Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vraag over lintworm


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Puck

Nee puck, géén euroshopper! Dat heb ik toch niet gezegd?? (kan het me niet voorstellen) Onbekend merk, fruitbiscuits, witte verpakking met roodachtige tekenening en groene druiven erbij! Andersom dus die kleuren.
Ik begin nu zelf wel te twijfelen of het A.H. is...ik doe niet zelf alle boodschappen. De weekboodschappen doet man met oudste. Maar ook die doen altijd de A.H. aan (en de aldi). Dus vandaar dat ik uitging van a.h.
Ik moet nu naar mijn werk, misschien rijd ik nog langs appie (ligt eraan hoe vroeg ik klaar ben) zal ik het even checken. Ben ik laat dan kom ik er niet (stuur ik jongste naar de plus hier vlakbij voor brood).
groeten albana

Judith

Ja erge steken en pijn....maar bij een galaanval gaat dat maar door en door, en bij een lintworm heb je zo nu en dan een steek en daarna is het weer urenlang rustig. Verder voelt het precies hetzelfde!
Daarom zou ik het ook niet omschrijven als vage buikklachten!
groeten albana

Puck

Puck

25-02-2011 om 09:43

Albana

Ha ha, waar een vraag over een lintworm al niet toe kan leiden.
Nee, je had ook geen euroshopper genoemd, maar de kleuropschrijving rood met wit deed me daar direct aan denken en bij de Appie was het de enige die er op leek. Vandaar dat ik dat aangenomen heb. Groene druiven weet ik niet of je dat in je omschrijving hebt genoemd, alleen "druiven" stond me bij. Maarre.... niet kopen die euroshopperdingen, ze waren tamelijk smakeloos. Wel een voordeel dat je er absoluut van afvalt: je moest namelijk van rozijn naar rozijn fietsen

Op de fiets, op de fiets.........

Je ziet, op tijd klaar met werk (vond ik persoonlijk nogal een prestatie vanmzelf). En dus op de fiets naar de appie. Gekeken en je hebt gelijk!!!! Dan moeten ze van de aldi komen. Want ze worden altijd tegelijk gehaald met de 'grote boodschappen' zoals wij dat noemen....en daarvoor komen we alleen bij de aldi en erna naar de a.h.
Wat ik nog wel heb meegenomen (speciaal voor jouw!!!) is de 'echte sultana' (want heb nog 2 pakjes van die andere in de kast liggen, maar deze blijft voorlopig nog goed dus maakt niet uit,
Sultana,naturel,fruitbiscuit. Ook ong. dezelfde hoeveelheden. 11% suiker,3%vet. Deze vinden ze hier ook lekker. Moet ik er een uitproberen om te zien of je hier ook moet fietsen????? Percentages staan zelfs op de voorkant, wil je de kleuren er nog bij?
Ook nog even gekeken bij de appie naar de ontbijtkoek. Is in de aanbieding deze week,die wel van euroshopper. Daar staat niet eens suiker op vermeld! Is dat niet raar? Wel vetpercentage.
Niet gekocht, want wij hebben nog een halve (onbekend merk) in de trommel zitten. Snapte het niet helemaal want ze smaken wél behoorlijk zoetig, toch?
groeten albana

11 procent?

Ik heb ook staan kijken bij de AH, en ik zag toch echt 36% staan. Zal morgen nog eens kijken, want ik snap er niets van.

Moet je die optellen dan?

Moet je die optellen dan?
Die andere lichte verpakking van onbestemd merk is ondertussen in de plasticzak gegaan. De koeken zitten in de trommel in de kast........voor volgende week. De sultana verpakking is nog heel.
Moet ik de hele riedel opschrijven?
eiwit 1%,koolhydraten7%,waarvan suikers 11%,vetten 3%,waarvan verzadigd1%,voedingsvezels 3%, natrium 3% en zout 3%.
Suktana naturel, fruitbiscuits, 8 keer 2.Groene verpakking met paars sultanalogo in witte letters, foto van koek erop met wat druiven,gekleurd. Blauwe streep aan rechterkant.
En nu houd ik er mee op.
Ik voel me tamelijk belachelijk om hier met die sultana verpakking achter de p.c. te zitten. Mijn kinderen kijken ook al met grote ogen ))
groeten albana

20% albana?

als ik de procenten van jou koekje optel, kom ik op 20%. Wat is de overige 80% dan? Dus er gaat iets fout met je lijstje. Is het misschien de vulling waar het over gaat?

