Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moniek

Moniek

17-08-2010 om 15:58

Vraag stemklachten/seizoensgebonden?

Ik tob al enkele jaren periodiek met erge stemproblemen, een krakerige raspende stem, meer dan echte heesheid. Periodiek steekt dit de kop op, en telkens valt me op dat dit in de zomermaanden op zijn top komt. Nu ben ik door de allergoloog enkele jaren geleden binnenste buiten gekeerd en deze heeft mij verteld dat ik hypergevoelige slijmvliezen heb. Dit resulteert in traanvocht / oogproblemen, maar het heeft soms ook uitwerking op mijn huid en darmen (zelfde probleem).
Nu begin ik me af te vragen of er in de lente / zomermaanden bep. zaken bloeien die NU zijn uitgebloeid.
Ik heb dus géén hooikoorts, maar ik ben wel extra gevoelig voor stoffen en allerlei deeltjes in de lucht omdat mijn slijmvliezen zo gevoelig zijn.
Ik ben al door de KNO arts bekeken en ik ga weer met logopedie beginnen, maar het is zo raar dat vorig jaar ook inééns mijn kraakstem ophield, en nu lijkt dit weer te gebeuren (al durf ik nog niet blij te zijn)..
Dat moet toch ergens door komen?

Moniek

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Judith

Judith

19-08-2010 om 22:43

Lastig

Hoi Moniek,

Wat vervelend, zo'n stem kan je humeur behoorlijk beinvloeden.

Ik denk even mee:
Hoe beoordeelde de KNO-arts de stembandsluiting? heb je ook stroboscopie gehad?

Gebruik je medicijnen? (bijv. voor astma)

Ben je ook vaak verkouden?

Ik duim met je meer dat het intussen alweer beter gaat.

Groet, Judith

Moontje

Moontje

24-08-2010 om 22:07

Judith

Ben paar maal bij de KNO arts geweest die mijn stembanden technisch gezien goedkeurde. Twee jr. geleden had ik een poliep na enkele maanden zware stemklachten gehad te hebben en daar zou ik aan geholpen worden eind aug. Enkele dagen voor de operatie kon ik spontaan weer spreken en werd de operatie opgeschort. Het duurde wel een drie kwart jaar voordat ik weer zo schor werd en ook rond deze tijd van het jaar hielden de stemproblemen weer op. Hernieuwd onderzoek bij de KNO arts toonde technisch gezien goede stembanden. Er zat heel veel spanning op mijn strottenhoofd aldus de logopedie.
Ook had ik langdurig een pijnlijke, gezwollen (voor mijn gevoel) keel, vooral ook dieper.
In de winter ben ik ook een tijdje heel schor geweest, en ben bij de logopedie in het ZH geweest. Korte tijd later hield mijn schorheid weer op, zonder dat er echt iets noemenswaardigs was gebeurd behalve een gedegen onderzoek naar mijn stembereik e.d. Dat hield niet over, maar het was ook niet zeer slecht o.i.d.
Tegen de zomer begonnen mijn klachten weer, en halverwege augustus kwam mijn stem ineens weer terug.
Dit is nu al het derde jaar.
Ik rook en drink niet, ik gebruik geen medicijnen.
Ik ben niet meer dan normaal verkouden en dan vooral neus/hoofd/bijholtes.
Ik begin nu zelf de trend te zien, vooral omdat het zo plotsklaps stopt ergens midden/eind augustus..
Groetjes Moniek

Judith

Judith

25-08-2010 om 12:17

Denk denk...

Zou, het iets met temperatuur te maken kunnen hebben, of met luchtvochtigheid, omdat je in principe niet allergisch bent??

Er zat veel spanning bij het strottenhoofd volgens de logopediste.
Is deze spanning ook weer verdwenen door logopedie?
Dat zou wel zo moeten zijn. Het nut van oefeningen is dat er weer een ontspannen stemgeving ontstaat. Je weet dan alleen nog niet of jouw spanning oorzaak of gevolg van je probleem is.

Misschien kun je door goede logopedie meer inzicht krijgen in spanningen in het keelgebied, zodat je daar zelf enige invloed op kunt uitoefenen wanneer het probleem zich weer aandient.

Succes,

een logo die vakantie heeft
Judith

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.