Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ayla

ayla

26-11-2008 om 14:43

Waardoor krijgt kind blaasontsteking

dochter van 4 heeft nu sinds juni haar derde blaasointsteking. Vandaag een AB kuur voorgeschreven gekregen. Als de kuur afgelopen is weer urine testen en eventueel een afspraak met de ha om te bespreken waar de blaasontsteking vandaan komt. Maar misschien kan iemand me nu al wat verder inlichten. Waar komt een blaasontsteking vandaan, is 3 keer in een half jaar zorgwekkend? moet ik gaan opletten hoe ze plast, afveegt etc

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

26-11-2008 om 15:39

Hier een ervaringsdeskundige

Hoi Ayla,
Hier een 'ervaringsdeskundig'. Onze dochter, nu 10, heeft vanaf haar 4e jaar vele, vele blaasontstekingen gehad.
Ten eerste verbaasd het mij zeer dat je ha je niet bij de 2e keer heeft doorverwezen naar een kinderarts. Dat is nl. protocol! Ga dus eerst een verwijzing halen bij je ha en bespreek alles met de kinderarts. Blaasontstekingen bij jonge kinderen moeten grondig onderzocht worden. Niet om je direct bang te maken, maar wel uit voorzorg. Het kan bijv. een anatomische afwijking zijn, waardoor de urine weer terugvloeit naar de nieren. Onbehandelde blaasontstekingen kunnen erge schade aanrichten, vooral als de ontsteking in de nieren terecht komt.
Als je eenmaal bij de kinderarts bent zal hij/zij je kind algemeen onderzoeken (ook bloeddruk). Vervolgens zal er in eerste instantie een echo gemaakt worden van de blaas en nieren om te kijken of er enige beschadiging is. Waarschijnlijk volgt ook een MRI scan. En wat in ieder geval moet gebeuren is een mictiesystogram. Middels een katheter wordt contrastvloeistof in de blaas gedaan, waarna via een rontgenfoto tijdens het uitplassen gezien kan worden of er terugvloeiing (reflux) is. Geen fijn onderzoek, maar echt noodzakelijk. Uiteraard kan je kind gewoon 'gevoelig' zijn voor blaasontstekingen (zoals bij onze dochter bleek, omdat er uit de onderzoeken geen afwijkingen kwamen). Maar e.e.a. moet wel uitgesloten worden omdat het niet gebruikelijk is dat een jong meisje zo regelmatig blaasontstekingen heeft. Er kan in zo'n geval ook gekozen worden voor een langdurige onderhoudsdosis a.b. om blaasontstekingen te voorkomen. Vraag dan in ieder geval naar Nitrofurantoine (weinig bijwerkingen en zeer probaat als onderhoudsdosis voor urineweginfecties).
Nou een heel verhaal, maar je moet je echt door laten verwijzen naar een kinderarts.
Indien geen afwijkingen gevonden worden, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten om zoveel mogelijk blaasonstekingen te voorkomen:
- veel drinken en zeer regelmatig plassen (maak een vast plaspatroon zodat het een gewoonte wordt: bijv. direct na plassen, op school voor of na 10-uurtje, voor of na overblijf c.q. lunch thuis, direct na school, voor het eten, voor het naar bed gaan). Op dezelfde momenten eeen glas drinken. Echt is heel belangrijk om evt. bacteriegroei te remmen.
- Ontspannen plassen!! Anders raakt de blaas niet goed leeg. Restjes urine zijn een broeinest. Dus niet met hangende beentjes, maar op een krukje zodat benen, bekken en billen ontspannen zijn. En leren hoe uit te plassen, niet persen, maar rustig uitplassen.
- Van achter naar voor de vagina afvegen na het plassen.
- Men zegt dat (goed geconcentreerde) cranberrysap of capsules helpt. Kun je altijd proberen.
Laat je ha niet aanmodderen met kuurtjes, dat mag hij nl. ook niet.
Succes.
Groetjes
Bibi

ayla

ayla

26-11-2008 om 15:51

Dank bibi

als ik op internet zoek op blaasontstekingen lees ik idd overal dat kinderen onder de 5 doorgestuurd moeten worden naar de kinderarts voor verder onderzoek.
Ik zal het bij de volgende afspraak die ik zeker wil maken eens aankaarten.

Ik zal eens extra goed letten op het billen afvegen maar meestal als ze thuis poept dan roept ze ons en wij vegen van voor naar achter, hoe ze het op school doet weet ik uiteraard niet

Ze wil nog wel eens de neiging hebben om te lang te wachten voordat ze gaat plassen, dus echt op het laatste moment.

Drinken doet ze veel, ze heeft vaak dorst, gelukkig, dat heeft nu weer zijn voordelen.

Die onderzoeken wat jij beschrijft klinken niet echt prettig, als het niet hoeft doe ik het uiteraard niet, ze is pas 4.

Puck2

Puck2

26-11-2008 om 16:12

Afvegen

Bibi geeft aan dat er van achter naar voor afgeveegd moet worden maar volgens mij is het juist van voor naar achter omdat bij van achter van voor (zeker bij poepen) bacteriën in de blaas terecht kunnen komen.

bibi63

bibi63

26-11-2008 om 21:57

Sorry, natuurlijk puck

van voor naar achter natuurlijk!
Groetjes
Bibi

ayla

ayla

27-11-2008 om 08:19

Aanvullende vraag, gaat het vanzelf weg?

kan een blaasontsteking ook weer vanzelf weggaan. We hebben sinds mei (buiten die 2 keer) dus nog 1 of 2 keer het idee gehad dat ze een blaasontsteking had, maar telkens als ik de urine wilde laten controleren ging het beter en zag ik er toch maar vanaf. Ze moet namelijk echt kokhalsen van dat drankje. Kan het zijn dat ze toen lichte infecties heeft gehad maar dat die vanzelf weer wegtrekken.

