Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wanneer naar buiten na doormaken covid19?

Sorry, de zoveelste coronadraad. Mag ik jullie advies nog eens?

Ik ben ziek geweest, zeer waarschijnlijk covid19. Laten we daar even vanuit gaan (verscheidene bevestigde gevallen in directe omgeving). Ik had een week koorts en pijn, en ook een beetje hoesten en een loopneus. Ook dat duurde nog een weekje. Daarbij had en heb ik knallende koppijn, al dagen en dagen. Ik denk dat het erbij hoort, dat het één van de symptomen is. Maar ik weet dat niet zeker. Ben wel bekend met migraine en dat is dit niet.

Nu mijn vraag: wanneer zouden jullie het verantwoord vinden dat ik weer naar buiten ga?
Als ik uitga van het RIVM, mag ik 24 uur na de laatste symptomen eruit. De WHO houdt een veel ruimere termijn aan (tot 14 dagen erna). Dat vind ik dus al lastig.Maar vooral: wat "tel" ik als laatste symptoom? De loopneus? De koorts? Of toch de hoofdpijn? Dat zou betekenen dat ik moet wachten tot die hoofdpijn weg is (nu nog niet in elk geval) en ik vanaf dan nog 24 uur (RIVM) of 14 dagen (WHO) moet afwachten?
Ik heb een cruciaal beroep en zou heel graag aan het werk gaan. Dat doe ik nu thuis, maar veel van mijn cliënten vliegen tegen de muren op en zou ik graag live zien. Ik werk met een doelgroep voor wie beeldbellen etc niet vanzelfsprekend en vaak onmogelijk is.


rode krullenbol

rode krullenbol

29-03-2020 om 23:54

Wedervraag

Stel nu eens dat je hier verschillende, tegenstrijdige adviezen krijgt naar aanleiding va deze vraag. Weet je dan wel de knoop door te hakken of kun je dat dan nog steeds niet?

Rode krullenbol

Anneque

Anneque

29-03-2020 om 23:58 Topicstarter

Misschien toch wel

Ik ga er sowieso vanuit dat ik tegenstrijdige adviezen krijg. De deskundigen betwisten elkaar toch ook? Maar ik denk hier toch iets te kunnen vinden.
Niet omdat ik direct afga op een advies, maar misschien zie ik iets over het hoofd, komt iemand met informatie of argumenten die ik niet ken.

rode krullenbol

rode krullenbol

30-03-2020 om 00:01

Ik zou zeggen ...

De vraag stellen is 'm beantwoorden. Je weet dat hoofdpijn één van de symptomen is van de ziekte Covid-19; je gaat ervan uit dat je ziek bent geworden van het Coronavirus en je kunt dus constateren dat je nog niet volledig bent hersteld. Daarbij opgeteld dat je minstens 24 uur, maar liever nog veel langer de tijd moet nemen, voordat je weer gewoon onder de mensen dient te komen; dan ligt het antwoord op je vraag wel erg voor de hand.

Rode krullenbol

Watervrouw

Watervrouw

30-03-2020 om 00:21

Zou geen risico wilen lopen

Zolang het niet duidelijk is zou ik de 14 dagen aanhouden na de laatste symptomen, en ik zou alles als symptomen beschouwen.

40er

40er

30-03-2020 om 07:54

Bij ons

Ook zorg, staat 24 uur na de laatste symptomen.
Maar ook dat de begeleiding van cliënten op afstand gaat. Zorg gaat gewoon door, net als de huishoudelijke zorg, maar verdere begeleiding gaat op afstand.
Dus even ervan uitgaande dat jij cliënten begeleid zou je, bij ons althans, niet mogen werken. Zou je v&v of huishoudelijke ondersteuning bieden dan zou je wel mogen werken.

Viooltje

Viooltje

30-03-2020 om 08:11

Ik heb dezelfde vraag gesteld in een ander draadje

Hier een kind bevestigd Covid-19 heeft doorgemaakt. Rest van de huisgenoten zijn (nog) niet ziek geworden. Ik kan ook geen eenduidig antwoord vinden op de vraag wanneer de patiënt en de rest weer naar buiten mogen.
Kind is nog vermoeid, dat wordt ook een symptoom genoemd, maar lijkt mij meer een gevolg van de 6 dagen hoge koorts dan een nieuw symptoom. Tijdens de koortsperiode heeft het kind weinig en slecht geslapen. Verder is het nogal een stuiterbal, en niet van plan om nog veel langer binnen te blijven. Dat krijg ik misschien vandaag nog wel voor elkaar, maar daarna... Het gaat ook om iemand van 18 jaar, dus afdwingen wordt dan toch wel lastig, zeker als de meningen zo uiteenlopen. Ik weet dat de WHO uitgaat van 2 weken terwijl het RIVM dus 24 uur aanhoudt. Dat is nogal een verschil.

