Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Meetlat

Meetlat

30-07-2011 om 15:15

Wanneer begint een groeispurt?

Mijn dochter is 11,5 jaar oud. Sinds een week heeft ze (vr)eetbuien. Heel normaal natuurlijk op deze leeftijd, er komt dus een groeispurt aan. Wanneer kan je het resultaat van een groeispurt zien? Een week nadat het grote eten begint? Of een maand? Kan iemand hier iets algemeens over zeggen?

Meetlat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

30-07-2011 om 15:31

Nee

Iets algemeens is daar niet over te zeggen, vrees ik.

Meetlat

Je zou dat na ca een maand kunnen zien aan de lengte. Dus zet je kind alvast tegen een meetlat en zet het streepje, als je kind een groeispurt heeft moet je dat na een maand kunnen zien.

Fiorucci

Wel hoor, althans, in ons geval. Die van mij groeide een periode zo'n 3 cm per maand!

Enne... officieel gemeten en bijgehouden door de kinderarts.

Maar algemeen heb je gelijk, dat is natuurlijk per kind heel erg verschillend.

De groeispurt uit zich natuurlijk ook niet alleen in de lengte.

Groeien

Net als in zijn peuterpubertijd groeide zoon in de pubertijd eerst in de omvang en daarna pas in de lengte. Bij dochter ging dat allemaal wat gelijkmatiger.
Op het zicht dan want centimeters en weegschalen houdt ik bewust uit de buurt.

guera

guera

30-07-2011 om 20:29

Pelle

Normaal groeit een kind circa 6 cm. Tijdens de groeispurt het dubbele en dan nog grillig. Het kan dus best zo zijn dat een kind in 1 mnd 3 cm is gegroeid. Of in 1 seizoen twee keer uit schoenen groeit....

Groeicurve

Mijn dochter heeft nooit de lijn van de groeicurve gevolgd, woog ze eerst niet genoeg, toen was ze te klein en toen ineens weer te lang

Het kan zeker, dat je kind zoveel groeit in een maand. Maar ik geef toe dat dit wel buitensporig is en zeker niet volgens de groeicurve.

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: wanneer zet de groeispurt in; geen idee. Meten is weten

Vic

Vic

31-07-2011 om 20:14

Hier

Ik bekeek vandaag het paspoort van mijn dochter. Dat is afgegeven in maart 2009 en toen was ze 1.35 m. Inmiddels zit ze (hopelijk nog midden-) in de groeispurt en is 1.53 m. Ze is dus in 2 jaar en 4 maanden 18 cm. gegroeid. Dat is toch een stuk meer dan 6 cm. per jaar.

Marijke

Marijke

31-07-2011 om 21:53

Erg hard groeien

Mijn dochter heeft tot haar zesde veel oorontstekingen gehad en een vrij normale groei. Maar het jaar daarna! 12 cm in 1 jaar! Ze is nu 10 en 1.53, het afgelopen jaar 'maar' 4 cm gegroeid. Nu is ze weer aan het groeien. De prepubergroei noemde de huisarts het. En 3 cm per maand: ja dat herken ik wel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Meetlat

Meetlat

01-08-2011 om 00:11

Jammer

Er is dus helemaal niets over te zeggen. Dat is jammer Het gaat hier om een meisje dat bang is te dik te worden. Ik wil er verder niet op ingaan maar er zijn redenen voor. Het zou haar geruststellen als ze zou weten wanneer er lengteresultaat te zien is. Maar dat is dus niet te voorspellen. Helaas.

Meetlat.

Vic

Vic

01-08-2011 om 11:01

In grote lijnen

De groeispurt bij meisjes begint over het algemeen ongeveer een jaar na de eerste puberteitsverschijnselen (beginnende borstgroei). Een van de kenmerken is ook het meer gaan eten. Mijn dochter ging ineens drie keer opscheppen, terwijl ze daarvoor muizenhapjes at. Het eerste half jaar viel de groei het meest op, omdat ze ineens klasgenoten leek in te halen qua lengte. Er zijn trouwens heel veel meisjes die niet alleen in de lengte groeien, maar zeker ook in de breedte (borsten en heupen). Via de kinderbmi-meter kun je in de gaten houden of je dochter ook daadwerkelijk te zwaar wordt. Mijn dochter is daar wel gevoelig voor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.