Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MitsyN.

MitsyN.

04-11-2010 om 00:01

Vroege puberteit

Mijn dochter van nu 9 is vroeg in de puberteit. Toen ze 8 werd, na vele tests,bloedonderzoeken,en veel te hebben nagadacht,hebben we besloten om met de behandeling te beginnen. Sinds april dit jaar krijgt ze elke 3 maanden een hormoonprik.Helaas zijn we een paar weken gelden achtergekomen, na 3 prikken te hebben gekregen, dat de behandeling totaal niet aanslaat. De kinderarts heeft besloten om over te gaan naar een prik elke 8 weken in plaats van 12.Ik hoop echt dat het deze keer gaat werken, want mijn dochter groeit razendsnel. Ze is nu 1m 56 , en ze klaagt regelmatig over buik-en borstpijn.
Ik ben op zoek naar ouders die dezelfde situatie meemaken, hoe ze de behandeling ervaren, en wat voor effect het op hun kind heeft, en op henzelf.
Zelf overweeg ik om de kinderarts te vragen om gelijk over te stappen naar één prik per maand...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

04-11-2010 om 15:50

Waarom?

Waarom ga je nu nog door met de behandelingen? 9 jaar is volgens mij niet overdreven vroeg om in de puberteit te komen. En 1.56 m. is ook niet heel erg klein voor een meisje.

duifje

duifje

06-11-2010 om 15:54

Mitsy

hoi,

Ik snap je ook niet helemaal. Hier een dochter van net 9, lengte ongeveer `145-150, ookal de eerste borstontwikkeling. Ik denk er niet over om haar hormonen te geven om dit tegen te gaan. Waarschijnlijk is ze binnen nu en twee jaar ongesteld en stopt ze met groeien. Dat is fijn voor haar anders wordt ze veel te groot! Niet fijn om zo jong al te gaan puberen. Wij proberen haar daar zoveel mogelijk in te ondersteunen. Momenteel lijkt het allemaal nog niet zo door te dringen. Ik heb altijd begrepen dat die hormoonbehandeling ook best ingrijpend is?!

groeten Duifje

MitsyN.

MitsyN.

06-11-2010 om 23:58

Dankje

Hoi Duifje,

Ja, zo een behandeling is best wel ingrijpend, pijnlijke prik elke 3 maanden met tussendoor dagopnames; De bessling om in de grijpen was ook genomen na veel aarzeling, maar op een gegeven moment vond ik het te snel gaan bij haar. Daarom vond ik zo erg te horen dat er na 3 prikken te hebben gehad(na 9 maanden dus)de behandeling toch niet aanslaat en dat er nu vaker moet worden geprikt. Bij haar begon de borstontwikkeling eerder, rond haar 7de, en het ging razendsnel. Ze heeft nu het lichaam van een jongedame, en wordt soms voor een aangezien, wat ze absoluut niet fijn vindt, en wij ook niet. Ze is nog een kind is haar hoofd, en vindt het niet leuk om al zo groot te zijn, en vooral niet om bortsen te hebben, zo vaak buikpijn te hebben,enz. Dus je begrijpt dat ik echt wil dat dat bij haar dat puberenproces even wordt gestopt...

Groetjes, Mitsy

duifje

duifje

07-11-2010 om 16:22

Mitsy

hoi Mitsy,

Ik snap dat in dit geval helemaal hoor... Alleen valt dat te stoppen?
Ik vond een stuk van j/m op internet over jong puberen, daar stonden goede tips in om je dochter te ondersteunen in die tijd dat zij al wel aan het puberen en leeftijdgenoten niet. Ik heb daar veel aangehad!
succes ermee! Lijkt me behoorlijk heftig allemaal!

Heel tevreden over behandeling

Hoi MitsyN,

onze dochter was net 1 maand 8 toen ook zij in de vervroegde puberteit kwam. We zijn toen in het VU Amsterdam belandt waar ze veel ervaring hebben. Het bleek dat ze een botleeftijd had van 11; dus 3 jaar ouder. Zouden we niets doen, dan zou ze hooguit 1.50/1.55 worden. En: al heel snel gaan menstrueren, borsten krijgen. En daarbij ook alle seksuele gevoelens krijgen van een puber. Niet passend bij een meisje van net 8. We zijn meteen gestart met die hormoonprikken. Niet zo makkelijk als het hier nu staat, want we vonden het een hele beslissing, vooral omdat ook de arts zei dat het een zware behandeling was die de kinderen zelf ook als heftig ervaren. Aanvankelijk hebben we ons daarmee naar huis 'laten sturen'. Dochter had er zelf wel moeite mee, wilde 'nog geen borsten'. We hebben destijds enorm gezocht naar informatie, was weinig te vinden over pubertas praecox. Lang leve OOL; via dit forum vond ik een moeder die 3 dochters had die ook dezelfde behandeling ondergingen. Twee waren inmiddels uitbehandeld. Zij heeft me enorm veel informatie gegeven, die met de info van de art en de fabrikant van het medicijn zelf (hebben contact gezocht met fabrikant) de doorslag gaven. Uiteindelijk weer retour naar arts met vraag of het kwaad kon om iig te beginnen en als het dochter erg tegenviel we dan weer zonder bijwerkingen konden stoppen. Was geen enkel punt.

In tegenstelling tot wat hier wordt gemeld vond onze dochter de prikken tot onze verrassing een fluitje van een cent. Ze zat er altijd met haar neus bovenop, gaf zelf aan welk been aan de beurt was, kreeg dan 'bananenspray'(soort verdoving) en kreeg de prik. Zonder blikken of blozen. Het ging eigenlijk allemaal zo makkelijk dat we de prikken zelfs gewoon door onze huisarts mochten laten geven. 's Morgens voor school even langs 1x4 weken, prik, en klaar. En ja, die naald was indrukwekkend, maar dochter had er gelukkig geen last van.

