Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Polly Shearman

Polly Shearman

03-08-2010 om 17:00

Vraag: wanneer bel je huisarts

Ik ben ziek, lig al vanaf zondag eind van de middag met koorts in bed. (Nou ja, eerst in de tent vanaf maandag middag in bed) koorts tussen 39 en 40. Heel veel spierpijn overal. Hoesten. Na hoeveel dagen bellen jullie de dokter. Manlief wil elke keer als ik wat lig te ijlen de dokter bellen. Maar ik denk dat die ook niks doet, en me gewoon laat uitzieken. Groet polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Van de nhg-website

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGZiektebeschrijvingen/NHGZiektebeschrijving/Z085.htm
"Koorts is een verhoging van de lichaamstemperatuur boven de 38°C. Koorts is een reactie van het lichaam op infecties met virussen en bacteriën. Bij een infectie loopt de temperatuur al gauw op tot rond de 40°C. Dit kan geen kwaad. Waarschijnlijk helpt koorts de infectie te bestrijden. Zodra het lichaam de ziekte de baas is, zakt de koorts weer. Meestal is dit na drie tot vijf dagen het geval.

Als u suikerziekte heeft, of een hart- of longziekte, neem dan contact met de huisarts, als de koorts na drie dagen niet gezakt is. "
Verder wordt nog genoemd: genoeg drinken, niet te warm kleden / onder dekens, 1 keer per dag koorts meten.

Je hebt nu 2 dagen koorts; na morgen zou het beter moeten gaan. En je 'klinkt' nog redelijk alert hier. Maar als echt aan het ijlen bent... Ik zou er morgenochtend even een telefoontje naar de assistente aan wagen; zij kunnen je vertellen of je langs moet komen of niet.

Sterkte!

Beterschap!

Ik zou gewoon even bellen. Maar zelf maak ik me zorgen om patienten met koorts als:

Er geen duidelijke reden voor de koorts is. Iemand die bijhoorlijk hoest heeft wel een reden om koorts te hebben.
Als het niet lukt om te eten en zeker als het niet lukt om te drinken (en binnen te houden). Als je minder plast dan normaal.
Als de koorts niet zakt met paracetamol.
Als de koorts langer dan drie of vier dagen aanhoudt.
Als je hoofdpijn er bij krijgt of uitslag die niet weggaat als je er met een glas op drukt (door het glas heen kijken).
Als je andere problemen krijgt bij de koorts. Buikpijn, flinke keelonsteking, pijn bij het plassen, dat soort dingen.
Ik zou me trouwens ook zorgen maken over iemand die echt ijlt hoor, net als je man!

Wordt maar snel beter!

Mariel

Polly Shearman

Polly Shearman

04-08-2010 om 23:00

Het gaat langzaam beter

Vandaag gaat het al beter koorts gezakt, spierpijn over en alleen het hoesten is nog over. Bedankt voor jullie advies. Groet polly

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-08-2010 om 00:01

Polly

Balen joh! Fijn dat het wat beter gaat. Morgen weer op de fiets? Geniet van de rest van de vakantie!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.