Verder is nu weinig aan haar te merken, ze is hardstikke fit en vrolijk, Het is dat ik gisteren toch maar ben gaan controleren, als ik weer even had gewacht was het er waarschijnlijk weer niet van gekomen, niets aan haar te merken nu

ayla

ayla

27-11-2008 om 09:25

Wat ik bedoel is

kan het zijn dat ze in al die maanden vaker een ontsteking heeft gehad of dat het is blijven sluimeren en dat het dan af en toe voor 2 of 3 dagen de kop op steekt en dan weer wegtrekt. Want wat ik merk is dat ze om de zoveel tijd een paar dagen klachten heeft en net als ik denk, nu ga ik naar de huisarts, gaat het weer beter.
Nu had ze weer die klachten, nu heb ik doorgezet en nu blijkt ze idd een infectie te hebben maar vandaag en gisteravond was weer helemaal niets meer aan haar te merken

bibi63

bibi63

27-11-2008 om 15:54

Inderdaad

Er kunnen wat bacterien aanwezig zijn, die af en toe de kop op steken, maar het hoort niet natuurlijk. Het gevaar is ook dat deze bacterien resitent kunnen worden. Een blaasontsteking moet altijd met een volledig kuur om zeep geholpen worden. Niet afwachten, bij (vage) klachten (je weet inmiddels wel wat die zijn), altijd urine laten controleren en in geval van onsteking direct een kuur doen.
Groetjes,
Bibi

Puck2

Puck2

27-11-2008 om 16:09

Ja kan

Ayla,
kan best dat ze continu een soort sluimerende urineweginfectie heeft zonder klachten en dat het af en toe de kop op steekt. Misschien toch eens zodra je klachten bemerkt direct even urine laten testen. Daarvoor hoef je geen afspraak te maken, gewoon even bij de assistent inleveren.
En Bibi, zolang er geen a.b. gegeven is worden bacteriën niet resistent van het alleen maar in de blaas aanwezig zijn en af en toe vage klachten geven. Pas als kuurtjes niet volgens voorschrift afgemaakt worden loop je het risico op resistentie.

evy

evy

27-11-2008 om 20:15

Bij ons

Ayla,

Onze dochter (12) heeft ook regelmatig blaasontsteking gehad.
Zij had er geen klachten bij dus werd het de eerste 2 keer ook nierbekkenontsteking waardoor er 1 nier nog maar voor 26% werkt.
Ik weet nu dat wanneer zij gaat plassen tussen 12 en 3 uur 's nachts zij blaasontsteking heeft.
Dat is bij haar de enige indicatie. Dan ga ik naar de huisarts en heb ik er helaas nog nooit naast gezeten.
Aan haar is op dat moment niets te merken.
Het gaat nu goed met haar maar zij moet wel op advies van de kinderarts elke avond een aantal vit. C pilletjes slikken. Dat is geen probleem want die zijn lekker zuur
Succes Evy

Puck2

Puck2

27-11-2008 om 20:36

Evy, hoeveel vitamine c

Evy, en hoeveel mg vitamine C krijgt je dochter dan per dag? Ik weet dat het een hulpmiddeltje kan zijn bij dreigende blaasontsteking en toen we van de zomer op vakantie waren wilde ik dat doen bij onze jongste, maar ik wist eigenlijk niet goed de dosering. Nu kan een overdosis vitamine C voor korte tijd niet zoveel kwaad, maar ik ben wel benieuwd welke dosering jouw dochter dus krijgt.

bibi63

bibi63

27-11-2008 om 21:52

Puck

Je hebt absoluut gelijk, maar ik bedoel eigenlijk: niet aanmodderen en afwachten, maar direct actie ondernemen om de gehele bacteriecolonie om zeep te helpen.
Groetjes,
Bibi

Puck2

Puck2

27-11-2008 om 22:11

Bibi

... dan zijn we het helemaal eens. Maar zoals ik in de posting hierboven al zei heb ik ook wel eens aangemodderd met vitamine C omdat ik in het buitenland niet direct naar een arts wilde en de klachten minimaal waren.

evy

evy

28-11-2008 om 11:51

Apotheek

Hoi,

De kinderarts zei cranberry pillen of vit.C
We hebben eerst de cranberrys genomen maar die zijn groot en vies.
Toen die op waren ben ik naar de apotheek gegaan en heb daar gevraagd hoeveel ze moet.
Het antwoord was 10 keer 1 van van mg. dus 500mg.
Die zijn lekker dus hoef ik haar ook niet te helpen onthouden. Ze moet ze nemen voor ze naar bed gaat.
Het teveel aan vit. C plas je uit en blijft dus even in de blaas en dat is nu net de bedoeling. De blaaswand wordt dan zuur waardoor de bacterieen zich daar niet willen hechten.
Ik zou zeggen vraag het aan de apotheek wrs gaat het op lichaamsgewicht.

Succes Evy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.