Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

meno

meno

10-01-2011 om 21:42

Wanneer begin van menopauze?

ik ben halverwege de 40 en sinds een aantal maanden heb ik kortere cyclussen (vroeger zo'n 32 dagen, nu maar zo'n 27d meer) Ik hoorde dat het meestal zo'n 4 jaar duurt vooraleer je dan echt je laatste menstruatie krijgt en dus de menopauze er echt is
een beetje akelig...iedereen schat mij vééél te jong, ik heb nog geen rimpeltje of grijze haren, had dus een latere start verwacht (gemiddeld is de allerlaatste menstruatie op 51 jaar)
Wat zijn andere dingen dat je merkt (bvb wanneer komen de opvliegers ed ?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jaren

Ik ben ook halverwege de 40 begonnen met rommelen , ben nu 50 en nog steeds ongesteld. Mijn cyclus werd eerst korter, toen langer, dus ik hoopte al dat het steeds langer zou worden, maar nee hoor, nu weer korter....
Ik word ook jonger geschat, dus dat heeft er denk ik niet zoveel mee te maken.
Ik heb het een tijdje ook vreselijk warm gehad snachts, maar ook dat ging over. Opvliegers heb ik nog niet. Ik heb het maanden lang heel erg koud gehad savonds en dat is nu ook over geloof ik.Ben benieuwd wat er nu komt.

Hier ook....

Ik ben 45, en ik merk het laatste jaar dat mijn pre-menstrueel humeur steeds een tikje grimmiger wordt. En mijn cyclus idd stiekem steeds een beetje korter. (was altijd een maand, laatste tijd 4 weken, en vandaag ongesteld geworden na 25 dagen?) Ook sinds een paar maanden af en toe zweetaanvallen (alleen 's nachts gelukkig, en niet heel vaak. Soms een paar keer in een week, dan weer een tijdje niet. Zal eens opletten of het ook cyclus-gebonden is) En idd menstruatiepatroon zelf is wat onvoorspelbaar. Soms een 'valse start', soms niet. Soms heftiger dan normaal, soms een 'pauze'dag met dan alsnog een deel 2.

Nee, ik kan me niet aan de indruk onttrekkeen dat de eieren langzaam op zijn eind beginnen te lopen. Maar ik heb zelf het gevoel dat deze rommelige opstart nog wel eens jaren kan duren. We zullen zien.

Ingrid (en is dit een taboe onderwerp of zo? Omdat jullie bijna allemaal onder een schuil-nick posten?)

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 14:10

Welkom bij de club

Ook bij mij begon het op mijn 45e te rommelen: onregelmatige menstruatie, in de zin dat het soms om de drie weken was en dan weer maanden stillag, de laatste keer zelfs een jaar, ik dacht dat de menopauze een feit was maar opeens was het weer raak. Vorige zomer had ik het vaak warm en ik vroeg me vaak af of het door de buitentemperatuur kwam of dat het een milde vorm van opvliegers was. Ben inmiddels ook zwaar aan de leesbril maar net als jij zie ik er jong uit voor mijn leeftijd.

Coco

Coco

11-01-2011 om 14:22

Bij mij 'n jaar of acht

Bij mij begon het "rommelen" toen ik 'n jaar of veertig was. Mij moeder was ook vroeg in de overgang, dus ik was erop voorbereid.
Ik ben nu 48 en een jaar niet meer ongesteld geweest. Ik houd er rekening mee (maar wel steeds minder) dat het zomaar weer een keer kan gebeuren, maar ik denk toch dat de menopauze nu echt officieel is begonnen.
Ook ik zie er jonger uit (iedereen schat me eind dertig) en mijn moeder zag (en ziet er nog steeds)ook veel jonger uit. In de "premenopauze" had ik wel wat klachten, zoals warmteaanvallen (opvliegers) en pijn in mijn gewrichten als ik m'n bed uitkwam. Die zijn nu helemaal weg. Ik voel me fitter dan ooit, ben zelfs van mijn pds-klachten af die ik al sinds m'n zeventiende had.
Maar, om op je vraag terug te komen, het kan dus járen duren, die overgangsperiode.

meno

meno

11-01-2011 om 16:29

Karakterveranderingen ?? (wat met pms-humeur ?)

