind je ook info.
Volgens mij is 180 bij inspanning (voor een kind) niet heel hoog. Dat de hartslag zo snel wisselt vind ik wel opvallend. Maar misschien is dat normaal, dat weet ik niet. Wat niet normale is, is dat hij zo snel moe is. En misselijk en buikpijn bij inspanning ook niet. Dus ik zou zeker met hem naar een arts gaan.
Maar je schrijft ‘zijn arts’, dus ik denk dat je al langer met hem bezig bent? Dan moet je je zorgen met de arts bespreken, niet hier. Wij zijn geen experts en kennen je kind niet.
Sterkte, ik zou me flink zorgen maken…

Jonagold schreef op 23-07-2023 om 16:58:

https://www.hartstichting.nl/gezond-leven/hartslag/normale-hartslag#
Hier vind je ook info.
Volgens mij is 180 bij inspanning (voor een kind) niet heel hoog. Dat de hartslag zo snel wisselt vind ik wel opvallend. Maar misschien is dat normaal, dat weet ik niet. Wat niet normale is, is dat hij zo snel moe is. En misselijk en buikpijn bij inspanning ook niet. Dus ik zou zeker met hem naar een arts gaan.
Maar je schrijft ‘zijn arts’, dus ik denk dat je al langer met hem bezig bent? Dan moet je je zorgen met de arts bespreken, niet hier. Wij zijn geen experts en kennen je kind niet.
Sterkte, ik zou me flink zorgen maken…

Dat snelle wisselen kan heel erg goed. Een keer op een open dag van het ziekenhuis mochten diverse mensen zo'n "knijper" op de vinger en werd de hartslag gemeten. Mijn zoon was denk een jaar of 5 en zijn hartslag ging als een razende omhoog (gewoon spanning was dat).

mmv02

mmv02

23-07-2023 om 17:23 Topicstarter

Ik bespreek dit zeker met zijn arts. We zitten in een behandeltraject waar ik dit zeker ga aangeven. Het is alleen fijn om te weten of dit andere mensen bekend voorkomt of niet. Maar zoals ik het lees is het niet heel gek de hartslag van 180/190 en het heel snel wisselen. 

mmv02

mmv02

28-07-2023 om 17:33 Topicstarter

We krijgen voor de zekerheid een holteronderzoek. Mochten er iets uitkomen, zal ik updaten. Mochten mensen via Google op deze pagina komen, geeft dat wellicht extra informatie.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.