%DVR

Het zijn de DVR%, dat is het percentage van de dagelijkse voedingsrichtlijn. Het is dus niet de hoeveelheid die in de sultana zit, maar het percentage van de aanbevolen hoeveelheid die je per dag nodig hebt. Vandaar de verwarring.
Per 100 gram produkt zit er 36 gram suiker in. Erg veel dus, voor een 'gezond' koekje.

Ja,ja,ja!

Nou zit ik hier toch weer met de sultanaverpakking voor m'n neus....werkelijk belachelijk toch?
Heb geloof ik ook nog nooit in m'n leven een verpakking zo miniteus beschreven........
Maar heb nu zelfs de bureaulamp erbij aangedaan om de kleine lettertjes te lezen.
En jullie hebben gelijk!!!!!
Karin heeft het bij het rechte eind.
Maar werkelijk ik heb dat nog nooit geweten! En die andere verpakking had alleen % ,hier staan nog 3 rijtjes naast....dus kan je vergelijken.
Dat is toch ook wat.........ik moet eerst even aan het idee wennen hoor.
Die andere sultana's (van onbestemd merk) die zal dan hetzelfde wel zijn vrees ik......Maar daar staan helemaal geen grammen enz. op! Hoog tijd dat ik van de week de boodschappen doe....haal ik een nieuwe kan ik nogmaals kijken.
Iemand een idee voor een andere koek die minder suiker en vet heeft? Want nog meer brood naar school lijkt me geen goed plan, dat krijgen ze al,een trommel vol. Het moeten ook beslist geen zoete chocoladegevallen worden want die lusten ze niet. Het liefst iets droog, met gedroogd fruit erin.
Getverderie ik baal ervan.......dacht ik zo gezond bezig te zijn.....! Nou ja geen man overboord, geen te dikke ongezonde kinderen, maar toch dat ik het niet wist! Kan misschien ook aan mezelf liggen, te lui om het thuis na te lezen (waar ik nu toe verplicht was) en te slechte ogen om het hoeperdepoep in de winkel te lezen met die slechte verlichting. Die % kon ik nog wel makkelijk lezen (op die andere verpakking) die letters waren groter, die echte sultana heeft letters waar ik na 3 al tureluurs van wordt en de rij kwijtraak.
Dank karin voor het inzicht.
Nu alleen dus nog een vervanger.
groeten albana

Ja, balen he

Ik zocht ook al naar 'gezonde koeken', maar die zijn er gewoon niet. Ik heb uit pure frustratie die vieze roze koeken gekocht, daar zat ongeveer net zoveel suiker in en dan weet je tenminste dat je rotzooi eet. Kinderen helemaal blij natuurlijk
Ik kon me vroeger ook ergeren aan de schoolvoorschriften dat ze wel ligakoeken meemochten, maar geen chocoladebiscuitjes. Wel eens gezien hoeveel suiker er in ligakoeken zit?
Ik heb vroeger wel sultana hartig gekocht, met het idee dat die gezond waren. Nou eet ik natuurlijk altijd gelijk 3 koekjes op omdat die in 1 verpakkinkje zitten.... en daar bleken bijna net zoveel calorieen in te zitten als in een halve zak chips! Geef mij maar een zakje chips dan.

Ben nog verbaasd........