We hebben steeds aangegeven dat zodra zij het zat was we zouden stoppen. Dat moment kwam heel natuurlijk, einde groep 8, 11 jaar. We zijn gestopt. Een half jaar later is ze gaan menstrueren, dat loopt allemaal heel regelmatig, borstgroei is ook aardig op gang gekomen eigenlijk heel gelijk met haar vriendinnetjes. Ze heeft inmiddels de mooie lengte van 1.71, en met een moeder van 1.71 en vader van bijna 1.90 is dat heel gewoon.

Al met al zijn wij enorm blij dat we wel die beslissing hebben genomen. Ze heeft geen nare herinneringen aan de behandeling of prikken, en is nu heerlijk aan het puberen met haar leeftijdsgenootjes. Een mooie lange meid. En geen klein propje... wat ze anders wel geweest zou zijn. Achteraf blijkt dat de reden dat schoonmoeder (met 3 lange zoons) zo'n enorm onderdeurtje is; ook zij was al op haar 10e aan het menstrueren (en 75 jaar geleden was dat heel vroeg). Het is dus vaak genetisch.

Hoe dan ook, lang verhaal. Ik was zelf destijds enorm geholpen door de collega-moeder van OOL dus hoop jou ook te helpen met onze ervaringen. Overigens; trek je niets aan van kritiek! Ook ik hoorde regelmatig 'ach, mijn dochter heeft ook al borstjes'. Ja prima, maar die waren vaak anderhalf jaar ouder (dochter is erg vroege leerlinge). En ieder z'n eigen beslissing, maar die meisjes zijn nu toch echt wat aan de korte kant, waar onze dochter een echt mooie lengte heeft. En: de lengte die ze ook had moeten hebben; ze was van baby af aan altijd erg lang.
Kortom; zeer happy met de best lastige beslissing van toen. Succes met het beslissen!

MitsyN.

MitsyN.

10-11-2010 om 19:48

Dankje voor de tip

Hallo Duifje,

Dat stukje over jong puberen heb ik gevonden, dankje. Het zijn erg nuttige tips. Alle kleine beetjes helpen. Nogmaals dank!

Groetjes, MitsyN

MitsyN.

MitsyN.

10-11-2010 om 20:22

Mare

Hallo Mare,

Hartelijk dank voor je reactie; Ik heb je verhaal meedere keren aandachtig gelezen; Het deed me goed alleen al te weten dat ik niet de enige was, die had besloten te laten behandelen. Ze was ook 8 toen we zijn begonnen met de prikken (een jaar geleden). Alleen heeft de behandeling (nog) geen effect gehad, de waarden die gemeten worden bij de lucrinetest zijn erg hoog, terwijl ze horen te zakken, wat aangeeft de de prik werkt; Dus nu een prik elke 2 maanden, in plaats van 3, dosering blijft hetzelfde. Ik heb goede hoop, als dat ongesteld worden maar weg blijft...

Groetjes, MitsyN

Hoi mitsyn

Ik weet niet wat de reden is geweest dat maar 1x per 3 maanden aanvankelijk werd geprikt bij jouw dochter? Bij onze dochter was het vanaf het begin een strak 1 x 4 weken prikschema. Echt strak; het mocht 2 dagen eerder of later maar meer echt absoluut niet omdat het dan niet zou werken...

Weet je waarom de intervallen zo groot zijn? De andere OOL ouder had dus 3 dochters, en ook bij haar werd 1 x 4 weken geprikt.

Goed dat de menstruatie nog uitblijft, dat is iig al winst! Sterkte,

Mare

nogevenniet

nogevenniet

12-11-2010 om 11:53

Mijn dochter

Bij mijn dochter begon de borstvorming met 9 jaar. Eerst niet behandeld omdat het niet zeker leek of de puberteit echt was ingezet. Met 10 jaar is zij toch behandeld. Reden: ze is enorm klein, ze is nog erg kinderlijk en zij wilde dit echt niet en men zag aan haar bloed en de snelle ontwikkeling dat ze heel snel ongesteld zou worden. Nu zijn de borstjes grotendeels weggetrokken (vel is wel wat ruimer)alleen puistjes en schaamhaar blijven, dat schijnt een ander hormoon te zijn als dat wat we geven. Daar heeft zij ook niet zulke problemen mee.
Wij hebben nooit spijt gehad (maar misschien is dit nog erg vroeg om te zeggen). Ze is weer een stuk gelukkiger en haar eindlengte zal iets langer worden (bij een menstruatie van rond de 13 jaar zal de lengte ongeveer op 148 uitkomen).
Ik denk dat je het van kind tot kind moet bekijken. Als zij met haar poppen en k3 op haar kamer speelt ben ik zo blij dat ze nog niet met maandverband hoeft te klooien. Ieder maakt de keuze op zijn eigen gronden. Bij ons was het dochter die de doorslag gaf. De prikken zijn rot maar de behandeling is niet zwaar of ingrijpend. Laatst zei ze spontaan dat de prikken tegen de puberteit de beste uitvinding op de wereld waren.
Wij prikken wel iedere maand en ook heel stipt op tijd 1 dag eerder mag 1 dag later niet.
sterkte met je keuze.
Wij lopen overigens bij een kinderendocrinoloog en niet bij een kinderarts.

groetjes Jes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.