langs de éne kant kijk ik er wel naar uit van die maandelijkse 'last' af te zijn, langs de andere kant kom je dan toch weer in een 'oudere' groepering
iemand haalde aan dat haar zicht achteruit ging...ik ben ook de laatste maanden aan het denken dat ik mijn bril eens moet gaan laten nakijken, terwijl ik al jaren zo ongeveer dezelfde glassterkte heb, zucht
wat ik mij ook afvraag of het invloed heeft op het humeur...ik heb maandelijks redelijk last van PMS, ben dan lastiger, wat geeft de menopauze op dat vlak, ga ik dan ervan af zijn, van dat vreselijke pms-humeur of ga ik eerder op zo'n humeur overgaan (arme echtgenoot dan...)
Ik heb dus nu een kortere cyclus, en het duurt ook ietsje langer (komt trager op gang) en kan er ook meer rugklachten bijhebben (terwijl ik sinds ik kinderen kreeg geen menstruatiepjjnen meer had)

Chriskras

Chriskras

11-01-2011 om 22:47

Weinig last

Ben 52 en onregelmatig ongesteld. In tijden van stress niet ongesteld, in rustiger vaarwater weer wel. Drie jaar geleden een periode met opvliegers gehad, vooral 's ochtends vroeg. Niet al te erg. Daarna weinig klachten, geen vreselijk moodswings of huil- en agressiebuien, gewoon heerlijk geen middenpijn, niet of weinig ongesteld. Als dit de overgang is, vind ik 't prima (afkloppen). Weinig grijze haren, wel een leesbril. Ergste bij-effect: men vindt mij oud

tonny

tonny

11-01-2011 om 23:25

Weinig last

wel wat kortere cyclus.

Niks bijzonders te melden verder, geen overmatige transpiratie, niet meer emoties, niks. Saai he?

Beetje grijzend, leesbril, al een jaar of vijf denk ik.

Ben over de helft onderweg naar 52ste verjaardag.

Patroon

Mogelijk dat je een beetje inzicht in een patroon kan krijgen als je weet hoe familie en met name je moeder de overgang heeft ervaren.
Bij mijn moeder was het bijna ongemerkt over en bij mij ook. Na de geboorte van de tweede gaf ik lang borstvoeding en bleef de ongesteldheid weg. Daarna nog 1 keer per jaar zoiets. Heb geloof ik 1x 's nachts een opvlieger gehad maar het was warm weer en ik lag toen met 2 warme kinderen in bed. Mijn haar werd voller en inderdaad kwam er een leesbril. Ook een fijn gevoel, ik voelde me meer mezelf worden, dichter bij mezelf, het deed me denken aan mijn tijd voor echtgenoten en kinderen. Ik ga dr nu maar vanuit dat er niets meer komt.

En ik

Ik ben 46 en rommel sinds een jaar met mijn menstruatie. De cyclus schommelt tussen de 16 en 35 dagen. Heel vervelend, omdat er geen peil op te trekken is. Het lijkt me fijn om eens een menstruatie over te slaan. Veel last van buikpijn en pijnlijke borsten.

Verder nog weinig last van opvliegers. Wel regelmatig warm 's nachts. Sinds kort heb ik ook een leesbril nodig, vooral 's avonds, ben redelijk grijs (verf mijn haar, dus dat zie je niet), en zie er toch nog jong uit voor mijn leeftijd (achter in de 30).

Groet,
Pina

Leesbril?

Een leesbril heeft toch niets te maken met de overgang, alleen met leeftijd? Anders is mijn man nl ook in de overgang. ;0)
Ik heb wel meer buikpijn en vreselijk last van PMS.

Tja

Na een paar jaar wat onregelmatiger ( 21-35 dagen) menstruaties kan ik er de klok weer op gelijk zetten, maar heb er weinig last van. Wel begin ik het gewoon spuugzat te worden, ik word over 4 maanden..........55 (= 43 jaar x 13 keer ongesteld, pfpfpfp). Maar ja als er vrouwen al "vroeg" stoppen, moeten er ook vrouwen lang doorgaan om het gemiddelde op 51 te laten uitkomen :o)

Oh nee

mijn rekensommetje klopt niet, ook nog 2 zwangerschappen gehad, maar toch een leuke hoeveelheid tampons en maandverband

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.