En voor de rest van de familie vind ik het ook erg lastig. Man werkt in de zorg, in een ondersteunende functie weliswaar, maar hij is wel nodig nu. Thuiswerken lukt maar in zeer beperkte mate. Zijn werkgever dringt toch wel aan op snel weer aan het werk. Hoe ga je daarmee om dan? Niet gaan is dan werkweigeraars lijkt me.

Ik ga maar eens beginnen met de spoedpost, die bellen ons als het goed is vandaag met de nadere uitslag van de test, waaruit moet blijken waar dit virus vandaan komt. Dan krijgen we misschien iets meer helder waar kind (of iemand anders uit het gezin) de besmetting heeft opgelopen. Die zal ik ook vragen naar hun advies, kom ik nog wel even melden.

Anneque

Anneque

30-03-2020 om 08:28 Topicstarter

Viooltje (en anderen)

Oh ja, jouw kind was zo ziek! Maar gaat nu godzijdank beter. Ben benieuwd wat ze tegen je zeggen straks.
Ik heb voornamelijk gesprekken met mensen. Dat zou dan eventueel op afstand kunnen, maar je zit dan toch langdurig met elkaar in één kleine ruimte. Ik vind het niet zo eenduidig als RK. Bij de officiële richtlijnen wordt steeds verkoudheid en/of koorts vermeld. Of mijn hoofdpijn er nu bij hoort, wéét ik niet. Ik denk het wel. Maar wat is dat waard? En vooral: ik moet eigenlijk hard aan het werk. Ik vind het wel een dilemma hoor. Heb weer knallende koppijn dus blijf maar weer thuis vandaag. En vind het allemaal erg lang duren.
Watervrouw, jij volgt sowieso de richtlijnen van de WHO dan? En niet de adviezen voor Nederland?

Jesse_1

Jesse_1

30-03-2020 om 08:42

RIVM

van: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

Je kunt pas weer naar buiten als je 24 uur geen klachten meer hebt. Dat betekent: geen koorts, geen neusverkoudheid en niet hoesten.

(Overigens is dit niet helemaal up-to-date, want er staat dat je huisgenoten niet thuis hoeven te blijven).

Anneque

Anneque

30-03-2020 om 09:16 Topicstarter

Jesse

Leid jij hieruit dan af dat ik wél naar mijn werk kan? Ik heb geen koorts meer, hoest niet en ben niet meer verkouden. Hoofdpijn staat niet in het rijtje. Maar ik vermoed dat dat wel nog een klacht is van een doorgemaakte covid19, bij mij, nu. Maar misschien klopt dat wel, en is het idd een symptoom, maar ben ik nu niet meer besmettelijk? Omdat er zich niks van het virus meer in mijn keel ophoudt? Ik wéét het dus niet.
Ik ga straks toch de huisarts maar bellen al verwacht ik daar heel weinig van. Je weet nooit.
RK, het is niet zo zwart wit, echt niet. Als ik de WHO volg mag ik _op zijn vroegst_ over 14 dagen naar mijn werk. Dat gaat echt problemen opleveren. Vraag me af of dat nog in verhouding staat tot de (hypothetische?) kans dat ik nog corona kan verspreiden. Terwijl ik verdorie niet eens getest ben....wat een gedoe.

Dees

Dees

30-03-2020 om 09:25

wachten

Wachten tot je je 100% voelt en dan nog een dagje binnen blijven, of 2.

Freya

Freya

30-03-2020 om 09:28

België

Hier wordt als richtlijn gegeven dat je je 14 dagen moet isoleren na een ziekenhuisopname, zeker als je met kwetsbare mensen in contact komt.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-03-2020 om 09:36

Zwart-wit

Waarom niet een tussenweg?
Een weekje of zo?

Freya

Maar Anneque heeft toch niet in het ziekenhuis gelegen (of heb ik daar overheen gelezen?)?

rode krullenbol

rode krullenbol

30-03-2020 om 10:18

Nog een argument om thuis te blijven

Met barstende koppijn kun je je werk niet goed doen. Met alle risico's van dien.

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

30-03-2020 om 10:32

P.S.

Hartverwarmend wel, over wat voor arbeidsethos jij blijkt te beschikken.

Rode krullenbol

Jesse_1

Jesse_1

30-03-2020 om 11:24

RIVM

Volgens het RIVM mag je dus weer naar buiten en dat moeten we hier in NL volgen. Ik zou wat extra voorzichtigheid betrachten - misschien nog een dagje extra thuis. Maar of je met zulke hoofdpijn uberhaupt wel kunt werken?