Ik ben er nog steeds verbaasd van....en enigzins van m'n apropo. Nu stikken we nog in de sultanakoekjes (ook omdat ik een nieuwe erbij kocht voor tops) en die moeten eerst op...dus voorlopig zijn we nog voorzien.
Maar ik zal toch een alternatief moeten verzinnen.
Ooit had je van die wasa-crackers...besmeerd met iets ondefineerbaars, die vonden ze ook erg lekker. Maar die werden uit de verkoop gehaald. En een tijdje hebben ze rijstwafeltjes in kleine zakjes meegehad met een kaassmaakje eraan, was ook groot succes. Maar helaas ook uit de verkoop. Dus vandaar de sultana. Voorwaarde is dat het knabbelbaar is, dus harde koekjes. En het liefste hartig of in ieder geval niet zo zoet smakend (helaas roze koeken lusten ze hier ook al niet , eierkoek, dat hier genoemd word zou het niet halen hier. Die brengen ze zo weer mee terug.
Naast al het brood en fruit dat ze meenemen stellen ze een knabbelbaar koekje erg op prijs, dus iemand suggestie?
groeten albana

Puck

Puck

28-02-2011 om 09:52

Sorry albana

Sorry, dat ik je van je gezonde-tussendoor-koek-wolk heb laten vallen. Maar ook ik voelde me uitermate idioot om zo minitieus de ingrediëntenlijst te bekijken voor een draadje in OO. Dus je bent niet de enige. Ik vond het gewoon heel raar dat jij kennelijk een wél gezonde koek hebt. Maar nu je je realiseert dat 1 koek 11% van de DVR is dan kijk je er wel anders tegen aan. Ik kan me voorstellen dat je daardoor enigzins van jke apropos raakt. En gezonde koeken voor tussendoor: tja, ik heb ze nog niet echt kunnen vinden (daarom hoopte ik stilletjes dat jij het bij het rechte eind had met je 11% suikers, maar helaas). Aangezien mijn kinderen van het model gespierde spijker zijn maak ik me er niet zo druk om. Alternatieven zijn idd rijstwafels (naturel of met smaakjes of belegd met een plakje kaas of wat chocopasta oid). En fruit is natuurlijk ook prima als tussendoortje. Niet omdat de suikers gezonder zijn dan ik de koek, maar omdat je daar toch ook vitamines, vezels, etc. mee binnen krijgt. Of wat dacht je van rauwe groenten: hier krijgen ze ook wel groenvoer mee: komkommer, kerstomaatjes, paprika, wortels. Vult ook prima.

Gaat me om de tanden

Ik wordt niet zo blij van die suikers om de tanden. Niet om het dik worden (dan moeten ze er wel pakken vol van opeten). Met name jongste moet oppassen met wat ze op school eet....thuis kan ze erna tanden poetsen. Dat zou op school w.s. ook wel kunnen, maar dat wil mevrouw niet...(is belachelijk, doet niémand!) Fruit mag ze alleen dus stukjes (momenteel manderijn) en snijden doet ze ben ik bang niet...(doet ook niemand).
Puber hé, dan krijg je dat.
Maar naast het brood en fruit is er nog 1 moment dat ze mogen eten en dan eet ze dus dat koekje.
Mmmm, nog steeds wasa-crackers???
Dan ga ik maar eens kijken. Toendertijd waren ze opeens uit de verkoop en daarna niet meer gekeken of ze er waren.
Die snack á jack eten ze thuis ook wel...maar bestaan die dan ook per 2 verpakt? Anders maar weer trommeltje mee. Zal ze ook niet blij van worden, haar tas past nu al vaak niet meer dicht. Die sultana's zijn ook nog zo lekker klein,hahaha, passen leuk in de tas....
Ik heb amper verstand van caloriën, koolhydraten en wat al niet meer...wij lijnen nooit, hebben nooit gelijnd en hebben daar w.s. ook nooit behoefte aan. Dus mijn kennis wat dat betreft is beperkt. Suikers en zuren dáár let ik i.v.m. die tanden dus wél op.
En verder heb ik het voordeel dat mijn kinderen niet zo van zoet houden. En erg vet ook al niet waarderen (pannekoeken bak ik amper...vinden ze té vet. Hoewel zij het niet zo noemen, ze geven aan er 'misselijk' van te worden=dus vet weet ik al een tijdje.)
Dat zijn meer knabbel en hartige kinderen.
Geef ze en krop sla en ze zijn blij (eten we dus elke dag, of als hoofdgerecht of voor erbij).
Maar de 'markt' is niet zo ingericht op knabbel-hartige kinderen. En hardstikke aan het groeien dus honger hebben ze wel.
groeten albana

