Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wanneer oogarts, wanneer opticien?

Okee, ik kan ook naar de huisarts, maar toch ook hier even advies vragen.

Ik heb een lui, rechtgezet oog, altijd gehad. Goede oog kijkt ver weg wat minder scherp, dus dat doet het luie oog dan toch maar. Ik kijk dus ver weg met links, en dichtbij met rechts, en zie geen diepte. Dat is mijn hele leven al zo, en dat gaat prima.

Maar de laatste tijd had ik het idee dat ik bij vermoeidheid soms wat meer moeite heb met scherpstellen, en dat ik vooral 's avonds in het donker bv met autorijden meer zit te turen.

Kan natuurlijk best zijn dat mijn ogen toch langzaam iets minder worden (43), dus ben voor de grap eens naar de opticien gestapet. Die heeft me doorgemeten, en aan het ene oog iets minnigs, en het andere oog iets plussigs gemeten. (niet zo veel hoor, orde 1-2). Geen idee natuurlijk of dit 'slechter' is dan vroeger. Hij heeft me ook tig brillen opgezet, en daar zie ik inderdaad wel scherper mee, alleen slaan mijn hersens wat op hol omdat ik niet meer weet met welk oog ik moet kijken (had ook knallende koppijn na die sessie). Wat ik wel merkte was dat als mijn niet luie oog gecorrigeerd werd met het goede glas zeg maar, mijn luie oog onmiddellijk weer dienst weigerde, ga ik dus alles kijken met mijn niet-luie-oog ipv 'half om half'. Vind ik wel een raar idee, net of mijn andere oog volledig op non actief gaat. Misschien ga ik dan wel weer vreselijk loensen of zo.

Wat denken jullie, i dit iets om een echte oogarts eens om advies te vragen? Of moet ik gewoon een auto-bril regelen bij de opticien?

ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

04-11-2008 om 07:25

Oogarts!

Ja,dit is iets voor de oogarts,ik zou een opticien niet loslaten op een lui oog.Dat je geen diepte ziet komt trouwens door die rechtzet operatie,is mij verteld,mijn oudste zoon heeft deze operatie twee keer gehad.Hij is nu zestien,en ook wij hadden het vermoeden dat hij minder zag inmiddels.Dat werd een ritje oogarts en optroptist,die zoiets heel anders en uitgebreider controleren dan een opticien.
Groetjes,bastet

wendelien

wendelien

04-11-2008 om 10:45

Vinikook

(naar de oogarts, kortom)

margje van dijk

margje van dijk

04-11-2008 om 12:28

Ja ingridt

Het lijkt me een ingewikkelde zaak. Ik zou er een oogarts aan te pas laten komen.

Volstrekt o.t.: ik heb heel vaak last van traanogen op momenten dat ik niet verdrietig ben, bijvoorbeeld vaste prik 's ochtends vroeg. Het wordt nog erger als er iemand tegen me gaat praten (op het schoolplein of zo): de tranen gaan me dan over de wangen stromen. Erg genant eigenlijk, ik probeer ze dan ook vaak subtiel weg te pinken. Ooit hierover een vraag gesteld op het forum, waarbij het advies luidde: Ga toch naar de oogarts, want je hebt vast verstopte traanbuisjes.

Jaren gewacht en een paar weken geleden maar eens gegaan. De oogarts deed allemaal vreselijke tests bij me en zei daarna: "Ik kan niets vinden, er is geen aanwijsbaar fysieke oorzaak, ik denk dat het gewoon toch een beetje bij u past".

Daar kun je 't dan mee doen, 'het zal wel psychisch zijn'

Wees blij dat jij tenminste een heel concreet afwijkend oog hebt, waarbij de kans groot is dat ze het tenminste gewoon kunnen verhelpen

Margje

Kari1

Kari1

04-11-2008 om 12:31

Lui oog?

"Goede oog kijkt ver weg wat minder scherp, dus dat doet het luie oog dan toch maar." Een lui oog ziet niet veel, en zeker niet scherp. Als jouw linkeroog dat wel kan, en zelfs beter dan je "goede" rechteroog, dan is het niet zo lui.
Een bril aanmeten voor een plus-oog én een min-oog is een vak apart. Goed puzzelen samen met de cliënt. Wat jij ervaart: een correctie voor je niet-luie (rechter, dichtbij-kijkende oog) maakt dat je linker, in de verte kijkende oog minder gaat doen is b.v. zo'n moeilijkheid.
Of je hiervoor bij een oogarts moet zijn is de vraag. Een oogarts is er in principe voor zieke ogen. Jouw ogen zijn hoogstwaarschijnlijk niet ziek maar er is een refractieafwijkiing, en dat heeft niets te maken met de kwaliteit/gezondheid van je ogen. Een keer een oogartscontrole om te bekijken of er idd niets achter steekt kan natuurlijk nooit kwaad. Je kunt dan met de oogarts afspreken bij wie je het beste terecht kunt om de goede bril te laten aanmeten: de oogarts zelf (als die daar een hobby in heeft), de orhoptist of een goede optometrist/opticien.
Kari

Margje (tikje ot)

Vat jij die opmerking op als 'het zit tussen uw oren?' (nu is dat in dit geval bijna letterlijk zo, maar dat even terzijde )

Ik zou 'ik denk dat het bij u past' eigenlijk eerder opvatten als 'zo bent u kennelijk gebakken'
Zo ben ik zelf ook wel eens met iets bij de huisarts geweest waarvan de conclusie uiteindelijk ook was: er is niets aanwijsbaar mis, maar sommige mensen steken nu eenmaal zo in elkaar, het is niet anders.

Groeten,

Temet

Zus

Zus

04-11-2008 om 21:42

Niet naar de opticien!

Ik had een lui oog dat 2 jaar geleden is rechtgezet. De optometrist/oogarts zei dat het oog nog wel wat werk moet doen, anders wordt het zo weer lui. Ga je voor elk oog een scherpe lens aan laten meten, dan heb je kans dat je inderdaad weer gaat loensen. In ieder geval is dit wel belangrijk genoeg om er even serieus naar te laten kijken, toch?

IngridT

IngridT

04-11-2008 om 22:32 Topicstarter

Ha. jullie hebben mij overtuigd

Ik bel morgen even tijdens het telefonisch spreekuur van de huisarts met het dringende verzoek om een verwijsbrief voor de oogarts!

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.