Viooltje

Viooltje

30-03-2020 om 12:16

Werk

Daar houden ze de RIVM richtlijn aan, dus ik blijf tot maandag 6 april thuis. De patiënt mag vanaf morgen weer naar buiten. Zegt RIVM, en dus ook de huisarts en de Corona poli. We hebben dan dus zelf al een marge van een dag extra ingebouwd, koorts was gisterochtend al weg en het hoesten daarvoor al.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-03-2020 om 12:23

Naar buiten gaan

is natuurlijk niet hetzelfde als je gewone leven weer oppakken. Dus naar buiten gaan als je herstellend bent, vind ik iets heel anders dan weer aan het werk gaan. Bij werken komt voor de meesten van ons meer kijken dan bij even naar buiten.

Ik zou dus wel meer hersteltijd nemen dan die 24 uur. Je kunt weer dingen maar je lichaam heeft een klap gehad. En als je het te snel volledig belast, is de kans dat het vatbaarder is voor nieuwe of oude infecties omdat het toch nog niet hersteld was.

Vriendin haar moeder

is overleden aan corona en mogen 14 dagen alleen uit huis om te wandelen en moeten 3 x p dag temperatuur meten?

Anneque

Anneque

30-03-2020 om 13:17 Topicstarter

huisarts

Blijkt alleen bereikbaar voor spoedgevallen. GGD gebeld. Die hebben op hun beurt met een arts overlegd en kwamen tot de voorzichtige conclusie dat ik hoofdpijn als klacht kan meetellen en dan 24 uur na het verdwijnen ervan kan gaan werken. Eigenlijk weten zij het ook niet. Ik volg het maar op, voorzichtig opereren is toch het beste.

Anneque

Anneque

30-03-2020 om 13:20 Topicstarter

Ik ben even nieuwsgierig met welke toon ik #16 mag lezen? Ik zit niet naar complimenten te vissen, zat gewoon met een lastig dilemma in een vervelende situatie. Ik denk dat vrijwel iedereen liever gewoon naar zijn werk gaat dan thuis blijven zitten, niet?
Maar op een schampere sneer zit ik eigenlijk ook niet zo te wachten. Vandaar: hoe bedoelde je dit?

Viooltje

Viooltje

30-03-2020 om 13:22

Aagje

Het gaat om míjn werk, niet dat van de voormalig patiënt. Die heeft een bijbaan in de zorg, en daar zijn ze in deze tijden blij met iemand die de ziekte al heeft doorgemaakt, dus er zal een groter beroep op haar worden gedaan werd er al gezegd. Maar ik geloof ook pas na 6 april. Zal dat in ieder geval wel als advies geven. Maar, zoals ik al schreef, het is er eentje met een nogal sterke eigen mening en de wijde wereld lonkt, dus of dat ook gaat lukken weet ik niet.

Anneque

Ik ben RK niet, maar gok op basis van eerdere bijdragen dat haar posting absoluut niet als een sneer bedoeld was. Zo heb ik m in elk geval niet gelezen. In tegendeel.

En ik zou ook maar gewoon wachten totdat de hoofdpijn minstens 24 uur weg is. Dan maar aan de veilige kant gokken.

Groeten,

Temet

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-03-2020 om 13:39

Viooltje

Mijn reactie was ook niet specifiek op jouw werksituatie gericht. Meer op die van Anneque en op die van je puber. Zij zijn de herstellende patiënten.

Marinet

Marinet

30-03-2020 om 13:45

rivm

Je zou het rivm kunnen bellen, ze denken erg mee. Maar ik zeg je op voorhand (heb ze een paar keer aan de lijn gehad) dat ze het waarschijnlijk ook niet weten en de uiteindelijke keuze toch bij jou laten.

rode krullenbol

rode krullenbol

30-03-2020 om 13:52

Hmm ...

Inderdaad wel opmerkelijk dat je mijn opmerking als een eventuele sneer hebt opgevat, Anneque.

Rode krullenbol

Marinet

Marinet

30-03-2020 om 13:58

test

Misschien ot maar: Kan iemand mij kort uitleggen waarom het zo lang duurt voordat er meer testen zijn. Dat zou echt zoveel schelen in dit soort beslissingen.

Anneque

Anneque

30-03-2020 om 14:01 Topicstarter

Oh gelukkig.
Ik reageer waarschijnlijk wat overgevoelig, sorry, het is geen leuke tijd (voor niemand natuurlijk).
Dank dus

Prins Charles

Charles heeft totaal zeven dagen in isolatie gezeten en mag al weer naar buiten. En dat terwijl hij nog herstellende is, wat niet klinkt als klachtenvrij.

mijk

mijk

30-03-2020 om 15:22

maar zware hoofdpijn is toch gewoon juist een

enorm kenmerk van dit virus? Staat op alle lijstjes en wordt door patienten ook veel genoemd..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.