Time-out

Time-out bevat minder suiker.

ilsepilse

ilsepilse

28-02-2011 om 16:17

Ff terug n ar de lintworm...

heb je ook een hond in huis ?
ik heb vroeger als kind wel een lintworm gehad omdat ik een hond had en die likt je wel eens in je gezicht/hand, zo een lintworm binnen ...

Monet

Monet

28-02-2011 om 17:18

Ilsepilse

Dan kan ik jou de hand schudden. Ik heb als kind ook 2 keer een lintworm gehad, beide keren moest ik hem langsbrengen bij de huisarts. Waarom weet ik eigenlijk niet, misschien om te kijken of hij compleet was?
De oorzaak bij mij ligt in het feit dat ik een gen van mijn moeder heb wat er voor zorgt dat we dol zijn op rauw vlees..........tja, hoe gek kun je zijn

Pelle en ilsepilse

Pelle: koolhydraten zijn toch niet erg? Het ging toch om de suiker? Natuurlijk zitten er koolhydraten in , het is van tarwe gemaakt.
Ilsepilse: lintworm krijg je niet van honden, die hebben een andere soort lintwormen. De honden/katten besmetten zich via een tussengastheer, vlooien of muizen. Zolang je als kind die niet eet, krijg je geen hondenlintworm.

Aatje77

Aatje77

28-02-2011 om 19:35

Crackertjes

Onze kinderen nemen als pauzehap naar school nog wel een graag een pakje van zo'n "zoute" crackertjes mee. Volgens mij zijn ze eigenlijk bedoelt als een soort toastjes. Merk weet ik even niet zeker uit m'n hoofd (volgens mij LU) maar ze zijn er in verschillende smaken en zitten per 5 verpakt.

Ik weet niet hoe het zit met waardes van vet enz. dus misschien heb je wel helemaal niets aan deze tip.

Philou

Philou

28-02-2011 om 21:19 Topicstarter

Geen hond

maar wel katten .. en een grote buurt-zandbak!

Crackertjes

Die crackertjes ken ik wel, die liggen hier ook, die nemen ze ook wel mee....ter afwisseling van de sultana's. Wij hebben ze van de aldi, zijn vrij smaakloos, de onze zijn niet gezouten overigens.
groeten albana

Puck

Puck

01-03-2011 om 09:08

En gewone melbatoast?

Albana,
de groenteoptie was niet een goed idee? Voldoet aan al jouw wensen (maar ja puberwensen zijn anders).
Die smakeloze watercrackertjes gaan hier ook mee als 10 uurtje. Wat ook kan zijn gewone melbatoastjes of andere toast-achtige dingen. Bij de Appie zijn die toastdingen allemaal in verschillende smaken te krijgen.

Judith

ook van katten krijg je geen lintworm. Mensenlintworm en kattenlintworm zijn andere beestjes.

Albana

Zoute stokjes
(Ongezouten) popcorn
Soepstengels

Ja dat maakt uit

Op zich zijn die suikers alleen een groot probleem als erin gebeten/gehapt word met de snijtanden. Dus knabbel de babbel in een koekje waar suiker inzit is not-done voor haar een klein beetje suiker (inderdaad rondom de 10%) mag.
Als ze het in stukjes breekt en achterin de mond doet (kiezen doen het werk) is het geen probleem. Dan is het suiker al gedeeltelijk geneutraliseerd (dacht dat het zo heette) voor het eventueel de snijtanden raakt.
Dus ze kan nog best sultana eten, als ze het maar in stukjes breekt.
Maar ze mag zo graag bijten en knabbelen. Ze mág op zóveel dingen al niet happen en bijten...dat dat voor haar best belangrijk is.
Ze moet dus bij alles (ook als ze ergens anders is) nadenken zit daar suiker of zuur in, zo ja, dan moet het ergens áchter de tanden gedronken/gemikt worden
Ik denk dat dat anders is als je alles mag bijten, dan maakt het je w.s. geen fluit uit.
Dus ik vind het vooral erg sneu....voor haar is het een gemis. Maar ik kan weer even vooruit met de ideeën.
Trouwens even gekeken naar die wasa-crackers. En inderdaad ze zijn in een iets andere vorm terug (o.a. kleiner!!) maar mén wat zijn die duur!! 3 stuks 1 euro en 30 cent! Dat is (per stuk)rond de 45 cent!
poeh,poeh, dat is wel wat anders dan 80 cent en dan 7 stuks, toch?
Dus niet gekocht.
Losse snack-a-jack zag ik alleen zakjes, á la chipszakjes. Maar dat is ook best duur. En een beetje veel voor een pauze.
Nou ja dan worden het crackertjes denk ik. Ga een beetje kijken welke ze lekker vinden (wij hebben normaal de smaakloze variant).
De zoute stokjes, soepstengels en rijstwafels hebben we allemaal wel, maar die zijn vooral voor thuis (lastig mee te nemen, breken of zijn alleen groot verpakt verkrijgbaar en pubers en trommeltjes dat ligt elkaar niet zó...).
groeten albana

Bakkers crackers meerzaden van bolletje

Die zijn ook lekker, doordat er allerlei zaadjes opzitten. Verpakt in 3 pakjes van 4 stuks helaas, maar slechts 0.5 gram suiker per koekje. (2.5%)Wel 85 kcal per koekje, maar dat maakt voor je dochters niet uit dacht ik.

Nou het is erg simpel hoor.

De tandarts zegt dat niet, maar de proffesor van het umc radboud in nijmegen waar jongste 1 keer per jaar heen gaat voor haar tandafwijking.
Dus zo min mogelijk bijten in zure en zoete dingen die meer dan 10% suiker bevatten. Dat is zo moeilijk toch niet te snappen?
En zeker niet meer dan 4 keer per dag qua eetmomenten waar eventueel suiker of zuur in voor komt.
En ook dan niet bijten. Dus boterham met zoet, moet in stukjes in de mond. Boterham met hartig mag ze bijten/afhappen. Of ze er nu 10 eet of 20, maakt niet uit, als ze ze maar in stukjes in d'r mond stopt en het liefste dus in 4 keer per dag. En het gaat om de 'happen' de samenstelling ervan. Zijn die happen 38% vol suiker of 10%, daar gaat het om. Een hap met 38% is een grotere aanval op je tanden in die ene hap dan een met 10%.10% betekent happerdehap en 38% betekent in stukjes.
Is toch zo ingewikkeld niet?
groeten albana

Karin

En die haal je gewoon bij de supermarkt? Klink als zéér geschikt voor jongste, die is gek op allerlei zaadjes....als smaakmaker. En nee qua caloriën maakt niet uit, mag juist wel wat meer zijn........graatmager is zij.
groeten albana

Puck

Puck

02-03-2011 om 09:59

Albana

Mag ik vragen wat voor tandaandoening jouw dochter heeft. Het klinkt als uitzonderlijk en als heel erg vervelend. Pffft, altijd bij iedere hap die je eet moeten bedenken of je het wel mag hebben.....

Bij ah

ik heb ze bij AH gekocht

Kaasmolaren

Vooral de snijtanden voor...Achterkant is beter. Kan nog niet behandeld worden, moet eerst gebeugeld en uitgegroeid zijn (omdat ze gedeeltelijk achter elkaar staan...dus tandarts kan er niet bij).
Aangeboren, eerst als baby de melkkiezen, nu dus de volwassen snijtanden.
Maar tot nu toe hebben we het gered zonder gaatjes! Wat een hele prestatie is heb ik begrepen.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.